سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۰:۳۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

« نسیم نوروز» منتشر شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین «محمد اسدی موحد» با تولید این مجله، سعی کرده تا محتوایی غنی و درخور ارائه، فراهم شود تا رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور امکان بهره مندی […]



به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین «محمد اسدی موحد» با تولید این مجله، سعی کرده تا محتوایی غنی و درخور ارائه، فراهم شود تا رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور امکان بهره مندی و ترجمه مطالب و مقالات این نشریه را بسته به نیاز و زبان مخاطبان جامعه میزبان داشته باشند.

مدیر مسئول این نشریه در این زمینه به فرهنگ سار گفت: نوروز متعلق به حوزه جغرافیایی فلات ایران است که بخشی از مردمان آن به زبان پارسی سخن می گویند و یا دلبسته به ادبیات آن هستند. در همین راستا موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه، تولید و انتشار مجله نوروز ۱۴۰۰ به زبان فارسی را در دستور کار خود قرارداد تا با استفاده از قدرت رسانه، جهت توسعه ارتباطات و تعمیق همبستگی کشورهای این جغرافیا، که از اهداف دیگر این اقدام مطبوعاتی موسسه الهدی می باشد گام بردارد.

وی می افزاید: همچنین با تولید این مجله، سعی شده تا محتوایی غنی و درخور ارائه، فراهم گردد تا رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور امکان بهره مندی و ترجمه مطالب و مقالات این نشریه را بسته به نیاز و زبان مخاطبان جامعه میزبان داشته باشند.

خلاصه ای از موضوعات این ویژه نامه به شرح زیراست:

آیین نوروز، جشن زیبایی ها و  عامل وحدت بخش اقوام

 مقاله ای به قلم دکتر خلیل آقا وئردی رئیس اندیشکده آیین های فرهنگستان ملی علوم آذربایجان که در آن به سابقه و تاریخچه نوروز در کشور آذربایجان و نقاط اشتراک این آیین در کشور ایران و سایر کشورهای های جغرافیایی نوروز پرداخته و نگرشی جدید  نسبت به نوروز به مخاطبان ارائه می دهد.

بررسی اجمالی روایات نوروز

در این مقاله به صورت مجمل به بررسی روایاتی پرداخته شده که در باب نوروز آمده و آن ها را به سه گروه طبقه بندی کرده است.

تأثیر جهانی‌شدن بر همگرایی فرهنگی منطقه نوروز

مقاله ای است جامع که در چهار سرفصل حوزه جغرافیایی، فرهنگی و تمدنی نوروز؛ دلایل تداوم و ماندگاری نوروز؛ دیپلماسی فرهنگی بر محور نوروز و تأثیر جهانی‌شدن بر همگرایی فرهنگی منطقه نوروز به این آیین باستانی و کارکردهای آن پرداخته است.

ضرورت رویداد نوروز از میان شواهد تاریخی

به نوروز از رویکرد تاریخی می پردازد و شواهدی اجتماعی و تاریخی که در بستر زمان باعث ماندگاری نوروز گردیده است را بررسی می کند. 

نوروز آیین نوزایش گیتی

این مقاله به سابقه و دیرینگی آیین نوروز اختصاص دارد. در این مقاله می خوانیم که جشن نوروز به دلیل ساختار خاص خود و قرار گرفتن در لحظه‌ای از تغییر و تبدیل در وضعیت ظاهری و فیزیکی جهان، با مردمانی در پیوند است که زندگی آنها به زمین پیوند خورده‌است.

نوروز جشن روشنی و دوستی و مدارا است

مقاله ای است که به تبیین پیام نوروز که همانا شادی، نشاط، صفا، صمیمیت، صلح، برابری، دادخواهی، گذشت، مودت، مهربانی، عیادت بیماران، دلجوئی، نظافت، سرسبزی، مهرورزی و سرور و هم بستگی است می پردازد.

 ارتقاء معنویت با الگو پذیرفتن از سنت نوروز باستانی

نوروز آیین و مناسکی بوده است که در جوامع انسانی مختلف رواج داشته و دارد. در هر دوره ای نیز به این آیین از منظری نگریسته شده است. نوروز در کشاکش با مذهب نیز قرار داشته و انسان ها تلاش کرده اند تا به آن صبغه مذهبی نیز بخشند. اما این که چگونه نوروز می تواند  به صورت راستین در قالب مذهب قرار گیرد موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. 

چاپ نشریه اکو آو اسلام در معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی سردار دلها

به گزارش فرهنگ سار،‌رئیس موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات الهدی پیش تر اعلام کرده بود که با تاکید بر معرفی مکتب سردار شهید سلیمانی در عرصه بین‌الملل، از انتشار ویژه‌نامه‌های دو نشریه «الوحده» و «اکو آف اسلام» توسط این موسسه سخن گفت و تاکید داشت: باید معرف و مروج اخلاق معنوی سردار دل‌ها در جهان باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد اسدی موحد تاکید کرد: امروز وظیفه ما در قبال مکتب حاج قاسم سلیمانی این است تا میراث ارزشمندی از شهید سلیمانی به جا مانده یک مکتب، یک مدرسه، یک دنیا اخلاص و ایمان و جوانمردی، را در این برهه از زمان در عرصه بین الملل با استفاده از همه ظرفیت ها فرهنگی و هنری و رسانه ای به جهانیان تبیین و معرفی نمائیم.

مدیر مسئول نشریه اکو آ اسلام در عین حال اظهار داشت: تاکنون کارها و فعالیت هایی توسط این موسسه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام گرفته و مصمم هستیم تا در آینده نزدیک در این راستا اقدامات شایسته در شان این شهید بزرگوار نیز انجام دهیم.

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی در سال ۱۳۶۳ به عنوان یک ناشر بین المللی با هدف ایجادگسترش همکاری های بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان در عرصه کتاب و سایر محصولات فرهنگی تاسیس و با افتتاح ۷ نمایندگی رسمی در کشورهای افغانستان (کابل)، قرقیزستان (بیشکک)، ترکمنستان (عشق آباد)، انگلستان (لندن)، تاجیکستان (دوشنبه)، آذربایجان (باکو)، عراق (نجف)  فعالیت خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داد که برخی از این نمایندگی ها تاکنون نیز فعال است. (نمایندگی های بیشکک و کابل)

این موسسه در دوران خدمت خود توانسته بیش از دو هزار عنوان کتاب را در موضوعات مربوط به دین و اندیشه های اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، علوم اجتماعی، فقه، فرهنگ و معارف شیعی به ۴۱ زبان از جمله زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، اسپانیولی، یونانی، ترکی استانبولی، ترکی آذری، ارمنی، تائی، تاجیکی، امهری، بلغاری، بنگالی، سواحیلی، اندونزیایی، ترکمنی، قرقیزی، قزاقی، بوسنیایی، صربی، تامیلی، ازبکی، هندی، اردو، پشتو، هوسائی، آلبانیایی، کره ای، تایلندی، ژاپنی، چینی، فیلیپینی، سوئدی، مجاری، گرجی، کرواتی، کردی و عبری منتشر و توزیع کند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − هفت =