جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴:۱۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

انتخابات در کلام هنرمندان استان فارس

هنرمندان روایتگر صادقانه سال های پرشور انقلاب هستند. انقلابی که با نقش آفرینی آنها و دمیدن روح تحول در کالبد جامعه روایت می شود و با آثاری که برای بازماندگان و نسل‌های بعد به ودیعه می گذارند، ادامه پیدا می‌کند.در روزهای منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ و در حالی که تنها چند روز تا زمان برگزاری […]



هنرمندان روایتگر صادقانه سال های پرشور انقلاب هستند. انقلابی که با نقش آفرینی آنها و دمیدن روح تحول در کالبد جامعه روایت می شود و با آثاری که برای بازماندگان و نسل‌های بعد به ودیعه می گذارند، ادامه پیدا می‌کند.
در روزهای منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ و در حالی که تنها چند روز تا زمان برگزاری این رویداد سرنوشت ساز باقی است، همچنان شاهد تلاش متولیان امر انتخابات برای ایجاد حماسه ای پرشور هستیم و هنرمندان به عنوان ستون های فرهنگی کشور و ارتباط تنگاتنگی که با لایه های مختلف جامعه دارند می توانند نقش بی بدیلی در خلق این حماسه باشکوه ایفا کنند.
هنرمندان ضمن مطالبه گری هایی که از مسئولین دارند و با برخورداری از گرایش های مختلف سیاسی بر این باور هستند که انتخابات فرصتی برای حضور در عرصه سیاست و نقش آفرینی همه اقشار جامعه برای تعیین سرنوشت کشور است که تأثیر بسزایی در مناسبات بین المللی ایران و تقویت جایگاه کشور در نظام بین الملل دارد.

 انتخابات عرصه نقش آفرینی اقشار جامعه برای تعیین سرنوشت کشور

یک شاعر ساکن شیراز معتقد است که ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی، یکی از عوامل توسعه نیافتگی است و مشارکت حداکثری در انتخابات، تأمین کننده اقتدار، امنیت و منافع ملی است.

