یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷:۰۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

از دیوار حاشای برخی هتلداران تا ابهام در استخوان باستانی

بالاخره بعد از ماه ها سخنرانی و حرف قرار است ۳۳ هتل در سراسر کشور مختص بیماران کرونایی شود البته هنوز بیماری برای طی دوره نقاهت وارد این  هتل ها نشده و حتی اسامی این هتل ها در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است اما این طرح در مراحل اجرایی قرار گرفته است. اسامی هتل […]



بالاخره بعد از ماه ها سخنرانی و حرف قرار است ۳۳ هتل در سراسر کشور مختص بیماران کرونایی شود البته هنوز بیماری برای طی دوره نقاهت وارد این  هتل ها نشده و حتی اسامی این هتل ها در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است اما این طرح در مراحل اجرایی قرار گرفته است.

اسامی هتل های بیماران کرونایی اعلام شد

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل‌داران کشور با اعلام اسامی هتل‌های آماده پذیرش بیماران کرونایی در هر استان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در هر استان یک واحد، کیش و قشم نیز هتل‌هایی را در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌دهند.

وی گفت: فهرست هتل های داوطلب نقاهتگاه شدن برای بیماران کرونایی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

وی افزود: کارشناسان وزارت بهداشت ارزیابی های کافی از این هتل ها انجام می دهند و در صورت داشتن استانداردهای لازم فاز نهایی این طرح اجرا می شود و هتل ها در اختیار بیماران کرونایی قرار می گیرد.

حمزه زاده ادامه داد: در مرحله نخست در مجموع ۳۳ هتل در این طرح شرکت می کنند.  وزارت بهداشت برای این تعداد هتل اعلام نیاز کرده بود که حالا در اختیارشان قرار می گیرد. کارشناسان وزارت بهداشت تهویه اتاق ها، مساحت و دیگر شرایط مورد نظرشان را ارزیابی می کنند و در صورت موافقت با آن هتل، دانشگاه علو پزشکی استان اقدام به عقد قرارداد می کند.

پس از عقد قرارداد بین دو طرف امکان اعلام نام هتل ها میسر  می شود؛ زیرا ممکن است هتل داوطلب از نظر کارشناس وزارت بهداشت استانداردهای لازم را نداشته باشد اما به دلیل منتشر شدن اسمش برای برای بیمار کرونایی دیگر فرد سالم نیز راغب به حضور در آن هتل نشوند.  

حفظ میراث فرهنگی به قانون، مجری خوب و اعتبارات کافی نیاز دارد

سید هادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی گفت: برای حفظ میراث فرهنگی نیازمند قانون، مجری خوب و اعتبارات کافی هستیم.

وی افزود: اگر یکی از این سه مؤلفه مغفول واقع شود، میراث فرهنگی دچار خسارت و زیان می‌شود.  در حوزه میراث فرهنگی از قوانین خوبی برخورداریم اما گاهی تبصره‌ای راه دور زدن از آن را میسر می‌کند.

او با اشاره به قانون مصوبه سال ۱۳۰۹ مربوط به حفاظت از عتیقه‌ها یا قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی مصوب سال ۹۸ مصوب، گفت: اعتبارات این بخش در سال هایی که تنها چهار هزار اثر ثبتی داشتیم مصوب شده و تا زمانی که ۳۴ هزار اثر تاریخی در کشور به ثبت رسید، افزایش نیافت. البته اعتبارات ناکافی، تنها مشکل حفاظت از میراث فرهنگی نیست؛ بلکه ساختار کوچک نیروی انسانی از دیگر مشکلات این وزارتخانه برای حفظ آثار تاریخی است.

۱۰ پروژه مشارکتی مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی در دست اجرا است

علی شریعتی منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۰ پروژه مشارکتی مرمت بناهای تاریخی در استان با همکاری مالکان در دست اجرا است.

