دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۱:۳۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

روز دوم نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ مشکلات و تلاش برای ارتقای فنی سایت

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، روز دوم نمایشگاه کتاب با همان مشکلات روز نخست ادامه پیدا کرد، ۴۸ ساعت از آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی گذشت اما نارضایتی مخاطبان این رویداد از مشکلات ورود به سایت در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر کم نبود. خانه کتاب و ادبیات ایران صبح پنج شنبه در […]



به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، روز دوم نمایشگاه کتاب با همان مشکلات روز نخست ادامه پیدا کرد، ۴۸ ساعت از آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی گذشت اما نارضایتی مخاطبان این رویداد از مشکلات ورود به سایت در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر کم نبود.

خانه کتاب و ادبیات ایران صبح پنج شنبه در اطلاعیه شماره ۲۵ ضمن عذرخواهی از بازدیدکنندگان و خریداران اعلام کرد: سایت فروش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال ارتقای فنی است و تا ساعاتی دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر، برخی مخاطبان اعلام کرده‌اند که خرید از سایت برایشان ممکن بوده است و مشکلی در پرداخت وجود نداشته اما بسیاری از بازدید کنندگان نتوانسته اند کتاب های مد نظر خود را در بخش فروش پیدا کنند. همچنین، برخی مخاطبان گفته‌اند که با وجود تلاش بسیار نتوانسته اند کتاب هایی که در نظر دارند را در سایت پیدا کنند و جست و جو در سایت نمایشگاه بی پاسخ مانده است. البته این احتمال وجود دارد که مخاطبان از حضور نداشتن ناشر یا کتاب مورد نظر خود در نمایشگاه بی اطلاع بوده باشند و این مساله هم به پای مشکلات سایت گذاشته شود. با این حال، شرایط جست و جوی کتاب، در حد جست و جوی سایت خانه کتاب نیست که امکان یافتن همه کتاب ها را با دقت بالا در کنار هم برای مخاطبان فراهم می کند؛ این در حالیست که پیشتر گفته شده بود این موتور جست و جو یکی از بهترین امکانات ممکن را فراهم خواهد کرد. 

تلاش‌های خبرنگار فرهنگ سار برای برقراری تماس با مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای پیگیری در مورد زمان برطرف شدن مشکلات سایت و اجرای ارتقای فنی، بی نتیجه بوده است و در پایان دومین روز از این رویداد فرهنگی که نخستین بار به شکل مجازی تجربه می‌شود، هنوز واکنش دیگری از سوی موسسه خانه کتاب صورت نگرفته است.

 یک رویداد تازه با مشکلاتی جدید

کاستی های احتمالی نمایشگاه مجازی کتاب، پیش از این هم پیش بینی شده بود و امکان بروز مشکلات در نظر گرفته شده با این حال ادامه پیدا کردن این اختلالات در بخش فروشگاهی، می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. پیش از این اعلام شده بود که زیرساخت نمایشگاه پاسخگوی حضور بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده به طور توامان است اما در همان روز نخست از مخاطبان درخواست شد که در ساعات مختلف روز وارد سایت نمایشگاه شوند.

در اطلاعیه شماره ۲۴ خانه کتاب و ادبیات ایران که روز چهارشنبه یکم بهمن منتشر شد، آمده بود: با توجه به موج استقبال گسترده بازدیدکنندگان و خریداران کتاب از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همزمان با آغاز نمایشگاه، از خریداران تقاضا می شود با توجه به ۲۴ ساعته بودن بازدید و خرید، مراجعه به سایت را به ساعت های مختلف موکول کنند.

افزایش منابع زیرساختی برای پاسخگویی مطلوب تر به مردم و خریداران در دستور کار دست اندرکاران برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد.

حال باید دید که این مشکلات چه زمانی برطرف خواهد شد و آیا برای جبران این دو روز، تمدید نمایشگاه در روزهای پایانی در دستور کار قرار می‌گیرد یا خیر.

به گزارش فرهنگ سار، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین امسال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

بیش از ۸۰ هزار دانشجو و طلبه و ۳۰ هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است. 
نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =