یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱:۳۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

هزینه جشنواره کودک کمتر از تولید یک فیلم سینمایی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز (سه شنبه، ۲۲ مهر) به‌صورت آنلاین برگزار شد. این نشست به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بدون حضور فیزیکی اصحاب رسانه و به‌ صورت ارتباط برخط برگزار شد. تابش در این نشست با اشاره به اینکه جشنواره کودک و نوجوان در […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز (سه شنبه، ۲۲ مهر) به‌صورت آنلاین برگزار شد. این نشست به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بدون حضور فیزیکی اصحاب رسانه و به‌ صورت ارتباط برخط برگزار شد.

تابش در این نشست با اشاره به اینکه جشنواره کودک و نوجوان در شرایطی خاص برگزار می‌شود، گفت: امیدوارم نخستین تجربه برگزاری جشنواره آنلاین، زندگی بچه‌ها و کودکان و نوجوانان ایران را از آنچه هست شادتر کند. صاحبان آثار داوران کودک و نوجوان، منتقدان، اهالی رسانه می‌توانند از روز شنبه در حساب کاربری خود فیلم‌ها را به صورت رایگان ببینند، ولی مشترکان این سه پلتفرم به شیوه سابق می‌توانند مراجعه کنند و فیلم‌ها را تماشا کنند.

دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: کودکان و نوجوانان داور جشنواره هم می‌توانند از شنبه با مراجعه به پلتفرم‌ها فیلم‌ها را به‌صورت رایگان ببینند آن‌ها بعد از تماشای فیلم می‌توانند با مراجعه به بخش داوری رای و نظر خود را ثبت کنند ما مشتاقانه در تدارک این هستیم که در ۶ روز برگزاری جشنواره با مشارکت والدین خود بتوانند در این نظرخواهی شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بخش دیگر جشنواره که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، بخش کارگاه‌هاست که متقاضیان می‌توانند از روز شنبه بر اساس کدهای تخفیف و با مراجعه به سامانه در دو بخش ملی و بین‌المللی در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند، گفت: بخش‌های جنبی جشنواره هم در سامانه قابل مشاهده خواهد بود. این رویدادهای جنبی شامل شب‌های اصفهان، مراسم‌های نکوداشت، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و نشست‌های جشنواره هر روز به صورت زنده به نمایش درمی‌آید.

دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند به مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود با پخش کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند.

 امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها در طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. داوران امسال جشنواره ابراهیم فروزش، پریوش نظریه، حبیب اسماعیلی، فرهاد توحیدی، مهدی خرمیان، فریدون عموزاده خلیلی و حمیدرضا مدقق خواهند بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: هزینه‌های جشنواره از بودجه یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش برای سه بار در پلتفرم‌ها به صاحبان فیلم‌ها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ می‌دهد هزینه‌های این دو بخش قسمت اصلی هزینه‌های جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد. جشنواره در سامانه‌های ایرانی با مشارکت مخاطبان ایرانی و محصول ایرانی هست و عرضه می‌شود امیدواریم به توسعه بیشتر سینمای کودک و نوجوان کمک کند

تابش درباره شرایط اکران فیلم‌های کودک حاضر در جشنواره در طول سال هم اظهار کرد: سال گذشته ۹ اثر بلند سینمای کودک اکران شد همه فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم که استثنا بود در میان آن‌ها بودند. امسال به دلیل همه‌گیری کرونا راه‌های دیگری هم برای اکران پیش‌بینی شده که پلتفرم‌ها پیش‌قدم شده‌اند و امیدوارم شاهد اکران آنلاین فیلم‌های کودک باشیم.

فیلم‌های بخش مسابقه

دبیر این دوره از جشنواره درباره انتخاب مکانی برای نمایش فیلم‌های جشنواره در تهران و اصفهان گفت: لازم است به فیلم‌های مسابقه اشاره کنم که در خانه جشنواره به صورت فیزیکی و محدود اکران می‌شوند؛ آرزوی زیبا به کارگردانی علی قوی‌تن، بچه گرگ‌های دره سیب به کارگردانی فریدون نجفی، بعد از اتفاق به کارگردانی پوریا حیدری، جزیره فضایی‌ها (توزنادوی دو) به کارگردانی جواد هاشمی، خورشید به کارگردانی مجید مجیدی، سلفی با رستم به کارگردانی حسین قناعت، لپتو به کارگردانی عباس عسکری، مسیر معکوس به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، مهران به کارگردانی رقیه توکلی، نارگیل به کارگردانی داوود اطیابی و والدین امانتی به کارگردانی حسین قناعت در این دوره در سینما فرهنگ با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی به نمایش درمی‌آیند.

وی درباره ملاک و فرآیند انتخاب خانه فیلم جشنواره در تهران هم بیان کرد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این است که این مجموعه متعلق به ماست و می‌توانیم مدیریت و تمرکز زیادی داشته باشیم.

رشد آثاری که به جشنواره رسیده قابل توجه بوده در تمام بخش‌ها بالای بیست درصد رشد داشته‌ایم امسال در جشنواره فیلم‌های متقاضی ۴۰۳ اثر هستند که سال گذشته ۲۷۷ اثر بود. امسال پذیرفته‌شدگان ۳۲۵ اثر بود و راه یافتگان در بخش ملی ۱۰۱ اثر است که یازده فیلم به صورت فیزیکی به نمایش درمی‌آید. در المپیاد فیلمسازی با رشد مواجه بودیم مجموع آثار در دو بخش ۸۴۲ اثر بوده است.

تابش توضیح داد: به دلیل فراگیری جشنواره و برگزاری مجازی آن، کودکان متولد ۸۴ تا ۹۴ یعنی بچه‌های بین پنج تا ۱۵ ساله می‌توانند به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنند و در خانه به تماشای آثار بنشینند. این گروه سنی از سراسر کشور می‌توانند قضاوت و داوری خود را هم اعلام کنند.

دبیر جشنواره درباره حمایت نهادها و ارگان‌های مرتبط از این رویداد گفت: سیاست‌های جاهایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری می‌تواند تسهیلگر سینمای کودک باشد. قائم مقام فارابی، مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان است و هر هفته و هر ماه به طور ویژه فعالیت‌های این حوزه را رصد می‌کنیم و مسایل و پیشنهادات و مشکلات تهیه‌کنندگان و سینماگران این ژانر که نیاز به پیگیری دارد، بررسی می‌کنیم. طی سه سال گذشته تولید مشترک با کانون داشتیم و به فناوری‌های نوین هم توجه شده است. به وب سری توجه ویژه کردیم که رسانه جدید و مورد علاقه کودکان است. دغدغه اکران مسأله جدی ما بوده است و در تلاشی که داشتیم موضوع اکران به نحو مناسبی مدیریت و ۹ فیلم سینمایی اکران شد. اگر سال‌های قبل نگران عدم تولید یا تولید سفارشی بودیم امسال با رشد فیلم‌های رسیده مواجه هستیم که عمده فیلم‌ها حاصل بخش خصوصی است.

تابش درباره موانع عدم تفاهم با آموزش و پرورش توضیح داد: به گمانم بخشی از آن ناشی از تغییر مدیران و عدم ثبات مدیران است. این وزارتخانه طی چند سال گذشته چند وزیر را به خود دیده و مدیرانش تغییر کرده ما به آن‌ها هم نامه داده‌ایم و ملاقات‌هایی هم داشته‌ایم. من به عنوان دبیر جشنواره و مدیرعامل فارابی با همکارانم در جشنواره رشد و بخش‌های مرتبط با سینما در آموزش و پرورش تعامل دایمی دارم و حتی کمک‌های متقابل به هم می‌کنیم. در جشنواره رشد و کودک به هم کمک می‌کنیم اما این مسأله‌ای است که باید در آموزش و پرورش جدی گرفته شود این اراده همواره در جشنواره ما و در ما بوده است.

تابش درباره بازبینی فیلم‌ها توسط ساترا برای پخش اینترنتی هم بیان کرد: تمام جشنواره‌ها در کشور منطبق و تابع مقررات نمایش هستند و طبعاً سامانه‌ها در همین راستا عمل می‌کنند. جشنواره‌های سینمایی هم بر اساس مجوز سازمان سینمایی برگزار می‌شود به هر حال چون در سال اول برگزاری هستیم امیدوارم این مدل برگزاری الگو شود.

وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی هم گفت: کشور ما شرایط سخت و غم باری را می‌گذراند و ما با حجم وسیعی از اخبار دردآور به خاطر شیوع کرونا مواجه هستیم. هر مرگ اعضای یک خانواده می‌تواند چهار کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار بدهد و شرایط روحی آن‌ها نیاز به توجه دارد همه ما وظیفه داریم در بخش‌های مختلف به این موضوع توجه کنیم اساساً برگزاری جشنواره دو هدف داشته یکی تقدیر از صاحبان آثار که از آن‌ها تشکر می‌کنم که امسال آثار بیشتری هم ارسال کرده‌اند این آثار باید در جشنواره داوری شود. در طول ۶ روز برگزاری جشنواره انتظار ما این است که خانواده‌ها کمک کنند بچه‌ها با مراجعه به پلتفرم‌ها در این ۶ روز فضای شادتری را تجربه کنند.

تابش درباره اولویت‌ها گفت: در عرصه فرهنگ و هنر ما با زنجیره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری رو به رو هستیم همه بخش‌های به هم پیوسته هستند که باید برای ارتقای آثار هنری و سینمایی تلاش کنند طبیعتاً تولیدات سینمایی ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و سکوی مهمی برای دستاوردهای هنری به شمار می‌روند از این جهت نمی‌توان گفت که تولید بر جشنواره برتری دارد یا برعکس.

تابش درباره زیرساخت‌ها برای برگزاری آنلاین رویدادهای سینمایی گفت: روندی که طی سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما طی شده خوب بوده و این زمینه در بخش خصوصی فراهم شده لذا این جشنواره با همراهی پلتفرم‌ها بزرگ‌تر می‌شود. در وزارت ارتباطات گفتگوهایی داشته‌ایم و… شرایط مناسب است و امیدوارم بچه‌ها بتوانند آثار را روی پلت‌فرم ها ببینند

دبیر جشنواره درباره تأمین هزینه‌های جشنواره توضیح داد: سازمان سینمایی موسسات سینمایی و جشنواره‌های سینمایی طی سه سال گذشته کل فرآیندهای حمایتی شان را شفاف سازی کرده‌اند این کاری که کرده‌اند امیدواریم سایر جشنواره‌ها و… در کل کشور به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود. بودجه جشنواره به رغم افزایش هزینه‌های ارزی و ریالی صرفه جویی شده است. طبعاً معرفی کردن یک جشنواره به محتواسازی و ارایه کار جدید نیاز دارد که از این بابت از همکارانم تشکر می‌کنم.

وی افزود: جشنواره امسال از دو چهره پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان که افتخارات زیادی را به ارمغان آوردند تقدیر می‌کند امسال بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را داریم. همزمان بسته آثار این هنرمندان عرضه و رونمایی می‌شود.

تابش اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های هنری در شهرهایی تاریخی هر کشور به دیپلماسی شهری کمک می‌کند سینما یک جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینما محل توجه هنرمندان و رسانه‌ها بوده است از این جهت هنرمندانی که در این سال‌ها در اصفهان حضور داشتند با ظرفیت‌های این شهر آشنا شدند و دیپلماسی شهری در دل جشنواره اتفاق افتاده است. ما در مذاکراتی که با پلتفرم‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هم در زمینه‌های فنی و محتوایی و هم پرداخت بخشی از هزینه‌های جشنواره‌ها مشارکت داشته باشند

دبیر جشنواره درباره اکران آنلاین آثار کودک بیان کرد: در آغاز سال جدید و با حدی شدن شیوع کرونا فهرستی از فیلم‌های محبوب کودکان مشخص کردیم تعدادی عرضه شد و تعدادی از آن‌ها که عرضه نشد مالکیتش را مشخص کردیم که برای کانون بود و از آنها می‌خواهم در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند، بخشی از آثار متعلق به حوزه هنری و… بود که با آن‌ها تماس گرفتیم و از آن‌ها خواستیم که آثارشان در پلتفرم‌ها عرضه شود ما هم فیلم‌هایی که متعلق به خودمان بود عرضه کردیم.

وی درباره چالش‌های جشنواره گفت: چالش اصلی ما پاندمی کروناست و مبحث پارادایم ذهنی بود که باید حل می‌شد. مهمترین چالش ما تغییر پارادایم ذهنی صاحبان آثار برگزار کنندگان منتقدان و همکارانمان بود که با جلسات فشرده‌ای که برگزار شد موفق شدیم اولین جشنواره آنلاین را برگزار کنیم.

