جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۳۸:۲۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸

رد پای «خان‌ها» در باشت و اعتراض کشاورزان/ امام جمعه: نمی‌گذاریم دوباره نفس بکشند +

در سالیان اخیر بر اثر برخی اهمال‌ها و نفوذ بقایای خوانین در کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد تحرکاتی از سوی آن‌ها هستیم که دنبال سندسازی و برگرداندن املاکی هستند که با زور و حربه ظلم و ستم از مردم بی‌دفاع و مظلوم در آن زمان بالا کشیده بودند.



فرهنگ سار، باشت – فتح‌الله پوران‌پور. یکی از دلایل عقب‌ماندگی تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد به حاکمیت خوانینی برمی‌گردد که با چپاول و همچنین دور نگه داشتن فرزندان استان از تحصیل و علم اندوزی به دلیل ظلم و ستم‌های فراوان موجب محرومیت تاریخی استان شدند و هر چه نظام جمهوری اسلامی در طول ۴ دهه اخیر برای رفع محرومیت به استان خدمت کرده باز هم از قافله توسعه عقب مانده و تا رسیدن به مرز توسعه یافتگی و زدودن رنگ محرومیت‌ها فاصله‌ زیادی با استان‌های توسعه یافته دارد.

تقریباً در هیچ کجای استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه‌ای سراغ نداریم که زخم خوانین بر بدن مردم آن نمایان نباشد و هنوز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از حکومت خان سالاری آثار این زخم‌ها نمایان است و تا دهه‌های دیگر هم نمایان خواهد بود.

محرومیت شدید برخی از مناطق و شکاف عظیم طبقاتی که میان عده‌ای با عده دیگر در استان وجود دارد به دلیل حاکمیت خان کدخدایی در استان بوده است.

خوشبختانه با شکل‌گیری نظم جمهوری اسلامی برخی خوانین ستمگر که دست آن‌ها به خون مردم آلوده بود همچون ملک منصور خان باشتی اعدام انقلابی شدند و عده‌ای دیگر هم که در درجات پایین‌تری قرار داشتند به حاشیه رانده شدند و فرزندان و نوادگان آن‌ها نیز در جامعه به صورت افراد عادی و شهروند درجه چندم درآمدند.

متاسفانه در سالیان اخیر بر اثر برخی اهمال‌ها و نفوذ بقایای خوانین در کشور و در استان شاهد تحرکاتی از سوی آن‌ها هستیم که دنبال سندسازی و برگرداندن املاکی هستند که با زور و حربه ظلم و ستم از مردم بی‌دفاع و مظلوم در آن زمان بالا کشیده بودند.

بر همین اساس برخی از مردم روستای برغون از توابع شهرستان باشت با تجمع در برابر دفتر امام جمعه شهرستان باشت خواستار رسیدگی به چنین وضعیتی شدند تا دوباره خوانین با دور زدن قانون و نظام جمهوری اسلامی و گرفتن برخی احکام به خواسته‌های خود نرسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم عبودی امام جمعه باشت در همین خصوص به خبرنگار فرهنگ سار گفت: چندی پیش عده‌ای از مردم روستای برغون که بیشتر آن‌ها کشاورز هستند به ما مراجعه کردند و شکایتی مبنی بر جلوگیری از احجاف به خود توسط باقی مانده خوانی در منطقه نسبت به زمین‌های کشاورزی داشتند.

وی گفت: بنده نیز موضوع را به نماینده ولی‌فقیه در استان ارجاع دادم و با رئیس کل دادگستری استان در همین خصوص صحبت خواهم داشت و در یک کلام اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق مردم مستضعف و محروم منطقه که بیش از ۱۰۰ سال بر روی این زمین‌ها خود و اجدادشان زحمت کشیده‌ا‌ند بر باد برود.

امام جمعه باشت گفت: با همه توان از مردم در برابر بقایای خوانین دفاع خواهیم کرد و به راحتی اجازه نخواهیم داد که خوانین در منطقه دوباره زنده شده و ادعای املاک مردم را داشته باشند.

 

 

انتهای پیام/۸۲۰۰۹/ح 


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو − یک =