جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۸:۱۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

بخش موسیقی ملل در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی برگزار می‌شود

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، محمد الهیاری در پیامی نوشت: سی ‌و ششمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار  می‌شود که شیوع بیماری همه‌گیر کووید ١٩ باعث تغییراتی در روند جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری اجراهای صحنه‌ای  موسیقی در سرتاسر جهان شد […]



به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، محمد الهیاری در پیامی نوشت: سی ‌و ششمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار  می‌شود که شیوع بیماری همه‌گیر کووید ١٩ باعث تغییراتی در روند جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری اجراهای صحنه‌ای  موسیقی در سرتاسر جهان شد و به جهت اقتصادی هنرمندان سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند. اجراهای جشنواره‌ی سی ‌و ششم نیز با توجه به شرایط موجود، با هدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و احترام به حقوق جامعه، به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های بهداشتی، در این جشنواره شاهد حضور حداکثری اهالی موسیقی در بخش‌های مختلف و خاصه بخش رقابتی در قالب جایزه‌ باربد هستیم. در این بخش، آلبوم‌های دو سال اخیر هنرمندان در معرض ارزیابی هیأت انتخاب قرار گرفت. این حضور، به‌خصوص با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال و بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، باعث نشر گسترده‌تر موسیقی ایرانی برای مخاطبان بیشتر می‌شود.

اله یاری با اشاره به بخش های این جشنواره افزود: بخش‌های متنوع دیگری نیز جشنواره سی‌ و ششم را کامل کرده‌اند. جایزه‌ موسیقی و رسانه، به دلیل اهمیت رسانه در معرفی این حوزه هنری از دیگر گام‌های قابل‌توجه و مهم برای معرفی موسیقی کشور است. جایزه ترانه نیز با هدف غنابخشی به محتوای ترانه‌ها و تشویق ترانه‌سرایان برای دومین سال پیاپی به جشنواره افزوده شد.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که در راستای توسعه‌ دیپلماسی فرهنگی کشور هر ساله مدِنظر برگزارکنندگان جشنواره بوده، بخش موسیقی ملل است. حضور شش گروه بین‌المللی در قالب ۱۳ هنرمند از کشورهای مختلف می‌تواند زمینه افزایش همکاری و توسعه تعاملات بین‌المللی فرهنگی و معرفی در عرصه موسیقی را فراهم آورد. با توجه به اهمیت پژوهش در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان، بخش پژوهش نیز از دیگر قسمت‌های حائز اهمیت جشنواره‌ امسال است.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی میزبان ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی است که برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند، در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند. 
همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی، دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی از ۲۸ بهمن  به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد. و این رویداد چهارم اسفند، پس از آخرین اجراها در فضای مجازی، با معرفی برگزیدگان بخش رقابتی، جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه به کار خود پایان خواهد داد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × سه =