تابش درباره تمهیدات در نظر گرفته‌شده برای حفظ ارتباط مخاطبان کودک و نوجوان با سینما در دوران کرونا بیان کرد: بخشی از این ارتباط به تولید محتوایی جذاب و بومی برای کودکان و نوجوانان برمی‌گردد البته من معتقدم آنها در عصر دیجیتال به دنیا آمده‌اند و زیست و بهره‌برداری آن‌ها از ارتباطات دیجیتال روان تر از نسل ماست. توصیه می‌شود که بزرگسالان خود را با حال و هوای بچه‌ها تطبیق بدهند چون آنها مسلط‌تر از پدران و مادران خود هستند. فیلم دیدن در فضای آنلاین نیازمند تولید بومی است که البته باید جذاب باشد. رژیم مصرف آنها با ما تفاوت داد و این انتظار می‌رود که سینماگران مطابق نسل نو فیلم بسازند. یکی از اهداف جنبی جشنواره عمومی کردن حق مولف و مبارزه با قاچاق آثار است که مخاطبان باید از سنین کودکی با این مفهوم آشنا شوند و جشنواره احترام به حق و حقوق سینماگران را در دستور کار قرار دارد.

تابش درباره توجه جشنواره کودک به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس هم گفت: متناسب با برنامه‌ریزی هایی که برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس از فارابی داشتیم در این دوره هم به آن پرداخته‌ایم. جایزه بهنام محمدی را هر ساله داریم و امسال هم خواهیم داشت. درباره تولید فیلم و محتوای سینمایی درباره شخصیت‌های ملی مانند قاسم سلیمانی هم بنیاد این شهید آغاز به کار کرده و بنیاد ما و… با تعامل با آنها برای تولید فیلم‌هایی در این باره برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی گفت: از یازده فیلم سه فیلم با مشارکت فارابی تولید و ۸ فیلم در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. حمایت نهادهای فرهنگی و هنری اگر درست باشد به جذب مخاطب بیشتر کمک می‌کند. نهادها موظفند به تولید آثار کمک کنند امسال عمده آثار در بخش خصوصی تولید شده است.

تابش در بخش دیگر اظهار کرد: بخش مهمی از فیلم‌های جذاب و جدی متعلق به سینمای اقتباسی است. امسال فارابی در قالب طرحی در این باره فراخوان داد و پنج رمان برگزیده شدند از میان آن پنج رمان ۲ اثر متعلق به حوزه سینمای کودک و نوجوان است که امیدوارم برای آقای صدرعاملی و فروزش شرایطی فراهم شود که بتوانند همین امسال آثار را به تولید برسانند. در بخش سینما قصه سایت ما هم ۲۰۰ کتاب در همین حوزه بارگذاری شده است. به نظرم برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان باید به آثار اقتباسی توجه کنیم.

دبیر جشنواره درباره عدم استقبال از ورکشاپ های جشنواره توسط سینماگران ایرانی هم توضیح داد: یکی از بخش‌های مهم جشنواره‌ها که من تلاش کرده‌ام تقویت شود، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان ایرانی و بین‌المللی است که البته امسال استقبال خوبی از آنها شده است که چهار پنل آموزشی هم خواهیم داشت. امیدوارم جامعه دانشگاهی و علمی و فرهنگی به ویژه جوانان نوجو و علاقه‌مندان در این بخش هم مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل فارابی عنوان کرد: امسال در هماهنگی که با کانون داشتیم درخواست کردیم که تماشاخانه سیار کانون بخشی از مناطق محروم اصفهان را پوشش بدهد و البته استقبال هم کردند.

تابش درباره حضور فیلم‌های نوجوان در جشنواره هم گفت: بله فیلم‌هایی در این حوزه داریم.

وی توضیح داد: توجه به ذائقه مخاطب امروزی به ویژه تاثیری که اینترنت روی بچه‌ها گذاشته و آثار سراسر دنیا را دسترس آن‌ها گذاشته جزو چالش جدی تولیدکنندگان است و تلاش ما این است که این موضوع را بررسی کنیم. سال گذشته در المپیاد فیلمسازی چیزی که اتفاق افتاد و امسال هم رخ داد این بود که پیشکسوتان این حوزه به عنوان منتور در کنار کودکان قرار گرفتند و با دنیای آنها آشنا شدند.

