جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

اهتمام دولت برای ادامه تحصیل دختران “قلایی”

دهستان قلایی، یکی از هفت منطقه محروم کشور است و در این دهستان تنها سرگرمی کودکان همان بازی های کودکانه دسته جمعی و همراهی با خانواده برای انجام امورات کشاورزی و زندگی است. دهستان قلایی حدود ۸۲ کیلومتر از شهر الشتر مرکز شهرستان سلسله فاصله دارد و همین مسافت طولانی با مرکز شهر، موجب چالش های […]



دهستان قلایی، یکی از هفت منطقه محروم کشور است و در این دهستان تنها سرگرمی کودکان همان بازی های کودکانه دسته جمعی و همراهی با خانواده برای انجام امورات کشاورزی و زندگی است.

دهستان قلایی حدود ۸۲ کیلومتر از شهر الشتر مرکز شهرستان سلسله فاصله دارد و همین مسافت طولانی با مرکز شهر، موجب چالش های جدی برای تحصیل دانش آموزان این منطقه، بویژه دختران شده است.

ادامه تحصیل تنها رویا و آرزوی دختران این منطقه است چرا که اغلب آنها به دلیل بعد مسافت و نداشتن مدرسه در مقاطع تحصیلی بالاتر از آن باز می مانند و حسرت سواد دار شدن را در کنار سختی های زندگی برای همیشه با خود به دوش می کند. 

سختی‌های تحصیل در مقاطع بالاتر برای کودکان دهستان موجب شده، بسیاری از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک‌تحصیل کرده و در کنار خانواده به فعالیت های کشاورزی مشغول شوند و همین امر منجر به کاهش نرخ پوشش تحصیلی دوره متوسطه خصوصا برای دختران در این دهستان شده است.

برخی از خانواده‌ها به محض اینکه دخترانشان کلاس پنجم را پشت‌سر می‌گذارند دیگر اجازه نمی‌دهند که در مقاطع بالاتر درس بخوانند چرا که در روستاها مدرسه وجود ندارد و دانش‌آموزان دختر یا باید به روستاهای اطراف بروند و یا برای ادامه تحصیل به شهر الشتر مراجعه کنند که پدرها اغلب این اجازه را به فرزندان دختر نمی‌دهند.

دهستان قلایی با کمبود مدرسه مواجه است

رئیس اداره آموزش و پرورش سلسله در این باره اظهار داشت: دهستان قلایی با کمبود مدرسه مواجه است، در این دهستان ۱۴ مدرسه ابتدایی و دو مدرسه در مقطع متوسطه اول وجود دارد که پسرانه بوده و در مقطع متوسطه دوم هیچگونه مدرسه ای وجود ندارد.

حسین فرهادی افزود: از مجموع مدارس این دهستان، ۱۲ دبستان کانکسی و اجاره ای هستند و تعداد هشت باب مدرسه نیز خشتی بوده و به لحاظ ساختمانی برای تحصیل ایمن نیستند.

وی با اشاره به وجود کانکسی بودن مدارس هفت روستا در این دهستان، عنوان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر با حضور خیرین مدرسه ساز و اهتمام ویژه دولت در این منطقه، چهار مدرسه در حال احداث داریم که اگر به بهره برداری برسند گام بزرگی در راستای تحصیل دانش آموزان منطقه برداشته شده است.

 وی گفت: ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بویژه دختران چندان آسان نیست، دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود. 

فرهادی عنوان کرد: متاسفانه اغلب دختران این منطقه پس از اتمام دوره ابتدایی، در روستای محل زندگی خود دبیرستانی برای تحصیل ندارند بنابراین باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستاهای مجاور و یا مرکز بخش و شهرستان بروند که والدین چنین اجازه ای را به آنها نمی دهند.

رئیس آموزش و پرورش سلسله خاطرنشان کرد: از مجموع ۲۳ روستای منطقه، سه مدرسه تخریبی، هفت مدرسه کانکسی و یک مجتمع شبانه روزی در روستای “عدل آباد” مرکز دهستان قلایی  وجود دارد که این مجتمع نیز نیازمند محوطه سازی و تکمیل ساختمان خوابگاه و رفع مشکل آب آشامیدنی است که در سفر اخیر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور قول مساعد برای تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان اعتبار جهت تکمیل و بهره برداری از این مجتمع شبانه روزی گرفته شد. 

۱.۵میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل مجتمع آموزشی عدل آباد قلایی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در سفر به لرستان با تاکید بر اختصاص اعتبار جهت تکمیل طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا در شهرستان سلسله، عنوان کرد: مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل مشکلات تاسیساتی و بهره برداری از مجتمع آموزشی عدل آباد منطقه قلایی اختصاص می یابد.

مهرالله رخشانی مهر، اظهار داشت: قول مساعد می دهیم که تا پایان سال جاری هیچگونه مدرسه دارای مشکل گرمایشی در شهرستان های سلسله وجود نخواهد داشت. 

رخشانی مهر با تاکید بر رفع کلیه مشکلات سیستم سرمایشی مدارس نیز تا پایان سال، افزود: متاسفانه ردیف اعتبارات تخریبی و بازسازی و اعتبارات تکمیلی وزارت کاهش پیدا کرده ولی ردیف اعتبارات خیرین چندین برابر شده که در این راستا تلاش می کنیم از ظرفیت خیرین به صورت مشارکتی برای احداث مدارس مورد نیاز در منطقه استفاده کنیم.

۵۵ کلاس درسی در سلسله در حال احداث است

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان نیز با بیان اینکه در شهرستان سلسله ۱۳ پروژه در قالب ۵۵ کلاس درس با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال احداث است، اظهار داشت: حدود ۶ میلیارد تومان از این اعتبار توسط خیرین تامین تامین شده است.

امیر غفوری نژاد با باینکه از اعتبارات مدیریت بحران سه پروژه در قالب ۱۲ کلاس درس با اعتبار هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز تعریف شده است، افزود: از سال ۹۲ تاکنون در شهرستان سلسله تعداد ۵۰ فضای آموزشی با سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شده اند.

۱۲ مدرسه اجاره ای و کانکسی در قلایی وجود دارد

فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه منطقه قلایی ۸۲ کیلومتر فاصله با مرکز شهرستان دارد، اظهار داشت: در این منطقه ۱۲ دبستان اجاره ای و کانکسی داریم که با کمک خیرین چهار باب مدرسه در حال ساخت است.

شریف خسروی با اشاره به وجود هشت باب مدرسه ناایمن در سلسله، عنوان کرد: تعداد هفت روستا نیز در حال حاضر برای آموزش دانش آموزان از کانکس استفاده می کنند که اگر مشکلات این مدارس برطرف شود می توانیم با امنیت بیشتری آموزش دانش آموزان را دنبال کنیم. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 2 =