جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳:۱۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

مرثیه آفتاب

چهاردهم  خرداد ماه سال ۶۸، روحی به دیار ابدی شتافت  که با نَفَس برحقش بر کالبد ملت جان دوباره‌ای بخشیده بود و  این روز یادآور عروج بزرگمردی است که با بنیان ایدئولوژی حکومتداری اسلامی لرزه بر اندام ابرقدرت‌های غرب و شرق انداخته بود و کرامت و عزتمندی را به ملت ایران هدیه داد.امام راحل در […]



چهاردهم  خرداد ماه سال ۶۸، روحی به دیار ابدی شتافت  که با نَفَس برحقش بر کالبد ملت جان دوباره‌ای بخشیده بود و  این روز یادآور عروج بزرگمردی است که با بنیان ایدئولوژی حکومتداری اسلامی لرزه بر اندام ابرقدرت‌های غرب و شرق انداخته بود و کرامت و عزتمندی را به ملت ایران هدیه داد.
امام راحل در سی‌ام شهریـور ۱۲۸۱ خورشیدی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران  پای به جهان هستی نهاد و در خانواده ای اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـی از سلاله زهـرای اطـهـر سلام الله علیها,تربیت یافت، مردی که به واسطه تفکر برتر و انقلاب اسلامی به معجره‌ای در قرن بیستم تبدیل شدو نامش همواره بر تارک جهان می‌درخشد.
پـدر بزرگـوار امام خمینـی مرحوم آیه الـله سید مصطفی مـوسـوی از معاصران مرحـوم آیه الـلـه العظمـی میرزای شیـرازی (رض) بود که در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـی را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـد و پس از بارگشت به ایران و در خمیـن ملجای مردم و هادی آنان در امـور دینـی بـود.

در حـالی‌که بیـش از پنج مـاه ولادت روح الـلـه نمی گذشت، طاغوتیان و خوانین عمال حکومتی وقت ندای حق طلبـی پـدر را که در برابر زورگـویی خود برنتافتند و حق‌خواهی وی را با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسیر خمیـن به اراک وی را بـه شهادت رسانـدنـد و بستگان شهیـد بـرای اجرای حکـم الهی قصاص به تهران (دار الحکـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجرای عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاص شد.
اگرچه امام راحل از اوان کـودکی با رنج یـتیـمی آشـنا بودو  مفهوم شهادت را لمس کرده بود اما دوران کـودکـی و نـوجـوانی وی در دامان پرمهر مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) که خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـاری ( صاحب زبـده التصانیف ) بود، گذشت و  عمه مـکـرمه‌اش ( صاحبـه خانم ) که بانـویی شجاع و حق‌جـو بـود  نیز در شاکله شخصیت وی اثرگذاری زیادی داد هرچند تلمز در نزد این  ۲ بزرگوار تنها تا سن نوجوانی بود.

روح الله در نـوروز ۱۳۰۰ هـجـری شمسـی رهـسپار حـوزه علمیه قـم شد و مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حـوزوی را نزد اسـاتید این مرجع علمی آموخت.

روحیه مبارزه و جهاد در راه خـدا در وجود آیت‌الله خمینی ریـشـه در بینـش اعـتـقـادی و تربـیت و محیط خانـوادگی و شرایط سـیـاسی و اجـتماعی زمانه‌اش داشت و مـبارزات وی  از آغاز نـوجـوانـی کلید خورد و  و سـیـر تکاملی آن به مـوازات تکـامـل ابـعاد روحی و عـلمیش از یکـسـو و اوضاع و احـوال سیاسـی و اجتماعی ایـران و جـوامع اسـلامـی از سـوی دیگـر در اشکـال مخـتـلف ادامـه یـافـته است.

