جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰:۱۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

خبرهای خوش وزیر و گشایش آبی در البرز

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر در سال های اخیر به دلیل رشد مهاجرت ها با تنش آبی به ویژه در مناطقی از جمله کلانشهرکرج، اشتهارد، نظرآباد و مسکن مهر استان مواجه است، موضوعی که بارها نمایندگان مردم استان در مجلس و مسوولان اجرایی البرز در مکاتبات با مسوولان کشوری آن را مطرح […]



استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر در سال های اخیر به دلیل رشد مهاجرت ها با تنش آبی به ویژه در مناطقی از جمله کلانشهرکرج، اشتهارد، نظرآباد و مسکن مهر استان مواجه است، موضوعی که بارها نمایندگان مردم استان در مجلس و مسوولان اجرایی البرز در مکاتبات با مسوولان کشوری آن را مطرح کرده اند.

با اینکه در سال های اخیر ۲۰ درصد سهمیه آب های سطحی استان به البرز اختصاص یافته اما کمبود زیر ساخت ها مانند محدودیت تصفیه خانه ها سبب شده تا تمام این سهمیه جذب نشود و البرز پرجمعیت همواره برای تامین آب به تهی کردن سفره های زیر زمینی روی آورد.

طبق گزارش های رسمی ۸۰ درصد آب َآشامیدنی و کشاورزی استان البرز از سفره های زیر زمینی تامین می شود و این امر سبب شده تا هر سال فاصله دسترسی به این سفره ها بیشتر شود.

اکنون میزان دسترسی به سفره های زیر زمینی البرز از مرز ۳۰۰ متر فراتر رفته در حالیکه در دهه ۷۰ حدود ۲۰ تا ۴۰ متر بود.

البرز در کنار رشد بی رویه جمعیت با حدود ۲ دهه خشکسالی دست و پنجه نرم کرد و این امر سبب شد تا هر سال وضعیت آب های زیر زمینی استان وخیم تر از گذشته شود.

با اینکه ۲ سال آبی ۹۸- ۹۷ و ۹۹- ۹۸ بارندگی بالایی نسبت به گذشته بلندمدت و میان مدت البرز داشت اما خالی شدن آبخوان ها یا سفره های زیر زمینی در سال های گذشته، مجالی  برای تنفس آنها در ۲ سال آبی پربارش به وجود نیاورد و بنا به گفته مسوولان ۲ شرکت آبفا و آب منطقه ای البرز ، این استان به لحاظ منابع آبی زیر رمینی وخیم حال است.

هرچند بارش های ۲ سال آبی اخیر نتوانست التیامی بر زخم عمیق سفره های زیر زمینی استان باشد اما در عین حال نشاط و شادابی خاصی به ۲ سد بزرگ امیر کبیر کرج و طالقان بخشید و این ۲ منبع از آب لبریز شده است.

از پارسال تاکنون این ۲ سد به خاطر بالا بودن آب، جذابیت خاصی دارند و تماشاگران زیادی را به اطراف خود می کشانند که این ۲ منبع به لطف پروردگار و ذوب شدن تدریجی یخچال های طبیعی ارتفاعات و جاری شدن رودخانه ها  مانند دوران خشکسالی ها کم عمق و عبوس نیستند.

با این وجود بررسی های میدانی نشان داد که آنچه سبب شده تا مردم البرز از سفره های آب جاری بهره چندانی نداشته باشند، نبود ظرفیت های لازم  مانند تصفیه خانه برای جذب سهمیه آبی از این سدها است، موضوعی که مهدی عسکری نماینده  مردم استان البرز چند روز پیش در گفت وگو با فرهنگ سار به آن اشاره کرد.

وی بیان داشت: البرز به لحاظ سهمیه از منابع آبی جاری مشکلی ندارد اما کمبود تصفیه خانه سبب شده تا این استان همواره به سفره های زیر زمینی متوسل شود.

سفر پربار وزیر نیرو و گشایش محدودیت های آبی البرز

سه شنبه چهارم شهریورماه روز به یادماندنی برای البرز بود، روزی که با افتتاح تعداد زیادی پروژه تامین برق و کلنگ زنی و گشایش پروژه های آب و فاضلاب در این استان سپری شد.

آنچه در این سفر موجب شد تا مردم و مسوولان البرزسفر متفاوت یک مسوول عالی کشور را شاهد باشند، اعلام خبر خوش برای افزایش سهمیه آب از سد طالقان و تامین زیر ساخت ها در کمتر از یک سال و به صورت جهادی بود.

وزیر نیرو در این سفر یک روزه ضمن افتتاح ۲ هزارو ۲۳۰ پروژه برق کشور به ارزش سه هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان و افتتاح ۲۰۸ پروژه برق و ۲۶ پروژه آبفای البرز در مجموع به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به بیان خبرهای خوش خود برای البرزی ها پرداخت.

دکتر رضا اردکانیان اعلام کرد که رفع کاستی های آبی استان پرجمعیت البرز از اولویت ها است و در نخستین گام تا ۲ ماه آینده ۲۰ میلیون مترمکعب از آب سد طالقان به شبکه آب َآشامیدنی البرز تزریق می شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سدهای کرج و طالقان در اختیار البرز قرار دارد ، گفت : با اختصاص سهمیه جدید این رقم به ۷۰ میلیون مترمکعب می رسد.

اردکانیان بیان داشت : اکنون نیز عملیات ساخت مدول سوم تصفیه خانه و مخزن ۲ هزار متر مکعبی آب در کرج آغاز شده و تا یکسال آینده به بهره برداری می رسد که این منبع آبی هم از سد طالقان تغذیه خواهد شد.

این پروژه با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان و با هدف تامین ۵۰۰ متر مکعب آب بر ثانیه برای تامین آب ۱۹۲ هزار نفر جمعیت در البرز پیش بینی شده است.

 همچنین در این سفر وزیر نیرو به البرز با بهره برداری از پنج حلقه چاه  مشکل کم آبی شهرهای کمالشهر، فردیس ، منطقه مهر شهر کرج  و مشکین دشت  برطرف شد.

بهره برداری از شبکه آب آشامیدنی ۱۴ روستا با جمعیتی بیش از ۱۷ هزار نفر از دستاوردهای سفر وزیر نیرو به البرز بود.

۶۵ کیلومتر خط اصلی و جمع آوری شبکه فاضلاب البرز و  هشت هزارو۵۰۰ انشعاب فاضلاب در این سفر بهره برداری شد.

 ۲۰۸ پروژه برق البرز در هشت سرفصل شامل روشنایی معابر، تامین برق مسکن مهر، تعویض سیم های بدون روکش با سیم های روکشدار ، تامین برق و بهسازی و نوسازی شبکه ها و هوشمند سازی کنتورها  همزمان با سفر وزیر نیرو در البرز بهره برداری شد که اجرای آنها ۷۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه درپی داشته است.

بهره برداری از پروژه برق و آبفای البرز با بهره مندی صدها خانوار البرزی به ویژه در محدوده مسکن مهر همراه شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − 11 =