یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰:۱۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

«تاریخ پنج هزار ساله بدهی»؛ نگاهی انسان‌شناسانه به مساله پول

دیوید رولف گریبر متولد ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ انسان‌شناس و نویسنده است که آثارش را با رویکرد آنارشیسم می‌نوشت. گریبر استاد مردم‌شناسی دانشکده اقتصاد لندن و در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ به عنوان استادیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه ییل، در حوزه نظریه‌های ارزش اجتماعی مشغول بود. این پژوهشگر روز دوم سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۳ شهریور ۱۳۹۹) در بیمارستانی در […]



دیوید رولف گریبر متولد ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ انسان‌شناس و نویسنده است که آثارش را با رویکرد آنارشیسم می‌نوشت. گریبر استاد مردم‌شناسی دانشکده اقتصاد لندن و در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ به عنوان استادیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه ییل، در حوزه نظریه‌های ارزش اجتماعی مشغول بود. این پژوهشگر روز دوم سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۳ شهریور ۱۳۹۹) در بیمارستانی در ونیز ایتالیا درگذشت.

وی از شخصیت‌های اصلی جنبش اشغال وال‌استریت بود که از سپتامبر ۲۰۱۱ در نیویورک برای رفع نابرابری‌های اقتصادی، مبارزه با فرهنگ اقتصاد سرمایه‌داری و از بین بردن دسترسی و نفوذ دلالان شرکتی و غول‌های پولی در دولت آمریکا آغاز شد. آخرین کتاب او با نام آغاز همه‌چیز: تاریخی نوین از بشر که با همکاری دیوید ونگرو، باستان‌شناس بریتانیایی، نوشته شده، در پاییز ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.

یکی از آثار قابل توجه گریبر، کتاب تاریخ پنج هزار ساله بدهی است که به تازگی وارد بازار نشر شده است.

نویسنده در این کتاب با نگاهی به تاریخ اقتصاد جهان به توصیف وضعیت بدهکاری مردم در تاریخ و تا امروز می‌پردازد و درباره این نکته که ۵ هزار سال، یعنی از آغاز تاریخ کتابت در جهان مساله بدهی در دنیا وجود داشته، سخن می‌گوید. این کتاب بحران‌های مالی و بدهکاری‌های بزرگ جهان را برمی‌شمارد و با نگاهی به تاریخ به دنبال اساسی‌ترین چالش‌های مفاهیمی به نام پول، وام، بدهی، طلب و هر گونه ابزار مالی مبادله است.

تاریخ پنج هزار ساله بدهی، در دوازده فصل شامل درباره تجربه سردرگمی اخلاقی، افسانه مبادله مستقیم، بدهی‌های کهن، ظلم و رستگاری، رساله‌ای مجمل در باب زمینه‌های اخلاقی روابط اقتصادی، بازی با سکس و مرگ، شرافت و تنزل مقام یا درباره بنیان‌های تمدن معاصر، اعتبار علیه شمش و چرخه‌های تاریخ، عصر محوری (۸۰۰ ق.م. – ۶۰۰ ق.م.)، اعصار میانه (۶۰۰ م. – ۱۴۵۰ م.)، عصر امپراطوری‌های بزرگ و سرمایه‌دار (۱۴۵۰ – ۱۹۷۱ م.) و آغاز چیزی که هنوز نامشخص است (۱۹۷۱ تاکنون) نوشته شده است.

این کتاب با ترجمه مصطفی آقایی، در ۶۷۲ صفحه، توسط انتشارات دهکده هوسم به چاپ  رسیده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 + 2 =