جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۰۶:۱۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

تولید ۲۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی و حرکت شیلات لرستان بر موج توسعه

به گزارش فرهنگ سار لرستان ۱۲ درصد رواناب های کشور را دارد و در کنار بهره‌مندی از آب و هوای چهار فصل، بستر بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان است که تاکنون این ظرفیت به خوبی دیده شده است و این استان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان های غیرساحلی از آن خود کرده […]



به گزارش فرهنگ سار لرستان ۱۲ درصد رواناب های کشور را دارد و در کنار بهره‌مندی از آب و هوای چهار فصل، بستر بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان است که تاکنون این ظرفیت به خوبی دیده شده است و این استان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان های غیرساحلی از آن خود کرده است.

این استان دارای سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم است کهه وجود تنوع اقلیمی و منابع آبی مستعد آبزی پروری زمینه بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت شیلاتی آن به وجود آورده است .

هرچند عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی در این استان تولید می شود اما به گفته مسوولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع  ماهیان سردآبی  و گرمابی را دارد و به تازگی هم در تولید خاویار کارهای مطلوبی در این منطقه صورت گرفته است.

شیلات لرستان  تاقبل از سال ۷۳ به عنوان اداره آبزیان فعالیت می کرد و در  سال ۷۳ با عنوان نمایندگی شیلات لرستان آغاز بکار و در نهایت سال ۹۳ به عنوان اداره کل شیلات، فعالیت مستقل خود را آغاز کرد و در این مدت تولید آبزیان استان از ۱۶ هزار تن به حدود ۲ برابر یعنی ۲۸ تا ۳۰ هزار تن رسیده است.

تولید ۳۰ هزارتن انواع آبزیان و ایجاد بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی

مدیرکل شیلات لرستان می گوید: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که از این مزارع ۲۸ تا ۳۰ هزارتن ماهی تولید می شود.

“کیارش بیرانوند” با بیان اینکه تولید ماهی استان در سال ۹۳ معادل ۱۶هزار تن بود ه است ادامه داد: از مجموع ۶۰۰ مزرعه تنها ۳۰ مزرعه غیرفعال است  که با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.

وی همچنین گفت: سیل سال گذشته به ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد که تاکنون  بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شده است.

بیرانوند با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و ۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود اظهار داشت: برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

ظرفیت پرورش ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در لرستان

وی با اشاره به ظرفیت ۱۰ هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس افزود: سد ایوشان دارای ظرفیت ۲ هزار تنی پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تامین آب کشاورزی به آب شرب نمی‌توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: متاسفانه مشکلاتی با آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان برای تولید هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل تولیدات براساس ظرفیت موجود نیست.

صدور مجوز تولید۲ هزارو ۵۰۰ تن ماهی پرورشی در سد سیمره

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: مجوز تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قفسی و گله‌ای در سد سیمره برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی صادر شده است.

بیرانوند افزود: در این راستا امکان پرورش ۲ هزار تن ماهی در قفس و تولید ۵۰۰ ماهیان گله ای در سد سیمره به این سرمایه گذار داده شد.

وی اظهار داشت: امکان تولید پنج هزار تن ماهی خاویاری و گرمابی در مخزن سد سیمره وجود دارد و شیلات لرستان مجوز پرورش ماهی در قفس و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می دهد.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس است عنوان کرد: این طرح از سال ۹۴ در استان آغاز شده و لرستان یکی از مناطق پیشرو در این حوزه است.

ماهیان زینتی در لرستان، ظرفیت بالای تولید و درآمدزایی

بیرانوند با بیان اینکه ماهیان زینتی یکی از زیرمجموعه‌های آبزی‌پروری است عنوان کرد: از آنجایی که عرضه تابع تقاضا است متاسفانه در لرستان تقاضای ماهیان زینتی کم است درحالیکه این استان می‌تواند به رقم بالایی از تولید این ماهیان زینتی برسد و در این زمینه چندین کارگاه در شهرستان‌های بروجرد، نورآباد و خرم‌آباد راه‌اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه تولید ماهیان زینتی در استان به سه میلیون قطعه در سال رسیده است تصریح کرد: تقاضای خرید این ماهی در استان وجود ندارد و اقدامات لازم برای فرهنگسازی در این راستا در دستورکار قرار گرفته است.

لرستان مستعد تبدیل شدن به قطب تولید خاویار

بیرانوند همچنین از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان‌های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود، لرستان می تواند به قطب تولید ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل شود.

وی ظرفیت کنونی ماهی خاویار لرستان را یکهزار تن عنوان کرد و افزود:‌ فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰ تن خاویار در سال افتتاح شده است و زیرساخت های فاز دوم آن نیز در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان ۲۰ هزار تن ماهی خاویار در استان تولید کرد.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه مزرعه ۲ هزار تنی رومشکان نیز به زودی وارد فاز اجرایی می شود اظهار داشت: سال های گذشته گونه خاویار و آزاد ماهی دریای خزر، کپور دریایی و ماهی سفید وارد لرستان شده است و اکنون آزاد ماهی دریای خزر در استان تکثیر می شود.

تولید تخم چشم زده؛ گامی در راستای کاهش واردات

وی همچنین با اشاره به اینکه لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را در سطح کشور دارد ادامه داد: بیش از ۳۰ مرکز تکثیر با ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در این استان فعالیت دارد.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: طرح اولیه تولید تخم چشم‌زده قزل‌آلای رنگین‌کمان استان با ظرفیت سالانه  ۲ میلیون قطعه بچه ماهی ماه گذشته در شهرستان ازنا انجام شد.