پروانه نجاتی در مصاحبه با فرهنگ سار با بیان اینکه انتخابات عرصه نقش آفرینی همه اقشار جامعه برای تعیین سرنوشت کشور است، اظهار کرد: مردم جامعه را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد عده ای از مردم تصمیمات و سرنوشت زندگی شان را به کانون خانواده و دایره آشنایان خود محدود می کنند و منافع فردی را بر منافع جامعه ترجیح می دهند و معتقدند که یک دست صدا ندارد اما عده ای دیگر که از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند، اعتقاد دارند که انسان در اجتماع زندگی می کند و منافع فردی در گرو منافع جمعی است.
وی افزود: آنها بر این باور هستند که سرنوشت جامعه تأثیر بسیاری بر سرنوشت تک تک افراد جامعه دارد لذا تصمیمات هر فرد باید از چارچوب تصمیمات و اولویت های شخصی فراتر رود.
مسئول انجمن شعر زنان شیراز ادامه داد: ترجیح منافع ملی به جمعی یک معضل است و به اعتقاد من حتی اگر فردی اطمینان دارد که کاندیدای موردنظرش در انتخابات پیروز نمی‌شود، بهتر است که در انتخابات شرکت کند و از حق رأی خود به عنوان یک ارزش اجتماعی و سیاسی بهره مند شود.
وی اضافه کرد: انتخابات به عنوان یک تکلیف ملی و شرعی است و قطعیت یافتن نتیجه انتخابات یا تردید داشتن در موفقیت کاندیدای مورد نظرمان نباید موجب دلسردی و عدم حضورمان در پای صندوق های رأی شود.
نجاتی به دیدگاه و سخنان امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت انتخابات اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) نیز در سخنان خود صراحتا به مشارکت مردم در امور سیاسی اشاره داشته‌اند و انتخابات را تکلیفی شرعی و امری مهم در تعیین سرنوشت کشور می دانستند. ایشان انتخابات را عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش و هدف نهایی این رویداد را فارغ از هر نتیجه ای، حفظ اسلام و دستیابی به رضای الهی قلمداد کرده اند.
وی با اشاره به این مصرع که «تو خود دانی اگر عاقل و بالغ باشی» گفت: یک انسان اگر عاقل و بالغ باشد قطعا به سرنوشت خود و کشورش اهمیت می دهد و با حضورش در عرصه های مختلف از جمله انتخابات به ایفای نقش در نظام سیاسی می پردازد چرا که عقلانیت ایجاب می کند که به عنوان یک انسان متمدن تکلیف شرعی و مذهبی خود را انجام دهیم.
نجاتی انتخابات را دفاع از عقاید و ارزش های ملت ایران دانست و با اشاره به ویژگی های فرد اصلح، گفت: اصلح بودن صفتی نسبی است و افراد مختلف بسته به تفکرات، اعتقادات، موقعیت فکری و میزان دانش خود می توانند واکنش های متفاوتی در برابر گزینش فرد اصلح داشته باشند. در واقع افکار، باورها و ارزش هایی که هر فرد در طول دوران زندگی اش کسب کرده است، در ذهن او چارچوب ها و ساختارهایی می سازند که این ساختارهای ذهنی در افراد مختلف متفاوت است.
بانوی شعر شهدا بیان کرد: کاندیدای اصلح از نظر من کسی است که حضور در جبهه و جنگ را تجربه کرده باشد و غیرت و مردانگی خود را با حضور در میدان جنگ به منصه ظهور گذاشته باشد. به اعتقاد بنده فردی که می خواهد بر کرسی ریاست دولت تکیه بزند باید مردانگی اش برای حفاظت از کشور ثابت شده باشد.
نجاتی اضافه کرد: آنچه باید انگیزه یک فرد مسلمان در انتخاب فرد اصلح باشد همان مصلحت اندیشی است. فرد اصلح کسی است که از شعارهای بدون پشتوانه دوری کند و برنامه هایش پشتوانه عملیاتی داشته باشد.
وی با اعتقاد به اینکه جامعه باید از مدرک‌گرایی به سوی مهارت گرایی پیش رود گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد گسترش پدیده مدرک‌گرایی در جامعه هستیم این در حالی است که دارا بودن مدرک نشان دهنده توانایی فرد برای مدیریت یک کشور نیست، ریاست جمهوری عرضه و جنم می خواهد و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد،هرچند که داشتن تحصیلات می تواند فرصت و پشتوانه ای قدرتمند را پیش روی فرد قرار دهد اما نیازی نیست که ریاست جمهوری از مدارک تحصیلی در رشته های مختلف بهره ببرد. 
وی بیان داشت: ما باید فردی را برای اداره امور کشور انتخاب کنیم که ساز مخالف نزد. متأسفانه عده ای عادت کرده اند ساز مخالف بزنند و در هر جمع و گروهی که حاضر می شوند، جز مخالفت کار دیگری نمی کنند. همین مسئله به تدریج باعث بی نظمی در سیستم مدیریتی کشور خواهد شد.
نجاتی بیان کرد: مخالف بودن مسئول اجرایی کشور با سیاست های کلی نظام به صلاح ملت نیست و باعث تحلیل رفتن انرژی و عدم تحقق برنامه ها در زمان مناسب می شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جامعه هنرمندان چه انتظاراتی از کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر دارند، گفت: هنرمندان تافته جدا بافته از پیکره جامعه ای که در آن زندگی می کنند نیستند و فرقی با دیگر اقشار جامعه ندارند. ما نیز با همان مشکلاتی رو به رو هستیم که گریبانگیر تمام مردم کشور است.
وی تأمین خدمات رفاهی و برطرف کردن نیازهای اولیه و ضروری مردم را به عنوان مهمترین انتظار هنرمندان از کاندیداها مطرح کرد و اظهار داشت: در وهله اول می بایست نیازهای اساسی و اولیه یک انسان مانند خوراک، مسکن و پوشاک تأمین شود و برقراری و حفظ امنیت در کشور نیز بایستی در اولویت دولتمردان قرار بگیرد. چرا که اگر امنیت نباشد مثلث نیازهای اولیه هم شکل نمی گیرد.
نجاتی به نقش پررنگ هنرمندان در انتخابات اشاره کرد و گفت: هنرمندانی که شاگردپروری می کنند و از جایگاه مطلوبی در بین مردم برخوردارند می توانند نقش مهمی در تشویق و ترغیب عموم مردم برای حضور در عرصه انتخابات داشته باشند. اکثر هنرمندان زمانی که متوجه می شوند کاندیدایی حرف دل آنها را می زند و به جامعه هنرمندان و نیازهای آنها توجه می کند، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا آن فرد را مورد حمایت قرار دهند و حتی شاگردان و وابستگان خود را برای مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنند.
شاعر و پایه گذار انجمن شعر زنان شیراز با ابراز امیدواری نسبت به حضور گسترده هنرمندان در انتخابات ۱۴۰۰، بیان داشت: بدون تردید شاهد مشارکت حداکثری از سوی هنرمندان انقلابی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه خواهیم بود و هنرمندانی هم که بر این موضوع مهم واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران امنیت و آرامش را به منظور انجام فعالیت های هنری برایشان فراهم کرده است، در این رویداد بزرگ شرکت می کنند.

