جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۳:۱۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

بیست و سوم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد ولی وضعیت کرونایی ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان نگران کننده است. کارشناسان بهداشتی نسبت به هرگونه تجمعات انتخاباتی در این شرایط کرونایی هشدار دادند و معتقدند […]



اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد ولی وضعیت کرونایی ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان نگران کننده است.

کارشناسان بهداشتی نسبت به هرگونه تجمعات انتخاباتی در این شرایط کرونایی هشدار دادند و معتقدند که عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی روند شرایط کنترل شیوع کرونا را در کشور سخت تر می کند.

آنان با توجه به وضعیت ناپایدار در استان های جنوب کشور از جمله هرمزگان که اکثر شهرهای آن در وضعیت قرمز قرار دارند و گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی که در آنجا شناسایی شده گفته اند که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی امکان ورود این نوع ویروس به دیگر استان ها نیز وجود دارد.
تا کنون به همه کادر درمان، افراد بالای ۷۰ سال و برخی افراد دارای بیماری زمینه ای واکسن تزریق شده است.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، واکسیناسیون گروه‌های سنی تا تیر ماه ادامه دارد و با وجود زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور، همه گروه‌های هدف تا پایان سال دوز اول واکسن را دریافت می کنند.

در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو نیز از واردات سه میلیون واکسن کرونا از طریق مناطق آزاد خبر داد.

محمدرضا شانه ساز افزود: این واردات بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و با توجه به اینکه محدودیت هایی برای واردات واکسن در سایر بخش ها است، برنامه ریزی شده این تعداد واکسن از طریق مناطق آزاد انجام شود و این کار به سرعت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در طول این هفته نیز محموله چند میلیونی واکسن های ایرانی کرونا وارد بازار می شود که با دستور وزیر بهداشت مجوزهای تزریق صادر خواهد شد.

شانه ساز با بیان اینکه روش های تولید واکسن های کرونا در کشورهای مختلف یکسان است، گفت: افرادی که در مرحله اول واکسن خارجی تزریق کرده اند اگر به دلایلی تامین آن واکسن ها امکان پذیر نشد در مرحله دوم از واکسن ایرانی استفاده می شود و این روش در اکثر کشورهای با جمعیت بالا استفاده شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته ما از واکسن های وارداتی نیز استفاده می کنیم تا کمبودی پیش نیاید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت از ظرفیت های تولید داخل نیز استفاده می کنیم و در تیر ماه تولید واکسن علیه کرونا با همکاری روسیه را آغاز خواهیم کرد.

در عین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۱۰.۵ درصدی موارد بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در هفته گذشته خبر داد.

سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: میانگین بروز هفتگی موارد بستری در هفته گذشته در کشور حدود ۱۰.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا حدود ۱۲.۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارشات واصله در هفته گذشته تعداد موارد بستری بیماران مثبت کرونا در بیمارستان‌های کشور حدود ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در این هفته شاهد کاهش ۲۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده و کاهش ۱۷ درصدی در تعداد موارد سرپایی مثبت کرونا نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اما این روند کاهشی در همه استان‌ها حاکم نبوده و در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، یزد و آذربایجان شرقی وضعیت بیماری کرونا دارای روند افزایشی بوده است.

 لاری اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در آستانه موج جدید اپیدمی قرار دارد که با توجه به نرخ پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، نسبت به میزان متوسط کشور، لزوم رعایت جدی‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی باید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.

متاسفانه با فوت ۱۸۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌ باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۹۸ نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد : از دیروز تا امروز (۲۳   خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۹۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۸ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

تاکنون دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۷۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۱۱۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

بیست و سوم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران فرهنگ سار از سراسر کشور ، استاندار سیستان و بلوچستان روند رو به رشد کرونا در این استان را بسیار نگران کننده دانست و گفته است که هفته گذشته پیک چهارم کرونا در این نقطه از ایران اسلامی رکورد زده است. 

