شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۹:۳۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

چرا امام‌جماعت محله جذامی‌ها و غسال کرونایی‌ها به «دعوت» نیامدند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محیا اسناوندی سال گذشته نویسنده برنامه دعوت بود و امسال به عنوان سردبیر در پشت صحنه برنامه فعالیت می‌کند. وی که اجرا را از ۱۳ سالگی با برنامه بچه های آفتاب آغاز کرد، سپس راهی برنامه‌هایی چون مثبت من، سه نقطه،  صبح بخیر ایران، فراز الوند، ترانه باران  شد، همچنین در سریال […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محیا اسناوندی سال گذشته نویسنده برنامه دعوت بود و امسال به عنوان سردبیر در پشت صحنه برنامه فعالیت می‌کند. وی که اجرا را از ۱۳ سالگی با برنامه بچه های آفتاب آغاز کرد، سپس راهی برنامه‌هایی چون مثبت من، سه نقطه،  صبح بخیر ایران، فراز الوند، ترانه باران  شد، همچنین در سریال های نامه آخر و دیگری به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده است.

 در پشت صحنه برنامه دعوت با این مجری و سردبیر برنامه‌های تلویزیونی هم‌صحبت شدیم.

یکی از انتقادها به برنامه‌های ماه رمضان تلویزیون این است که حال و هوای‌شان شاد نیست، نظر شما چیست؟

اکثر سوژه های ما شاد بود و خنده مصنوعی نبود. من کلی سوژه دارم که تهش به شادی ختم نمی شود. اصلا این سوژه ها را وارد کنداکتور (جدول پخش) نکردم. برنامه ما نیامده اشک مردم را دربیاورد؛ ولی یک انسان مجموعه ای از احساسات است. غم و خوشحالی. اگر کسی را می آوریم او از بالای زندگی اش به پایین زندگی اش هم می رسد. پس اگر دو قطره اشک بریزد طبیعی است. ولی ما قصه دردناک نداشتیم. امام جماعت محله جذامی‌ها را می‌خواستیم بیاوریم. هر چه با خودمان فکر کردیم دیدیم مردم به اندازه کافی غم و غصه دارند.

یک نفر غسال کرونایی‌ها بود و خیلی قصه قشنگی داشت. این آدم این قدر جذاب بود که حد نداشت. با خودم فکر کردم چرا دم افطار باید راجع به غسل و کفن میت حرف بزنیم؟ پس این سوژه کنار رفت. ما سراغ قصه هایی می‌رویم که تهش به شادی ختم شود و غمش یک درس خوشگلی برای انسان‌ها داشته باشد.

در لحظات افطار چند برنامه شبیه به ماه‌ عسل همزمان پخش می‌شود. این شباهت عمدی است یا اتفاقی؟

برنامه احسان علیخانی ۱۰ سال روی آنتن بود. بعد از آن هر کسی هر کاری بکند با آن برنامه مقایسه می شود. همه تاک‌شوهایی (برنامه‌ها گفتگومحور) که درام دارند شبیه ماه عسل هستند. اگر می خواستیم شبیه ماه عسل بشویم یک خانم را نمی آوردیم که راجع به ازدواج حرف بزند. ما یک خانواده یزدی آوردیم که کلی گفتند و خندیدند.

شما مدرک کارشناس ارشد میکروبیولوژی دارید و همزمان مجری و بازیگر و سردبیر هستید. بین این همه رشته به کدام یک بیشتر علاقه دارید؟

تا قبل از کرونا در یک بیمارستان به عنوان دستیار مشغول فعالیت بودم. بازیگری برایم بسیار جذاب است. تا پارسال سالی یک تئاتر کار می‌کردم. درس بازیگری را خارج از دانشگاه خوانده ام. میکاییل شهرستانی و وحید جلیلوند از استادهایم بودند. بازیگری را دوست دارم؛ ولی فعلا در اجرا دیده شده ام. برای اجرا خیلی هدف دارم. همین امروز نقش یک دختر افغانی به من پیشنهاد شده که دارم به آن فکر می کنم.

در هر برنامه ای حاضر نیستم سردبیر باشم. چون خیلی خسته می شوم. الان یک ماه است کار در رادیو را کم کرده ام. یک ساعت روی آنتن هستیم و من ۲۰ ساعت می‌دوم.