وی افزود: با اعلام مشارکت مالکان بناهای تاریخی برای مرمت بناها، نام آن بنا در فهرست مرمت بناهای مشارکتی قرار می‌گیرد و پس از دریافت اعتبار به همراه میراث فرهنگی در مرمت بنای خود مشارکت مالی می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات سال جاری ۹۷۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای بافت تاریخی چهار شهرستان و آسبادهای استان خراسان جنوبی تخصیص یافت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این اعتبار در پنج پایگاه ملی بافت‌های تاریخی بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس و آسبادها هزینه می‌شود. این اعتبار از محل اعتبارات پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته است.

شریعتی منش گفت: بافت‌های تاریخی ارزشمند شهرهای بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس از جمله آثار گرانبهای معماری بومی و سنتی استان به شمار می‌رود که هر سال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مساعدت وزارت متبوع نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام می‌کند.

سایه مخرب بلندمرتبه سازی‌ها بر سر میراث فرهنگی اصفهان

تصویر اصفهان از گذشته تا همین امروز که شهر بی‌امان گسترده شده است همچنان با گنبدها، پل‌ها، چهارباغ و کرانه‌های زاینده‌رود همراه بوده است، شهری که آسمانش را با گنبدها و گنبدهایش را با آبی آسمان، زاینده رودش را با پل‌ها و پل‌هایش را با منظر زاینده‌رود آراسته‌اند؛ تلخ است که با قد و قواره بناهای بی هویت مخدوش و منظر آثار بی‌نظیرش در لابه‌لای مجتمع های کوتاه و بلند گم شود.  

تجربه مخدوش شدن منظر آثار تاریخی شهر اصفهان، دیگر یکی دو تا نیست؛ محدود به امروز هم نیست؛ از جهان نما که ننگ میدان نقش جهان شد تا ساخت و سازهایی که مجوزهایشان صادر شده و هنوز عیان نشده‌اند ادامه دارد.

اما پایان این ماجرا کجاست و چه کسی می خواهد جلودار این طوفان بلندمرتبه سازی ها باشد؟ توسعه در ابعاد گوناگون و با توجیحاتی چون زیرساخت‌های گردشگری و یا عمرانی تا کجا می‌توانند پیش‌روی کنند؟ آیا توسعه بی‌امان، سیمای میراث فرهنگی اصفهان را می بلعد؟ مگر آثار تاریخی حریم ندارند؟  منافع ملی یا منافع میراث فرهنگی نباید نادیده انگاشته شود،  با این وصف چه چشم اندازی برای اصفهان با هویتی که در خاطرها و اذهان از میراث تاریخی‌اش دارد می توان متصور بود؟  

همه این سوالات را وقتی از ذهن می‌گذرانیم که می‌بینیم در شهر اصفهان، میراث فرهنگی در مقابل توسعه حفاظت نشده و ارابه شتابان و افسارگسیخته توسعه در ابعاد گوناگون هجوم آورده و میراث شهر را به دلایلی گوناگون با مشکل مواجه کرده است.

کارشناسان شهرسازی معتقدند ضوابط طرح تفضیلی به عنوان طرح بالادستی به تنهایی کافی نیستند و  خلا قوانین لازم الاجرا  و ضوابط طراحی منظر دلیل مخدوش شدن منظر آثار تاریخی شهرهایی مثل اصفهان است.  

از نگاه آنها حفاظت از دید و منظر نشانه‌های شهری اصفهان، مثل پل‌ها، گنبدها و آثار محور تاریخی فرهنگی اصفهان در تمام طرح‌های عمرانی و شهری باید بیشتر مورد توجه مدیران شهری باشد و در این رابطه باید اهرم‌های اجرایی قوی‌تری در راستای حفظ هویت اصفهان برنامه ریزی و تدوین کرد.

مرمت مسجد مشیرالسلطنه تهران آغاز شد

 مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: عملیات مرمت مسجد قاجاری مشیر السلطنه (مسجد ساعت) با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ و اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شد.

