شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵:۳۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

علی مطهری: واقعه عاشورا، حماسه‌ای اجتناب‌ناپذیر بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار علی مطهری در هفتمین شب از مجموعه برنامه‌های عاشورا و امروز ما شامگاه یکشنبه (نهم شهریور) مصادف با شام غریبان سالار شهیدان در سخنرانی با موضوع حماسه حسینی و اصلاح امت با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت: وقتی پیامبر اسلام در سال هشتم هجری قمری شهر مکه را فتح کرد […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار علی مطهری در هفتمین شب از مجموعه برنامه‌های عاشورا و امروز ما شامگاه یکشنبه (نهم شهریور) مصادف با شام غریبان سالار شهیدان در سخنرانی با موضوع حماسه حسینی و اصلاح امت با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت: وقتی پیامبر اسلام در سال هشتم هجری قمری شهر مکه را فتح کرد ابوسفیان و خاندان بنی امیه در ظاهر اسلام را پذیرفتند؛ زیرا مجبور به پذیرش اسلام شدند ولی در واقع منتظر فرصت مناسبی بودند تا ضربه خود را به اسلام بزنند و جاهلیت را بار دیگر برگردانند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار هشتم تا دهم با اشاره به رویدادهای پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) گفت: استانداری سرزمین گسترده شامات در زمان خلیفه دوم به یکی از پسران ابوسفیان به نام یزید و بعد از او به معاویه رسید؛ به این ترتیب معاویه ۲۰ سال استاندار شام و ۲۰ سال خلیفه مسلمانان بود.

معاویه تعصب جاهلی را زنده کرد

وی افزود: معاویه در این دوران بسیاری از رسوم جاهلی مانند تعصب و برتری اعراب بر غیرعرب‌، تبدیل حکومت به سلطنت موروثی و بر نیزه کردن سر مخالفان را بار دیگر رواج داد و به طور کلی تعصب جاهلی را که اسلام میرانده بود، زنده کرد.

مطهری موروثی کردن سلطنت را اشتباه بزرگ معاویه خواند و گفت: موروثی کردن سلطنت برای یزید که متجاهر به فسق بود باعث شد امام حسین (ع) علیه او قیام کنند زیرا قیام اجتناب ناپذیر بود. در حالیکه ایشان در ۱۰ سال حکومت معاویه که حداقل ظواهر اسلام را حفظ می کرد قیام نکردند. ولی در زمان یزید تشخیص دادند اگر قیام نکنند اثری از اسلام باقی نمی ماند.

وی گفت: بر خلاف آنچه برخی از مورخان و کارشناسان اسلام معتقدند عامل قیام امام حسین (ع) اصرار یزید برای بیعت گرفتن یا دعوت مردم کوفه از ایشان نبود، بلکه امام حسین (ع) احساس کرد اگر قیام نکند اثری از اسلام نمی ماند.

اقدامات امام حسین (ع) در واقعه کربلا حساب‌شده بود

وی به خصوصیات تاریخی واقعه کربلا اشاره کرد و افزود: امام حسین (ع) سوم شعبان (سال ۶۱ هجری) وارد مکه شد و هشتم ذیحجه از مکه به سمت کوفه خارج شد.

مطهری دلیل امام حسین (ع) برای انتخاب این روز برای خروج از مکه را اطلاع رسانی بیشتر به مسلمانان دانست و گفت: در این روز که روز ترویه است زوار زیادی برای ادای فریضه حج وارد این شهر می شوند. این اسلوب و روش امام حسین بود که بردن اهل بیت با خود به سمت کوفه، خارج شدن در روز ترویه و حتی ندای یاری خواستن در روز عاشورا با گفتن جمله مشهور هل من ناصر ینصرنی از دیگر مولفه های این روش به شمار می‌آیند.

امام حسین با همه این روش ها می خواست پیام قیام به شکل بهتری به افراد بیشتری برسد. بنابراین اقدامات امام حسین (ع) کاملا محاسبه‌شده بود.

مطهری با اشاره به نقل هایی که عامل اصلی در واقعه عاشورا را دعوت مردم کوفه می دانند، گفت: اینکه امام با پاسخ مثبت دادن به مردم کوفه و بعد از مقاومت شهید شد ارزش دارد ولی ارزش قیام امام حسین (ع) را پایین می‌ آورد.

زینب (س) پیام‌رسان اصلی واقعه عاشورا بود

وی با اشاره به خطبه های امام حسین (ع) بعد از شهادت حضرت مسلم گفت: خطبه های امام برای اینکه پیام را صریح تر به مردم برساند بعد از شهید شدن حضرت مسلم تندتر شد.

وی افزود: امام حسین (ع) با تمهیدی که برای بردن اهل بیت با خود اندیشید، اعضای خانواده خود را به عنوان مبلغ تا قلب دشمن برد و آنها واقعیت را برای مردم توضیح دادند. اهل بیت عصر روز یازدهم از کربلا به سمت کوفه برده شدند و قبل از آن، حضرت زینب (س) به عنوان اولین زائر امام حسین (ع) روضه ای در قتلگاه خواند که دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین حضرت زینب بعد از ورود به کوفه و در مجلس عبیدالله ابن زیاد با حفظ حریم یک زن شجاع و مسلمان پاسخی کوبنده به او داد و پیام قیام امام حسین را به روشنی تصویر کرد.

مطهری در پایان به سوالات حاضران در جلسه و آنها که از فضای مجازی سخنرانی را دنبال می کردند پاسخ داد.

مجموعه برنامه عاشورا و امروز ما به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری بنیاد اندیشه و احسان توحید با سخنرانی استادان مطرح حوزه و دانشگاه، از دوشنبه سوم تا چهارشنبه دوازدهم شهریور (چهارم تا سیزدهم محرم ۱۴۴۲) ماه برگزار می‌شود.

این برنامه در چهارمین سال اجرا با رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی و رعایت فاصله ‌گذاری فیزیکی و ظرفیت محدود، هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ در کانون توحید برپاست و به صورت مجازی نیز از صفحه اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم و اینستاگرام کانون توحید نیز قابل پیگیری است. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار + یازده =