جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۳:۱۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

بهره‌برداری از ۱۵ هزارمیلیارد تومان طرح در سراسر کشور

کارخانه گندله سازی سه چاهون یزد و رونمایی از ۲۴۰۰ مرکز مثبت خدمات بهزیستی دو طرح عمده زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. مرکز (خدمات بهزیستی) مثبت زندگی مرکزی غیردولتی است که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه‌ای از خدمات […]



کارخانه گندله سازی سه چاهون یزد و رونمایی از ۲۴۰۰ مرکز مثبت خدمات بهزیستی دو طرح عمده زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مرکز (خدمات بهزیستی) مثبت زندگی مرکزی غیردولتی است که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه‌ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی (۲۲ خدمت) را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارایه می‌کند.

رییس جمهوری روز دوشنبه در پنجاه و پنجمین برنامه افتتاح جهش تولید و آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اقدامات دولت برای توسعه زنجیره فولاد باعث جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری در شرایط سخت تحریم شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار داشت: امروز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد که اشتغال ۱۳ هزار نفر را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مهم در این دولت توسعه زنجیره فولاد بود، گفت: این زنجیره تقریباً در طول این هشت سال دولت به حدود دو برابر کل ۴۰ سال قبل از آن می رسد که سبب جلوگیری از خام‌فروشی شده و در سه سال تحریم سبب ارز آوری به کشور شد.

کارخانه گندله سازی سه چاهون بافق به عنوان یک طرح بزرگ صنعتی و معدنی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و با یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون یوآن سرمایه گذاری و با ایجاد اشتغال برای ۷۸۸ نفر از جمله طرح های افتتاح شده امروز بود که به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق، با راه اندازی این واحد بستر برای جلوگیری از خام فروشی ۲۳ درصد سالانه سنگ آهن تولیدی این شهرستان که معادل چهار میلیون تن است، فراهم شد.

رضا فلاح مبارکه افزود: عملیات اجرایی کارخانه از سال ۹۴ در قالب کنسرسیومی با شرکت‌های چینی، ژاپنی و ایرانی آغاز و پس از پنج سال آماده بهره‌برداری شد.

وی خوراک این واحد صنعتی را کنسانتره سنگ آهن ذکر کرد و افزود: استخراج سنگ آهن از معادن منطقه پس از پرعیارسازی (بالای ۶۰ درصد) در یک فرایند با تجهیزات پیشرفته معدنی، به کنسانتره تبدیل می‌شود که در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت، کنسانتره حاصل از معادن سنگ آهن منطقه مانند معدن دی ۱۹، آنومالی شمالی و چاه‌گز تامین می‌شود که نقش مهمی در ارزش افزوده سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی دارد.

وی راه اندازی کارخانه یادشده را یکی دیگر از حلقه‌های تولید فولاد در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق ذکر کرد و یادآور شد: جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تنوع بخشی به محصولات سنگ آهن عمده‌ترین مزایای این طرح صنعتی است .

 «گُندُله» گلوله‌های تولید شده از نرمه یا خردشده سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که نخست به صورت خام است و سپس پخته و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

افتتاح ۲۴۰۰ مرکز “مثبت زندگی” 

امروز همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی موسوم به “مثبت زندگی” (سی.بی.آر CBR) با هدف ارایه ۲۲ خدمت رایگان برای مددجویان بهزیستی به صورت همزمان در استان‌های مختلف کشور به بهره برداری رسید.

آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کرمان، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، تهران، گیلان، البرز و خوزستان از جمله استان هایی بودند که این مراکز در آنجا به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از مراکز «مثبت زندگی» به عنوان ابرپروژه خدمات اجتماعی در دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: مراکز خدمات بهزیستی در سال ۱۳۸۰ طبق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشکیل می‌شد که اکنون بعد از ۲۰ سال اجرا شد.