وی با تاکید به حفظ و مرمت بناهای تاریخی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۱تهران، با نظارت کارشناسان این اداره کل، نسبت به حفاظت و مرمت جداره اصلی اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: در این عملیات مرمتی مسجد شامل حذف زوائد بصری، اندودهای الحاقی ماسه سیمان بر روی جداره و پاکسازی و بند کشی آجرهای نما و مرمت ورودی مسجد و سقاخانه در ضلع جنوبی جداره وفق حالت اولیه جداره است و در ضمن مرمت و احیا مناره نیز در این طرح دیده شده که شامل پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره مناره و بررسی وضعیت ایستایی مناره و همچنین رفع معایب سازه ای آن است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: تعمیر و راه اندازی ساعت مناره مسجد پس از سال ها یکی‌ از اقدامات مهم و قابل توجه این پروژه است که توسط یکی از متخصصان مربوطه انجام خواهد شد.

ادیب زاده با اشاره به اینکه در سالیان گذشته، بخش‌هایی از مسجد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مرمت شده است گفت: اقدامات حفاظتی نیز توسط این اداره کل صورت گرفته که از جمله می‌توان به طراحی و اجرای کانال دفع رطوبت در شبستان اصلی مسجد اشاره کرد.

آب‌انبارهای یزد و ضرورت احیا با کاربری‌های جدید

آب انبارها از سازه‌های مهم و حیاتی در مناطق کویری ایران است که از معماری منحصر به فردی برخوردار بوده و تا قبل از توسعه شبکه‌ لوله‌کشی آب از طریق این سازه و قنات‌ها، آب شرب ساکنان مناطق گرم و خشک فلات مرکزی ایران تامین می‌شده است.

آب‌انبارها، بخشی از تاریخ معماری ایران از سده‌های گذشته تاکنون را تشکیل می‌دهند، این سازه‌ها علاوه بر نمایش ذوق و هنر معماران ایران، مبین استعداد و هوش آنان در حفظ منابع محدود آب در اقلیم گرم و خشک کویر برای تداوم حیات ساکنان این مناطق است.

از ویژگی‌های معماری یزد در طول دوران پرشکوه هنر معماری ایران، آب‌انبارها و بادگیرهای این استان است. اکثر شهروندان یزدی‌ طعم خنکای آب و نسیم روحبخش آب انبارها را در تابستان‌های گرم و سوزان کویری از یاد نبرده اند، اما اکنون برخی از این بناهای تاریخی که دستاورد سال‌ها تجربه و زحمت بوده، به خاکدانی و زباله‌دانی تبدیل شده اند .

هم اکنون بنا به دلایلی مانند غیربهداشتی بودن محیط و فضای آب‌انبارها، پیدایش شبکه‌ی آب شهری و لوله‌کشی آب بهداشتی، پیشرفت دانش و پیدایش یخچال‌های برقی به جای یخدان‌های گلی و کوزه‌های سفالی، بسیاری از آب‌انبارهای ایران به ویژه در شهرها و نواحی کرانه‌ی کویر از حدود ۳۰ سال پیش به این سو کاربری اصلی خود را از دست داده و این سازه ها که زمانی حیاتی‌ترین عنصر زندگی مردم یعنی آب را نگهداری می‌کرد، اکنون در پهندشت کویر تنها چند آب‌انبار بیابانی و میان راهی در مسیر یزد به مشهد و یزد به ابرقو کماکان استفاده می‌شود.

