جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۶:۱۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

چشم‌انداز روشن انتقال آب خلیج فارس به کرمان؛ حذف چالشی در مسیر توسعه

به گزارش فرهنگ سار، کم‌آبی و استفاده بی حد و حصر از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی طی سالیان گذشته موجب فرونشست زمین و کاهش بیش از ۱۰ متری این سفره‌ها در استان های مختلف بویژه در کرمان پهناور شده بود. همانگونه که می دانیم کرمان با ۱۱ درصد وسعت کشور ۲۵ درصد باغات ایران را در […]



به گزارش فرهنگ سار، کم‌آبی و استفاده بی حد و حصر از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی طی سالیان گذشته موجب فرونشست زمین و کاهش بیش از ۱۰ متری این سفره‌ها در استان های مختلف بویژه در کرمان پهناور شده بود.

همانگونه که می دانیم کرمان با ۱۱ درصد وسعت کشور ۲۵ درصد باغات ایران را در خود جای داده و همچنین کرمان به‌عنوان بهشت معادن ایران ۴۰ درصد ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده اما متاسفانه به‌علت کم‌آبی این استان کویری با وسواس مجوزهای صنایع و معادن آب‌بر در این استان صادر می‌شد در حالی که توسعه این صنایع و معادن علاوه بر اشتغالزایی، تولید، رفاه عمومی، ارتقای معیشتی می‌توانست زمینه رشد و توسعه پایدار استان را فراهم آورد.

همچنین خشکسالی موجب ازبین رفتن باغات بسیار کشاورزی و قطعی مکرر آب حتی در تابستان‌های مرکز استان می شد که مسئولان را طی هشت سال گذشته بر آن داشت در پی چاره‌ای جویی اساسی برای رفع این مشکل اساسی استان یعنی تامین آب لازم و پایدار باشند.

دولت‌های گذشته با محدود کردن چاه‌های کشاورزی و غیرمجاز و نیم نگاهی بر آبیاری قطره‌ای و مصرف بهینه و تغییر الگوی کشت و سیاست صرفه جویی آب را دنبال می‌کردند که این راهکارها عملا با وجود گستردگی مصرف آب، راه به جایی نمی‌برد و مشکل تنش آبی هرساله عمیق‌تر می‌شد.

اما در دولت تدبیر و امید با تدوین سند کم‌آبی استان کرمان به صورت مدون و گام به‌گام به این حوزه رسیدگی شد، دولتمردان علاوه بر توسعه آبیاری مکانیزه، مصرف بهینه، تغییر الگوی کشت و طرح‌های انتقال فرا استانی را دنبال کردند که توانست در کوتاه‌مدت دستاوردهای چشمگیری در حوزه حفظ منابع آبی و کمک به محیط زیست رقم بزند.

در این راستا تاکید دولت در مسیر سیاست‌های کلان کشور بر انتقال آب  از دریاهای بی‌انتها و خلیج فارس بود که به‌سرعت در دستور کار قرار گرفت و این طرح به یکباره توانست تمامی نگرانی‌های ناشی از کم‌آبی کویرنشینان کرمانی را از بین ببرد.

خط نخست این طرح ابتدا صنایع استان را سیرآب می‌کند که این پروژه طی روزهای گذشته به صورت ویدئو کنفرانسی توسط رییس جمهوری و وزیر صمت و حضور استاندار کرمان و معاون وزیر صمت اکنون در مس سرچشمه رفسنجان به بهره برداری رسید که افتتاح این طرح پس از آبرسانی به صنایع منطقه گل‌گهر سیرجان دنبال شد، به عقیده مسئولان و کارشناسان این پروژه‌ها نگرانی توسعه صنایع در منطقه کویری و سرشار از منابع معدنی کرمان را کاهش می‌دهد.

همچنین ریاست جمهوری عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را طی روزهای گذشته کلید زد که این طرح نیز ضمن تامین آب شرب و کشاورزی مناطق مختلف استان کرمان، در ادامه آب مورد نیاز مردم کویرنشین خراسان جنوبی و رضوی را تامین می‌کند.