امام (ره) در آخرین شب زندگی و در حالی که چند عمل جراحی سخت و طولانی درسن ۸۷ سالگی تحمل کرده بود و وضعیت دشوار ناشی از مخاطرات بیماری را می‌گذراند نافله شب می خـواند و قـرآن تلاوت مـی کرد و در ساعات آخر عمر نیز طمانینه و آرامشی ملکـوتـی داشـت که تمامی این حالات بیانگر بهره‌مندی وی از روحی بزرگ، شناخت عمیقش از دین و معنویت و منشی گرانقدرش بود که باید برای هر انسان آزاده‌ای الگو باشد.

وقتی که خبر رحلت جانسوز امام راحل  منتشر شـد، گـویـی زلزله‌ عاطفی عظیـم در بین ملت ایران رخ داده و تمامی مشتاقان آن حضرت یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد چرا که معلمی ازمیانشان پرکشیده بود که چهره روزگار از نوع آن کم دارد و همه عاشقانه قلب صیقلی و اندیشه نابش را به جان خریده و دوست داشتند.
اکنون سی و دومین سالگرد عروج ملکوتی امام راحل در شرایطی فرا رسیده که هنوز نام و خاطره و آرمان‌هایش تازه و پرطرفدار در بین مردم وجود دارد و بیت تاریخی امام راحل در شهرستان خمین همچنان پذیرای مشتاقان عاشقی است که به زادگاه پیر جماران آمده و با حضورشان اعلام می‌کنند تفکر حکومتداری دینی زنده و پرشور است و برای تداوم گام دوم انقلاب اسلامی همچنان در صحنه خواهند ماند و راه بنیانگذار جمهوری اسلامی را با اقتدار دنبال می‌کنند.
بیت قدیمی امام خمینی (ره) در خمین قبل از شیوع ویروس کرونا هر سال در چهاردم خردادماه صحنه‌های پرشوری از عشق ناب و خالص را از مشتاقان امام راحل به نمایش می‌گذاشت که از اقصی نقاط کشور به زادگاه پیرجماران آمده و ارادتشان را ابراز می‌کردند اما امسال این آیین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و با وجود شیوع کرونا مردم انقلابی ایران باز هم به خمین سفر کرده و با فاصله‌گذاری اجتماعی در بیت امام راحل حضور می‌یابند.
خانه ساده و خشتی گلی امام راحل در خمین  مامنی برای عاشقان ولایت است که ۳۲ سال داستان عروج و هجران بزرگ‌مرد قرن بیستم را بر پیکرش حک کرده و امسال نیز چه در بستر مجازی و چه آنانی که فرصت رخصت در بیت قدیمی‌اش را دارند بار دیگر تجدید میثاقی با امام سفرکرده خود می‌کنند، آفتابی که هرگز نور و گرمایش افول نمی‌کند.
دوستداران انقلاب و ولایت در سه دهه اخیر و قبل از بیماری کووید ۱۹ زنجیره قدرتمندی از کاروان‌های عشق را در آستانه سالگرد عروج ملکوتی امام راحل از سراسر کشور به بیت قدیمی در این خانه باصفا گرد هم آمده و ارادت قلبی خود را به پیر سفر کرده جماران بیان می‌کردند.
اگرچه از زمان شیوع کووید ۱۹ برای حفظ سلامتی مردم، حضور گردشگران و بازدیدکنندگان از این مکان معنوی و تاریخی کاهش پیدا کرده و محدودیت‌هایی در برنامه‌های گرامیداشت سالگرد ارتحال پیر جماران در خمین  اعمال شده اما این هرگز نمی‌تواند شعله عشق را در دل ملت عاشق ایران کاهش دهد. 
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: امام خمینی(ره) با ایستادگی در برابر طاغوتیان و زورگویان جهان مسیر تاریخ بشریت را تغییر داد و اسلام، قرآن و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.
آیت الله«قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» افزود: امام راحل در برابر دیکتاتوری و امپراطوری شرق و غرب که بر عالم حکمفرما بودند،  ایستاد و نظام اسلامی را در کشور به پیروزی رساند.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از ارتحال حضرت محمد(ص) مکتب جد بزرگوارشان موسی بن جعفر(ع)، پیامبر اکرم(ص) و ابراهیم خلیل را در دنیا احیا کرده و راه سعادت و خوشبختی را به مسلمانان جهان نشان دادند.