شیوع کرونا تا یک هزار میلیارد ریال به بخش گردشگری استان سمنان خسارت زد

 مهدی جمال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: شیوع کرونا ۸۰۰ تا یکهزار میلیارد ریال از ابتدای امسال تا کنون به زیرساخت‌های گردشگری استان خسارت زد.  بخش‌های مختلف گردشگری مانند اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با شیوع کرونا و تعطیلی واحدها دچار خسارت شدند.
وی ادامه داد: با حمایت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان سمنان تلاش شد تا افراد شاغل در بخش گردشگری در این روزها به خاطر شیوع کرونا بیکار نشوند.
وی بیان کرد: تلاش شد تا با پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار و ۱۲ درصد از زیرساخت گردشگری استان سمنان حمایت و اشتغال این بخش حفظ شود.
جمال خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری با دستگاه‌های اجرایی مختلف برای کمک به بخش تأسیسات گردشگری در پرداخت مالیات، حق بیمه و هزینه‌های انرژی مصرفی پیش‌بینی شد و متناسب با قانون، حمایت و همراهی لازم انجام شد.

مرمت اضطراری کاخ تاریخی مروارید کرج در دستور کار قرار گرفت

 عباس نوری سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز اعلام کرد که مرمت اضطراری مجموعه کاخ تاریخی مروارید واقع در مهرشهر کرج در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: طبق پیگیری های انجام شده، بودجه ای حدود ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات اداره کل امور پایگاه های پژوهشی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تعمیر  کاخ تاریخی مروارید اختصاص یافته است.

او  بیان داشت: اولویت اصلی با مرمت و حفاظت گنبد مرکزی این بنای تاریخی  است که با برگزاری نشست  شورای فنی این مهم بررسی خواهد شد تا پوشش مناسبی برای آن در نظر گرفته شده و از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل آید.

نوری گفت: همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز به عنوان نهاد متولی آثار تاریخی، به طور جد درصدد تکمیل و تجهیز مجموعه کاخ مروارید با همکاری شهرداری کرج است.

کاخ مروارید مربوط به دهه ۴۰ شمسی از آثار ارزشمند تاریخی کشور بوده که با سبک معماری ویژه در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در مهرشهر کرج ساخته شده که براثر حوادث طبیعی مانند بارش ها و تغییرات جوی دچار آسیب هایی شده است.

سرنوشت استخوان‌های باستانی تخت‌جمشید، نامعلوم در پیچ‌وخم‌ اداری

کشف اسکلت‌هایی در جریان کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید، گمان‌های بسیاری را درباره چگونگی وقوع رویدادهای تاریخی در این مجموعه رقم زد؛ اما رسیدن به پاسخ‌های دقیق در گرو ارسال نمونه‌های استخوانی به خارج از کشور است که به نظر می‌رسد تا به امروز در پیچ‌وخم‌ فرایندهای اداری مانده است.

کشف۹ اسکلت انسانی و یک اسکلت حیوانی متعلق به سگ‌سانان در بخش جنوبی آبراهه خاوری دروازه ناتمام در بیست و ششم مردادماه ۱۳۹۹، چشم‌ها را به این یادمان تاریخی هخامنشیان خیره کرد و گمانه‌هایی درباره رویدادهای مربوط به تصرف تخت‌جمشید و آتش‌سوزی آن، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد.

این استخوان‌ها در جریان فصل چهارم کاوش دریچه‌های دفع آب‌های سطحی یافت شدند، در پی اقدامی که با هدف بازگشایی دریچه‌های بسته شده موجود در حیاط خاوری کاخ آپادانا و حیاط شمالی کاخ هدیش صورت گرفته بود تا هدایت و تخلیه روان‌آب‌های سطحی را در فصل بارش ممکن سازد.

از همان روزها صحبت‌ها بر سر امکان ایجاد ظرفیت‌های تازه‌ در سایت جهانی تخت‌جمشید با کشف این استخوان‌ها قوت گرفت؛ چراکه روایت پشت آن‌ها، رازهای بسیاری را از تاریخی که تاکنون ناگفته مانده، فاش می‌کند.

پژوهشگران طی نشست‌های خبری متعدد عنوان کردند که شکل قرارگیری این استخوان‌ها نشان می‌دهد احتمالا این افراد تدفین نشده‌اند؛ بلکه در جریان زد و خوردی که ممکن است به حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط باشد، کشته شده و در آبراهه‌ها رها شده‌اند.