 بیرانوند با فرهنگ سار با اشاره به اینکه ظرفیت تولید هشت میلیون قطعه تخم چشم زده در استان وجود دارد تصریح کرد: در این طرح قابلیت تعیین جنسیت ماهی و افزایش تعداد ماهیان ماده مولد وجود دارد.

وی تصریح کرد: طرح تکثیر تخم چشم ‌زده ماهیان قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان  شیلات ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان و شیلات لرستان در شهرستان ازنا آغاز شده است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان با جدیت دنبال می شود. 

وی با اشاره به تولید سالانه حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع آبزیان در لرستان ادامه داد: ۲۳ هزار تن از این میزان، تولید ماهیان سردآبی است که منجر به کسب رتبه نخست استان در سطح کشور شده است.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: اجرای طرح تکثیر تخم چشم زده، با هدف اصلی تولید تک جنس تماما ماده و حذف ماهی نر از ماهیان پرواری اجرا می شود.

بیرانوند افزود: این طرح دانش بنیان است و ماهی تولیدی حاصل از آن از قابلیت رشد و لاشه برتری برخوردار و در مقابل گل و لای رودخانه و بیماری ها مقاوم تر است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تولید تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ظرفیت تولید در مزارع سردآبی استان حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد و میزان پرورش ماهیان سردآبی استان از ۲۳ هزار به ۳۰ هزار تن خواهد رسید بنابراین این طرح  تا سال آینده در سایر مراکز پرورش ماهی سردآبی استان اجرا می شود.

وی با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه مجتمع سازی جهت پرورش آبزیان سردآبی استان اظهار داشت: اکنون مجتمع هایی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در حال آماده سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

بیرانوند ادامه داد: دامپزشکان و آبزی پزشکان خوبی در لرستان فعالیت دارند و تلاش می شود یک کلینیک آبزیان با حضور بخش خصوصی در استان راه اندازی شود.

بزرگترین مجتمع ماهیان سردآبی کشور آماده واگذاری به بخش خصوصی

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: نیمه دوم امسال مجتمع پرورش ماهی ۶ هزار تنی سپیددشت این استان به عنوان بزرگترین مجموعه سردآبی کشور، آماده واگذاری به بخش خصوصی شد.

 بیرانوند اظهار داشت: زیرساخت های لازم در این مجتمع فراهم شده است و حدود ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی شرایط رسمی واگذاری آن به بخش خصوصی از طریق ماده ۲۷ اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه سازه های این طرح بتنی هستند ادامه داد: ۱۵ درصد مابقی طرح در خصوص زیرساخت ها نیست و بخش خصوصی آن را تکمیل می کند.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و در صورت فعالیت کامل، یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

بیرانوند با بیان اینکه نمونه مجتمع پرورش ماهی سردآبی ۶ هزار تنی در کشور نداریم تصریح کرد: فضای لازم برای کارخانه فرآوری، عمل آوری و تکثیر در مجتمع سپیددشت پیش بینی شده است و بخش خصوصی باید نسبت به راه اندازی این موارد و تکمیل چرخه تولید و فرآوری اقدام کند.

به گفته وی سودآوری این مجتمع در سال دست کم ۶۰ میلیارد تومان است.

بیرانوند توضیح داد: هدف از اجرای ماده ۲۷، اجرای سیاست های دولت در خصوص قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه‌تمام، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری در قالب قرارداد و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد به بخش خصوصی می باشد که واگذاری امور به مردم و کم شدن تعهد دولت در بخش اعتبارات را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: همچنین زیرساخت های ۲ مجتمع پرورش ماهی شهرهای الشترو دورود نیز به ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ تن تکمیل شده و این واحدها آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

بیرانوند افزود: این اداره کل نسبت به واگذاری مجتمع “فیروزآباد” الشتر با ظرفیت یکهزار تن و “اناررود” دورود با قابلیت پرورش ۴۰۰ تن ماهی آمادگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مجتمع ها به صورت کارشناسی به متقاضیان واجد صلاحیت واگذار می‌شود ادامه داد: در سال های اخیر مجتمع هایی چون “عمارت”، “سیلاخور”، “چم شیر” دورود با ظرفیت ۲ هزارتن و “دوآب مادر” الشتر نیز با همین ظرفیت و به صورت مکانیزه تکمیل و به بخش خصوصی واگذار شده اند.

وی افزود: اکنون در مجموع پنج مجتمع در استان با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن در حال بهره برداری هستند.

افزایش ۲ برابری سرانه مصرف ماهی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان  با بیان اینکه سال ۹۳ سرانه مصرف ماهی در استان ۴.۲ کیلوگرم بود اظهار داشت: یکی از مشکلات حاد آبزی‌پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش‌ و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به هشت کیلوگرم در سال رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات انجام شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است که با توجه به استقبال مردم از این ماده غذایی ارزشمند، ایجاد بازارچه های ماهی در حال انجام است که شهرداری‌ها، فرمانداران و سرمایه‌گذاران باید در این حوزه همکاری کنند.

وی از راه‌اندازی یکی از بزرگترین بازارچه‌های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم‌آباد خبر داد و گفت: رستوران طبخ غذاهای دریایی نیز راه‌اندازی می‌شود تا برای سایر شهرستان‌ها الگو باشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 + بیست =