انتخابات نمادی از دموکراسی
عباس سرافراز آهنگساز و نوازنده کمانچه نیز با اعتقاد به اینکه انتخابات نمادی از دموکراسی است، اظهار کرد: من انتخابات را فرصت و امکانی برای حضور مردم در عرصه سیاست و مظهر دموکراسی می دانم. اما معتقد هستم که خلف وعده مسئولان و نامزدهای انتخابات موجب دلسردی و بی انگیزگی مردم برای حضور در پای صندوق های رأی خواهد شد.
وی به حضور پرشور هنرمندان در انتخابات ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: هنرمندان در دوره های گذشته حضور پرشوری در انتخابات داشتند و تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن مخاطبان خود جهت حضور در این رویداد به کار می گرفتند.
سرافراز ادامه داد: اگرچه هنرمندان نقش بسزایی در شور و نشاط انتخاباتی دارند و می توانند مردم را برای حضور در پای صندوق های رأی تشویق و ترغیب کنند اما خلف وعده انتخاباتی نامزدهای منتخب موجب می شود که جامعه هنرمندان نیز دلسرد شوند و نتوانند آن طور که باید از نامزدهای انتخاباتی حمایت کنند.
این فعال هنری افزود: بدون تردید هنرمندان با حمایت از کاندیدایی که به وعده های خود عمل نمی کند، جامعه مخاطب خود را از دست می دهند و می توان گفت بدعهدی دولت و ناتوانی دولتمردان برای بهبود وضعیت معیشت مردم، موجب کاهش شور انتخاباتی و دلسردی اهالی موسیقی از حضور در انتخابات خواهد شد.
سرافراز بیان کرد: اگر کاندیداها به عملگرایی روی بیاورند قطعا شاهد افزایش مشارکت از سوی مردم و هنرمندان در انتخابات خواهیم بود. در واقع هنرمندان برای مشارکت حداکثری در انتخابات نیاز به دلگرمی بیشتری از سوی دولتمردان و کاندیداهای حاضر در این عرصه دارند.
وی به بیان مشکلات هنرمندان فعال در عرصه موسیقی پرداخت و عنوان کرد: متأسفانه مشکلات هنرمندان همچنان پابرجاست. هنرمندان فعال در عرصه موسیقی پس از شیوع بیماری کرونا با معضلات بسیاری مواجه شدند. گسترش این بیماری به افراد فعال در این عرصه که به عنوان نوازنده در کنسرت ها مشغول به فعالیت بودند یا به کسب در آمد از طریق فعالیت در آموزشگاه های موسیقی می پرداختند، لطمات فراوانی وارد کرد.
این هنرمند فعال در عرصه موسیقی، افزود: با شیوع این بیماری تمام فعالیت های هنری متوقف شد و لغو کنسرت ها و تعطیل شدن آموزشگاه های موسیقی در سایه کرونا خسارات جبران ناپذیر و ضربه مهلکی بر پیکره موسیقی فرود آورد.
وی اضافه کرد: هرچند که در طول چهار سال گذشته هنرمندان توانستند با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات این صندوق و بیمه هنرمندان بهره مند شوند اما شیوع بیماری کرونا موزیسین ها را بیش از پیش با مشکل رو به رو کرد.
سرافراز گفت: از دولت منتخب جدید خواهشمندیم که برنامه های مدون و منسجمی برای قرار گرفتن در شرایط بحرانی که با حوادث غیر مترقبه یا شیوع بیماری های همه گیر مواجه می شویم، ارائه دهد.
وی بیان کرد: لازم است که دولتمردان برای قشری که درآمدشان از طریق حضور در اجتماع مردم تأمین می شود و قرار گرفتن در شرایط بحرانی، تعطیلی کسب و کار آنها را به دنبال دارد، تدابیر اساسی اتخاذ کنند.
سرافراز اضافه کرد: ما در سطح کشور از موسیقی دان های محلی و بومی و استادان بزرگی بهره می بریم که گنجینه‌های موسیقی ایران محسوب می شوند. بزرگان موسیقی ایران به عنوان میراث داران فرهنگ و هنر کشور، از ارزش والایی برخوردار هستند و نیاز به توجه و حمایت بیشتری از سوی مسئولین دارند.
وی عنوان کرد:متأسفانه برخی از هنرمندان برجسته ما در سنین بالا برای پرداخت اجاره منزل یا تأمین هزینه های زندگی در شرایط کنونی بامشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند لذا نیاز مبرمی به راه اندازی پویش مردمی برای حمایت مالی از استادان بزرگ موسیقی ایران داریم تا این هنرمندان بتوانند با آسودگی و فراغت خیال به امرار معاش بپردازند.
سرافراز داشتن صداقت را مهمترین ویژگی فرد اصلح دانست و گفت: در حال حاضر بیش از هر چیز به یک دولتمرد صادق نیاز داریم‌ و فرد اصلح از نظر من فردی است که صداقت داشته باشد و به وعده های خود عمل کند.
این آهنگساز و نوازنده کمانچه گفت: کاندیداها باید به جای دعواهای سیاسی به ارائه برنامه های منسجمی برای حل معضلات کشور بپردازند و راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلات اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان ارائه بدهد. چراکه نداشتن برنامه برای برطرف شدن مشکلات هنرمندان موجب دلسردی و کاهش مشارکت هنرمندان در عرصه انتخابات می شود.

