جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹:۱۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

۳۰ آذر ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

همراهی خوب مردم و اقدام های خوبی که در کنترل شیوع کرونا در کشور انجام شده سبب شد تا هفته آخر آذر ماه شاهد سیر کاهنده شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم اما ادامه این شرایط بستگی به رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی دارد و در صورت سهل انگاری و هر گونه اقدام نسبت به […]



همراهی خوب مردم و اقدام های خوبی که در کنترل شیوع کرونا در کشور انجام شده سبب شد تا هفته آخر آذر ماه شاهد سیر کاهنده شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم اما ادامه این شرایط بستگی به رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی دارد و در صورت سهل انگاری و هر گونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به ویژه در شب یلدا باعث تشدید این ویروس و تغییر رنگ شهرها از نظر محدودیت های کرونایی می شود.

نگرانی ستاد مقابله با کرونا  تا  آنجایی پیش رفته است که کارشناسان این ستاد خواستار تشدید محدودیت ها در شب یلدا شده اند و معتقدند که بی توجهی به هشدارهای بهداشتی و پیشگیرانه در این شب و دورهمی خانوادگی و سنتی یلدا ، موج طولانی اپیدمی ویروس کرونا در کشور به راه خواهد انداخت .

دغدغه‌ اصلی مجموعه کادر بهداشت و درمان در شب یلدا، حضور دوستان، آشنایان و بستگان در جمع افراد سالمند فامیل و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است که می‌تواند سلامتی آنها را به خطر اندازد و جملگی براین باورند که”

اگر مردم در شب یلدا غفلت کنند و دورهمی های خانوادگی را برقرار کنند عامل جهش دوباره شیوع کرونا خواهد بود و بر این اساس دوباره خانواده های زیادی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ را داغدار می کند چون کرونا بیماری زنجیره ای است که در تجمع ها و دورهمی ها شیوع بسیار بالایی دارد به این ترتیب اگر نتوانیم این زنجیره را با رعایت پروتکل های بهداشتی با فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل ها قطع کنیم باید همچنان فشار روانی و ترس از ابتلا را ماه های آینده نیز در دل داشته باشیم. “

به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان هم اکنون ۲۰۵ شهرستان نارنجی در کشور وجود دارد که اگر پروتکل ها رعایت نشود به سمت قرمز شدن پیش می روند و توصیه های کادر بهداشت و درمان نیز در حالی در چرخه اطلاع رسانی قرار گرفته است که”” طی ۱۰ ماه اخیر فرشتگان سفید پوش و پرستاران صبور ایران اسلامی با حضور ایثارگرانه خود در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و تلاش خستگی ناپذیر برای سلامتی و بازگشت مبتلایان به آغوش خانواده، برگ زرینی بر افتخار جامعه پرستاری آفریدند .””

پنجم جمادی الاول مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) به نام روز پرستار نامگذاری شده که امسال مصادف با ۳۰ آذر است.

امروز فرصت ارزشمندی در راستای تکریم جایگاه والای پرستاران و کادر درمانی فداکار و صبوری است که مجدانه و در نهایت ایثار و از خود گذشتگی، خود را سپر بیماری‌ها و همدم لحظات سخت و تلخ بیماران قرار می‌دهند.

در راستای تکریم کادر درمانی صبور کشور و پرستاران عزیز، مردم قدرشناس و نهادها و ارگانها هریک به شکلی سالروز ولادت حضرت زینب را جشن گرفته و تلاش های پرستاران را ارج نهاده اند.

در هتل همای شیراز که روبه روی بیمارستان علی اصغر(ع) است؛ جایی که پذیرای بیماران کرونایی همچنین نمادی از تلاش‌های کادر پزشکی و پرستاران است، مدیران این هتل در اقدامی ستودنی نام پرستار را با چراغ بر بدنه این ساختمان نقش زدند.

