دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۰:۰۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱

مخاطبان تلویزیون نفعی از مناظره‌ها نمی‌برند

حسین بصیریان جهرمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با اشاره به ضعف‌های مناظره اول و دوم توضیح داد: بر اساس جلساتی که برگزار شده و من هم در آن به عنوان کارشناس رسانه حضور داشتم، قرار است ماهیت مناظره سوم تغییر کند. تا جایی که در جریان هستم، مناظره سوم درباره […]



حسین بصیریان جهرمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با اشاره به ضعف‌های مناظره اول و دوم توضیح داد: بر اساس جلساتی که برگزار شده و من هم در آن به عنوان کارشناس رسانه حضور داشتم، قرار است ماهیت مناظره سوم تغییر کند. تا جایی که در جریان هستم، مناظره سوم درباره دغدغه های مردم است و سوالات مردمی در آن مطرح می‌شود. بناست یک سوال مشخص را از همه نامزدها بپرسند تا مخاطبان بتوانند قضاوت و مقایسه کنند. اگر قرار باشد مردم سوال طرح کنند، سوالات به سمت موضوعاتی چون تحریم و کرونا می‌رود.

این پژوهشگر علوم ارتباطات کمبود مدت زمان پاسخ به سوالات و تعدد و تکثر سوالات را از جمله مشکلات مناظره موجود دانست و گفت: هر نامزد سه دقیقه فرصت داشت تا به سوالات پاسخ دهد. در این فرصت محدود امکان پاسخگویی وجود ندارد و هیچ نامزدی نمی‌تواند برنامه های خودش را بگوید و دیگران را نقد  کند.

مجری نقش کرنومتر را ایفا می‌کند

مترجم کتاب قدرت ارتباطات (۱۳۹۷، علمی و فرهنگی) افزود: در مناظره ها باید دو نفر یا حداکثر چهار نفر حضور داشته باشند. وقتی تعداد نامزدها زیاد باشد، کنش گری مجری از حالت فعال به منفعل تبدیل می شود و در چنین بستری نقش کرنومتر را ایفا می‌کند. اگر مجری در یک مناظره هفت نفره بخواهد دخالتی کند، شبهه سوگیری نسبت به یک نامزد مطرح می شود. بنابراین حداکثر تذکری که می‌تواند بدهد این است که بگوید در چارچوب سوالات حرف بزنید.

مخاطبان تلویزیون نفعی از مناظره‌ها نمی‌برند

وی با تاکید بر این که ریشه مشکلات مناظره را باید در خارج از صداوسیما جستجو کرد اظهار داشت: ساختار انتخابات در ایران به این شکل است که افراد حدود ۲۰ روز برای تبلیغات فرصت دارند. همه افرادی که تایید می‌شوند باید در این بیست روز سهمی از آنتن صداوسیما داشته باشند. بنابراین مدیریت افکار عمومی و زمان بندی برای نامزدها کار سختی است. این در حالی است که در نظام های توسعه یافته احزاب یک نفر را معرفی می کنند.

این پژوهشگر علوم ارتباطات افزود: این مناظره‌ها کمک چندانی به کسانی که می‎خواهند رای دهند نخواهد کرد و مخاطبان تلویزیون نفعی از مناظره ها نمی‌برند. آنهایی که می‌خواهند رای بدهند یا از قبل تصمیم گرفته‌اند یا بر اساس تکلیف رای می‌دهند.

مناظره در فضای دوقطبی تاثیرگذار است

بصیریان با بیان این که مناظره‌ها در سال ۸۸، ۹۲ و ۹۶ تاثیرگذار بود توضیح داد: مناظره زمانی تاثیرگذار است که فضای دوقطبی ایجاد بشود. در دوره‌های قبل هر یک از نامزدهای اصلی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شانس پیروزی داشتند و در جریان مناظره با کنش کلامی درصدها را به نفع خودشان تغییر می دادند. در این دوره اینگونه نیست اگرچه ممکن است در ادامه اتفاقاتی بیفتد به احتمال کم فضا دوقطبی بشود.

وی افزود: در فضای فعلی این تصور ایجاد می شود که ۵ نفر تقریبا یک حرف را می زنند و آن دو نفر که در موضع اقلیت هستند دفاع می‌کنند. در واقع یک جریان اصلا در رقابت حضور ندارد؛ چون اصلاح طلبان از این دو نفر حمایت نکرده‌اند.

به گزارش فرهنگ سار، نخستین جلسه مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری روز ۱۵ خرداد ماه برگزار شد. آخرین مناظره‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز روز شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات تقدیم  مخاطبان می‌شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده + 10 =