شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۰۲:۰۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

آمار نزولی کرونا رهاوردی از پایبندی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

اگرچه اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در آذر ماه جاری موجب شد درآمد برخی مشاغل کم شود و دشواری‌هایی در فعالیت روزانه مردم و کسب و کارها ایجاد شود اما در شرایط دشوار تاخت و تاز کرونا و شمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان چاره‌ای جز این وجود نداشت و اکنون که نتایج طرح مذکور در […]



اگرچه اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در آذر ماه جاری موجب شد درآمد برخی مشاغل کم شود و دشواری‌هایی در فعالیت روزانه مردم و کسب و کارها ایجاد شود اما در شرایط دشوار تاخت و تاز کرونا و شمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان چاره‌ای جز این وجود نداشت و اکنون که نتایج طرح مذکور در بوته نقد و نظر گذاشته می‌شود، نمره قبولی دارد.

محدودیت‌ در تردد شبانه، کنترل آمد و شدهای بین شهری، پایین آمدن کرکره گروه‌های شغلی پرخطر و کاهش حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی از جمله مهمترین مولفه‌های طرح آذرماه بود که امروز ثمراتش در کاهش شمار بستری‌ها و مرگ و میر کرونا در استان به بار نشسته و کادر درمانی مجالی برای تجدید قوا یافته‌اند.

کاهش ۵۴ درصدی شمار فوتی‌های کرونا در استان مرکزی 

استاندار مرکزی گفت: فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در این استان در هفته سوم آذرماه نسبت به هفته چهارم آبان‌ماه با کاهش حدود ۵۴ درصدی همراه شده که رد پای این مهم را باید در مسئولیت پذیری اجتماعی مردم استان برای همراهی با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی یافت.

سید« علی آقازاده» افزود: این موفقیت به طور قطع با همکاری ارزشمند مردم، اصناف، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، فرمانداران، مدیران، تشکل‌های مردم نهاد و در مجموع تک تک افراد این استان به دست آمده است و امیدمی‌رود که در هفته‌های آتی وضعیت بهتری رقم بخورد.

وی بیان کرد: سه شهر استان مرکزی  اکنون در وضعیت زرد هستند که ستاد استانی کرونا در صدد است تا اعمال محدودیت‌ها در این مناطق را  از نارنجی به زرد تبدیل کند و ۹ شهر دیگر  همچنان در وضعیت نارنجی است و انتظار می‌رود که در سایه همراهی مردم ترمز کرونا در این کانون‌های جمعیتی کشیده شود و شرایط تثبیت‌شده تری رقم بخورد.

آقازاده اظهار داشت: در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی ( ۲۹ و ۳۰ آذرماه جاری) فعالیت تمام ادارات با یک سوم نیرو خواهند داشت و انتظار می‌رود مردم موقعیت شکننده کنونی بیماری را درک کرده و دچار غفلت در برپایی دورهمی‌های یلدا نشوند و فرصت جولان را از کرونا بگیرند.

وی معتقد است: یکی از تهدیدهای مهم پیش رو در مقابل وضعیت کنترل شده کرونا در کشور و استان مرکزی دورهمی‌های شب یلدا است که برای پیشگیری از عواقب احتمالی محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در این خصوص اعمال می‌شود.

وی عنوان کرد: اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در جامعه یک عملیات تمرینی در مقابل خواستن، توانستن است و این موضوع به خوبی نشان داد که اگر همه مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند، می‌توان جلوی شیوع این بیماری پرخطر را گرفت.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اصناف استان مانند محدودیت‌های گذشته کرونایی، همکاری خوبی داشتند که جای تقدیر دارد.

رابطه عادی انگار و مهر قرمز کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: کرونا همچنان بی‌رحمانه می‌تازاند و کوچکترین عادی انگاری در رفتار و غفلت از رعایت پروتکل‌ها دوباره احتمال بازگشت شرایط قرمز را مهیا کرده و بحرانی جدی را برای مردم و مسئولان می‌سازد.

