جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۸:۱۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

کتابخانه قدمگاه شیراز، بوستان ادب و نیکوکاری

اینکه بشنوید و بخوانید که یک کتابخانه که به بوستان ادب مشهور است؛ در دوران سخت همه گیری کرونا پایگاه توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان شده، افزون بر شگفتی، خرسندی را بر جانتان می نشاند.کتابخانه مشارکتی قدمگاه شیراز در خیابانی به همین نام در جنوب این شهر از زمان شیوع کرونا تاکنون در چندین مرحله […]



اینکه بشنوید و بخوانید که یک کتابخانه که به بوستان ادب مشهور است؛ در دوران سخت همه گیری کرونا پایگاه توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان شده، افزون بر شگفتی، خرسندی را بر جانتان می نشاند.
کتابخانه مشارکتی قدمگاه شیراز در خیابانی به همین نام در جنوب این شهر از زمان شیوع کرونا تاکنون در چندین مرحله و مخصوصا مناسبت های مختلف مذهبی به پایگاهی برای کمک به محرومان تبدیل شده و بسته های معیشتی از این مکان فرهنگی بین مردم توزیع می شود.
مناسبت هایی همانند تولد امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، نیمه شعبان، ماه رمضان و… مسئولان و دست اندرکاران این کتابخانه را برای کمک به نیازمندان به تکاپو واداشته است.
این کتابخانه زیر نظر اداره اوقاف ناحیه ۳ شیراز فعالیت دارد. ناحیه ای که به گفته رئیس آن حجت الاسلام سید میثم حسینی اداره تخصصی مدیریت همه مکان های مذهبی شهرستان شیراز و چند شهرستان مجاور از جمله زرقان، کوار و خرامه است. اداره ای که حسینیه ها، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه زیر نظر آن فعالیت دارند.

کتابخانه و روش بزرگان دین
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه ۳ شیراز درباره تفکر تبدیل کتابخانه به محلی برای رسیدگی به امور مردم گفت: این اندیشه برگرفته از روش پیامبر اسلام و امام علی(ع) است که مکان های مذهبی همانند مسجد را جایگاهی برای رفع و رجوع مشکلات مردم قرار دادند.
حجت الاسلام سید میثم حسینی در گفت و گو با فرهنگ سار ادامه داد: فکر کمک به مردم پیش از شیوع کرونا مطرح بود و چند ماه پیش از بروز این ویروس منحوس در تابستان ۹۸ تصمیم به ایجاد پایگاهی برای کمک معیشتی و فرهنگی به مردم گرفتیم که بعدها فراگیری کرونا باعث شد کتابخانه قدمگاه را به پایگاهی برای کمک‌های معیشتی تبدیل کنیم.
او این را هم گفت که پیش از همه گیری کرونا نیز بودجه ای برای توسعه کتابخانه قدمگاه و تکمیل آن اختصاص یافت و هزینه شد و هدف از آن ایجاد محیطی گسترده تر برای حضور مردم در کتابخانه بود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه  ناحیه ۳ شیراز به تعطیلی کتابخانه به دلیل شیوع کرونا اشاره و بیان کرد:‌در این شرایط بهترین کاررا کمک به محرومان از طریق کتابخانه ارزیابی کردیم و با شناسایی افراد نیازمند و ارتباط گیری با نیکوکاران این راهبرد را پیش بردیم.
از اسفند ۹۸ مرکز افق در کتابخانه قدمگاه راه اندازی شد که این کلمه مخفف اجتماعی،فرهنگی ، قرآنی است. این نوع مرکز در همه بقعه های زیر نظر اوقاف شیراز فعالیت دارد.
شمار کتابخانه های بقاع متبرکه در شیراز پنج  مورد است؛ فقط مرکز افق بقعه قدمگاه در کتابخانه این مکان مستقر است و کتابدار این کتابخانه عضو هیات امنا و مسئول پایگاه کمک رسانی معیشتی به مردم است.