داستانی که در صورت اثبات می‌تواند درهایی تازه را به روی گردشگری روایت‌محور بگشاید.

انتظار می‌رفت با گذشت بیش از سه ماه از این اکتشاف و همچنین گذشت دو ماه از ارائه گزارش فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید،  پژوهش‌های دقیق‌تری درباره تاریخ‌گذاری یافته‌ها، مطالعات ژنتیک و تحقیقات بیماری‌شناسی برای کشف دلایل مرگ که فرضیه زد و خورد و قتل را رد یا تایید می‌کند، صورت گیرد؛ اما تا به امروز خبری از ارسال استخوان‌ها به خارج برای انجام آزمایش‌هایی که انجام آن در کشور میسر نیست، نشده است.  

تصویب طرح جامع منطقه ویژه گردشگری سلامت در فارس شتاب می‌گیرد

 عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس با اشاره به دیدار خود با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: براساس مباحث مطرح شده در این دیدار روند تصویب طرح جامع منطقه ویژه گردشگری سلامت در این استان شتاب خواهد گرفت.

وی افزود: در جریان سفر به تهران و دیدار با مرتضی بانک رییس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص منطقه ویژه گردشگری سلامت شیراز مباحثی مطرح و مقرر شد اقدامات لازم در جهت سرعت گرفتن روند تصویب این طرح انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در این دیدار مباحث مرتبط با مناطق ویژه اقتصادی شیراز، جهرم، لار، کازرون و نی‌ریز مطرح و پیگیری‌های لازم نیز انجام شد که قطعا این مذاکرات منجر به رونق هرچه بیشتر این مناطق و رفع موانع پیش رو خواهد شد.

استاندار فارس گفت: الحاق فرودگاه به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، توسعه فعالیت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی شیراز و جهرم و رفع مشکلات آنها،   تشویق سرمایه‌گذاران برای  ورود به منطقه ویژه جهت توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری استان از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود.

ماسوله همچنان در تب و سوز جهانی شدن

 ماسوله؛ شکوه گردشگری گیلان، بیش از یک دهه در تب و تاب جهانی شدن همچنان نظاره گر ثبت جهانی دیگر پرونده های کشور و استان حیران است؛ باز خوش خبرهایی از راه می رسد که تا به ثمر ننشیند جان ماسوله ای ها از این تب آرام نمی گیرد.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو موفق به ثبت موقت شد؛ در گذر سال ها مدیران آمدند و رفتند؛ کارشناسان بین المللی، ملی و استانی آمدند، بررسی ها کردند، موانع و مشکلات تکرار و باز تکرار شد؛ گزارش ها بستند، اما هنوز پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو همچنان باقیست…
در این گذر، ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (از بقایای جنگل های دوران سون زمین شناسی) که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد و روستای قاسم آباد رودسر دومین اثری بود که ثبت جهانی آن در بهمن ماه ۹۸ به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) برای گیلان رقم زده شد.
این روستا نخستین اثر از گیلان بود که بصورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت؛ اگرچه ماسوله ای ها نیز چون باقی مردمان سرزمین خویش به این افتخارات بالنده اند اما در هراسند مبادا پرونده جهانی شدن شهرک تاریخی شان در پستوی یونسکو نهان بنشیند.
ماجرا از زمان مطرح شدن ثبت موقت ماسوله در یونسکو همچنان در هزار توی جهانی شدن در گذر است؛ مدیران بسیاری بر مسند مدیریت میراث فرهنگی گیلان آمدند و رفتند تا به ۹۹ و مدیریت مسعود حلاج پور مدیرکل کنونی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان رسید؛ بار دیگر خبر تشکیل کارگروهی برای رفع موانع ثبت جهانی شدن این شهرک تاریخی نظرها را به سمت ماسوله – ترجمان شکوه گردشگری گیلان – جلب کرد.

