جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲:۰۱

کارنامه مثبت دولت در سه بحران کرمانشاه

زلزله ۷.۳ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶، سیل فروردین ۹۸ و به تازگی بحران ویروس کرونا سه بحرانی است که در دولت تدبیر و امید دامن استان کرمانشاه را گرفت و دولت نیز به خوبی آن را مدیریت کرد. آمار و ارقام نشان می دهد که در ۲ بحران قهری زلزله و سیل ورود به موقع دولت با […]



زلزله ۷.۳ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶، سیل فروردین ۹۸ و به تازگی بحران ویروس کرونا سه بحرانی است که در دولت تدبیر و امید دامن استان کرمانشاه را گرفت و دولت نیز به خوبی آن را مدیریت کرد.

آمار و ارقام نشان می دهد که در ۲ بحران قهری زلزله و سیل ورود به موقع دولت با همراهی خوب و مشارکت فعال مردم، بخشی از آلام مردم حادثه دیده را تسکین بخشید و امروز شاهد آبادانی در مناطق زلزله زده و رفع مشکلات سیل زدگان در استان کرمانشاه هستیم.

۱- در زلزله یک اجماع ملی با محوریت دولت شکل گرفت و همدردی ملت ایران با زلزله‌زدگان و حضور به موقع مسوولان باعث شد که رکوردهای خوبی به نام ایران در دنیا ثبت شود که این تجارب در زمان وقوع سیل به مسوولان کمک کرد تا با کمترین خسارت از آن به خوبی عبور کنیم.

امروز که بیش از هزار روز از وقوع زلزله غرب استان کرمانشاه با محوریت سرپل ذهاب می‌گذرد، شاهد بازگشت مردم به زندگی در این مناطق زلزله زده هستیم و مردم در واحدهای مسکونی خود مستقر شده اند و کسب و کارها نیز رونق گرفته است.

دولت در زلزله کرمانشاه فرصت‌سازی کرد و از این تهدید فرصتی برای توسعه و آبادانی مناطق آسیب دیده ایجاد کرد به طوریکه ۱۸ هزار واحد مسکونی در این حادثه آسیب دید اما با نگاه ایمن سازی و مقاوم کردن سقف منازل مردم ۴۱ هزار واحد ساخته شد و این مصداق عینی فرصت سازی از این حادثه قهری است.

بازگشت سریع مردم به زندگی و عادی شدن شرایط از اولویت‌های دولت در مناطق زلزله زده بود و در راستای تحقق این هدف احداث و تعمیر واحدهای مسکونی مردم مقدم بر شروع ساخت زیرساخت های آسیب دیده بود به طوریکه در سال ۹۷ عملیات اجرای هیچ زیرساختی آغاز نشد و در سال ۹۸ شاهد شروع به کار پروژه های این بخش بودیم.

حضور رییس جمهوری در روستای زلزله «فتاح بیگ» سرپل ذهاب در ۲۹ اسفند سال ۹۶

بازتوانی اقتصادی مردم مناطق زلزله زده نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی در دستور کار دولت قرار گرفت و در این بخش دولت ۶۰۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۰۰ درصدی در قالب تسهیلات چهار درصد طولانی مدت به مردم پرداخت کرد که این میزان تسهیلات پرداختی منجر به سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی برای احیای واحدهای صنفی و صنعتی شد و با پرداخت این میزان تسهیلات در مجموع ۲۲ هزار و ۷۰۳ واحد دامی، صنفی، تجاری و صنعتی در استان احیا شد و در نهایت منجر به احیا، تثبیت و یا ایجاد ۱۹ هزار و ۴۳۹ شغل گردید.

حمایت ها از مردم آسیب دیده ناشی از زلزله تنها در قالب کمک های مالی نبود بلکه دولت با تجهیز تیم های تخصصی روانشناسی با محوریت سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به کمک آسیب دیدگان شتافت و از آنان حمایت های روحی روانی کرد تا زودتر به زندگی بازگردند.

بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در مجموع ۱۱ هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی داشت و مردم این مناطق همچنان مورد حمایت دولت هستند و فراموش نشده‌اند.

۲- اگرچه شدت، حجم و گستره حادثه سیل فروردین ماه سال ۹۸ کمتر از زلزله سال ۹۶ بود اما این حادثه طبیعی هم اگر از سوی مسوُولان مدیریت نمی شد می توانست فاجعه های جبران ناپذیری به بار بیاورد اما همراهی و مشارکت خوب مردم با مسوولان این حادثه با کمترین خسارت مدیریت شد.

در این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما براساس ارزیابی‌های انجام شده سیل در استان کرمانشاه در مجموع حدود هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان خسارت به بخش های مسکونی، کشاورزی و زیرساختی وارد کرد اما دولت با هدف جبران بخش زیادی از این خسارات اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، کمک های بلاعوض و تزریق اعتبارات کرد.

در این حادثه ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در ۱۳ شهرستان استان تخریب شد که از این تعداد در هفته دولت امسال ۲هزار و ۳۲ واحد افتتاح و به بهره‌برداری می رسد و عملا پرونده ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل در استان بسته می‌شود.