خرسندی و تاسف؛ مهربانی همراه زندگی
حجت الاسلام حسینی رئیس اداره اوقاف ناحیه ۳ شیراز از اینکه کتابخانه قدمگاه به محلی برای رفع نیازهای مردم و کمک به  آنان به ویژه در ایام کرونا تبدیل شده ابراز خرسندی کرد.
او درباره جذب کمک های نیکوکاران گفت:‌برخی خیرین را که می شناختیم برای مشارکت در یاری به محرومان از طریق کتابخانه به یاری فراخواندیم که با استقبال آنان مواجه شد همچنین برخی فروشندگان کالا که متوجه شدند ما ارزاق را برای محرومان می خریم، تخفیف های عمده دادند و حتی کالاهایی را برای مردم نیازمند تقدیم کردند.
حسینی از اینکه بسیاری از مردم تمایلی به حضور در کتابخانه ندارند و از امکانات کتابخانه ها اطلاع ندارند ابراز تاسف کرد.
او گفت که با هدف کمک بهتر به مردم، قصد داریم با گسترش کتابخانه قدمگاه بخشی از آن رابرای مطالعه افراد که داوطلب  کنکور هستند اختصاص دهیم البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به امید نابودی کرونا.

تغذیه روحی و فکری و همراهی با خانواده های کم بضاعت
بنیان کتابخانه مشارکتی قدمگاه شیراز در تیرماه ۱۳۸۸ گذاشته شد و به طور رسمی در ۲۲بهمن  همین سال آغاز به کار کرد.
مسئول کتابخانه مشارکتی قدمگاه که مدیریت توزیع بسته های معیشتی را در این کتابخانه بر عهده دارد، مهدخت کمال پور ادیب است.
او درباره سابقه کمک های معیشتی در این کتابخانه و زمینه های این کار به فرهنگ سار گفت:‌ کتابخانه  قدمگاه شیراز از بهمن ماه ۱۳۹۸  علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و ذاتی خود در حوزه کتاب و کتابخوانی و تغذیه روحی فکری مخاطبین خویش،فرصت را مغتنم داشت و برای کمک و همراهی با خانواده‌های کم بضاعت با همکاری خیرین و موقوفات اقدامات خیرخواهانه ای را آغاز کرد.
ادیب گفت:‌با پدیدار شدن کرونا و تعطیلی و سبک شدن فعالیت های کتابخانه ها، چنین مکان هایی علاوه بر فعالیت در حوزه کاری و تخصصی خود، برای رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت و افراد آسیب دیده از کرونا اقدام به شناسایی و تامین مایحتاج اولیه این خانواده ها کرد به بیان دیگر  اگرچه در کتابخانه بسته بود اما فعالیت خیرخواهانه در پشت درهای بسته در جریان بود.
مسئول کتابخانه قدمگاه شیراز ادامه داد:‌شناسایی و بازدیدهای میدانی از محله های فقیرنشین و خانواده های آسیب پذیر و برنامه‌ریزی برای یاری رساندن به این عزیزان به لطف خدا در این مدت در جریان بود و تاکنون هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب ۱۸۵۰ بسته شامل بسته‌های معیشتی، پک های بهداشتی، پوشاک، پرداخت هزینه های دارو درمان، تامین وسایل زندگی، اهدای بن نقدی برای خرید مایحتاج زندگی صورت گرفته است.
ادیب افزود:‌ در مناسبت هایی مانند شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نوروز ، نیمه شعبان،ماه رمضان، میلاد امام رضا(ع) ماه محرم، اربعین، شهادت امام حسن عسکری(ع) کمک های غذایی به نیازمندان اهدا شد.
 کمک های دیگر شامل  تهیه سیسمونی،فرش ۶ و ۹ و ۱۲ متری برای خانواده های بی بضاعت، تهیه ظروف و لوازم منزل برای این خانواده های، تامین هزینه های دارو و درمان،دادن  لوازم بهداشتی، تهیه شکلات و شیرینی برای شادی های مردم بی بضاعت از جمله اقدامات کتابخانه مشارکتی قدمگاه بوده است.
 مسئول کتابخانه مشارکتی قدمگاه شیراز و عضو هیات امنای این کتابخانه اعلام کرد:‌شمار کتاب های این محل ۱۱ هزار جلد است که یک هزار عنوان آن کتاب کودکان است و ۲ هزار و ۵۰۰ عضو این کتابخانه هستند.
آرزوی مهدخت کمال پور ادیب کتابدار این کتابخانه، تیدل این محل به کتابخانه تخصصی کودکان است تا خدمات بهتری به خانواده های محروم عرضه شود.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 2 =