وحید قبادی دانا گفت: با تشکیل این مراکز، بهزیستی در اولین گام، ۲۲ خدمات سطح اول را به صورت رایگان در حوزه توانبخشی از پنجره واحد توسط ۲۴۰۰ موسس و تحصیلکرده ارائه می دهد که عمده آنان را زنان و جوانان تشکیل داده اند.

وی اظهار داشت: از بین ۱۲ هزار داوطلب برای تشکیل مراکز مثبت زندگی، ۲۴۰۰ نفر براساس شایستگی های تجربی و علمی برگزیده شدند. اپلیکیشن این پروژه علمی از مهر و آبان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه مراحل اجرایی طرح مراکز مثبت زندگی در چهار ماه گذشته به صورت آزمایشی در ۳۱ استان کشور سپری شد، اضافه کرد: وجود پرونده الکترونیک برای هر خانواده تحت پوشش بهزیستی در مراکز مثبت زندگی باعث حذف بروکراسی زائد شده است؛ همچنین با فعالیت این مراکز بیش از ۱۱ هزار شغل جدید برای ۱۱ هزار نفر با میانگین سنی ۳۳ سال ایجاد شده است.

رئیس بهزیستی گفت: در این مراکز خدماتی مثل آموزش خانواده برای پیشگیری از معلولیت و آموزش توانمندسازی برای آسیب های اجتماعی و نیازسنجی فعال انجام می شود.

قبادی دانا تاکید کرد: با تشکیل مراکز خدمات مثبت به عنوان ابرپروژه اجتماعی فصل نوینی در خدمات اجتماعی باز می شود و ظرفیت شبکه سلامت اجتماعی شکل خواهد گرفت.

در این رابطه امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: مراکز مثبت زندگی در محله هایی که تراکم حضور مددجویان بهزیستی بیشتر است، راه اندازی شده تا از این طریق دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان تسهیل و ترددهای غیرضروری آنها به مراکز اداره بهزیستی کاهش یابد ضمن اینکه این مراکز به ارائه خدمات سرعت می بخشند.

ولی الله نصر مدیرکل بهزیستی اصفهان هم در مراسم آغاز به کار این مراکز گفت: مراکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی به منظور توسعه دولت الکترونیک و با هدف خدمت‌رسانی بهتر و در دسترس به مددجویان بهزیستی تاسیس شده است.

ولی الله نصر اصفهانی افزود: امروز ٩٧ مرکز مثبت زندگی در محلات و شهرهای مختلف استان اصفهان آغاز به کار کرد و  ۴٠٠ فرصت شغلی برای مددکاران در این مراکز ایجاد شد.

وی یکی از مزیت‌های این مراکز را حذف پرونده‌های فیزیکی دانست و گفت: تمامی خدمات از جمله نظارت‌ها و گزارش‌های مددکاری الکترونیکی و  دیجیتالی انجام می‌شود. 

اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز در حاشیه آیین افتتاح این مراکز ، اظهار داشت:  موقعیت مکانی  این مراکز برحسب توزیع جغرافیایی جمعیت هدف، پس از آمایش در ۴۳ محله شهری و روستایی استان تعیین شده است .

وی ادامه داد: هر مرکز به حدود  یک هزارو ۸۰۰  مددجوی بهزیستی سرکشی و رسیدگی می کند و در مجموع  بیش از ۲۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۸۱ هزار نفر از محروم ترین و نیازمندترین افراد  جامعه شامل سالمندان ، معلولان و زنان سرپرست خانوار به طور مداوم خدمت دریافت خواهند کرد.

مرمت و احیای ۳۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی

امروز همچنین شاهد رونمایی از مرمت و احیای ۳۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره اظهار داشت: بیش از چهار هزار کارگاه مرمت طی چهار سال گذشته در نقاط مختلف کشور ایجاد و فعال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر  بیش از ۲ هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است که با بهره برداری از آنها بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد می‌شود.

طالبیان بیان کرد: در چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ شهر و روستای تاریخی در کشور تعیین محدوده شده و ضوابط حفاظت آنها ابلاغ شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 5 =