جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۵:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

اینجا کلاس‌ها غایب‌ هستند

به گزارش فرهنگ سار، وقتی اسم مدارس ۲ شیفته به میان می‌آید، ناخود آگاه یاد تحصیل در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ می‌افتیم اما این سنت هنوز در شهرهایی مانند مریوان پا برجا مانده و دانش‌آموزان و کادر آموزشی این شهر میراث‌دار آن دوران هستند. در شرایطی که بسیاری از مدارس شهرها و روستاهای کشور به صورت […]



به گزارش فرهنگ سار، وقتی اسم مدارس ۲ شیفته به میان می‌آید، ناخود آگاه یاد تحصیل در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ می‌افتیم اما این سنت هنوز در شهرهایی مانند مریوان پا برجا مانده و دانش‌آموزان و کادر آموزشی این شهر میراث‌دار آن دوران هستند.

در شرایطی که بسیاری از مدارس شهرها و روستاهای کشور به صورت یک شیفته فعالیت دارند، هنوز در مریوان این اتفاق نیفتاده و دانش‌آموزان ناچارند بخاطر کمبود فضای آموزشی به صورت ۲ شیفته و چرخشی در مدرسه و کلاس درس حضور پیدا کنند.

زمان بازگشایی مدرسه که می‌رسد، دلهره‌والدین برای پیدا کردن مدرسه‌ای نزدیک محل زندگی‌شان آزارشان می‌دهد، اینکه آیا می‌توانند بچه‌هایشان را در نزدیکترین مسیر و در مدرسه‌ای با امکانات بهتر و تعداد دانش‌آموز کمتر جا دهند؟

از اسفند پارسال هم که کرونا شیوع پیدا کرد، این دغدغه بیشتر شد و حالا والدین دانش‌آموزان مریوانی نگرانند که جمعیت بالای محصلان در کلاس‌های درس یا محیط مدرسه، فرزندان‌شان را درگیر این ویروس خطرناک نکند. حالا مضرات کمبود فضای آموزشی و کلاس درس بهتر خود را نشان می‌دهد.

براساس اعلام آموزش و پرورش، اغلب مدارس مریوان ۲ شیفته است به نحوی که سرانه فضای آموزشی در این شهر هشت دهم مترمربع (با احتساب مدارس روستایی ۲ مترمربع) است در حالیکه میانگین آن در سطح استان کردستان ۴.۲ مترمربع است که به خوبی تفاوت را می‌توان احساس کرد.

اما آیا مسوولان ارشد استان و آموزش و پرورش برنامه‌ای خاص برای رفع این مشکل مهم دارند؟ شرایط به گونه‌ای است که در فاصله زمانی کم، نمی‌توان این مساله را حل کرد ولی انتظار مردم مریوان حرکت جهادی برای عملی شدن خواسته‌شان در بحث ایجاد فضای آموزشی مورد نیاز است.

 افزایش ۴۰ کلاس درس جدید تا پایان امسال
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان مدتی پیش در بازدید از چند پروژه آموزشی در حال احداث در مریوان گفته بود: این شهر بدلیل مهاجرپذیر بودن، همواره با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه است بنابراین نیازمند تسریع در ساخت فضاهای آموزشی جدید بوده که در این راستا پروژه‌های خوبی در دست اجرا است.

بهرام نصراللهی‌زاده با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۴۰ کلاس درس جدید در مریوان به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: تعدادی از این کلاس‌ها تا اول مهر و تعدادی نیز تا پایان آذر و دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

او به این نکته هم اشاره کرد که همه مدارس مریوان مانند دیگر شهرستان‌های استان ظرف ۲ سال باید مقاوم سازی یا تخریب و اقدام به ساخت واحدهای جدید شود تا شاهد مشکل فرسودگی واحدهای آموزشی و خطرات آن برای دانش‌آموزان نباشیم.

