جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۸:۱۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

شبکه‌های اجتماعی، مردم و کرونا

فضای مجازی به دلایلی از جمله در دسترس بودن، سرعت بالا در انتقال اخبار، انتشار سریع پیام، تنوع و کیفیت و دارا بودن اشکال مختلف چون خبر، تحلیل، عکس، فیلم و … با استقبال زیاد مردم روبرو شده است در کشور ایران نیز بیش از ۴۰ میلیون نفر کاربر در فضای مجازی داریم که اکثر آنها […]



فضای مجازی به دلایلی از جمله در دسترس بودن، سرعت بالا در انتقال اخبار، انتشار سریع پیام، تنوع و کیفیت و دارا بودن اشکال مختلف چون خبر، تحلیل، عکس، فیلم و … با استقبال زیاد مردم روبرو شده است در کشور ایران نیز بیش از ۴۰ میلیون نفر کاربر در فضای مجازی داریم که اکثر آنها جوانان هستند و روزنامه میلیاردها پیام در این شبکه ها رد و بدل می شود و حتی اقداماتی چون فیلتر کردن و … نتوانسته تاثیر چندانی داشته باشد.
 فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با همه اشکالاتی که به آنها وارد است و بسیاری از آنها واقعیت است و باید آنها را جدی گرفت، اما در حوزه اطلاع رسانی این شبکه ها می توانند یک فرصت باشد و البته باید با برنامه ریزی مناسب و لازم بتوان با تولید محتوا از این فرصت استفاده کرد.
امروز در هر خانواده ای افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و دسترسی آسان دارند و اگر یک برنامه ریزی مناسب صورت گیرد می توان از این فرصت خوب در جهت اهدافی که داریم استفاده کنیم که نمونه آن حوادث و اتفاقات مهم مثل انتخابات، کرونا  و…‌است.
در اپیدمی بیماری کرونا که کل دنیا را درگیر خود کرد نقش شبکه های اجتماعی در کنار رسانه های رسمی و اصلی کشورها بسیار زیاد و تاثیرگذار بوده است، از روز اول پدید آمدن ویروس، مردم با گرفتن عکس، خبر، تحلیل، توئیت و … که در شبکه های اجتماعی و در سطح گسترده پخش می شد توانسته اند نقش مهم و تاثیرگذاری را در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ایفا کنند تا جایی که شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف که برند جهانی داشتند در این حوزه بسیار ناکام بودند و هم اکنون که این بحران جهانی ادامه دارد همه رسانه‌ها اعم از شبکه های تلویزیونی ،خبرگزاری ها ،نشریات و شبکه های اجتماعی می توانند در بحث آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بسیار تاثیر گذار باشند هر چند با  برنامه ریزی درست و کارشناسی بابدسعی کرد از شبکه های اجتماعی که مخاطب زیادی دارند استفاده بیشتری برد . 
نکته آخر اینکه در بحران ها و مسائل مهم مثل همین کرونا همه ما مسئولیت داریم و شعار «هر شهروند یک رسانه» کمک بزرگی به حل مشکلات و بحران ها و آگاهی مردم خواهد داشت که همه شهروندان باید ابن مسئولیت اجتماعی را درک کنند و در شرایط سخت یک رسانه باشند.
* اسدالله ربانی مهر – رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + پنج =