دولت با اجرای این ۲ طرح که از ابتدا با سنگ اندازی‌های بسیاری همراه بود، توانست خودباوری و استفاده از توان داخلی کشور را در رفع بزرگترین مانع توسعه استان‌های کویری به اثبات برساند که علاوه بر مردم امروز به طور قطع آیندگان از برکات این نعمت مبتکرانه بهره مند می‌شوند و همچنین طرح‌هایی در این خصوص تعریف می‌شود که اشتغال و تولید پایدار را در مسیر رفع چالش‌های اقتصاد نامتوازن استان به‌همراه دارد.

افزایش سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس در شرایط تحریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه با اشاره به شیرین‌سازی روزانه ۲۶ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس توسط همسایگان جنوبی، بر ضرورت افزایش سهم کشورمان از شیرین‌سازی آب خلیج فارس تاکید کرد.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: سهم ما با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، پس افزایش سهم کشورمان از آب خلیج فارس از الزامات است.

استاندار اسبق کرمان اظهار داشت: امسال با همه تنگناها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا، سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

رزم‌حسینی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل‌گهر در استان کرمان آبان‌ماه امسال افتتاح شد، بیان‌داشت: امروز قطعات ۲ و سه این خط از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

وی این خط انتقال را که به ‘خط انتقال امید’ نامگذاری شده، هدیه‌ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران برشمرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری درباره این پروژه، گفت: رییس‌جمهوری نیز از مسوولان خواسته بود که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

وی با بیان اینکه خدای سبحان را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است، اضافه‌کرد: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط نخست)، هم‌زمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: نزدیک به ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال، ادامه‌داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدام‌های اجرایی برای انجام آن نیز انجام شده است.

رزم‌حسینی خاطرنشان‌کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام می‌شود.

سیاست‌ها و دستاوردهای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای این ابر پروژه مهم و استراتژیک گفت: تامین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاوردهای این ابر پروژه ملی است.

رزم‌حسینی در ادامه با قدردانی از توجهات جدی رئیس‌جمهوری به این پروژه مهم، افزود: رئیس‌جمهوری در سال ۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای شروع کار ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن استفاده شده است.

وی با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب در مشهد در سال ۹۸، گفت: در آن دیدار ایشان از اجرای پروژه انتقال آب بسیار خرسند بودند و دستور دادند که در این راستا همه اقدام‌های لازم و مورد نیاز انجام شود.

کرمان در چشم‌انداز دراز مدت مشکل کم‌آبی نخواهد داشت

استاندار کرمان نیز گفت: کرمان به عنوان استان صنعتی مهم کشور در کنار کشاورزی گسترده خود، با اجرای طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در چشم انداز دراز مدت با مشکل کم آبی مواجه نخواهد بود.

علی زینی‌وند افزود: به‌نظر می‌رسد با اجرای ۲ خط لوله از خلیج فارس و خط انتقال از دریای عمان که مطالعات آن انجام شده و در دست اجرا است، در آینده مشکل کم‌آبی در استان کرمان نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز شاهد اتفاقی مبارک در استان هستیم، اظهار داشت: آبان‌ماه امسال آب خلیج فارس به منطقه صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان و اکنون به منطقه معدنی سرچشمه رفسنجان رسید.

استاندار کرمان گفت: وضعیت استان کرمان به گونه ای بود که اگر این آب منتقل نمی‌شد به طور قطع توسعه صنعت ما با مشکل مواجه بود لذا این خط لوله بخشی از آب شرب مورد نیاز مردم استان کرمان را تامین می‌کند که اکنون در مرحله تهیه و تدوین سازوکارهای اجرایی آن هستیم.

وی ادامه داد: خط نخست انتقال آب خلیج فارس تنها بخشی از آب مورد نیاز استان کرمان را تامین می‌کند و بخشی دیگر نیز از خط دوم که امروز به فرمان رییس جمهوری عملیات اجرایی آن آغاز شد تامین می‌شود.