«بهروز اکرمی» افزود: اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی از اول آذرماه تاکنون با همکاری خوبی از سوی اقشار مختلف مردم همراه است که جای تقدیر دارد.
وی اظهار داشت: بر اساس تقسیم‌بندی جدید، سه شهر تفرش، خنداب و زرندیه در استان مرکزی در وضعیت زرد قرار دارند و ۹ شهر دیگر این استان در وضعیت نارنجی به سر می‌برند و ساکنان شهرهای نارنجی باید در روزهای دشوار هوشیارانه و آگاه پایبند به ضوابط اجرایی ستاد کرونا باشند تا بتوان موقعیت مستحکم تری را برای این مناطق ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: مسئولان به خوبی حواشی محدودیت ها را برای مردم و کسب و کارها می‌دانند و می‌کوشند تا مشکلات در شهرهای نارنجی استان شناسایی شود تا هرچه زودتر وضعیت این شهرها نیز به زرد تبدیل شود و محدودیت‌ها در آن کاهش یابد.

اکرمی گفت: چند ساعت دورهمی خانوادگی ارزش آن را ندارد که تحت‌های بستری در مراکز درمانی مملو از بیمار شود و  فشار مضاعف بر کارکنان بهداشت و درمان و داغدار شدن خانواده‌ها رقم بخورد.

مرکزی پیشرو در تولید ماسک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: همکاری مردم و مسئولان در اجرای طرح‌های محدودیت کرونایی جای تقدیر دارد و رعایت پروتکل ‌ها در شرایطی است که این استان در تولید ماسک نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است.

«سعید فرخی» افزود: استان مرکزی در ابتدای شیوع بیماری کرونا با کمبود ماسک همراه بود اما جزو نخستین استان‌هایی بود که مشکل ماسک را در اسرع وقت گره‌گشایی کرد و هم‌اکنون ۱۳ واحد تولید ماسک در استان با ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون عدد فعال است.

وی بیان کرد: در کنار تولیدات ماسک استاندارد، ماسک‌های غیراستاندارد با قیمت‌های ارزان وجود دارد که یک مشکل در استان است و انتظار است دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف، ماسک مورد نیاز خود را از مراکز تولیدی استاندارد تهیه کنند.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی مهمترین رهاوردی که مردم در کرونا به کادر درمان می‌دهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: موارد مثبت ویروس کرونا استان مرکزی در هفته سوم آذرماه جاری به ۸۶۲ نفر رسیده بود که ۵۳۷ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۲۸۷ مورد مربوط به دانشکده علوم پزشکی ساوه و ۳۸ مورد مربوط به دانشکده علوم پزشکی خمین گزارش شد و این مسئولیت پذیری اجتماعی اقشار مردم بود که زبانه‌های بیماری را تا حدودی کاهش داد.
دکتر « علی علی‌محمدی» افزود: موارد مثبت ویروس کرونا در اراک نسبت به هفته دوم آذرماه ۲۴ درصد، در ساوه ۳۷ درصد و در همین ۳۰ درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: موارد مثبت شناسایی شده ویروس کرونا در زیرمجموع دانشگاه علوم پزشکی اراک نسبت به هفته چهارم آبان‌ماه با کاهش ۴۶ درصدی، در دانشکده ساوه با کاهش ۶۶ درصدی و در دانشکده خمین با کاهش ۳۹ درصدی همراه شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد:  موارد بستری ویروس کرونا نسبت به هفته چهارم آبان‌ماه ۵۴ درصد و نسبت به هفته دوم آذرماه ۲۹ درصد کاهش داشته که موارد بستری اراک از ۱۷۰ مورد در هفته دوم به ۱۲۴ مورد در هفته سوم رسیده و کاهش ۲۷ موردی را نشان می‌دهد.
علی‌محمدی اظهار داشت: موارد بستری زیرمجموع دانشکده علوم پزشکی اراک نسبت به هفته چهارم آبان‌ماه که ۲۰۶ مورد بوده، ۴۰ درصد کاهش دارد.
وی  اظهار داشت: در مجموع استان مرکزی در آمار بستری‌های ناشی از ویروس کرونا در هفته سوم آذرماه جاری نسبت به هفته دوم آذرماه جاری با کاهش ۳۵ درصدی و در نسبت به قبل از اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی با کاهش ۵۳ درصدی همراه شده است.