۹۵ درصد مدارس مریوان ۲ شیفته است
اگر چه آموزش و پرورش با وجود تمام محدودیت‌های بودجه‌ای و با کمک خیرین تلاش کرده در سال‌های اخیر کمی از مشکلات کمبود کلاس درس در مریوان بکاهد اما اصلا کافی نیست و هنوز برای رفع این معضل راه بسیار است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مریوان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار با بیان اینکه امسال ۴۴ هزار دانش‌آموز در ۴۶۱ مدرسه و یک هزار و ۹۲۲ کلاس درس و با کمک سه هزار و ۵۰ معلم تحصیل می‌کنند، افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد مدارس و مراکز آموزشی شهر مریوان در تمام دوره‌ها ۲ شیفته است. در حال حاضر ۹۵ درصد مدارس و مراکز آموزشی شهر مریوان در تمام دوره‌ها ۲ شیفته است.

محمدرضا وینسفهان مهمترین مشکل شهر مریوان را کمبود فضای آموزشی اعلام کرد و یادآور شد: این شهر شرایط خاصی دارد و با توجه به موقعیت مرزی و مهاجرپذیری، رشد جمعیت دانش آموزی آن نیز هر ساله بالا است، بطوریکه امسال نسبت به سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ نفر به آمار دانش‌آموزان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید در پایه اول ابتدایی آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی ۱۱۰ درصد بوده که ۱۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی ما است، اضافه کرد: این در حالی است که امسال به فضای آموزشی و تعداد کلاس‌های درس مریوان اضافه نشد، بنابراین مشکل کمبود مدرسه در این شهر جدی است.  

مدیر آموزش و پرورش مریوان با بیان اینکه ساختمان‌های آموزشی کنونی مریوان هم به سمت فرسودگی پیش می‌رود، اظهار داشت: علیرغم تلاش‌های زیاد دولت و خیرین در بحث احداث فضای آموزشی، همچنان مشکل بزرگی داریم، به همین خاطر در سال ۹۸ کارگروه استانی فضاهای آموزشی مریوان به مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تشکیل شد و ۶ پروژه در اولویت بهره‌برداری قرار گرفت.

وینسفهان تاکید کرد: قرار است این پروژه‌ها(با ۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری) تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری برسد که در صورت تکمیل، ۵۰ کلاس به فضاهای آموزشی مریوان در سال جاری اضافه می‌شود، ضمن اینکه این پروژه‌ها بین ۱۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی سرانه فضای آموزشی شهر مریوان را هشت دهم مترمربع اعلام کرد و گفت: این میزان با احتساب فضاهای آموزشی روستایی به ۲ مترمربع می‌رسد، در حالیکه میانگین آن در سطح استان ۴.۲ مترمربع است و این نشان از چالش جدی کمبود فضای آموزشی در مریوان دارد.

مدیر آموزش و پرورش مریوان با اشاره به بالا بودن میزان فرسودگی مدارس مناطق روستایی در این شهرستان، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات در مریوان، توزیع نامتوازن فضای آموزشی در مناطق مختلف این شهر است، به این معنا که در برخی محلات که جمعیت بالا است، مدارس کمتری وجود دارد و این موضوع باعث شده دانش آموزان در مراکز آموزشی دورتری از محل زندگی خود تحصیل کنند و هزینه سرویس ایاب و ذهاب آنان زیاد باشد.

وینسفهان به وجود ۲۳ مدرسه تخریبی فعال و ۲۳ فضای آموزشی غیرفعال در سطح شهرستان مریوان اشاره کرد و افزود: پیش از این ۵۰ درصد اعتبارات احداث مدارس توسط خیرین و ۵۰ درصد از منابع ملی بود که امسال این رقم برای خیران به ۳۰ درصد کاهش یافت تا این قشر خیرخواه بیشتر برای کمک به ساخت فضاهای آموزشی ترغیب شوند.

۴۰۰ کلاس درس فاصله تا وضعیت مطلوب 
وی به فعالیت ۴۶۱ واحد آموزشی در شهرستان مریوان اشاره و اضافه کرد: برای اینکه در مریوان از لحاظ وجود فضای آموزشی به شرایط مطلوب و استاندارد برسیم حدود ۲۰۰ مدرسه(۴۰۰ کلاس درس) ۲ تا ۱۵ کلاسه باید ایجاد شود. برای اینکه در مریوان از لحاظ وجود فضای آموزشی به شرایط مطلوب و استاندارد برسد حدود ۲۰۰ مدرسه(۴۰۰ کلاس درس) ۲ تا ۱۵ کلاسه باید ایجاد شود.

