شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹:۲۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

حمایت از کتابفروشان و برنامه‌های آموزشی و تشکیل کتابخانه دیجیتال کشاورزی

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب، در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تاثیرگذاری هفته کتاب طی بیست و هفت سال گذشته عنوان کرد: هر طرحی که کمک کند مردم بیشتر درباره کتاب و کتاب خواندن فکر […]



به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب، در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تاثیرگذاری هفته کتاب طی بیست و هفت سال گذشته عنوان کرد: هر طرحی که کمک کند مردم بیشتر درباره کتاب و کتاب خواندن فکر و تامل کنند و برای کارهایشان برنامه‌ریزی داشته باشند ضروری و از وظایف دولت‌ها است.

عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در همه دنیا به کتاب و جایگاه ویژه آن اهمیت می‌دهند، افزود: در کشورهای توسعه یافته همیشه روز، هفته، نمایشگاه یا برنامه‌های ویژه‌ای مثل مسابقات و جوایز بین‌المللی به کتاب اختصاص می‌دهند و در ایران نیز با وجود همه این برنامه‌ها ما هفته کتاب هم داریم.

برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که افرادی که حتی عادت به کتابخوانی ندارند هم به سمت کتاب جذب شوند، برگزاری هفته کتاب ارزشمند و ضروری است زیرا موجی برای مطالعه و کتاب شکل می‌گیرد.

فیروزان همچنین درباره اثار برگزاری این هفته بر جو عمومی کتابفروشی‌ها توضیح داد: ما در حدود ۸۰ فروشگاه شهر کتاب شاهد هستیم در این هفته به دنبال تبلیغات گسترده و وسیعی که درباره کتاب می شود مردم بیشتری به فروشگاه‌ها می‌آیند و این حضور همزمان با اجرای طرح‌های مختلف فصلی خرید کتاب (پاییزه کتاب) رشد دارد.

این عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همچنین پیشنهاد داد: امسال ناشران و کتابفروشان محور همه برنامه‌ریزی‌ها باشند.

ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی دستاورد هفته کتاب است

مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته کتاب را فرصتی مغتنم برای ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایرانی برشمرد.

علی فریدونی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت و تاثیر هفته کتاب بر فرهنگ کتابخوانی در میان عموم افراد جامعه گفت: جامعه ایرانی بنا به دلایل متعددی از قبیل مباحث جامعه شناختی، روانشناسی، مسائل اقتصادی، اجتماعی و… دچار کم توجهی به کتاب و کتابخوانی شده است، به همین دلیل این مناسبت‌ها فرصتی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در هفته کتاب فرصتی پیش می‌آید تا با کمک رسانه ها به گونه‌ای فرهنگ سازی شود که عموم افراد جامعه و به ویژه خانواده‌ها صرف نظر از مشکلات و مباحث متعدد به موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت دهند. از این رو، برگزاری جشنواره‌ها، رویدادها و نمایشگاه ها پیرامون این مقوله بسیار حائز اهمیت است.

علاوه براین، برگزاری چنین رویدادی ضمن اینکه ریشه در باورهای فرهنگی و اندیشه‌های معنوی ما ایرانیان دارد، فرصت مناسبی برای رشد و گسترش اندیشه و وسعت فکر افراد تلقی می‌شود که قطعا موضوع مهمی است و باید به آن پرداخته شود.

وی درباره برنامه‌های هفته کتاب دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی توضیح داد: از حدود سه سال پیش دو برنامه را به صورت ویژه با همکاری ستاد هفته کتاب دنبال می‌کنیم. امسال هم در سومین دوره برگزاری برنامه‌های هفته کتاب رونمایی از جدیدترین آثار منتشرشده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی و همچنین، برگزاری نشست «آشنایی با وضعیت بازارهای مبادله رانت و نقش طرح های حمایتی ترجمه» که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، را در راس فعالیت‌ها قرار داده‌ایم.