زینی‌وند با بیان اینکه خط دوم انتقال، آب خلیج فارس را از مسیر کرمان به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی منتقل می‌کند اظهار داشت : لذا بخشی از نیاز آبی مردم استان را از این خط پوشش می دهیم.

افتتاح خط نخست انتقال آب نگرانی توسعه معادن کرمان را رفع می‌کند

توسعه متوازن، تحول اقتصادی، حفظ محیط زیست و تامین آب پایدار برای استان‌های کویری و کارآفرینی از اهداف اجرای این طرح اعلام شده است.

معاون امور معدنی وزیر صمت و مدیرعامل صنایع ملی مس ایران گفت: در حال حاضر ایران یک‌درصد جمعیت جهان دارد اما سه دهم درصد از آبهای شیرین دنیا را استفاده می کند.

اردشیر سعد محمدی افزود: سهم غرب آسیا ۴۷.۷ درصد از شیرین سازی آب دنیا است و سهم خلیج فارس ۲۴ درصد معادل ۲۶ میلیون متر مکعب است که نشان می‌دهد ما هم نیازمند شیرین سازی هستیم که سرمایه گذاری بیشتری طلب می کند.

وی بیان داشت: شرکت ملی مس با تولید ۲۸۰ هزار تن‌مس کاتدی با ۱۲ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته و، در فروش و صادرات نیز با ۲۷۰ هزار تن فروش رکورد زدیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه باوجود طرح توسعه ای ۲.۴ میلیارد یورو تا پایان سال ۱۴۰۴ مس کاتدی به تولید ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش می یابد گفت: سال آینده سه طرح بزرگ دره الو ، دره زار و مس سرچشمه افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح ها ۸۰۰ میلیون دلار به آورده مس کمک می کند که صنعت مس امنون ۲۷ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که با اجرای طرح‌های یاد شده نیازمند ۳۱ میلیون مترمکعب آب جدید هستیم و با افتتاح امروز نگرانی ما برای توسعه طرح‌هایمان نخواهیم داشت و برق را نیز خود با احداث نیروگاه در سیرجان تامین کردیم.

باید در توسعه شرق و غرب کشور توازن ایجاد کنیم

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اقدام مهمی انتقال آب از دریای خلیج فارس به سمت استانهای شرقی ، مرکزی و کویری کشور بر لزوم ایجاد توازن و تعادل در توسعه مناطق شرق و غرب کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهوری اظهار داشت: همواره عدم تعادلی بین شرق و غرب کشور وجود داشته است. شرق از لحاظ طبیعت شرایط سختی دارد. کویر سختی‌ها و زیبایی ها دارد و ما حتما باید کاری کنیم که منطقه شرق ایران را آباد کنیم و این توازن و تعادل را ایجاد کنیم و این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی طرح انتقال آب به استان‌های مرکزی را طرح بزرگ و تاریخی عنوان کرد و گفت: در روزهای اول دوستانی می‌گفتند این طرح قابل اجرا نیست. ابه یاری خداوند  این طرح شروع شد وزارت صمت وارد عمل شد و همان طور که مردم عزیز ما می‌دانند سه فاز خط یک را تا امروز ما افتتاح کرده ایم.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: یک فاز  از این طرح را در آبان ماه و دو فاز هم امروز افتتاح کردیم و با این طرح به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد  آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به ادامه این مسیر انتقال آب افزود: خط دوم این مسیر از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا ادامه می‌یابد. خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان آبرسانی می کند.

رییس جمهوری، بهره برداری از این طرح را تحولی بسیار بزرگ اعلام کرد و با اشاره به سرمایه گذاری بزرگ در این طرح ها گفت: ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم در قدیم  باید همه این ها را وارد می‌کردیم الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم در شرکت‌های دانش بنیان کارهای عظیم و بزرگی انجام گرفت.

در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد.

این طرح زیر بنایی که به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند، به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − 1 =