مدیر آموزش و پرورش مریوان، ۸۵ درصد مدارس این شهرستان را شهری و ۱۵ درصد روستایی اعلام کرد و افزود: در مناطق روستایی مشکلی از لحاظ آموزشی نداریم و ۱۰ روستا که دارای ۲ یا سه دانش‌آموز بوده نیز از وجود معلم برخوردار هستند.

وینسفهان با اشاره به اینکه ۳۵ درصد کلاس‌های شهری و روستایی شهرستان مریوان هوشمند است، اضافه کرد: اغلب خیرین علاقمند هستند در روستاها برای احداث فضای آموزشی کمک کنند که امیدواریم به ساخت این فضاها در شهر نیز رغبت پیدا کنند، چراکه مشکل اصلی کمبود فضای آموزشی در شهر است.

وی بر لزوم تلاش برای رفع مشکل کمبود کلاس درس و حرکت به سمت ارتقا کیفیت آموزشی تاکید کرد و اظهار داشت: ۱۲ مدرسه در مریوان استیجاری است که این وضعیت نیز فشار زیادی از لحاظ پرداخت اجاره‌بها به آموزش و پرورش وارد می‌کند.

مدیر اداره آموزش و پرورش مریوان یادآور شد: اسفند ماه پارسال بعد از شیوع کرونا ۲ کارگاه تولید ماسک در این اداره ایجاد و هفت هزار عدد ماسک تولید و در مناطق حاشیه‌ای و میام مردم نیازمند توزیع شد.

وینسفهان با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید استقبال دانش‌آموزان از مدرسه و کلاس درس گرم بوده است، افزود: به دلیل تراکم دانش‌آموزان آنان را به ۲ گروه الف و ب تقسیم کرده‌ایم و مشکل عمده، کار ضدعفونی بین شیفتها است که در زمان کمی باید انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری اغلب کلاس‌ها در مدارس روستایی به شکل حضوری، گفت: حضور دانش‌آموز در مدرسه اجباری نیست اما آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین حضوری شود، ضمن اینکه خانواده‌ها باید بهداشت فردی را ارتقا داده و فرهنگ رعایت دستورالعمل‌ها را به فرزندان خود آموزش دهند.

دشواری مدیریت مدارس ۲ شیفته در دوران کرونا
مدیران و کادر آموزشی مدارس ۲ شیفته مریوان در کنار تمام مشکلاتی که از لحاظ فضای آموزشی و تعداد بالای دانش‌آموزان دارند، اکنون با موضوعی به نام کرونا هم درگیر هستند که کار مدیریت را دشوارتر کرده است.

مدیر دبستان شاهد دخترانه مریوان در این باره گفت: بعد از شیوع کرونا، محدودیت مدارس ۲ شیفته بیشتر شده و دغدغه اصلی ما بحث گندزدایی مدرسه بین ۲ شیفت است که این کار باید در فاصله یک ساعت و به خوبی انجام شود. بعد از شیوع کرونا، محدودیت مدارس ۲ شیفته بیشتر شده و دغدغه اصلی ما بحث گندزدایی مدرسه بین ۲ شیفت است که این کار باید در فاصله یک ساعت و به خوبی انجام شود.

فاطمه محمودی با بیان اینکه قبل از شروع کار شیفت بعدازظهر تمام فضاهایی که احتمال تماس دانش‌آموزان با آن وجود داشته است، باید ضدعفونی شود، اضافه کرد: ناچار هستیم ساعت ۱۲ کلاس‌های شیفت صبح را تمام کرده و بعد از انجام گندزدایی، کلاس‌ها را برای حضور دانش‌آموزان در ساعت ۱۳ آماده کنیم.