هفت سال است که مجری برنامه ترانه باران شبکه شما هستم. صبح ها هم رادیو سلامت هستم. تا قبل از عید مجری شبکه پنج بودم. بعد از سال تحویل آن برنامه را کنار گذاشتم. دیگر مسابقه اجرا نمی‌کنم.

به عنوان سردبیر برنامه دعوت چه مسئولیت‌هایی بر عهده شماست؟

اولین سالی است که به عنوان سردبیر کنار گروه موفق دعوت هستم. پارسال به عنوان نویسنده کنارشان بودم و سیاه مشق می‌کردم. امسال کارم سخت تر شده است. تمام تلاشم را کردم که هر آن چه تجربه اجرا و نویسندگی دارم در جایگاه سردبیری استفاده کنم. بعد از جلسات زیاد با آقای کشاورز، تهیه کننده برنامه به این نتیجه رسیدم که می توانم سردبیر دعوت باشم و سکان قسمت محتوا را به دست بگیرم. همسرم مجتبی کشاورز هم در خانه رییس من است و هم اینجا.

سردبیر باید به جای همه آدم های یک برنامه تلویزیونی در لحظه فکر کند. در برنامه دعوت اتاق فکر قدری داریم که جلسات مختلفی با آنها داشتیم. من مباحث اتاق فکر را جمع بندی کردم و از تیم سوژه یابی درخواست سوژه کردم. همه سوژه‌هایی را که به دستم رسید بررسی کردم. در کنار سارا کنعانی برای حاج آقای برمایی متن نوشتیم.

مهمان‌های شهرستانی روز قبل از برنامه به تهران می آیند و در هتل ساکن می شوند. من شب قبل از برنامه به هتل می‌روم و با آنها صحبت می کنم. بررسی می کنم که آیا مهمان ها حرف بزن هستند یا خیر. مراقبم که قصه شان واقعی باشد و جعلی نباشد.

هنگام پخش برنامه برخی سوال‌ها را در گوشی مجری کارشناس «دعوت» می‌گویید تا خوانده شود. همکاری‌تان روی آنتن چگونه است؟

روی آنتن همفکری داریم. حاج آقای برمایی بسیار باهوش هستند. اگر مهمان به بیراهه بزند سریع او را به راه اصلی می آورند. مثلا یک شب درباره چندهمسری صحبت شد. حاج آقای برمایی چون کارشناس خانواده هستند، خیلی خوشگل و شیک جواب دادند و جلوی حاشیه‌ها را گرفتند.

چرا یک روحانی را به عنوان مجری برنامه انتخاب کردید؟

در این برنامه مجری کارشناس داریم و مجری نداریم. در هیچ گزارشی ما اسم مجری را روی ایشان نگذاشتیم. تا حالا در تلویزیون روحانی که در زمان مهم آنتن مثل سال تحویل و ماه رمضان اجرا کرده باشد نداشتیم و او اولین نفر است و توانسته در قالب اجرا خودش را بنشاند. این که روحانی مجری باشد چه اشکالی دارد؟ یک وقتی خواننده و سلبریتی می آید، اجرا می کند. یک وقتی هم روحانی مجری می‌شود. روحانی های ما صاحب فکر هستند و درباره حوزه های مختلف می توانند صحبت کنند. دایره واژگان روحانی برنامه ما از خیلی ها بهتر است. هر جایی که مهمان راجع به درباره ازدواج، طلاق، کودک همسری و … حرف می زند چون علمش را دارد در لحظه پاسخ می گوید.

یکی از برنامه‌های شما به خاطر ماجرای « کودک همسری» دچار حاشیه شد. درباره آن برنامه توضیح دهید.

کودک همسری نبود. ازدواج زودهنگام بود. دختری که به برنامه آمد، ۱۶ سال داشت. ما هیچ کسی را تایید نمی کنیم. ما مهمان می آوریم و با او حرف می زنیم. حتی حاج آقا یک جاهایی می گوید این کار غلط است. بعضی وقت ها مردم دو دقیقه از یک قصه را در اینستاگرام می‌بینند. به نظر من باید دو دقیقه قبل و دو دقیقه بعد را هم ببینند و بعد نظر بدهند. روی آنتن ما به این کودکان گفتیم که باید ده سال دیگر شما را هم ببینیم. بنابراین تبلیغ ازدواج زودهنگام را نکردیم.

ویژه‌برنامه دعوت به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ پخش می‌شود. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − نه =