 مشارکت در انتخابات فرصتی برای رفع تحریم های بین المللی
مسعود احمدی فیلمساز نام آشنای شیرازی نیز انتخابات را فرصتی برای جبران اشتباهات گذشته و رفع تحریم های بین المللی علیه ایران عنوان کرد و گفت: هنرمندان مطرح و صاحب نام نقش مهمی در انتخابات و رویدادهای سیاسی کشور دارند.
وی در گفت و گو با فرهنگ سار به اهمیت انتخابات از منظر ملی و بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: حضور در پای صندوق های رأی و مشارکت جدی در انتخابات می تواند فرصتی برای جبران اشتباهات گذشته باشد و شرایط مطلوبی را برای رفع تحریم های بین المللی علیه ایران فراهم کند.
وی به بیان مشکلات هنرمندان شیراز در عرصه سینما و تئاتر پرداخت و کمبود امکانات را عامل اصلی کوچ هنرمندان شیراز به تهران دانست و عنوان کرد: با اینکه شیراز و استان فارس از هنرمندان توانمندی در عرصه سینما و تئاتر بهره می برد اما متأسفانه شاهد کوچ اسف بار هنرمندان فارس به تهران هستیم. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از افراد فعال در حوزه سینما و تئاتر برای انجام فعالیت های خود به تهران کوچ کرده اند.
احمدی ادامه داد: برای فعالیت هنرمندان در عرصه نمایش و ساخت فیلم سینمایی نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتری در استان فارس داریم. اگر شرایطی مهیا شود تا هنرمندان فارس بتوانند بدون داشتن دغدغه مالی آثاری را تولید و اجرا کنند، شاهد آثار ارزنده و تأثیرگذاری در این عرصه خواهیم بود و می توانیم از کوچ غم انگیز این سرمایه های باارزش جلوگیری کنیم.
وی افزود: هنرمندان فارس نیاز به دیده شدن دارند و اختصاص دادن بودجه های قابل قبول به برخی از فیلمسازان و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آنها در سطح استان کمک شایانی به موفقیت و پیشرفتشان در عرصه هنری می کند.
احمدی با اعتقاد به اینکه فناوری دیجیتال در عرصه سینما یک انقلاب به وجود آورده است، گفت: دیجیتالی شدن سینماهای کشور انقلابی به وجود آورد که تمام جنبه های فیلم سازی را دگرگون کرد و این امر قطعا شرایط بهتری را برای فعالیت هنرمندان در استان فارس فراهم می کند.
وی احداث پردیس سینمایی شیراز و امکان بهره برداری از این مکان را اتفاقی خوب برای هنرمندان فعال در عرصه تئاتر فارس قلمداد کرد و بیان داشت: امیدواریم با ساخت و بهره‌برداری از این مجموعه سینمایی بتوانیم گام های محکم و قدرتمندی در مسیر توسعه هنر و فرهنگ استان فارس برداریم و از شورای ششم شهر شیراز خواهشمندیم اقدامات لازم را برای افتتاح این مکان انجام دهند.
احمدی بیان کرد: به دلیل همزمانی شیوع بیماری کرونا با برگزاری انتخابات، می بایست تمهیدات لازم برای حضور مردم در پای صندوق های رأی اندیشیده شود تا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش تعداد شعب اخذ رأی در سطح شهر، شاهد برگزاری انتخاباتی امن و سالم در ۲۸ خرداد ماه باشیم.
 وی با بیان اینکه هنرمندان مطرح و صاحب نام همواره نقش مهمی در انتخابات و رویدادهای سیاسی کشور داشته اند، گفت: دولت منتخب می بایست موجبات آرامش مردم در کشور را فراهم کند و پیگیری های لازم را برای ارائه تسهیلات به هنرمندان در اولویت قرار دهد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − پانزده =