مدیر هتل همای شیراز گفت که با روشن کردن و تنظیم چراغ‌های هتل و نمایش واژه پرستار، از کادر درمان و پرستاران به‌ویژه کارکنان بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) هر چند ناچیز قدردانی شد.

هر چند با هیچ زبانی نمی‌توان از کسانی که جانشان را در کف دست گذاشتند و فدا کردند، قدردانی کرد؛ هرچند در این مدت تلاش‌های زیادی از طرف دولت و وزارت بهداشت در جهت رفع برخی از تنگناها از جمله تأمین نیرو، پرداخت معوقات و تسهیل امور، انجام شده است اما حداقل امروز بهترین هدیه به جامعه پرستاری در قبال این همه تلاش و خستگی، کاهش بار بیمارستان ها و مراکز درمانی با پرهیز از تجمعات و دروهمی های شب یلدا است.

تلاش وزارت بهداشت برای قطع کامل زنجیره شیوع کرونا

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند کاهشی فوتی های بیماری کرونا در کشور گفت: فوتی های بیماری کرونا در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

دکتر علیرضا رئیسی در سفری به استان گیلان اظهار داشت: چندین هفته در وضعیت صعودی بیماری کرونا در کشور بودیم اکنون روند ابتلا نزولی شده و میزان بستری بیماران در بیمارستان ها نیز حدود ۴۰ درصد در کل کشور کاهش یافت.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که ما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، نقطه مطلوب زمانی است که یک ایمنی مناسبی از طریق واکسیناسیون و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی همزمان انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه هم اکنون از ۳۱ استان کشور در ۳۰ استان روند بیماری کرونا نزولی است، خاطر نشان کرد: حدود سه هفته گذشته چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل وضعیت قرمز و صعودی داشتند که اکنون سه استان از این وضعیت خارج شده و تنها در استان مازندران روند ثابت، غیر نزولی و گاه متمایل به صعودی است.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: با فوت ۱۷۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر رسید.

 سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۳۰ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۸۸۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۶ هزار و ۴۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

در میان خبرهای کرونایی، از استان اردبیل خبر رسید که آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان نشان می‌دهد که سیر نزولی شیوع کرونا در این استان به شکل محسوسی سیر نزولی یافته به طوری که طی شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان بستری به ۳۱۲ نفر رسیده که ۱۹۱ نفر کمتر از بالاترین رکورد است.

پس از حدود ۲ ماه همه‌گیری گسترده در موج سوم شیوع کرونا در استان اردبیل، روند کاهشی ابتلا  به این ویروس آغاز شده و اثرات مقررات سخت‌گیرانه و قرنطینه سه هفته‌‏ گذشته در استان، در روند کاهش میزان ابتلا و فوت مبتلایان به کووید.۱۹ به تدریج قابل مشاهده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در خبری گفت که پیک جدید کرونا در صورت بروز، سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق نیفتد.

محمد دهقانی افزود: امیدوارم در این روزهای فروکش بیماری، مردم عزیز همراهی و مساعدت را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند تا شاهد پیک دیگری در استان و کشور نباشیم.

 استاندار خراسان رضوی هم گفت: آمار ابتلا، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا در این استان کاهش یافته و تمامی شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و بسیاری از شهرها نیز از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر کرده‌اند.

محمد صادق معتمدیان افزود: همراهی بسیار خوب مردم، اصناف و بخش گردشگری در اجرای محدودیتهای هوشمند از اول آذرماه در کاهش آمار ابتلا و بستری ناشی از کرونا بسیار ارزشمند بوده و شرایط استان از این نظر نسبت به قبل بهتر شده است.

مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد هم از شهروندان خواست، دورهمی ‌شب یلدا را بر خلاف سال های گذشته به دور از هم در فضای مجازی برگزار کنند.

