یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۲:۰۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

درخواست متفاوت بازیگر پیش‌کسوت از متولیان تئاتر در دوران کرونا

علیرضا اوسیوند بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور که کارنامه درخشانی در عرصه هنرهای نمایشی دارد و تا اوایل دهه ۸۰ خورشیدی شاهد حضور مستمر و درخشان او بر صحنه‌های تئاتر بودیم، شاید طی بیش از یک دهه اخیر اغلب تمرکز خود را در عرصه هنر بازیگری بر پرده نقره‌ای سینما و یا صفحه جادویی تلویزیون […]



علیرضا اوسیوند بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور که کارنامه درخشانی در عرصه هنرهای نمایشی دارد و تا اوایل دهه ۸۰ خورشیدی شاهد حضور مستمر و درخشان او بر صحنه‌های تئاتر بودیم، شاید طی بیش از یک دهه اخیر اغلب تمرکز خود را در عرصه هنر بازیگری بر پرده نقره‌ای سینما و یا صفحه جادویی تلویزیون متمرکز کرده است، اما همواره تلاش کرده تا به اشکال مختلف ارتباط خود را با هنر تئاتر و هنرمندان آن حفظ کند.

اوسیوند که خود دانش‌آموخته تئاتر و برخاسته از صحنه‌های تئاتر و رسیدن به اوج قله شهرت بازیگری ابتدا در صحنه‌های تئاتر و بعد پیوستنش به سینما و تلویزیون بود، همواره در قالب داوری رویدادهای مختلف نمایشی کشور و یا برگزاری کارگاه‌ها و ورک شاپ‌های آموزشی برای انتقال دانش تئاتر به هنرمندان سراسر کشور حضوری جدی، فعال و مؤثر داشته است.

وی که به‌تازگی داوری بخش آثار مسابقه صحنه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را پشت سر گذاشته است با تاکید بر کیفیت مطلوب آثار هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند بر این مسئله نیز تاکید دارد که اگر صحبت و مبحث متولیان و مسئولان امر تئاتر برقراری عدالت در زمینه حمایت‌های مالی از خانواده تئاتر کشور است، نکته مهم و غیر قابل انکار تأکید بر رسالت متولیان امر تئاتر در انتقال دانش و علم روز این هنر به هنرمندان سراسر کشور است.

در همین راستا علیرضا اوسیوند همواره تلاش داشته تا در قالب رویدادهای معتبر نمایشی کشور حتی اگر به‌عنوان داور بخش‌های مختلف حضور ندارد، به‌عنوان استاد و مدرس عرصه بازیگری در استان‌ها و شهرستان حاضر باشد و در کنار انتقال دانش و علم روز هنر تئاتر و عرصه بازیگری به هنرمندان برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار نسبت به پایتخت و یا برخی از استان‌ها و شهرستان‌های برخوردار کشور، دانش خود را چه در قالب مباحث علمی و آکادمیک و چه در ساحت تجربه بیش از چهار دهه حضور مستمر در عرصه هنر بازیگری به فعالان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها انتقال دهد.

پیچیده‌ترین تجربه داوری در جشنواره‌ای تئاتری

اوسیوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار گفت: طی بیش از ۹ ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا با وجود آنکه شاهد محدودیت و یا حتی تعطیلی فعالیت هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌های کشور بودیم، زمانی که به‌عنوان داور بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شدم گمان نمی‌کردم به دلیل همان محدودیت در فعالیت‌ هنرمندان تئاتر شاهد آثار با کیفیتی برای حضور در این جشنواره باشیم.

این بازیگر و مدرس تئاتر با تاکید بر آنکه شرایط داوری این جشنواره بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود افزود: چراکه با تاکید دبیر جشنواره، اعضای هیات داوران ملزم به حضور در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های متقاضی در این رویداد بودند تا به دلیل محدودیت‌های کرونایی به‌عنوان تنها مخاطبان آثار نمایشی، اثر تولیدی هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌ها را در سالن ببیند و درنهایت فرآیند داوری را برای اعلام رأی عادلانه و عدم تضییع حق هنرمندان به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

بازیگر نمایش انگشتری ژنرال ماسیاس یادآور شد: در کنار بار فشار و خستگی مسافرت‌های مستمر از این استان به استان دیگر برای دیدن فعالیت هنرمندان، کیفیت آثار حاضر و تلاش و عشقی که هنرمندان جوان در تولید آثار داشتند سهم مهمی در رفع خستگی اعضای هیات داوران داشت.

عشق و پشتکار هنرمندان استان‌ها ستودنی‌ست اما آسیبی مهم وجود دارد!

اوسیوند تصریح کرد: در کنار کیفیت بالای برخی از آثار هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌ها در مواجهه با برخی از گروه‌ها می‌شد این نکته را به‌وضوح دید که با وجود تمام همت، تلاش، پشتکار و عشقی که این جوانان فعال در تولید آثار نمایشی داشتند، شاید مهم‌ترین آسیبی که به چشم می‌آمد ضعف و عدم آگاهی آن‌ها نسبت به برخی از شیوه‌ها، تکنیک‌ها و قوانین علمِ هنر تئاتر بود.