فریدونی در ادامه صحبت‌هایش ویژگی بارز این برنامه‌ها را مشارکت صاحبان اثر و تشکل‌های اقلیت‌های دینی دانست و گفت: هدف از انجام این برنامه‌ها، فعالیت های ترویجی و تبلیغی است که جنبه آموزشی دارد. بر این اساس تلاش داریم در راستای اعتلای فرهنگ عمومی کشور گام موثری برداریم.

وی با بیان اینکه مردم باید با جایگاه و ارزش واقعی کتاب آشنا شوند، گفت: آن‌ها باید بدانند که با مطالعه کردن می‌توانند مشکلات خود را کاهش دهند و آینده‌نگری‌های خود را تقویت کنند از سوی دیگر کتاب میتواند در بهبود زندگی‌شان موثر باشد.

پدیدآورندگان و مترجمان کتاب در حوزه صنعت آب و برق تجلیل می‌شوند

سحر جوادپور رئیس گروه اطلاعات علمی اسناد و کتابخانه وزارت نیرو در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، به تشریح برنامه های این وزاتخانه در هفته کتاب پرداخت و اظهارداشت: برنامه‌های این وزارتخانه با هدف گرامیداشت هفته کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در دو بخش ستادی و شرکت‌های تابعه، اجرا می‌شود و امسال با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل بیماری کرونا و عدم امکان اجرای برنامه‌ها به صورت حضوری، تلاش کرده ایم، به صورت مجازی، فعالیت های خود را پیش ببریم.

وی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و منابع اطلاعاتی چندرسانه‌ای را از جمله مهمترین برنامه‎های وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در حال حاضر منابع کتابخانه وزارت نیرو به‌روزرسانی شده و نسخه ویدیویی از این منابع تهیه شده است تا به این شیوه و در بستر فضای مجازی مخاطبان و علاقه‎مندان را در جریان تازه‎ترین کتاب های موجود در کتابخانه قرار دهیم.

رییس گروه اطلاعات علمی اسناد و کتابخانه وزارت نیرو، گفت: همچنین به مناسبت هفته کتاب، نشست‌های مجازی تحلیل و بررسی کتاب، برگزار می شود که علاقه‎مندان می‎توانند این نشست‎ها را از طریق شبکه‎های اجتماعی وزارت نیرو و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، دنبال کنند.

جوادپور اظهارداشت: تقدیر از پدیدآورندگان و مترجمان کتاب در حوزه صنعت آب و برق، تقدیر از مروجین فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی که تعامل خوبی با کتابخانه داشتند، تقدیر از کتابخوانان برتر در شرکت‎ها و موسسات، تجلیل از کتابداران فعال کتابخانه‎های شرکت‎ها و موسسات، اهدای کتاب‎های الکترونیک به مخاطبان کتابخانه، طرح مطالعه دوره‎ای معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه و اجرای طرح دسترسی به منابع علمی پایگاه‎ اطلاعاتی سیویلیکا به کاربران سازمانی به صورت غیرحضوری و برخط از دیگر برنامه‎های‎ وزارت نیرو در هفته کتاب است.

کتابخانه وزارت نیرو ۱۰۰ هزار عنوان کتاب فارسی، لاتین، کتاب الکترونیک، کتاب گویا، مقاله و گزارش و منابع چند رسانه‎ای دارد که بیشتر معطوف به موضوع های فنی و مهندسی و صنعت و آب برق است و سعی کردیم با جمع آوری به روزترین منابع و ایجاد دسترسی و اشتراک به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، نیازهای مطالعاتی مخاطبان و پژوهشگران صنعت آب و برق را فراهم کنیم.

کتابخانه دیجیتال سبب افزایش سرانه مطالعه می‌شود

حسین فرازمند مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس ستاد هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی، درباره هفته کتاب اظهار کرد: همه می‌دانیم که میانگین مطالعه در سطح کشور پایین است و ما سعی کردیم در حوزه کشاورزی با استفاده از شیوه‌های مختلف این سرانه را افزایش دهیم و فکر می‌کنم موفق نیز بوده‌ایم.