وی یکی از مشکلات حال حاضر مدارس ۲ شیفته را کمبود نیروهای خدماتی و زمان کم برای کار گندزدایی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه داتش‌آموزان شیفت عصر با فاصله زمانی کمی بعد از گندزدایی وارد کلاس درس می‌شوند، بوی مواد ضدعفونی کننده نیز آنان را اذیت می‌کند.  

مدیر دبستان شاهد دخترانه مریوان با اشاره به اینکه تعداد ۲۶ تا ۲۹ دانش‌آموز(قبل از دوران شیوع کرونا) در هر کلاس درس حضور دارند، اظهار داشت: یک هزار و ۲۰ دانش‌آموز در ۲ شیفت در این مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند که کار تقسیم‌بندی و تدریس به آنان در گروه‌های دوگانه برای معلمان مشکل است.

محمودی کمبود فضای آموزشی در مریوان را معضلی بزرگ دانست و تاکید کرد: با کمترین امکانات بهترین نتایج را گرفته‌ایم، به طوریکه پارسال از ۷۵ دانش آموز خروجی کلاس ششم با کمترین امکانات بشاریت نتیجه را داشتیم، ۲۰ نفر در مدارس تیزهوشان و ۳۶نفر در مدارس نمونه دولتی پذیرش شدند و اجازه ندادیم کمبود فضا به ضعف تبدیل شود.

بالا بودن متقاضیان حضور در مدارس شاهد به دلیل کمبود فضای آموزشی
مدیر دبستان شاهد پسرانه مریوان هم با بیان اینکه تلاش برای احداث فضای آموزشی در مریوان زیاد بوده اما مشکل همچنان باقی است، افزود: تنها مدارس شاهد در کشور هستیم که به صورت ۲ شیفته کلاس‌ها برگزار می‌شود.

عباس صدیقی به تدریس دوره‌های اول و دوم(اول تا ششم ابتدایی) در این دبستان اشاره کرد و یادآور شد: هرساله به دلیل کمبود فضای آموزشی و افزایش جمعیت دانش‌آموزی، ناچار به پذیرش تعداد بیشتری از محصلان در نقاط مختلف شهر مریوان هستیم.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل نباید تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس بیشتر از ۲۴ نفر باشد، افزود: در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس از ۲۸ نفر کمتر نیست و ناچار هستیم کمبود فضاهای مجازی را جبران کرده و دانش‌آموزان بیشتری را ثبت نام کنیم. تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس از ۲۸ نفر کمتر نیست و ناچار هستیم کمبود فضاهای مجازی را جبران کرده و دانش‌آموزان بیشتری را ثبت نام کنیم.

مدیر دبستان شاهد پسرانه مریوان با بیان اینکه روزانه ۲ بار کار گندزدایی مدرسه و کلاس‌ها انجان می‌شود، تاکید کرد: طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در ساعت ۱۱:۴۵ کلاس‌ها پایان یافته و بعد از انجام ضدعفونی، کلاس برای شروع بکار شیفت بعدی در ساعت ۱۳ آماده شود که کار دشواری است.

صدیقی مشکل کمبود فضای آموزشی مریوان را دارای سابقه‌ای طولانی عنوان کرد و گفت: امیدواریم دولت با کمک خیرین تلاش جدی‌تری برای ساخت مراکز آموزشی جدید بکار گیرند که این مشکل تا حدودی کمرنگ شود، ضمن اینکه در همبن فضای آموزشی کم، بیشترین بهره‌برداری صورت می‌گیرد.

بطور قطع فضای آموزشی کافی و استاندارد، مهمترین اصل برای ارتقا امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان است و در قرنی که زندگی می‌کنیم، دیگر کمبود کلاس و مدرسه و وجود مدارس ۲ شیفته زیبنده نظام آموزشی کشور ما نیست، بنابراین ضروری است وزارت آموزش و پرورش با کمک خیرین به صورت جهادی در مسیر احداث مدارس جدید در مریوان حرکت کنند تا در آینده‌ای نه چندان دور، معضل کمبود فضای آموزشی این شهر برای همیشه برطرف شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − پانزده =