این مقام بهداشتی و درمانی استان مرکزی گفت: آمار فوت شدگان ناشی از این ویروس در هفته چهارم آبان ماه در استان مرکزی به ۸۳ نفر، در هفته دوم آذرماه به ۶۴ نفر و در هفته سوم آذرماه جاری به ۳۹ نفر رسیده است.

۴ هزار و ۲۶ خودروی غیربومی بازگشت داده شد

جانشین فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در اجرای طرح‌محدودیت‌های کرونایی آذر ماه امسال این استان، چهار هزار و ۲۶ خودروی غیربومی برگشت داده شد.

سرهنگ «یوسف سپهوند» افزود: در این راستا هشت هزار و ۹۲۶ مورد تذکر به اصناف داده شد و در این مدت ۶۹۲ صنف متخلف نیز مهر و موم شدند.

وی بیان کرد: در محدودیت‌های اذرماه امسال علاوه بر جرایم متخلفان با استفاده از دوربین‌های شهری در ترددها  از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد، ۶۲۶ خودور به صورت دستی جریمه ۲ میلیون ریالی، ۱۵۶ خودرو در ورودی شهرهای نارنجی جریمه پنج میلیون ریالی و ۲۸۸ خودور در ورودی شهرهای قرمز استان، جریمه ۱۰ میلیون ریالی شدند.

فرهنگ زندگی در کرونا لازمه شرایط کنونی

فرماندار اراک گفت: روزانه  به‌طور میانگین از اول آذرماه جاری تاکنون یک‌هزار تا یک‌هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از اصناف این شهرستان انجام شد و به طور متوسط روزانه در این مدت، ۱۵ تا ۲۰ صنف متخلف در شهرستان اراک مهر و موم شد.

«حسین بختیاری» بیان کرد: ۹۵ درصد از صنوف و مردم در اجرای طرح محدودیت‌های شدید کرونایی همکاری خوبی داشتند که این مهم جای تقدیر دارد.

وی توضیح داد: زندگی در شرایط کرونا نیازمند نوعی پوست اندازی فرهنگی و گفتمان سازی موثر دارد تا بتوان این تهدید را مهار کرد و خسارات و مشکلات ناشی از آن را به حداقل ممکن رساند.

هنوز خطر جدی است

رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه گفت: محدودیت‌های ۲ هفته گذشته بر کاهش شیوع ویروس کرونا و شمار مبتلایان و بستری شدگان اثر مثبت داشته است اما نباید این تصور برای مردم ایجاد شود که به وضعیت مطلوب رسیده ایم زیرا خطر همچنان جدی است.

دکتر «فرهاد طباطبایی» افزود: آثار اجرای محدودیت‌های ۲ هفته گذشته در کاهش شمار بستری شدگان، مراجعان سرپایی و ورودی‌های این مرکز درمانی مشهود است اما کاهش موارد فوتی مستلزم گذشت زمان است و باید تا حصول نتیجه در این زمینه صبر کرد.

وی اظهار داشت: البته در شرایط گذار از قرنطینه شدید به سمت عادی شدن شرایط نباید انتشار آمار کاهش موارد بستری و ابتلا باعث شود که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سایر موارد را به تصور اینکه وضعیت بهبود یافته است، فراموش کنند.
دکتر طباطبایی گفت: هنوز به حداکثر تاثیر قرنطینه اخیر نرسیده ایم و امیدواریم ۲ تا سه هفته آینده شاهد نتایج مناسبی در زمینه کاهش شیوع و شمار مبتلایان و فوتی ها باشیم.

ویروس کرونا از اسفند ماه پارسال شایع شده و استان مرکزی دومین کانون این بیماری پس از قم بود که نخستین موارد ابتلا به کووید ۱۹ را تجربه کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۴۴۷نفر رسید.

سیما سادات لاری روز گذشته با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر دوشنبه (۲۴ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۱۳۲۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۸۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۵۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + پنج =