جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۲:۵۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۲

صمیمیت و اختلاف ۲ روی سکه کرونا برای نهاد خانواده‌

کرونا در خانواده‌ها در واقع مانند آهنربایی عمل کرد که در برخی مواقع موجب جذب و در برخی مواقع موجب دفع شد، کرونا در خانواده‌هایی که والدین به دلیل مشغله‌های زیاد کاری هیچ وقتی برای خود و خانواده نداشتند تلنگری برای  باهم بودن، مهربانی، صفا و صمیمیت بود، اما در  برخی خانواده‌ها موجب افزایش اختلاف‌های […]



کرونا در خانواده‌ها در واقع مانند آهنربایی عمل کرد که در برخی مواقع موجب جذب و در برخی مواقع موجب دفع شد، کرونا در خانواده‌هایی که والدین به دلیل مشغله‌های زیاد کاری هیچ وقتی برای خود و خانواده نداشتند تلنگری برای  باهم بودن، مهربانی، صفا و صمیمیت بود، اما در  برخی خانواده‌ها موجب افزایش اختلاف‌های خانوادگی شد.

در شرایط سخت امروز که کرونا گریبان‌گیر بشر شده، تردید در آینده بیشتر شده است و باید قدر عزیزان را بیشتر دانست چرا که معلوم نیست فردا در کنار هم باشیم یا روی تخت بیمارستان، اما مشخص نیست چرا برخی خانواده‌ها قدر کنار یکدیگر بودن را نمی‌دانند و با بهانه‌جویی‌ زندگی را به کام خود و خانواده تلخ می‌کنند.

به گفته کارشناسان برخی افراد در مواجهه با شیوع کرونا دچار افراط و تفریط شدند که این وسواس‌ها بر زندگی عادی آنان تاثیر گذاشت  و زندگی‌آنان از آرامش خارج می‌شود و با افزایش وسواس ممکن است به سمت افسردگی نیز پیش بروند که نتیجه این اختلالات روانی تمام افراد خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

به اعتقاد روانشناسان افراد با شیوع کرونا باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و خود را با تغییر شرایط زندگی عادت دهند و تلاش کنند به اعضای خانواده آرامش و شادی را هدیه دهند.

برخی افراد آرامش و شادی را در مسایل مالی خلاصه می‌کنند، اما برای شاد بودن حتما نیاز به هزینه و سرمایه‌گذاری مالی نیست و می‌توان با دیدن یک فیلم زیبا، خواندن کتاب و تعریف خلاصه‌ای از کتاب مورد علاقه، آشپزی و  ورزش کردن شادی را به خانواده هدیه داد.

بر اساس آمار، شیوع کرونا مراجعه به پزشکی قانونی استان سمنان به دلیل نزاع خانوادگی را افزایش چشمگیر نداد، اما بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به اختلافات خانوادگی بود.

آمار نشان می‌دهد مردم استان سمنان به دانش و آگاهی رسیدند که قبل از اینکه وضعیت اختلافات خانوادگی بحرانی شده و پایشان به پزشکی قانونی باز شود به اورژانس اجتماعی اعتماد کنند و با مطرح کردن مسایل خود با کارشناسان خبره سعی در حل مشکلات خود داشته باشند.

ارتقای فرهنگ مردم استان سمنان نتیجه کار خوب رسانه و تعامل مسوولان با رسانه و اطلاع‌رسانی مطلوب است و برای کاهش نزاع و اختلافات خانوادگی باید فرهنگ‌ مراجعه به مشاوره در زمان بروز مشکلات خانوادگی تقویت شود.

یک هزار و ۲۱۲ مورد طلاق سال گذشته در استان سمنان ثبت شد که در مقایسه با سال ۹۷، آمار ثبت طلاق ۱۰ درصد در استان سمنان کاهش یافت  و این آمار نشان می‌دهد آگاهی خانواده‌ها در استان سمنان رو به ارتقا و بهبود است.

اختلاف خانوادگی در صدر تماس با اورژانس اجتماعی  استان سمنان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در دوران شیوع کرونا مربوط به اختلافات خانوادگی بوده است.

