یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰:۳۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

بیشترین بازخوردی که گرفتیم درباره رعایت حق‌الناس بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، عباس موزون امروز (یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در نشستی مجازی به سوالات خبرنگاران درباره این برنامه پاسخ داد. وی زندگی پس از زندگی را محصول یک کار گروهی دانست و گفت: از سال ۱۳۹۵ شروع به پژوهش درباره برنامه‌ و برگزاری همایش کردم. این برنامه با هزینه شخصی شروع شد، ولی یک مدیر […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، عباس موزون امروز (یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در نشستی مجازی به سوالات خبرنگاران درباره این برنامه پاسخ داد.

وی زندگی پس از زندگی را محصول یک کار گروهی دانست و گفت: از سال ۱۳۹۵ شروع به پژوهش درباره برنامه‌ و برگزاری همایش کردم. این برنامه با هزینه شخصی شروع شد، ولی یک مدیر تلویزیونی تشخیص داد سوژه ظرفیت طرح در صداوسیما را دارد و برنامه را از من خرید. مدیر شبکه چهار سیما، کسی بود که هزینه های شخصی من را متقبل شد و آن را به آنتن سپرد. دیگر مدیران شبکه هم از این برنامه حمایت کردند.

سنجش تجربه گرها با ۷۰ ابزار

وی با اشاره ای به تاریخچه موضوع تجربه مرگ گفت: حدود نیم قرن پیش روان شناسی در آمریکا با افرادی که از کما خارج می شوند مصاحبه کرد. او فهمید این افراد در گفته هایشان و اشتراکاتی دارند. من ۲۴ سال پیش با پژوهش‌های این روانشناس آشنا شدم و در کتابخانه آستان قدس درباره‌شان مطالعه کردم. در سال ۹۵ دنبال تجربه گران ایرانی رفتم. آرزو داشتم مجموعه ای را درباره تجربه گران ایرانی بسازم.

موزون افزود: در سال ۹۵ سفرهای معنوی به ۱۵ نقطه ایران رفتم و همایش‌هایی برگزار کردم. همزمان تحقیقات کتابخانه ای خودم را تقویت کردم. در نهایت به پنجاه و خرده‌ای سنجه و شاخصه که بین همه تجارب مشترک است، رسیدم. در کنارش حدود ۱۰ تکنیک شخصی هم دارم که به کمک آن تجربه‌گر را ارزیابی می کنم. با ۷۰ زاویه نگاه حرف‌های تجربه گران مرگ تقریبی را گوش می‌کنم. به عبارت دیگر با ۷۰ ابزار و خط کش ادعاها را می سنجم.

برخی ادعاها خواب و بیماری ذهنی هستند

وی با بیان این که در فصل دوم برنامه با ۱۵۰۰ تجربه ابرازی مواجه شده اظهار داشت: برخی ادعاها تجربه نبودند بلکه خواب، بیماری ذهنی یا خودنمایی بودند. برخی از تجربه‌ها هم عمق کمی داشتند. مثلا فرد می‌گفت من تصادف کردم و فقط جسد خودم را نگاه می‌کردم. در ادامه تجارب کوتاه کنار گذاشته شد. تجربه گری که به برنامه ما می‌آید باید راستی آزمایی شود. باید شاهد عادلی باشد که گواهی بدهد این فرد متحول شده است. به همین خاطر گروه ما وقتی به شهرستان می رود از افراد متعدد و پزشک و پرستار سوالاتی را درباره فرد مورد نظر می‌پرسد.

وظیفه اثبات احکام فقهی را نداریم

کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی با اشاره به واکنش افراد مختلف به برنامه گفت: زندگی پس از زندگی وظیفه اثبات احکام فقهی را ندارد. بعضی‌ها از ما می‌خواهند تجربه گر درباره زکات یا حجاب صحبت کند. ما طیف گسترده ای از افراد تجربه گر نداریم. چیزهایی که آنها می‌گویند به من ارتباطی ندارد. من مثل ماهیگیری هستم که با یاد خدا تور را با قصد ماهی پایین دریا می اندازم. ممکن است در تور من صدف و خرچنگ هم گیر کند.

مردی که دست و پای همسرش را بوسید

این برنامه‌ساز افزود: در برنامه ما موضوع حق الناس مطرح شده و بازخوردهایی که در این رابطه گرفتیم، خوب بود. خیلی‌ها تماس گرفتند که اموال طلبکاران‌مان را بعد از تماشای برنامه شما پس دادیم. آقایی بوده که همسرش را اذیت می‌کرده است. گفته شده بعد از دیدن برنامه ما دست و پای همسرش را بوسیده و سند چهار دنگ از خانه را به نام او زده است. من به عنوان مجری و تهیه کننده در این برنامه کمترین نقش را دارم و هیچ کاره هستم. همه سرها باید رو به بالا باشد و همه باید از خدا تشکر کنند.

وی با تشریح بازخوردها گفت: خانمی با پوشش خاصی تجربه اش را در برنامه ما بیان کرده است. افرادی که گرایش های مذهبی بیشتر دارند، بعد از دیدن این برنامه می گویند چرا خداوند هلاکش نکرده است؟ اقلیتی هستند که اگر در کربلا بودند نمی‌گذاشتند حر توبه کند. آنها نمی‌دانند خدا به بنده‌هایش فرصت می‌دهد.

کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی افزود: گروه دیگری که گرایش های مذهبی کمتری دارند دوست دارند سبک زندگی خودشان در این برنامه تایید بشود. آنها علاقه دارند مجموعه ای ساخته شود که عنوان و محتوایش باشد: شما خوبید

فقط یک مورد پخش نشد

وی در پاسخ به این سوال که موضوعات برنامه تا چه اندازه ممیزی می شود توضیح داد: در بین ۶۰ قسمتی که داشتیم فقط یک مورد به نفع حرمت خانواده پخش نشد. فردی گناه زشتی را انجام داده بود که نباید پخش می شد. شاید این یک قسمت را در فضای مجازی منتشر کنیم. اگر بخواهد سانسوری در محتوا شکل گیرد، من زمین را می بوسم و بیرون می آیم.

به گزارش فرهنگ سار، عباس موزون مجری، تهیه کننده و کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی، امروز از ساعت ۱۱تا ۱۲ پاسخگوی تماس مخاطبان با امور مخاطبان روابط عمومی سازمان بود. نشست خبری این برنامه مجازی از ساعت ۱۲ تا ۱۳در سالن جلسات  ادراه کل روابط عمومی‌برگزار شد.

شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی  را هرروز ساعت ۱۸:۱۵روی آنتن می برد. «زندگی پس از زندگی»  روایت افرادی که در تجربه ی مرگ تقریبی ، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − 2 =