جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۳۸:۴۶
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

جنایت واقعه منا باید پیگیری شود

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، سعید اوحدی روز چهارشنبه در کنگره ملی لاله های سفید بزرگداشت شهدای منا در چهلمین سال دفاع مقدس در سالن شهید رسول زاده بنیاد شهید، با یادی از شهدای هشت سال دوران دفاع مقاومت و سلامت افزود:‌ در تقارن اربعین دفاع مقدس و اربعین شهدای کربلا، نخستین […]



به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت فرهنگ سار، سعید اوحدی روز چهارشنبه در کنگره ملی لاله های سفید بزرگداشت شهدای منا در چهلمین سال دفاع مقدس در سالن شهید رسول زاده بنیاد شهید، با یادی از شهدای هشت سال دوران دفاع مقاومت و سلامت افزود:‌ در تقارن اربعین دفاع مقدس و اربعین شهدای کربلا، نخستین کنگره بزرگداشت شهدای مظلوم منا برگزار شد. 
وی افزود: دوری از عزیزان بسیار سخت است و خانواده شهدا بسیار عزتمند این سختی را به دوش کشیدند.
رییس بنیاد شهید درباره مقام شهدا گفت: شهدا روح معنوی بلندی دارند و سرمایه وجود آنها ارزشمند است.

اوحدی گفت:‌ جنایت حکام سعودی در این واقعه باید پیگیری تا حقایق مشخص شود و خانواده شهدای منا به خواسته خود در این موضوع برسند.
رییس بنیاد شهید درباره خانواده شهدای منا افزود:‌ بسیاری از خانواده ها چند شهید در این واقعه از دست دادند و در تفحص پیکرها این خانواده ها به مدد ما آمدند. 
اوحدی گفت: نهیب و سخنان حکیمانه رهبر انقلاب باعث شد پیکرهای شهدای منا به وطن بازگردد و حکام سعودی در پی سخنان ایشان مجبور به کمک به شناسایی و باز گرداندن پیکرهای شهدا شدند.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد:‌ باید مطالبات رهبری در دیدار خانواده شهدای منا از عربستان پیگیری شود و این پیگیری دائم زنده و مستمر تا حصول نتیجه باشد و از طرفی حقوق خانواده شهدای منا مد نظر قرار گیرند.
وی افزود: رهبری به دولتمردان و نهادهای ذیربط فرمودند که درخواست های کمیته حقیقت یاب باید پیگیری و لایه های پنهان‌ مسائل روشن شود.
اوحدی گفت: روز دوم مهر باید به نام روز شهدای منا نامگذاری شود و در حال پیگیری هستیم تا با نظر مثبت بقیه نهادها و همکاران در این موضوع کار نهایی شود.
رییس بنیاد شهید افزود: موکب شهدای منا در مرزهای کشور قرار بود برپا شود اما با توجه به بیماری کرونا این موکب ها در شهرها با رعایت مسائل بهداشتی برپا می شود.

نتایج تحقیقات منا از طرف سعودی زودتر مشخص شود 
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این مراسم با ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) در تکریم انسانهای محرم در بیت الله الحرام گفت: شهدای منا از وارسته ترین انسانها بودند. 
وی افزود: در جهان اسلام آنچه که اتفاق افتاد به زیان جهان اسلام بود و خانواده های بسیاری عزادار شدند سعودی ها باید خوب برنامه ریزی می کردند و هیچ دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد.
نواب با درود به رهبر انقلاب و تاکید بر اجرای دستورات ایشان در مورد واقعه منا گفت: سخنان رهبری در منا در هیچ جا دیده نشده واقعا ایشان بسیار ناراحت بودند که خانواده هایی عزادار شدند.
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ادامه داد: تشکیل کمیته حقیقت یاب و تحقیق سعودی ها پایان ندارد و باید هر چه زودتر نتایج تحقیقات واقعه منا اعلام شود.  

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آستانه اربعین حسینی
سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید نیز در این مراسم با یادکرد مقام شامخ شهدا بویژه شهدای منا گفت: انشالله در مسیر تعالی شهدا باشیم. در آستانه اربعین حسینی هستیم و شهدای منا هم مظلوم و تشنه شهید شدند مانند شهدای کربلا و این شهدا نیز برای ما پیام فرهنگ ایثار و شهادت دارند. 
این مراسم با حضور خانواده معظم شهدای منا و ایثارگران در مراکز استانی سراسر کشور بطور همزمان بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. 
همچنین از هشت خانواده شهدای منا از جمله شهیدان حسینی، آقایی پور، گودرزی، حکیمی راد، مویدزاده، رحیمیان، میرانصاری و رهبری با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

به گزارش فرهنگ سار، در فاجعه دلخراش دوم مهرماه ۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان ۲۰۴ در منطقه منا شهر مقدس مکه بیش از هفت هزار زن و مرد و کودک بی گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۶۵ شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود.

براساس آمار موجود در این فاجعه دلخراش ایران با ۴۶۵ شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشورهای مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 + 10 =