جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۳:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۳۱

دیار دار المرحمه سیاه‌پوشِ شهادت سالار دشت کربلا

به گزارش فرهنگ سار، عاشورای امسال در سمنان رنگی دیگر گرفته و با وجود اینکه عزاداری‌ها محدود شده است، اما شهر غرق در اندوه و ماتم و سکوتی پرمعنا حکم‌فرما است.امسال مردم سمنان برای نشان‌دادن عزا و ماتم خود در شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش سردر خانه‌های خود پرچم سیاه نصب کردند و از هر خانه‌ای […]



به گزارش فرهنگ سار، عاشورای امسال در سمنان رنگی دیگر گرفته و با وجود اینکه عزاداری‌ها محدود شده است، اما شهر غرق در اندوه و ماتم و سکوتی پرمعنا حکم‌فرما است.
امسال مردم سمنان برای نشان‌دادن عزا و ماتم خود در شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش سردر خانه‌های خود پرچم سیاه نصب کردند و از هر خانه‌ای صدای مداحی در وصف شهید نینوا به گوش می‌رسد، امسال عاشورای حسینی فقط به مسجدها، حسینیه‌ها و تکایا ختم نمی‌شود بلکه گوشه و کنار شهر و هر خانه یک حسینیه است که با پخش نوای حسینی می‌گریند.
امسال شیوع ویروس کرونا، شکل عزاداری‌ها را تغییر داد و بسیاری از آیین‌ها مانند دسته‌روی برای حفظ سلامت عزارداران برگزار نشد و هر یک از شهروندان با شعار  «هر خانه یک حسینیه» به عزاداری در رثای شهید کربلا و یاران باوفایش پرداختند.
مردم سمنان در سال‌های گذشته بعد از عزاداری در روز تاسوعا به یاد غریبی حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) و یارانشان، در شب عاشورا بیدار ماندند و بر عزای نینوا گریه می‌کردند و در صبح عاشورا نیز عزاداران با اجتماع در امامزادگان با برگزاری آیین‌هایی کهن مانند نخل‌گردانی عزاداری می‌کردند، اما امسال عزارداری به دلیل شیوع کرونا به گونه‌ای دیگر با شور وصف‌نشدنی با حضور جوان‌ترها و افرادی که جزو گروه‌های حساس نباشند و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای باز برگزار می‌شود.
امسال عزاداری حسینی جلوه‌ای خاص و ناب‌تر از سال‌های گذشته دارد همه با تمام وجود بر غربت شهدای کربلا گریه‌ می‌کنند، چهره‌ها متبرک به اشک‌ در عزای حسینی است و گروه‌های مختلف فقیر و غنی خردسال و کهنسال ملتمسانه با دستی روبه آسمان‌ برای نابودی ویروس مهلک کرونا و شفای بیماران دعا می‌کنند.
عزاداران زیر لب ذکر اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ برای نجات از گرفتاری، ناراحتی و بیماری زمزمه می‌کنند.
امسال کاربران فضای مجازی نیز ساکت ننشستند و یکپارچه با قراردادن پرچم سیاه و دلنوشته‌ای از شهید دشت کربلا در پروفایل خود غم و اندوه خود را ابراز و اثبات می‌کنند عاشورای حسینی تا قیامت هست و فراموش ناشدنی است.
روز دهم محرم روز عاشورا، روز شهادت حسین بن علی(ع) و یاران فداکار و با وفای آن حضرت و روز تجدید حزن اهل بیت (ع) و شیعیان است و این حادثه قدری جانگداز و مهم است که در این روزها حزن و اندوه دل هر انسان بافطرتی را فرامی گیرد به‌ویژه مسلمانان و شیعیان که در طول تاریخ در این ایام در هر گوشه ای متناسب با موقعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه خود در پاسداشت این ایام آیین های ویژه ای را اجرا می کنند که سابقه دیرینه ای دارد. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت از تمامی آیین‌های مذهبی که آسیب زننده و مغایر با اصول و سنت‌های اسلامی نبود، حمایت کرد و شکل‌های عزاداری بیش از پیش با شکوه و عظمتی دو چندان برگزار شد، اما امسال با شیوع کرونا محرم رنگ و بویی دیگر گرفت و با صلابت‌تر از گذشته برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + 20 =