تابش در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی‌بر چرایی اصرار بر برگزاری فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی به رغم نداشتن تعداد قابل توجه تولید در این حوزه بیان کرد: تعداد آثار زیادی از اهالی سینما در ژانر کودک و نوجوان به این جشنواره رسیده آن بخش از هنرمندانی که آثار خود را فرستاده‌اند و مخاطبان منتظر دیده شدن آثارشان هستند. جشنواره در شرایط کرونایی باید برگزار شود، نمی‌شود پیش‌بینی کرد که کرونا کی تمام می‌شود. کرونا زیست مردم را در همه شئون دچار تغییر کرده و باید این تغییر را درک کنیم. من به‌عنوان اولین دبیری که این جشنواره را به صورت متفاوتی برگزار می‌کنم ضعف‌ها را می‌پذیریم. شرایط متفاوتی داریم. تصور و تحلیل خودمان این است که بچه‌های ما ۶ روز این فرصت را دارند که در فضای شاد و رنگین بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و با والدین و هم سن و سالان خود فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگسالان نمی‌توانیم بچه‌ها را درک کنیم چون آن‌ها بیشتر با فضای دیجیتال آشنایی دارند البته نگرانی منتقدان و اهالی رسانه قابل درک است.

تابش در بخش دیگر بیان کرد: با شیوع کرونا فعالیت‌های فیزیکی دبیرخانه در اصفهان تحت‌الشعاع قرار گرفت ولی فیلم‌ها، اسناد و محتواهای مرتبط با سینمای کودک در کانال مرتبط با جشنواره بارگذاری شد.

وی درباره برگزاری موازی جشنواره رشد و فیلم کودک گفت: فلسفه وجودی جشنواره‌ها مشخص است اما درباره کیفیت و کمیت جشنواره می‌توان بحث طولانی کرد که از حوصله نشست خارج است. وظیفه جشنواره فیلم رشد ارتقای فیلم‌های آموزشی است و جشنواره کودک وظیفه دیگری دارد.

دبیر جشنواره فیلم کودک درباره نمره‌ای که به خودش می‌دهد اظهار کرد: این سوال مربوط به من نمی‌شود من و همکارانم بخشی از زنجیره فعالیت‌های فرهنگی در کشور هستیم و به سهم خودمان تلاش کردیم آرا و افکار مختلف را بشنویم به هر حال توان هر کسی هم مهم است و امیدوارم تلاش ما به تسهیلگری برای رونق تولید فرهنگی و دیده شدن آثار ایران در فضای بین‌الملل منجر شود.

وی در پاسخ به سوالی انتقادی درباره زمان نامناسب اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از آثار جشنواره گذشته گفت: زمان‌بندی اکران همه آثار یکسان است. در دوره قبل دبیر جشنواره به خاطر فعالیت‌هایی که صاحبان این فیلم برای دیده شدن این فیلم کرده بود لوح تقدیری هم به آن اهدا کرد.

تابش بیان کرد: تمام تلاش ما این بود که در دوران کرونا فعالیت‌های بین‌المللی ما هم تحت تاثیر برنامه‌های اینترنتی شکل بگیرد که بخشی از آن محقق شده است. ما نه مهمان ملی نه بین‌المللی در اصفهان نخواهیم داشت ولی ۱۴ داور آثار را داوری می‌کنند لینک آثار برای آن‌ها فرستاده شده است. در بخش رقابتی ۳۱ فیلم خواهیم داشت.

دبیر جشنواره اظهار کرد: شعار اصلی ما هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور است که کودکان می‌توانند از خانه فیلم‌ها را ببینند که امیدوارم به جذب کودکان منجر شود.

تابش تأکید کرد: ما تابع پروتکل‌های بهداشتی در تهران و اصفهان هستیم. در مورد برگزاری فیزیکی عقل ایجاب می‌کند تابع شرایط باشیم وای اگر شرایط مساعد بود با حفظ پروتکل‌ها و تعداد اندک افراد فیلم‌ها را به نمایش درمی‌آوریم.

وی در پایان گفت: یک بار دیگر درگذشت استاد ارجمند دکتر عالمی را تسلیت می‌گویم جشنواره امسال در شرایطی برگزار می‌شود که ما برای نخستین‌بار تجربه جدیدی را پیش رو داریم کاستی‌های این جشنواره را حساب من بگذارید اگر لذتی و بهره‌ای از جشنواره بردید آن را به پای تلاش‌های شبانه روزی همکارانم بگذارید.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 2 =