به‌ویژه آنکه طی چند سال اخیر چه در ایران و چه در تمامی جهان شاهد رشد، پیشرفت و تغییر برخی از شیوه‌ها، متدها، سبک‌ها و الگوهای تولید آثار تئاتری هستیم که به دلیل ضعف منابع مکتوب چه در ساحت تالیف و چه در عرصه ترجمه و یا کمبود امکانات آموزشی در عرصه هنر، هنرمندان و جوانان فعال در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به این دانش جدید تئاتر اشراف کمتری داشتند و همین مسئله تولید آثار نمایشی توسط آن‌ها را با آسیب و نقصان‌هایی مواجه کرده بود.

تمرکز فارغ‌التحصیلان تئاتر در تهران یا استان‌های برخوردار

داور بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با تاکید بر این مساله که از زمان شیوع کرونا در کشورمان یعنی چیزی قریب به ۱۰ ماه اخیر مدام شاهد تکرار این جمله هستیم که مسئولان و متولیان امر تئاتر باید از هنرمندان سراسر کشور که به سبب این بیماری فعالیت‌شان محدود و یا به کل متوقف شده است حمایت کنند یادآور شد: من نیز به‌عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر بر لزوم حمایت مالی از هنرمندان تئاتر برای آنکه دچار تنگنا و سختی در معیشت‌شان نشوند به جد تاکید دارم، اما دل نگرانی‌های مهم دیگری نیز دارم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی خورشید شب خاطرنشان کرد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که با وجود دانشکده‌های متعدد تئاتری در سراسر کشور، اغلب فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تئاتری یا در استان‌های برخوردار دست به فعالیت می‌زنند و یا برای ادامه فعالیت خود به تهران مراجعه می‌کنند. همین مسئله باعث شده‌است تا در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردارتر شاهد عدم انتقال دانش روز تئاتر به هنرمندان جوان که حقیقتاً با عشق، انرژی و فعالیتی مثال‌زدنی دست به تولید آثار نمایشی می‌زنند باشیم.

کلیدواژه «عدالت» و اهمیت اجرای آن در تمامی عرصه‌ها

اوسیوند با تاکید بر آنکه در کنار شعارها و صحبت‌های مسئولان و متولیان امر تئاتر و یا در نگاهی کلان‌تر متولیان امر فرهنگ و هنر در کشور همواره شاهد تکرار کلید واژه عدالت هستیم خاطرنشان کرد: اجرایی کردن و عملیاتی ساختن مفهوم عدالت تنها بر مسئله مادی، تخصیص بودجه و یا حمایت‌هایی از این دست خلاصه نمی‌شود. چراکه یکی دیگر از اصلی‌ترین رسالت‌ها و وظایف متولیان امر فرهنگ و هنر برقراری عدالت در انتقال دانش و علمِ عرصه‌های مختلف هنری ازجمله هنر تئاتر است.

صرفاً با برگزاری برخی از جشنواره‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها آن هم در مدت زمان محدود و برگزاری یک یا دو روزه کارگاه‌ها و ورک شاپ‌های آموزشی نمی‌توان انتظار معجزه و یا انتقال تام و تمام دانش روز تئاتر توسط اساتید و هنرمندان شناخته‌شده تئاتر کشور به جوانان داشت. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی منسجم برای برقراری شرایطی عادلانه در سراسر کشور برای انتقال علم و دانش روز هنر تئاتر به هنرمندان جوان است.

بازیگر فیلم سینمایی روزگاری عشق و خیانت ادامه داد: در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا مسافرت را نیز منع کرده و استفاده از بستر فضای مجازی را بسیار سهل‌الوصول‌تر و کاربردی‌تر نسبت به گذشته ساخته مسئولان و متولیان امر تئاتر می‌توانند با سرمایه‌گذاری مطلوب و به‌کارگیری هنرمندان شناخته شده و اساتید نامدار هنر تئاتر، کلاس‌ها و ورک شاپ‌هایی در قالب فضای مجازی با اطلاع‌رسانی کافی در سراسر کشور برگزار کنند.

درخواست متفاوت اوسیوند از مسئولان و مدیران تئاتر کشور

اوسیوند در پایان تاکید کرد: با چنین برنامه‌ریزی و اشتیاقی که در میان اساتید و همچنین فعالان و هنرمندان جوان سراسر کشور به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌های کم برخوردارتر وجود دارد می‌توانیم شاهد برقراری عدالت این بار در امر آموزش و انتقال دانش و علم روز تئاتر به هنرمندانی باشیم که در آینده قرار است آینده‌ساز فرهنگ و هنر کشورمان و پیش‌قراولان عرصه توسعه و تعالی هنر نمایش در کشور باشند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + هفت =