در طول چند سال اخیر سعی کردیم دسترسی‌های مختلفی برای انتشارات در حوزه کشاورزی ایجاد کنیم و آن را به سمت مجازی برده‌ایم. تا پیش از این برخی ویژه‌نامه‌ها که به صورت کوتاه و دوره‌ای منتشر می‌شد تنها در کتابخانه‌ها بود و عملا جامعه هدف ما که بهره برداران بخش کشاورزی هستند کمتر به آن‌ها دسترسی داشتند؛ ولی در حال حاضر این ویژه‌نامه‌ها به صورت مجازی منتشر می‌شود و جامعه هدف ما دسترسی بیشتر و راحت‌تری به آن منابع دارند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: ما در چند سال اخیر کتابخانه دیجیتال کشاورزی را راه‌اندازی کرده و تمام آثار انتشاراتی ما چه در حوزه آثار ترویجی، کتاب، درسنامه نشریه و … به صورت مجازی منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. طبق بازخوردی که ما از این فعالیت داشتیم متوجه شدیم که این کار باعث افزایش سرانه مطالعه به ویژه در جامعه هدف ما شده است.

او ادامه داد: علاوه‌ بر این سعی کردیم در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شیوه‌های مختلف بحث کتاب و کتابخوانی را توسعه و گسترش دهیم، چه با اجرای مسابقات کتابخوانی و چه با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب که با استقبال خوبی مواجه شده و این شیوه نیز همچنان ادامه دارد.

فرازمند با اشاره به این که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بالغ بر ۲۰۰۰ محقق و عضو هیات علمی و حدود ۶۰ موسسه و مرکز علمی داریم که در سطوح مختلف در حال تولید دانش هستند بیان کرد: تا دو سال گذشته همزمان با هفته کتاب این سازمان به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این هفته فعال بود و تا سال گذشته همه ساله برنامه‌هایی را اجرا می‌کرد، از سال گذشته با همکاری و هماهنگی‌هایی که با ستاد هفته کتاب و وزارت علوم انجام شد مراسم را ارتقا دادیم به هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی که خلا آن احساس می‌شد.

وی در ادامه افزود: سال گذشته اولین دوره جشنواره کتاب برتر، مجله برتر و دست‌نامه برگزار شد و امسال نیز در پی اجرای دومین دوره آن هستیم. کارهای ابتدایی آن از اوایل تابستان آغاز شد و فراخوان آثار برتر به تمام دانشگاه‌ها و مناطق پژوهشی در حوزه کشاورزی اعلام شد و کتاب‌ها و آثار ترویجی که در سال ۹۸ منتشر شده بود برای ما ارسال شد و چندین مرحله داوری صورت گرفت، جلسه نهایی انتخاب کتاب و آثار برتر و شایسته تقدیر نیز برگزار شد که در هفته کتاب نتیجه نهایی آن اعلام می‌شود.

مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن بیان این که علاوه بر مبحث کتاب، مجلات علمی برتر در حوزه کشاورزی را نیز در نظر داشتیم بیان کرد: در این راستا با وزارت علوم و تحقیقات هماهنگ کردیم و نشریات توسط وزارت علوم ارزیابی شد و مجلات برتر در حوزه کشاورزی به ما اعلام شد. نشریات ترویجی و دست‌نامه‌های حوزه کشاورزی نیز از دیگر بخش‌های این فرخوان است که داوری آن‌ها نیز انجام و آثار برتر در این حوزه نیز انتخاب شد.

حسین فرازمند در پایان گفت: در هفته کتاب طبق روال همه سال به مراکز زیرمجموعه خود اطلاع رسانی کرده تا فعالیت‌هایشان را با توجه به شرایط امسال کشور و حضور بیماری کرونا داشته باشند. درواقع سعی کردیم با توجه به این بیماری دوره‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شود. شعار محوری این دوره از جشنواره «کتاب برتر، سایت برتر، مجله برتر حوزه کشاورزی» با توجه به شعار بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی بوده و همان شعار سال گذشته «کتاب، دانایی، توانایی و کشاورزی» است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 5 =