یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷:۳۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

روایت کتاب‌ها از فوتبال؛ آیینه‌ای برابر جهان معاصر

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، پس از این که کرونا همه مسابقات ورزشی را در سال ۲۰۲۰ متوقف کرد و همه رویدادهای مهم به آینده موکول شدند، هیجان تبدیل به عنصر گمشده زندگی کرونایی شد. یکی از مهم ترین بازی هایی که در سال ۲۰۲۰ همه منتظر آن بودند، مسابقات جام ملت های اروپا […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، پس از این که کرونا همه مسابقات ورزشی را در سال ۲۰۲۰ متوقف کرد و همه رویدادهای مهم به آینده موکول شدند، هیجان تبدیل به عنصر گمشده زندگی کرونایی شد. یکی از مهم ترین بازی هایی که در سال ۲۰۲۰ همه منتظر آن بودند، مسابقات جام ملت های اروپا بود که هیجان آن را حضور تیم ملی فرانسه که پدیده ای چون تیم باشگاهی پاری سن ژرمن و بازیکنانی چون امباپه را در سال های اخیر به فوتبال جهان معرفی کرده است و یا تیم ملی ایتالیا که با نسلی از جوانان در لیگ داخلی این کشور یعنی (کالچو)، دوران تازه‌ای را آغاز کرده است، تضمین می‌کند، اکنون این بازی‌ها در سال ۲۰۲۱ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و بازی فینال در پیش است.

فوتبال یکی از شورانگیز اتفاقات جهان معاصر است، شوری که فوتبال می‌آفریند آن را به بخشی از زندگی امروز ما تبدیل می‌کند؛ به قول امبرتو اکو، نشانه شناس و منتقد ادبی ایتالیایی، فوتبال آیینه‌ای از جهان معاصر ما است. این رویداد بزرگ ورزشی در کنار پیگیری مسابقات مقدماتی جام جهانی در آسیا و اعلام گروه بندی تیم ایران و نیز روزهایی که برگزاری فوتبال بخش مهمی از روایت‌های پایان کرونا را می‌سازد، فرصتی برای مطالعه کتاب‌های فوتبالی است.

فوتبال؛  یک نشانه اجتماعی

فوتبال برای جامعه شناسان دانشگاهی، موضوعی پیش پا افتاده است که برای تحلیل و بررسی آن فرصتی  ندارند اما یکی از جامعه شناسان، هنرپژوهان و نشانه شناسان جهان، بخش مهمی از تحقیقات و زندگی اش را به این ورزش هیجان انگیز اختصاص داده است. امبرتو اکو، نویسنده و پژوهشگر ایتالیایی، درباره فوتبال بارها سخن گفته و پیتر پریکلس تریفوناس دانشیار مطالعات اجتماعی و فرهنگی آموزش دانشگاه تورنتو، در کتابی آن را گردآوری و بررسی کرده است.

کتاب امبرتو اکو و فوتبال، یکی از آثار مهم درباره فوتبال است که آن را به عنوان یک نشانه بررسی و ارجاعات آن را بازگو می‌کند. این کتاب با فصل‌هایی چون پیش از آنکه فوتبال باشد… نشانه بود، نشانه‌شناسی، فرهنگ و فوتبال، بازی‌های میدانی: خوانش فوتبال، انسان ورزشکار، به‌سوی تکوین نشانه‌ای متعصبان فوتبالی، صحبت کردن درباره‌ فوتبال و نتیجه‌گیری درباره‌ نشانه‌ فوتبال، در گفتارهایی کوتاه، موضوعات مهم دنیای فوتبال را بررسی می‌کند. 

امبرتو اکو و فوتبال، در ۸۵ صفحه با ترجمه محمود مقدس، توسط مهرگان خرد منتشر شده است.

روایت کتاب‌ها از فوتبال؛ آیینه‌ای برابر جهان معاصر

وقتی فوتبال، فلسفی می‌شود

فوتبال هم مثل همه بخش های زندگی پست مدرن، تحلیلی فلسفی دارد، این را فلاسفه قرن بیست و یک می گویند که درباره این موضوع مقالاتی نوشته‌اند. فوتبال و فلسفه یا ذهن زیبا، بازی زیبا اثری از تد ریچاردز است که مجموعه ای از مقالات را درباره فلسفه فوتبال از سراسر جهان گردآوری کرده است.