ارائه تسهیلات ۳۸۰ میلیارد تومانی دولت به فعالان گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری حداقل خسارت ناشی از کرونا به صنعت گردشگری را تا پایان شهریور ۹۹ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و طبق آمار رسمی، از بیکاری ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان این بخش تاکنون و تسهیلات حمایتی ۳۸۰ میلیارد تومانی دولت در نوبت اول خبر داد.

وی  بیان کرد: گردشگری جزء حوزه‌هایی بود که نه‌فقط در ایران که در همه دنیا بیش از سایر بخش‌های اقتصادی از کرونا خسارت دید.  دلیل این موضوع هم ‌مشخص است، زیرا در گردشگری دو مؤلفه اساسی مطرح است، اول اینکه سفر در ذات خود جابه‌جایی به همراه دارد و همین امر منجر به شیوع بیشتر کرونا می‌شود. دومین مؤلفه این که گردشگری یک فرآیند انسان‌محور است و فقط با فعالیت انسانی شکل می‌گیرد. یعنی به هیچ عنوان خدمات گردشگری مبتنی بر فضای مجازی نیست، بنابراین هر دو مؤلفه تحت تأثیر مستقیم کرونا قرار دارند.

معاون گردشگری با اشاره به این‌که خسارت قابل توجهی به واسطه کرونا به صنعت گردشگری وارد شد، افزود: حداقل میزان خسارت واردشده تا پایان شهریور امسال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

او به وضعیت نابسامان حوزه گردشگری قبل از کرونا اشاره کرد و توضیح داد: نکته مهم در بخش گردشگری وضعیت رکودی بود که قبل از کرونا به دلایل مختلف این حوزه تجربه کرد. حوزه گردشگری نیمه دوم سال ۹۸ را پرتلاطم آغاز کرد، بنابراین رکود شش‌ماه دوم سال ۹۸ با شیوع کرونا تشدید شد که ادامه دارد.

تعریف استانداردهای جدید خدمات گردشگری در پساکرونا ضروری است

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعریف استانداردهای جدید و توسعه خدمات الکترونیک گردشگری با توجه به تغییر ساختارهای کلی سفر در دوران همزیستی با کرونا و پساکرونا را ضروری دانست.

تیموری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست مجازی سی و ششمین اجلاس وزیران گردشگری کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری‌های اسلامی موسوم به کومسک، همکاری نهادهای بین‌المللی به منظور تعامل و همفکری در زمینه حیات گردشگری در بحران کرونا را امری بسیار ضروری دانست.

معاون گردشگری کشور با توجه به تغییر احتمالی ساختارهای کلی سفر در ایام پسا کرونا، بر بازنگری در بازارهای هدف، بازتعریف محصولات گردشگری و بهبود سطح ارائه خدمات الکترونیک، تاکید کرد.

تیموری در این نشست که به صورت ویدوئو کنفرانس و با دو محور واکنش به کووید ۱۹ و ارتقای کارآفرینی برای رقابت‌پذیری صنعت گردشگری برگزار شد گزارشی از اقدامات ایران برای انطباق و همزیستی با کرونا مانند حمایت از فعالان صنعت گردشگری در قالب بسته های حمایتی شامل امهال بدهی ها و اعطای وام با بهره کم و دوره تنفس طولانی ارائه کرد.

حمایت مالی از صاحبان مشاغل گردشگری و ترویج سفرهای هوشمند

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ارائه بسته‌های حمایتی مالی به ذی‌نفعان صنعت گردشگری و کاهش هزینه‌ها و مخارج آنها و همزمان تلاش برای ترویج سفرهای هوشمند و مسئولانه از جمله اقداماتی است که دولت تاکنون برای کاهش آسیب ناشی از کرونا انجام داده است.

