جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۹:۵۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

امید به آبادانی بیشتر با سفر سخنگوی دولت به سیستان و بلوچستان

به گزارش فرهنگ سار، علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید شامگاه یازدهم آبان برای بازدید و کلنگ زنی چند طرح مهم اقتصادی و زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد. در این سفر قرار است کلنگ دبیرستان شبانه روزی دخترانه در نیک‌شهر به زمین زده شود؛ این مدرسه به همت […]



به گزارش فرهنگ سار، علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید شامگاه یازدهم آبان برای بازدید و کلنگ زنی چند طرح مهم اقتصادی و زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد.

در این سفر قرار است کلنگ دبیرستان شبانه روزی دخترانه در نیک‌شهر به زمین زده شود؛ این مدرسه به همت صندوق کارآفرینی امید با همکاری سازمان نوسازی مدارس در روستای سیلزده دَستگِرد بخش بِنت نیک‌شهر ساخته می‌شود.

کلنگ زنی یک مجتمع پرورش محصولات گلخانه‌ای در نیکشهر که با اعتبار هفت میلیارد تومانی ساخته می شود، از دیگر برنامه های این سفر به شمار می رود؛ کلنگ زنی برای ساخت این دو طرح تنها بخش کوچکی از تلاش های دولتمردان در هفت سال و نیم گذشته برای آبادانی پهناورترین و در عین حال محروم ترین استان کشور به شمار می رود.

سفر ماه گذشته سخنگوی دولت به زاهدان علاوه ‌بر اینکه با افتتاح چند طرح تولیدی و صنعتی همراه بود سبب شد تا بار دیگر کارنامه دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان در طول هفت سال گذشته مرور و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال آخر دولت در این استان تشریح شود.

آمارها گویای آن است که سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر حرکت روبه جلویی را در مسیر توسعه را در پیش گرفته به طوری که با نگاهی به کارنامه اقتصادی آن می‌توان ادعا کرد به یکی از استان‌های فعال اقتصادی در سال جهش تولید تبدیل شده است.

توسعه بندر راهبردی چابهار، توسعه سواحل مکران، توسعه منطقه آزاد چابهار، تلاش برای تسریع اتصال سیستان و بلوچستان به شبکه ریلی کشور و شبکه ترانزیت شمال جنوب، برنامه ریزی برای استقرار صنایع بزرگی همچون فولاد، پتروشیمی و توسعه کشاورزی مدرن و احیای اراضی دشت سیستان از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در این سال ها به شمار می رود.

در همین راستا مهر ماه امسال دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت در سفری به استان سیستان و بلوچستان از اختصاص ۲ هزارو ۷۲۵ میلیارد تومان در اواخر دولت یازدهم و اوایل دوازدهم برای اشتغال خرد این استان خبر داد.

به اعتقاد ربیعی برای رسیدن به توسعه همه جانبه باید روی اشتغال خرد و توانمندسازی جوامع محلی در کنار فعالیت های عمرانی و کلان و زیربنایی کار شود تا در کوتاه مدت مشکل اشتغال در این خطه رفع شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هم اینک جریانی با عنوان طرح های بزرگ و کوچک از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان از پرورش طیور و ماهی گرفته تا صنایع پوشاک و غیره راه افتاده و کار بر روی محصولات مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی و تجاری این منطقه برنامه ریزی خاصی صورت گرفته بطوریکه با وجود تولید گسترده خرما در این استان مردم از بسته بندی این محصول نفع و سودی نمی برند که بایستی وام ها را به این سمت هدایت کرده تا هم مشاغل جانبی منطقه افزایش یابد و هم سود بیشتر در جیب مردم بویژه کشاورزان برود.

وی یکی دیگر از اقدام های انجام شده در این استان را راه اندازی بازار محصولات در استان دانست و گفت: سیاست دولت این بوده تا برای زدودن چهره فقر در مناطق محروم زیرساخت ها را گسترش دهد که برای سیستان و بلوچستان کارها بر همین اساس پیش رفته است.

ربیعی، انجام طرح آمایش سرزمینی در سیستان و بلوچستان، توسعه آبیاری نوین در استان، افزایش خانوارهای تحت پوشش آب آشامیدنی سالم، تلاش برای گازرسانی به اقصی نقاط استان، پرداخت وام های کم بهره برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و مشاغل خرد و بهبود راه های ارتباطی استان را از جمله اقدام های انجام شده دولت تدبیر و امید برای این استان برشمرد.

