سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۷:۰۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

ساختن فضای «دیو و پری» مانع مشارکت حداکثری در انتخابات می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اهالی رسانه با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در گرم‌تر شدن فضای انتخابات یک نقش جدی و تعیین کننده است، گفت: نقش رسانه‌ها در انتخابات باید معطوف به این باشد که کاندیداها حامل […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اهالی رسانه با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در گرم‌تر شدن فضای انتخابات یک نقش جدی و تعیین کننده است، گفت: نقش رسانه‌ها در انتخابات باید معطوف به این باشد که کاندیداها حامل چه برنامه‌ها و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای برای پیشبرد امور کشور هستند.

به همین بهانه از حسین عبداللهی مدیر مسئول و سردبیر روزنامه آرمان ملی درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو پرسیدیم. وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار انتخابات خرداد امسال را بسیار متفاوت از سال های دیگر دانست و گفت: در وضعیت فعلی مردم نسبت به برخی از مسوولان بی اعتماد شده اند. مشکلات معیشتی و نبود یک رفاه نسبی باعث شده که انتخابات با سال‌های قبل قابل مقایسه نباشد. در این وضعیت ابتدا باید مسوولان و نهادهای نظارتی تکلیف شان را مشخص کنند که می خواهند مشارکت بالا باشد یا نه.

صداوسیما در حال و هوای گاندو مانده است

این روزنامه‌نگار با مرور عملکرد صداوسیما در ماه قبل از انتخابات توضیح داد: چند هفته بیشتر تا انتخابات باقی نمانده ولی صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی هنوز فضای انتخاباتی را ایجاد نکرده و در حال و هوای سریال گاندو و مستند پایان بازی مانده است.

عبداللهی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت پرشور در انتخابات اظهار داشت: مشارکت پرشور الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. فضای دیو و پری که الان توسط صداوسیما و برخی رسانه‌ها ایجاد شده مانع مشارکت حداکثری می شود. صداوسیما هر روز یک نفر را جاسوس و خائن معرفی می کند. انگار یک گروه از آسمان افتاده اند و هیچ مشکلی ندارند. در حالی که همه جناح ها در کشور صاحب عملکرد و پرونده هستند و مردم همه را می شناسند.

رسانه به تنهایی نمی تواند قولی بدهد

مدیر مسئول و سردبیر روزنامه آرمان ملی با اشاره به الزامات مشارکت حداکثری تاکید کرد: تمام سلایق مختلف در جامعه احساس کنند نماینده آنها بین نامزدهای نهایی وجود دارد. نامزدها باید برای رفع بحران برنامه داشته باشند و کابینه شان را بعد از تایید صلاحیت به روشنی معرفی کنند. همچنین باید گشایش اقتصادی با توافق برجام یا رفع موانع داخلی رخ دهد یا علایم قابل لمسی باشد که بشود به آن اعتماد کرد. وقتی که این اتفاقات افتاد، رسانه به عنوان پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم وارد عمل می شود و از طریق اعتمادسازی که از بالا شکل گرفته با ترویج آرامش، وحدت و تحرک نقش آفرینی می کند وگرنه رسانه به خودی خود نمی توانند از طرف خودش قولی به مردم بدهد.

باید بحران را بپذیرند

وی شرایط را بسیار سخت و بحرانی خواند و گفت: بحران مشارکت در انتخابات مجلس خودش را نشان داد. الان هم با بحران مواجه هستیم. اگر مسوولان پذیرفتند که این بحران وجود دارد می شود برایش نسخه پیچی کرد. آنها باید بپذیرند شرایط عادی نیست و در اقتصاد و مشارکت و فضای سیاسی با بحران مواجه هستیم.

این فعال رسانه‌ای درباره وظایف رسانه‌ها در روزهای پیش رو گفت: رسانه‌ها باید از بیان مطالبی که حالت انتقام جویی دارد پرهیز کنند و برنامه محوری نامزدها را مد نظر قرار بدهند. همچنین به دور از هیاهوهای سیاسی و جناحی برنامه های نامزدها و عملکرد گذشته شان را مورد بررسی قرار دهند و وارد احوالات شخصی افراد نشوند. چون در این صورت فضای اتهام زنی ترویج می شود.

اهالی رسانه باید با انتقاد درست و سازنده به دور از تخریب و مچ گیری، به بیان دیدگاه ها بپردازد. نامزدها هم باید برنامه ارائه بدهند و فقط دنبال تخریب طرف مقابل نباشند.

گروه‌های مرجع باید وارد انتخابات شوند

این روزنامه‌نگار با تاکید بر این که افراد اثرگذار باید در این انتخابات به عنوان نامزد حضور پیدا کنند اظهار داشت: گروه های مرجع باید در این انتخابات وارد شوند. چون مردم از آنها حرف شنوی دارند. باید با تایید صلاحیت سلایق مختلف و باز کردن فضا در جهت بازسازی اعتماد عمومی حرکت کرد. اعتمادسازی با سخنرانی حاصل نمی شود و باید گشایش در بخش اقتصادی و سیاسی صورت گیرد.

عبداللهی افزود: مجلس به جای آرامش بخشی در جامعه درگیری و تضاد را ایجاد می کند. دولت هم می‌خواهد از خودش دفاع کند. مردم می گویند وقتی همه با هم دعوا دارند ما چرا باید رای بدهیم. مردم دنبال گشایش اقتصادی، آرامش و رفاه نسبی هستند و هر کسی بتواند به این اهداف دست یابد، در انتخابات موفق خواهد شد.  

به گفته وی رسانه ها باید به مردم یادآوری کنند که عدم مشارکت باعث می شود اقلیتی بر اکثریت حاکم شود و مردم با مشارکت در انتخابات مانع تسلط اقلیت می شوند.

طرح دیدگاه در فضای حقیقی به جای کلاب هاوس

سردبیر روزنامه آرمان ملی با اشاره به رونق بحث های انتخاباتی در نرم افزار کلاب هاوس توضیح داد: ما باید به افراد اجازه بدهیم در فضای حقیقی دیدگاه خود را مطرح کنند. اگر نگاه مان فقط به سمت فضای غیر رسمی باشد، این فضا یک جایی مسایل نادرست را جای درست غالب می کند. در فضای مجازی صحبت های بدون سند زیاد مطرح و حق و باطل مخلوط می شود. خبر نادرست ممکن است جای خبر درست را بگیرد و تاثیر منفی بگذارد. باید گروه های مختلف به صداوسیما دعوت شوند و طرح دیدگاه کنند. در فضاهای رسمی رسانه‌ها در چارچوب قانون حرکت می‌کنند و حرف نادرست قابل اصلاح است.

به گزارش فرهنگ سار، سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده + 16 =