علیرضا ایزدپور ابراز داشت: شیوع کرونا تماس شهروندان با اورژانس اجتماعی را در استان سمنان افزایش داد و بیشترین تماس مربوط به اختلافات خانوادگی بود .
وی با اشاره به اینکه بهزیستی با ارایه خدمات مشاوره‌ای با کمک روانشناسان و مددکاران مجرب برای حل اختلاف‌های خانوادگی گام برمی‌دارد، اضافه کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۲۸۷ نفر در مرکز آسیب‌های اجتماعی استان سمنان ‌پذیرش شدند و خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: این اداره کل با دارا بودن ۶ کارشناس ستادی، ۱۱ کارشناس شهرستانی و سه مشاوره در خط ۱۴۸۰ در حال ارائه خدمات روانشناختی به آحاد جامعه و جامعه هدف خود است.

شیوع کرونا موجب افزایش نزاع خانوادگی در استان سمنان نشد

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان با اشاره به کاهش مراجعات برای معاینه بالینی به پزشکی قانونی استان، گفت: نزاع خانوادگی در استان با شیوع کرونا افزایش محرز نداشت.

مهدی نوروزی در گفت و گو با فرهنگ سار، ابراز داشت: شیوع کرونا فشار روانی در افراد را افزایش داده است، اما نزاع افزایشی نداشته و حتی کمی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بهار امسال در استان سمنان یک هزار و ۳۰۷ نفر و در مدت مشابه سال گذشته  یک هزار و ۳۷۱ نفربه دلیل نزاع برای انجام معاینه‌های بالینی به مراکز پزشکی قانونی سراسر استان مراجعه کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان بیان کرد: تعداد مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در سراسر استان نشان می‌دهد آمار نزاع و درگیری در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان پنج درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی  نقشی مهم در کاهش آمار نزاع و درگیری در جامعه دارد و باید رسانه برای آگاهی بخشی بیش از پیش جامعه یاریگر باشد.

نوروزی تاکید کرد: افراد برای رسیدن به حق خود باید به مراجع قضایی مراجعه کنند و نزاع نه تنها رفع کننده مشکلات نیست بلکه به افزایش آسیب و بزهکاری‌های اجتماعی دامن می‌زند و جز ایجاد مشکلات اجتماعی و حقوقی برای افراد خاطی و در بعضی از موارد قصاص و محکومیت مالی ثمری برای این بزه‌کاری متصور نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: ناتوانی در کنترل خود و نداشتن مهارت خودکنترلی، یک چالش اجتماعی جدی و عامل اصلی نزاع و درگیری به شمار می‌رود و انتظار می‌رود برای کاهش آمار نزاع در جامعه باید آموزش مهارت‌های موثر جدی گرفته شود.

طبق قانون افراد به دنبال وقوع نزاع و درگیری از طرف مراجع قضایی و انتظامی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می شوند و در این مجموعه پزشکی هم بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آنان گواهی طول درمان صادر می شود.

خط ۱۴۸۰ ارایه دهنده خدمات مشاوره‌ای رایگان به شهروندان

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: معاونت توسعه پیشگیری با چهار دفتر شامل دفتر پیشگیری از آسیب‌ها، دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها، دفتر درمان اعتیاد و دفتر مشاوره، خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد.

انسیه ایمانی در گفت و گو با فرهنگ سار  ابراز داشت: ۳۰ مرکز مشاوره  تحت نظارت، ۲۹ مرکز حضوری و یک خط مشاوره رایگان(۱۴۸۰) در حال ارائه خدمات روانشناختی است.

وی ادامه داد:  سال گذشته تعداد چهار هزار و ۱۵۵ نفر از خدمات روانشناختی مراکز حضوری و شش هزار و ۵۲۱ نفر از خط ۱۴۸۰ بهره مند شدند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع کویید ۱۹ و نزدیکی بیشتر خانواده‌ها با یکدیگر تعارضات، اختلافات و نرفتن فرزندان به مدرسه تعارضات و اختلاف‌هایی را در خانواده‌ها ایجاد کرد که اداره کل بهزیستی استان سمنان با ارایه خدمات مشاوره‌ای سعی در بهبود روابط خانوادگی داشته و دارد.