دولت در حادثه سیل همانند زلزله به صورت مستقیم وارد میدان شد و از حادثه دیدگان در قالب تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض حمایت کرد. به طوریکه در این بخش به واحدهای شهری ۹۴ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض و به واحدهای روستایی ۷۶ میلیون تومان پرداخت شد که در مجموع ۱۵۵ میلیارد تومان خسارات از سوی دولت به واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل پرداخت شد که از این مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان تسهیلات چهار ساله با ۱۵ سال بازپرداخت و ۴۳ میلیارد تومان هم بلاعوض پرداخت شد.

سیل بیشترین خسارات را در استان کرمانشاه به بخش کشاورزی وارد کرد و از آنجایی‌که این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور و درآمد اغلب مردم در این بخش است دولت پرداخت خسارات به بهره برداران را در دستور کار خود قرار داد در سیل دید به طوریکه ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات بانکی به ۲۲ هزار و ۶۵۰ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی پرداخت شد که علاوه بر تسهیلات، دولت به منظور جبران بخشی از خسارات این بخش کمک های بلاعوض هم در نظر گرفت که ۴۵ میلیارد تومان از این محل تخصیص یافت و پرداخت شد.

حضور استاندار کرمانشاه در مناطق سیل زده کرمانشاه

همچنین در سیل سال ۹۸ زیرساخت های استان دچار خسارت شد و در مجموع هشت دستگاه خدماتی در جریان وقوع این حادثه آسیب دیدند که ۹۰ میلیارد و ۷۰۰ تومان اعتبار برای جبران خسارات به این دستگاه ها پرداخت شد.

با حمایت های دولت از طریق پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض پرونده سیل در بخش احداث واحدهای مسکونی و جبران خسارات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه بسته شد اگرچه برخی از پروژه های زیرساختی ممکن است مقداری به طول بیانجامد.

۳- ویروس کرونا اگرچه بحرانی جهانی بود اما در استان کرمانشاه در اواخر سال ۹۸ شیوع پیدا کرد و باتوجه به مرزی بودن و گستردگی این استان به خوبی مدیریت و مهار شد. دولت در این موضوع نیز با تجهیز زیرساخت‌های درمانی و اختصاص اعتبارات و امکانات مورد نیاز ورود خوبی در مدیریت بحران داشت به طوریکه بیش از هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در پنج بیمارستان برای بیماران کرونایی اختصاص یافت و همزمان تجهیزات و امکانات مورد نیاز از جمله دستگاه های اکسیژن‌ساز و اقلام مصرفی مانند ماسک و دستکش به موقع در استان توزیع شد.

اجرای طرح تحول نظام سلامت که در ابتدای دولت تدبیر و امید در سطح کشور اجرا شد و انتقاداتی در رابطه با اجرای این طرح متوجه دولت شد در بحران کرونا به داد کشور رسید و اگر در این طرح زیرساخت های درمانی کشور توسعه نمی یافت امروز امکان کنترل و مدیریت کرونا بسیار مشکل‌تر بود.

در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت بیمارستان سوختگی و سوانح گلستان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید که امروز به بیمارستان اصلی مداوای بیماران کرونایی استان اختصاص یافته و سایر بیمارستان ها نیز در این طرح بهسازی، مناسب سازی و توسعه یافتند و امروز به راحتی پذیرای بیماران کرونایی هستند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اکنون استان مشکلی از نظر امکانات و تجهیزات برای بستری و مداوای بیماران کرونایی ندارد و نیاز اصلی استان برای مدیریت و کنترل این بیماری مشارکت و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. 

آمار جانباختگان بر اثر کرونا پس از ۶ ماه از شیوع این بیماری در استان کرمانشاه به صفر رسیده و این نشان دهنده رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم است. 

کرونا مانند دیگر بحران ها تاکنون جان ۵۰۵ نفر از مردم کرمانشاه را گرفته و ۶۸۰ میلیارد تومان نیز خسارت به واحدهای خدماتی و تولیدی وارد کرده که این میزان خسارات در قالب تسهیلات توسط ۱۵ بانک و موسسه اعتباری استان در ۱۴ رسته اقتصادی اختصاص یافته و به خسارت دیدگان پرداخت می‌شود.

براساس اعلام مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه در مرحله اول ۲۸ هزار و ۳۴ بنگاه اقتصادی آسیب دیده از کرونا در استان کرمانشاه که دارای کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی هستند، مشمول دریافت تسهیلات هستند و تاکنون حدود ۱۵ میلیارد ریال از این تسهیلات توسط مؤسسات و بانک های عامل در استان پرداخت شده است.

دولت در این بحران نیز با تمام توان در کنار مردم است و جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا به ریاست استاندار هر هفته چندین بار در استانداری برگزار می‌شود و این تلاش‌ها منجر به قرار گرفتن کرمانشاه در وضعیت زرد شده است.

این آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید در این سه بحران از همه توان و ظرفیت خود برای رفع مشکلات مردم استفاده کرده و کارنامه خوب و مثبتی از خود نشان داده است به طوریکه اقدامات دولت منجر به توسعه و آبادانی مناطق بحران زده و رفع مشکلات مردم شده است.  

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه دارای ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکونت دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × دو =