جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۲:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری خراسان رضوی از نعمت گاز

شرکت ملی گاز ایران پیش از انقلاب و در سال ۴۴ تاسیس شد اما تا پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شهرهایی که در کشور از نعمت گاز برخوردار شدند کمتر از ۱۰ شهر و یکی از آنها مشهد بود که پیش از انقلاب اسلامی طول شبکه گازی شهری اش ۳۲۴ کیلومتر و بود و شبکه گاز روستایی هم نداشت. […]



شرکت ملی گاز ایران پیش از انقلاب و در سال ۴۴ تاسیس شد اما تا پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شهرهایی که در کشور از نعمت گاز برخوردار شدند کمتر از ۱۰ شهر و یکی از آنها مشهد بود که پیش از انقلاب اسلامی طول شبکه گازی شهری اش ۳۲۴ کیلومتر و بود و شبکه گاز روستایی هم نداشت.
همچنین در حالی که تا سال ۱۳۵۷ در مجموع مساحت خراسان بزرگ فقط شهر مشهد ۳۴۵ انشعاب و هزار و ۲۳۴ مشترک گاز داشت هم اینک بیش از ۹۳ درصد جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از این نعمت الهی برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار فرهنگ سار گفت: در طول ۴۲ سال پس از انقلاب بیشترین میزان گازرسانی روستایی خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
حسن افتخاری با بیان این که پیش از شروع دولت یازدهم ۱۱ هزار و ۱۷۶ کیلومتر شبکه گازرسانی روستایی و ۹ هزار و ۷۵۴ کیلومتر طول شبکه‌گذاری گاز شهری خراسان رضوی بوده است افزود: هم اینک طول شبکه گازرسانی استان به ۳۶ هزار و ۶۷ کیلومتر رسیده است.
وی ادامه داد: میانگین ضریب نفوذ گازرسانی روستایی در آغاز دولت یازدهم ۵۶ درصد بود که هم اکنون به ۹۳.۲ درصد رسیده است و وضعیت میانگین کشوری در این حوزه ۸۲ درصد است و با تکمیل طرحهای در دست اقدام هم ضریب نفوذ گازرسانی روستایی به ۹۸.۸ درصد و در برنامه پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد می‌رسد.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: تعداد روستاهای گازدار استان ۲ هزار و ۳۶۴ روستا با ۴۹۱ هزار و ۱۱۸ خانوار است و هم اینک گازرسانی به ۲۴۶ روستا با ۲۹ هزار و ۸۵۸ خانوار نیز در حال اجراست و گازررسانی به ۹۲ روستا با ۶ هزار و ۲۴۸ خانوار نیز در مرحله اخذ مجوز و پیمان سپاری است.
افتخاری افزود: در بخش گاز شهری نیز در ابتدای دولت یازدهم ضریب نفوذ ۹۹ درصد بود که هم اینک به ۱۰۰ درصد رسیده است و در این زمینه وضعیت میانگین کشوری ۹۸ درصد است.
وی ادامه داد: تنها شهر فاقد گاز استان خراسان رضوی باجگیران است که شرایط فنی و اقتصادی لازم برای گازرسانی را ندارد.
او اضافه کرد: از نظر تعداد خانوار تحت پوشش گاز تا پایان امسال تعداد خانوار روستایی تحت پوشش گاز استان از نیم میلیون نفر فراتر رفته و به رتبه نخست خواهیم رسید.

گازرسانی به واحدهای صنعتی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: پیش از انقلاب گازرسانی به واحدهای صنعتی استان صفر بود و بعد از انقلاب و تا آغاز دولت یازدهم ۹ هزار و ۱۳۷ واحد صنعتی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند که در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار و ۶۶۴ واحد رسیده است.

افتخاری افزود: امسال گازرسانی به ۷۶۰ مشترک صنعتی در دست اقدام است و پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ تعداد مشترکان صنعتی به ۱۷ هزار و ۴۲۴ مشترک برسد.
وی ادامه داد: نیروگاههای استان، واحدهای مختلف شهرکهای صنعتی و کارخانه های بزرگ اکنون از نعمت گاز طبیعی بهره می برند و این موضوع نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد.

رتبه های کشوری خراسان رضوی در گازرسانی
مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: هم اینک تعداد مشترکان گاز استان ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۸۹۴ خانوار است که بعد از تهران رتبه دوم کشور را داریم و از نظر میزان شبکه گذاری نیز با ۳۶ هزار و ۶۷ کیلومتر رتبه نخست کشور را داریم.
مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: در دهه فجر امسال ۸۲۴ طرح گازرسانی با هزینه پنج هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود.
سید مصطفی حیدری افزود: گازرسانی به ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی و ۱۲ هزار و ۵۸۲ خانوار روستایی از مهمترین اقدامات شرکت گاز خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: اتمام و بهره برداری از طرح‌های گازرسانی در ۱۰۵ روستا و آغاز عملیات اجرایی در ۱۹ روستای دیگر، بخش دیگری از ۸۲۴ پروژه شرکت گاز استان در دهه فجر امسال است.
مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز خراسان رضوی گفت: نیشابور، چناران، درگز، خواف، تربت جام، تایباد، صالح آباد، سبزوار، بینالود، کلات و فریمان شهرستان‌هایی هستند که پروژه‌های گازرسانی طی دهه فجر امسال در آنها افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود.
حیدری افزود: همچنین در برنامه امسال شرکت ملی گاز ایران بیشترین خانوار در برنامه گازرسانی در کشور به خراسان رضوی تعلق دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده − چهارده =