 احمدعلی موهبتی اظهارداشت:روند رو به رشد کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار نگران‌کننده و خطرناک است و شرایط به گونه ایست که از ابتدای شروع کرونا تاکنون هفته گذشته پیک چهارم کرونا در استان رکورد زده است.
وی بیان کرد: ادامه این روند بسیار خطرناک بوده به طوریکه ممکن است در تأمین امکانات و نیروی انسانی و خدمت رسانی به بیماران با چالش جدی مواجه شویم.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نگران روزهای سخت پیش رو هستیم و انتظار داریم مردم در این شرایط همکاری بیشتری داشته باشند و از گردهمای‌های شبانه در بحث انتخابات اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود نیز از افزایش آمار موارد مراجعه با علائم ابتلا به کووید ۱۹ به مراکز بهداشتی، درمانی شاهرود و میامی در یک هفته گذشته ابراز نگرانی کرد.

رضا چمن افزایش اجتماعات و نیز کندی برنامه واکسیناسیون را سه عامل تأثیرگذار در افزایش آمار ابتلا به کرونا در شهرستان های شاهرود و میامی عنوان کرد و افزود: اگر حجم عظیمی از اجتماع های مردمی صورت گیرد این خطر وجود دارد که با موج پنجم شیوع کرونا مواجه شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز از اختصاص ۲۲ درصد تخت‌های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان به کرونا خبر داد.

 اصغر مکارم تعداد تخت های کرونایی منطقه جنوب کرمان را ۱۹۲ عدد برشمرد و گفت: قبل از شیوع کرونا تعداد تخت های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان ۷۴۴ عدد بوده که با پیگیری های انجام شده این عدد به ۸۳۵ تخت اضافه شده است.

وی افزود: تمامی زیرساخت های درمانی بویژه اکسیژن‌ در بیمارستان های منطقه جنوب کرمان برای بخش های کرونایی برنامه ریزی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به تبلیغات انتخاباتی شوراها و ریاست جمهوری در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: داوطلبین انتخابات و هواداران آن‌ها از برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضاهای سربسته خودداری کنند.

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه هرمزگان با توجه به وضعیت قرمز ۹ شهرستان آن همچنان در شرایط سختی به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد، گفت: در حال تلاش برای کاهش شیوع این ویروس هستیم اما عده‌ای با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، موجب انتقال این ویروس به دیگران می‌شوند.

استاندار هرمزگان گفت: ۳۲ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا در استان، کارکنان دستگاه‌ها، ادارات و بانک‌ها و ۳۵ درصد از مبتلایان نیز از کارکنان بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی هستند.

فریدون همتی اعلام کرد: مدیران این بخش‌ها باید توجه جدی بر جلوگیری از انتقال کرونا داشته باشند،با برقراری انضباط کاری،با جدیت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین

این امر را در اولویت اصلی قرار دهند و فرمانداران نیز نظارت جدی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: دیگر مبتلایان به کرونا هم مربوط به بازار و اماکن عمومی است که این رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، موجب تعطیلی بازار و مشاغل شده و در تمام فعالیت‌ها نظارت‌ها افزایش می‌یابد و هر واحد صنفی و شغلی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند، پلمب طولانی مدت خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: این استان در حالی دومین روز بدون فوتی کرونایی را سپری می کند که شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون به یک‌هزارو ۴۷۵ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر ۲۱۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۹ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گنیز فت: ۲ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

دکتر “مریم کوشکی” اعلام کرد: همچنین ۱۰۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: همچنین با ابتلای ۷۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۸۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۹۲۸ نفر رسید.

اما در همین حال روند کاهشی شاخص‌های آماری بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل از روز گذشته متوقف شده و این بیماری در وضعیت پایدار شیوع قرار گرفته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان در شبانه روز گذشته به ۳۱ نفر رسیده که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل و همانند آمار میانگین زمستان سال گذشته است.

بر اساس اعلام این مرجع، با وجود ثبت ششمین روز بدون فوتی کرونا در روز گذشته، با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۸۰۶ نفر رسید.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز با ۴۴۹ نفر کاهش، از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همه ایرانیان می‌توانند به منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه های سنی اعلام شده، به «سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − ده =