حسن جانفدا ، با تاکید بر اینکه حضور افراد در کنار هم به بهانه این آیین سنتی ، مسلما موج چهارم شیوع ویروس کرونا را در شهرها و روستاها رقم می زند، گفت : برگزاری مهمانی ها و دورهمی خانوادگی در شب یلدا یکی از قدیمی ترین آیین ها و جشن های کهن ایرانیان است اما امسال این سنت دیرینه با توجه به شیوع کرونا نسبت به سال های قبل تفاوت اساسی دارد و برای حفظ سلامتی یکدیگر باید به دورهمی خانوادگی پاسخ « نه » داد.

وی با بیان اینکه علت ابتلا بیشتر افراد به بیماری کووید ۱۹ دورهمی خانوادگی است ،اظهار کرد: اجتماع افراد در یک مکان سربسته موجب می شود که تعدادی بیشتری از آنها به ویروس کرونا که منشا بیماری یادشده است، مبتلا شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  هم با تاکید بر اجتناب جدی مردم از حضور در دورهمی های خانوادگی گفت: براساس آمارها، ۵۵ درصد ابتلای به ویروس کرونا در استان مربوط به دورهمی های خانوادگی بوده است.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: در هفته های اخیر روند ابتلا و مرگ و میر مبتلایان به کرونا در هرمزگان کاهشی بوده اما با توجه به نگرانی هایی که نسبت به دورهمی های خانوادگی در شب یلدا وجود دارد، احتمال اوج گیری دوباره این ویروس در استان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه بیش از نصف ابتلا افراد به کرونا در آذربایجان شرقی دورهمی و میهمانی ها بوده است بر این اساس مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند ، مردم در شب چله امسال دورهمی نداشته باشند زیرا شب یلدایی ارزش دارد که برای شب یلدای سال های آینده با سلامتی اعضای خانواده برنامه ریزی شود.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر وضعیت کرونایی شهرهای خدابنده، ایجرود و سلطانیه بهبه رنگ زرد و دیگر مناطق استان نارنجی شده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه همکاری مردم و اعمال محدودیت های کرونایی شمار مبتلایان و بستری ها را در بیمارستان ها کاهش داده است، افزود: بسیاری از شهروندان با دریافت چنین اخبار خوشایندی تصور می کنند، احتمال گرفتار شدن به این بیماری کاهش یافته و به همین دلیل رفتارها و سبک زندگی عادی را در پیش می گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی  هم با اشاره به پایان خیز سوم کرونا در روزهای پایانی آذرماه جاری گفت: این موج، خطرناک‌ترین خیز از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ بود که موجب فوت روزانه ۲۶ بیمار در استان شد.

دکتر جواد آقازاده افزود: در این موج که از ۲۷ شهریور  آغاز شده و در ۱۷ آذر پایان یافت و ۸۲ روز به طول انجامید، روزانه به طور متوسط ۲۱۴ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: میانگین سنی افراد بستری مثبت طی این موج در آذربایجان غربی، ۵۷ سال و میانگین سنی افراد فوت شده مثبت، ۶۷ سال بود.

رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله در استان لرستان نیز گفت: وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان با رعایت خوب محدودیت‌ها توسط مردم و اصناف از نارنجی به زرد تغییر کرد.

دکتر حمزه حسنی افزود: با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و تلاش های شبانه روزی کادر درمان اکنون شهرستان سلسله در وضعیت زرد قرار گرفته است که انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

گزارش های کرونایی مخصوص شب یلدا از استان ها

یلدا شب همدلی به رنگ کرونا در دماوند

یلدا محفلی برای کرونا نشود

یلدای کرونایی، حاصل جمع‌هایی که به تفریق می‌رسد

سر سفره کرونا با دورهمی شب یلدا

یلدا، جشنی به سرخی و شیرینی انار

دورهمی یلدا نیرزد به پریشان کردن دل‌ها

یلدای متفاوت در آخرین شب بلند قرن

یلدا محفلی برای کرونا نشود

یلدای امسال رنگ همدلی به خود گرفت

یلدا تا کریسمس، پرهیز همه از برگزاری آیین و جشن در اصفهان

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه + یک =