این کتاب با رویکردی فوتبالی و زبانی عامیانه و خاص پسند، با نگاهی بین رشته ای به تحلیل فوتبال به عنوان یک پدیده فلسفی می پردازد و  با استفاده از کلیدواژه‌های فوتبال بخش بندی شده است. فوتبال و فلسفه با فصل گرم کردن به جای مقدمه شروع می‌شود و در شش بخشِ نیمه اول: طبیعت بازی، بین دو نیمه: قوانین نانوشته، نیمه دوم: بازی زیبا، وقت اضافه اول: هواداری، وقت اضافه دوم: فوتبال و جامعه و ضربات پنالتی: کار به پنالتی می‌کشد، این موضوعات را در قالبی فلسفی و جامعه شناختی بررسی می کند.

نشر مرکز، فوتبال و فلسفه را در ۴۵۲ صفحه، با ترجمه عیسی عظیمی به چاپ رسانده است.

روایت کتاب‌ها از فوتبال؛ آیینه‌ای برابر جهان معاصر

فوتبال، نام‌ها و خاطره‌هایی برای همیشه

خاطره‌ها، شگفت‌انگیزترین، رنج‌آورترین و شادترین بخش‌های زندگی علاقه مندان به فوتبال هستند، یک هوادار فوتبال بخش های متخلفی از زندگی خود را با نام‌ها، رنگ‌ها و رویدادهای گوناگونی می‌گذراند که پس از سال‌ها، همچنان زنده و پویا هستند. 

حمیدرضا صدر، مفسر فوتبال، نویسنده و تاریخ نگار، در کتاب پیراهن های همیشه، نام های مشهور جهان فوتبال را از سال های دور تا همین سال های اخیر، در یادداشت های کوچکی معرفی کرده است. یادداشت هایی که خاطره های قدیمی را زنده می کنند و رویاهای قهرمانی را باز می آورند.

هر فصل از کتاب، به یکی از ستاره های مستطیل سبز اختصاص دارد، نام افراد سرشناس زیادی در کتاب پیراهن های همیشه با تک نگاری های زیبای حمیدرضا صدر ثبت شده که از قدیمیان این رشته ورزشی نظیر جوزبه مئاتزا، آلفردو دی استفانو، پله و یوهان کرایف گرفته تا جدیدترین چهره های درخشان فوتبالی نظیرزلاتان ایبراهیموویچ، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو سخن گفته است، ناصر حجازی و همایون بهزادی نیز  نمایندگان ایرانی این خاطره های ارزشمند هستند.

کتاب پیراهن های همیشه، نوشته حمیدرضا صدر، در  ۳۳۹ صفحه توسط نشر چشمه منتشر شده است.

روایت کتاب‌ها از فوتبال؛ آیینه‌ای برابر جهان معاصر

فوتبال برای کوچکترها

برای بسیاری از بزرگترها، توضیح دادن قوانین و روش های فوتبال برای کوچکترها سخت است اما یک نویسنده فرانسوی، این مسئولیت را به عهده گرفته تا توضیح بدهد چرا بزرگترها موقع رسیدن توپ به خط دروازه، فریاد می‌کشند و یا از شکست خوردن اشک می ریزند.

کتاب دایره‌ المعارف کوچک من درباره‌  فوتبال، با زبانی ساده و اطلاعاتی کامل، به پرسش‌های کودکان رده‌ی سنی ۷ تا ۱۲ سال درباره فوتبال پاسخ می‌دهد.  این کتاب با توضیحی ساده درباره‌ بازی فوتبال شروع می‌شود، سپس درباره‌ لوازم مورد نیاز این ورزش، قوانین و اصطلاحات این رشته‌ ورزشی و قهرمانان جهانی این رشته صحبت می‌کند.

این کتاب در مجموعه کتاب‌های دایره ‌المعارف کوچک من در زمینه‌های گوناگون، اعم از ورزش‌ها، حرفه‌ها، ماشین‌ها و… است که انتشارات محراب قلم آن را منتشر می‌کند. 

دایره‌ المعارف کوچک من درباره‌  فوتبال، نوشته فرانسواز دوگیبرت، با ترجمه رویا خوئی در ۳۶ صفحه، منتشر شده است.

روایت کتاب‌ها از فوتبال؛ آیینه‌ای برابر جهان معاصر

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − ده =