تیموری با حضور در وبینارتخصصی وزرای گردشگری دی- هشت  که پیرامون اقدامات جمهوری اسلامی ایران در همزیستی با ویروس کرونا و نتایج حاصل از این تجارب برای دوران پیش رو برگزار شد، گفت: مدیریت جو روانی حاصل از کرونا، ارائه بسته‌های حمایتی مالی به ذی‌نفعان صنعت گردشگری و کاهش هزینه ها و مخارج آنها و همزمان تلاش برای ترویج سفرهای هوشمند و مسئولانه از جمله اقداماتی است که دولت تاکنون انجام داده است.
به گفته او، همزمان با تمرکز بر گردشگری داخلی برای رونق کسب و کارهای گردشگری در دوران کرونا توجه ویژهای نیز به احیای گردشگری بین المللی معطوف شده است و بدین منظور طبق رایزنی ها و هماهنگی های صورت پذیرفته با وزارت امور خارجه در طول دوران کرونا صدور روادید ورود برای گردشگران تجاری و گردشگران درمانی بین المللی قابل انجام است. از سوی دیگر وبینارهای متعددی با مقامات گردشگری بازارهای هدف برگزار و در آنها بر ضرورت تداوم مراودات و همکاریهای گردشگری تاکید شد.  

تیموری اظهار داشت: از تجربیات بدست آمده در طول کرونا دو مورد را می‌توان نتیجه گرفت،  یکی اینکه رونق گردشگری داخلی با رویکرد هوشمندانه و مسئولانه بویژه با محوریت سفرهای خانوادگی می‌تواند در حفظ حیات بنگاه های گردشگری در دوران کرونا موثر باشد و دیگری اینکه با توجه به ترس و نگرانی شدید جهانی بواسطه شیوع کرونا، به احتمال خیلی زیاد الگوی سفر گردشگران بین‌المللی در دوران حین و پسا کرونا دستخوش تغیرات خواهد شد و این گردشگران سفرهای نزدیکتر، ایمن تر، با میانگین اقامت کمتر و در فضاهای بازتر را ترجیح خواهند داد.

ارزیابی اصالت و قیمت محصولات در نمایشگاه مجازی صنایع دستی

 خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از ارزیابی برخط، اصالت و قیمت کالاها برای نمایشگاه صنایع دستی مجازی خبر داد.

وی با اعلام این خبر که هنوز امکان حضور تعداد بیشتر هنرمند و محصولات صنایع دستی در نمایشگاه صنایع دستی مجازی وجود دارد، گفت: تا کنون یک هزار ۲۰۰ هنرمند و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ قلم صنایع دستی در این نخستین نمایشگاه مجازی حضور دارند.

وی درباره ارزیابی این محصولات گفت: ایرانی بودن محصولات و همچنین قیمت مناسب آن از سوی کارشناسان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نیکزادفر با بیان اینکه مراسم رسمی رو نمایی از سایت این نمایشگاه هفته آینده با حضور وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار می شود، گفت: البته هم اکنون نیز امکان ورود به سایت و خرید صنایع دستی موجود وجود دارد.

نیکزاد فر در ادامه با اشاره به تفاهنامه این وزارتخانه با سازمان پست جمهوری اسلامی گفت: بر اساس این تفاهنامه امکان ارسال این محصولات به دست خریداران با تخفیف وجود دارد. بر اساس آن پست ۳۰ درصد تخفیف برای ارسال محصولات هنرمندان ارائه می‌دهد؛ با این حال دنبال این هستیم تا این میزان تخفیف افرایش یابد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اضافه کرد: هنرمند صنایع‌دستی بعد از ثبت‌نام در این سامانه از سوی کارشناس صنایع‌دستی در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ارزیابی می‌شود و بعد از آن برای تایید به معاون صنایع‌دستی و یا مدیرکل استان ارجاع می‌شود و بعد از تایید نهایی از سوی مدیرکل، فرآیند ثبت‌نام هنرمند به پایان می‌رسد و امکانی به وجود می‌آید که از طریق سامانه محصولات خود را بفروشند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − 6 =