وی گفت: پژوهشگران و دانشگاهیان باید تحقیقاتی در زمینه اوضاع و احوال کشور و جهان قبل از سال ۴۲ داشته باشند تا برای مردم و نسل جوان جامعه مشخص شود امام خمینی(ره) چگونه این شجره طیبه‌ را بنا نهادند که امروز شاهد دستاوردهای ارزشمند آن هستیم.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی شجاعت، آرمان گرایی، مقاومت، استقلال طلبی و مبارزه با استکبار و صهیونیسم را مهمترین درس های نهضت خمینی به مردم آزادی خواه دنیا عنوان کرد.
آیت الله دری نجف‌آبادی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با رهبری هدایتگرانه خود انقلابی که برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) است را بنیان نهاد که سرمایه‌ای عظیم برای جهان اسلام است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: راه معمار کبیر انقلاب  پس از ارتحال خمینی کبیر نیز با انتخاب جانشین شایسته آن حضرت ادامه دارد.
امام جمعه خمین  نیز با تاکید بر لزوم شناساندن ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) به جهانیان گفت: رهبری حکیمانه آن حضرت در کنار حضور مردم، از مولفه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بود.
حجت‌الاسلام سید «علی حسینی‌پور» افزود : ترویج اندیشه‌های امام (ره) باید در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.
وی بیان کرد: اصول حرکت حضرت امام (ره) در درجه اول شناخت وظیفه و در درجه دوم انجام وظیفه بود و اکنون نیز اگر نظام می‌خواهد موفق باشد باید این دو اصل را سرلوحه کار خود قرار دهد.
امام جمعه خمین  با تاکید بر اهمیت برگزاری مراسم گرامیداشت حضرت امام (ره) افزود : مراسم ارتحال آن حضرت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خمین برگزار شود.
 فرماندار خمین نیز امام خمینی (ره)  را شناسنامه انقلاب اسلامی نام نهاد و ادامه داد: اندیشه ها، اهداف و مسیر روشن انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) امروز در سیره فکری و عملی رهبر معظم انقلاب نمایان شده و ایشان تداوم بخش حقیقی راه امام راحل(ره) هستند.
« احمد طهرانی» بیان کرد : پس از ارتحال امام (ره) مقام معظم رهبری با تدابیر حکیمانه، نظام اسلامی را در مسیر تعالی و پیشرفت معنوی و مادی رهبری کردند.
وی افزود : امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، سی و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام در شهرستان خمین در فضای باز و به‌صورت محدود تر نسبت به سال‌های گذشته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیت قدیمی حضرت امام در این شهرستان  برگزار می‌شود.
مدیر بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین  با اشاره به اینکه برنامه‌های گرامیداشت سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی از صبح روز یازدهم خرداد ماه جاری  با غبار روبی محل تولد امام راحل کلید خورده است، گفت: برنامه‌های ارتحال امسال در بیت امام (ره) به‌دلیل بیماری کرونا با محوریت فضای مجازی برگزار می‌شود.
حجت الاسلام  سید «جواد رضوی» ادامه داد:  تجدید میثاق روحانیان و دانشجویان شهرستان با امام خمینی(ه)، معرفی کتاب‌های امام راحل در فضای مجازی، برگزاری برنامه برخط ارتحال، عصر شعر « فراق یار» و گردهمایی شوراهای حل اختلاف استان در بیت تاریخی امام راحل از جمله برنامه‌های گرامیداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در خمین است.
وی افزود: اندیشه‌ها، اهداف و مسیر روشن انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)  در سیره فکری و عملی رهبر معظم انقلاب  مشهود است و  تداوم بخش حقیقی راه امام راحل (ره) است.
مدیر بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین اظهار داشت: تفکرات، اندیشه‌ها و مبارزات امام خمینی (ره) الگوی مناسبی برای ملت ایران و جهان اسلام است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 5 =