دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۷:۰۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

بهره‌مندی ۷۱ روستای زنجان از آب آشامیدنی سالم طی هشت سال گذشته

 به گزارش فرهنگ سار، توسعه زیرساخت های خدمات دهنده برای ارتقای کیفیت زندگی یکی از سیاست هایی بوده که بعد از انقلاب با جدیت دنبال شده است. همه دولتهایی که بعد از انقلاب روی کار آمده اند نسبت به توسعه این زیرساخت ها اهتمام جدی داشته اند و حرکتی که با اقدامات جهاد سازندگی در […]



 به گزارش فرهنگ سار، توسعه زیرساخت های خدمات دهنده برای ارتقای کیفیت زندگی یکی از سیاست هایی بوده که بعد از انقلاب با جدیت دنبال شده است.

همه دولتهایی که بعد از انقلاب روی کار آمده اند نسبت به توسعه این زیرساخت ها اهتمام جدی داشته اند و حرکتی که با اقدامات جهاد سازندگی در اوایل استقرار جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که بعدها این خدمات برعهده شرکت آب و فاضلاب گذاشته شد که تا به امروز ادامه داشته و به همین علت است که جمعیت ۶۱۱ روستای استان زنجان از آب شرب سالم بهره مند هستند در حالی که این رقم در قبل از دولت یازدهم و دوازدهم ۵۴۰ روستا بود.

روستاهای بهره مند از آب آشامیدنی از ۵۴۰ به ۶۱۱ روستا افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: از سال ۹۲ تا سال گذشته این شرکت ۱۲۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق حفر و تجهیز کرد.

به گفته علیرضا جزء قاسمی از این تعداد ۷۸ چاه در بخش روستایی و ۴۲ حلقه نیز در بخش شهری حفر شد.

وی یادآوری کرد: موفق به تولید بیش از ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی سالم و بهداشتی جهت استفاده مشترکان شهری و روستایی در استان کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: برای آبرسانی پایدار ومطمئن در بخش روستایی طی سال های ۹۲ تا سال گذشته ۱۶ مجتمع آبرسانی روستایی احداث و برای ۹۴ روستا به صورت تکی آبرسانی شد.

 جزء قاسمی افزود: این اقدامات منجر به افزایش روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم از ۵۴۰ روستا در سال ۱۳۹۱ به ۶۱۱ روستا در سال گذشته شد و بهبود سطح برخورداری از ۲ به سطح یک ارتقا یافت.

مدیرعامل شرکت  آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در این راستا جهت ذخیره وتوزیع عادلانه آب ۶۴.۲ هزار مترمکعب مخازن شهری و روستایی احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

جزء قاسمی ادامه داد: در دولت یازدهم و داوزدهم هشت مورد مطالعات جامع آبرسانی به شهرهای ابهر، خرمدره، آببر، کرسف، سهرورد و ادامه مطالعات آب زنجان انجام شده است.

وی یادآوری کرد: همچنین مطالعه مجتمع های آبرسانی روستایی زاغج، غواصان دریادل، شهید بیگدلی ۹ مورد مطالعات ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری وروستایی در روستاهای تهم، نصیرآباد، خشکه رود، طاهرآباد، پری، گلهرود و شهرهای خرمدره، هیدج و صایین قلعه در دست انجام و یا به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت:در حال حاضر طرح آبرسانی به شهر زنجان بیش از ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی و طرح آبرسانی به شهرهای ابهر خرمدره  نیز بیش از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی  دارد.

جزء قاسمی خاطرنشان کرد: طرح مجتمع آبرسانی غواصان دریادل، زاغج ، قره پشلو ، معجزات وشهید بیگدلی در دست اجرا هستند.

وی اظهار داشت: در پایان سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸ تصفیه خانه آب شهرهای ابهر و خرمدره با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه جهت تامین آب این  شهرها تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفت.  

پنج واحد تصفیه خانه فاضلاب در استان زنجان راه اندازی شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: این شرکت با بهره برداری از پنج واحد تصفیه خانه های فاضلاب و ارتقاء مدول اول شهر زنجان، شهر ابهر، شهر ماهنشان، شهر دندی و شهر زرین آباد در دولت یازدهم و دوازدهم جهت جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده با حجم ۵۰.۷۸ هزار مترمکعب در شبانه روز ظرفیت سازی شد.

جزء قاسمی ادامه داد: شرکت آبفا در استان زنجان به عقد قرارداد ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی (BOT) به ارزش یکهزار و ۱۱۵ میلیارد ریال اقدام کرد.

به گفته وی، ارتقاء مدول اول از ۲۷ به ۳۲ هزار مترمکعب در شبانه روز و از ۱۲۵ هزار نفر به ۱۹۰ هزار نفر در پایان سال ۱۳۹۸ وارد مدار بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت  آب و فاضلاب استان زنجان گفت: به موازات عقد قرارداد BOT شرکت آبفا به منظور افزایش شبکه وخطوط انتقال فاضلاب اقدام به عقد قرارداد با سرمایه گذار بخش خصوصی (فاینانس داخلی ) برای لوله گذاری و فروش انشعاب به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال کرد.

جزء قاسمی اظهارداشت: از این محل تاکنون حدود ۳۳ کیلومتر لوله گذاری وسه هزار و ۱۰۰  فقره انشعاب فاضلاب نصب شده است.

وی افزود: از تصفیه خانه آب در شهرهای ابهر و خرمدره نیز بهره برداری شده است.

افتتاح نخستین تصفیه خانه آب روستایی در استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ادامه داد: نخستین پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی  کشور در روستای نصیرآباد شهرستان خرم دره به بهره برداری رسیده است.
 جزءقاسمی اظهارداشت: طول شبکه جمع آوری فاضلاب و خط انتقال ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر و ظرفیت تصفیه فاضلاب ۳۴۷ مترمکعب در روز با روش لجن فعال است.
وی افزود: جمعیت تحت پوشش روستای نصیرآباد شهرستان خرم دره سه هزارو ۲۰۰ نفر که ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب نصیرآباد هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: ۲ باب تصفیه خانه فاضلاب در روستاهای پری و تهم نیز در دست اجرا است.

جزء قاسمی، افتتاح تصفیه خانه فاضلاب روستای نصیرآباد را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم و داوزدهم بیان کرد.

شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در سال ۱۳۹۵ موفق به بهره برداری از آزمایشگاه مرکزی شد و در سال ۱۳۹۶ این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست از سازمان محیط زیست  و در سال ۱۳۹۸ بعنوان آزمایشگاه برتر کشوری در صنعت آب وبرق شناخته شده و در حال حاضر نیز گواهینامه  ایزو ۱۷۰۰۵ دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 − 3 =