مروری بر دستاوردهای دولت در سیستان و بلوچستان

سفر مهرماه سخنگوی دولت این فرصت را فراهم کرد تا دستاوردهای دولت در توسعه استان بازخوانی شود که بر اساس آن در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۳۰ عنوان پروژه با بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شد که در سایه آن نظر سرمایه گذاران بسیاری به این استان جلب شد ضمن آنکه دولت با فعالیت ها و برنامه های ویژه خود این استان را به کارگاهی از فعالیت های اقتصادی تبدیل کرد.

آمارها نشان می دهد که بودجه عمرانی که دولت تدبیر و امید ظرف ۶ سال یعنی در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ به این استان اختصاص داده ۱.۴ برابر بیشتر از ۳۵ سال قبل از آن بوده و به ۱۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان رسیده است.

اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور تا پیش از دولت یازدهم هیچ پیشرفتی نداشت اما در دوره دولت تدبیر و امید به ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است به طوری که هم‌اینک قطعات چابهار به نیکشهر و زاهدان به خاش آماده ریل‌گذاری است و این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری خواهد بود که در نتیجه آن تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

تبدیل کریدورهای اصلی سیستان و بلوچستان به بزرگراه، از مجموع ۲ کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق این استان که شامل هفت محور اصلی است، ۲۱۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و ۱۵۴ کیلومتر نیز در دست اجراست؛ همچنین ۹۴ کیلومتر از مسیر زابل – زاهدان به بهره‌برداری رسیده و ۳۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا قرار دارد.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تا سال ۱۳۹۲ تنها ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون این شاخص به ۹۴ درصد رسیده است؛ ظرفیت بندر چابهار سالانه بیش از ۸.۵ میلیون تن است و معافیت از تحریم‌های آمریکا، آن را به بندری مهم برای ترانزیت محموله‌های آسیای میانه و افغانستان تبدیل می‌کند.

شروع بهره‌مندی مردم زاهدان از نعمت گازطبیعی از سال ۱۳۹۵بود و اتمام عملیات شبکه‌گذاری و نصب علمک در ایرانشهر از دیگر دستاوردهای دولت در این استان به شمار می رود به طوری که تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز، از سه هزار و ۷۰۴ در پیش از سال ۱۳۹۲ به  ۴۸ هزار و ۱۴۲ خانوار در سال ۱۳۹۸ یعنی حدود ۱۳ برابر رسیده است.

آنطور که سخنگوی دولت آمار داده، پروژه آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سالجاری قابل بهره‌برداری است.

افزایش ظرفیت استخراج معادن استان از ۴.۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۵.۱۲  میلیون تن در سالجاری که معادل ۲۶۰ درصد از کل استخراج معادن این استان است، از دیگر اقدامات دولت در این پهنه خاکی کشورمان محسوب می شود به طوری که بیش از ۲ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن و طرح های صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از سوی دولت سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار انجام شده است.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این استان گرمسیری و اقیانوسی، تدوین سند توسعه میوه های گرمسیری شامل موز، انبه، چیکو، کنار و گواوا از سوی دولت است و به گفته ربیعی تاکنون بالغ بر ۶ هزار هکتار جانمایی به منظور ساخت گلخانه و سایه بان در جنوب سیستان و بلوچستان انجام گرفته است.

همچنین شیرین سازی آب دریا در برنامه های سیستان و بلوچستان است و اخذ تخصیص آب دریا جهت سرمایه گذاری از وزارت نیرو انجام شده و تاکنون ۲۲۰۰ هکتارجهت شرکت ایرانیان مراحل پایانی واگذاری زمین را طی می کند.

گشایش بازارچه های مرزی را می توان یکی از محورهای توسعه استان عنوان کرد زیرا این بازارچه ها علاوه بر امکان صادرات غیرنفتی و در نتیجه افزایش تولید داخلی به بهبود معیشت و فقرزدایی در سیستان و بلوچستان کمک و از قاچاق نیز جلوگیری می‌کند و از این رو در دستور کار دولت قرار گرفته واجرایی شده است.

فقرزدایی و رفع حاشیه نشینی را می توان آخرین گام دولت برای زدودن چهره فقر از این استان برشمرد که به گفته ربیعی بیش از ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

سخنگوی دولت بر این نکته تاکید دارد که در این استان ۹ شهر دارای بافت سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای هستند که ۴۲ درصد جمعیت در این شهرها در بافت‌های حاشیه هستند بنابراین تغییر در وضعیت حاشیه نشینی کار چندان ساده ای نبوده و در این مدت اقدامات اساسی انجام شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 + سیزده =