ایمانی تصریح کرد: اداره کل بهزیستی استان سمنان با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با هدف توانمندسازی مشاوران، ارتقای کیفیت مشاوره به خانواده‌ها به منظور بهبود شرایط خانواده‌ها را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در کنترل اختلافات خانوادگی داشتن شناخت از یکدیگر است، افراد خانواده باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و برای رفع مشکلات اقدام کنند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها برای داشتن زندگی شاد در شرایط شیوع کرونا باید بدانند چه چیزی آنان را خوشحال می‌کند و بر موارد مورد نظر سرمایه‌گذاری کنند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای شاد زیستن همیشه هزینه مالی نیست و گاهی خانواده‌ها می‌توانند با تماشای یک فیلم زیبا، خواندن کتاب و پختن غذای مورد علاقه شاد شوند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: اعتماد دوجانبه مهمترین راهکار در حل اختافات و تعارضات خانوادگی است و باید این موضوع مهم مورد توجه قرار بگیرد.

آگاهی بخشی راهکار عبور موفق از مشکلات کرونا

یک روانشناس در گفت و گو با فرهنگ سار ابراز داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور باید انعطاف‌پذیری افراد نیز بیشتر شود و تنظیمات زندگی  با توجه به شرایط به روزرسانی شود و آگاهی بخشی به جامعه راهکار عبور از مشکلات است.

مجتبی سلطانی افزود:  همه ما از اینکه شرایط عادی نداریم اندوهگین هستیم و باید با آگاه‌سازی به خود تحمل شرایط را آسان کنیم و بدانیم این شرایط ماندگار نیست.

این رونشناس ابراز داشت: در شرایط فعلی که کشور درگیر ویروس کرونا است لازم نیست همه‌ چیز سرجای خودش باشد و اتفاقا در زمان حاضر هیچ‌چیز سر جای خودش نیست و باید شرایط را درک کرد  و آستانه تحمل خود نسبت به آشفتگی‌ها و تلاطم‌ها بالا برد.

سلطانی ابراز داشت: در شرایط فعلی باید برای ادامه زندگی تغییراتی در رفتار و چینش زندگی خود ایجاد کنیم و نباید این تغییر تنظیمات در ما اختلال ایجاد کند چرا که برای باقی ماندن باید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: جامعه فعلی در مقابله با ویروس کرونا به سه دسته تقسیم می‌شود که یک گروه دچار تفریط، یک گروه دچار افراط و گروه دیگر دچار تردید شدند و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بیش از پیش به شهروندان با کمک رسانه گره‌گشای شرایط فعلی جامعه است.

وی بیان کرد: دسته اول افراد سالمی هستند که به زندگی خود مانند روال عادی ادامه می‌دهند و هنوز نسبت به شرایط فعلی جامعه برانگیخته نشدند.

سلطانی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که بر خلاف افرادی که ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند، دچار خود مراقبتی افراطی هستند که ادامه این روند می‌تواند افسرگی را برای افراد به همراه بیاورد.

این روانشناس اضافه کرد: برخی افراد بیش از حد معمول نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند و این نگرانی به حدی در این افراد شدت دارد که خواب، خوراک و لذت از زندگی را آنان می‌گیرد.

سلطانی یادآور شد: افرادی که افراطی عمل می‌کنند، آسایش و آرامش ندارند، در واقع ذهنشان را قرنطینه و محدود کرده‌اند.

کارشناسان امور اجتماعی از دلایل بالا بودن آمار نزاع را پایین بودن سطح تحمل افراد در جامعه عنوان می کنند که می توان با آموزش مهارت های زندگی به خصوص در سنین پایین میزان تحمل افراد را در شرایط استرس بالا برد تا افراد به جای درگیری فیزیکی ، با بحث ، گفت و گو و تفاهم مشکلات خود را حل و فصل کنند.

بیکاری منشاء بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است و مدیریت اوقات فراغت و بیکاری راهکار حل مشکلات است و باید ارتقای آموزش و آگاهی خانواده‌ها به منظور ایجاد محیطی امن و آرام در خانه مورد توجه قرار بگیرد اگر والدین بدانند چگونه در خانه سرگرمی ایجاد کنند به راحتی می‌توان اختلافات و تعارضات خانوادگی را کاهش و خانواده‌ای شاد بود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 + یک =