جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸:۰۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

عبور بزرگترین مجموعه فرهنگی مازندران از سایه سنگین توقف

مجموعه فرهنگی هنری ساری که با عنوان “تالار مرکزی ” خطاب می شود در سال ۱۳۸۶ با هدف تامین فضای مناسب برای انجام فعالیت های مهم فرهنگی هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضا برای فعالیت هنرمندان کلنگ زنی شد و در همان زمان بنا بر این بود که این پروژه با توجه […]



مجموعه فرهنگی هنری ساری که با عنوان “تالار مرکزی ” خطاب می شود در سال ۱۳۸۶ با هدف تامین فضای مناسب برای انجام فعالیت های مهم فرهنگی هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضا برای فعالیت هنرمندان کلنگ زنی شد و در همان زمان بنا بر این بود که این پروژه با توجه به اولویت دار بودنش در مدت سه سال آماده بهره برداری شود . 

اما این پروژه فرهنگی در ۶ سال نخست تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم تنها حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون این پروژه با اقدامات خوبی که در دولت یازدهم و دوازدهم در آن انجام شده است به پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۹۰ درصد رسیده است که بنا به اعلام مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد بود. 

این پروژه با فضایی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع در بلوار طبرستانی در نزدیکی دانشکده امام محمد باقر (ع) قرار دارد که دارای بخش های مختلف برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری است. بخش هایی نظیر تالارهای موسیقی ، سالن های همایش ، نگارخانه و سالن کودکان که می تواند تامین کننده نیاز هنرمندان استان باشد . 

ساری به عنوان مرکز استان مازندران کانون و میزبان اجرای برنامه های فرهنگی و هنری ملی و استانی است که غالب این برنامه ها در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در میدان امام خمینی این شهر برگزار می شود . میدانی که بدلیل قرار گرفتن در ابتدای این شهر و تردد خودروهای عبوری مکانی شلوغ و پرازدحام به شمار می رود و علاوه بر این فقدان پارکینگ همواره یکی از مشکلات افراد برای حضور و دسترسی به این مجتمع به شمار می رود . 

علاوه بر این نبود فضایی برای استقرار و امکان فعالیت انجمن و گروه های هنری باعث شده بود تا این گروهها دسترسی به مکان مناسب برای فعالیت نداشته باشند و مجتمع فعلی فرهنگی و هنری مازندران نیز نتواند جوابگوی این حجم از فعالیت ها آنها نباشد .

بنا به اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیش از ۱۰ گروه و انجمن فرهنگی هنری در استان فعالیت دارند که شامل انجمن های موسیقی ، سینمای جوان ، خوشنویسان و نمایش می باشد . 

سال ۱۳۸۶ ، آغاز راه ۱۳ ساله برای اجرای یک طرح 

همانطورکه گفته شد ساری لهعنوان مرکز سیاسی و اداری مازندران دارای ظرفیت های بالقوه فرهنگیو اجتماعی است که به همین منظور کلنگ احداث تالار مرکزی ساری در سال ۱۳۸۶ در این شهر به زمین زده شد تا ظرف مدت سه سال این طرح به انجام برسد، اما عدم پیش بینی منابع اعتباری و همچنین بی توجهی مسئولان وقت به یکی از طولانی ترین طرح های حداقل فرهنگی استان تبدیل شد. 

بنا به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران مدت زمان اجرای و تکمیل این طرح در زمان کلنگ زنی سه ساله و میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام شد. 

اسماعیل احمدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: تالار مرکزی ساری در فضایی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع در چهار بخش و ۲ طبقه طراحی شده است که شامل بخش های خدماتی و رفاهی ، آموزشی ، اداری ، تمرینی و کارگاهی ، سالن کودکان ، تالارهای موسیقی تئاتر ، سالن همایش ها و نگارخانه ها ، کتابخانه و مخزن می باشد . 

وی گفت: ظرفیت سالن کودکان ۲۲۰  نفر ، ظرفیت تالارهای موسیقی و تئاتر ۶۰۰ نفر و ظرفیت سالن همایش ها و نگارخانه ۲۰۰ نفر می باشد که با بهره برداری از آن می توان گفت بخش عمده کمبودهای بخش هنر و فرهنگ استان در زمینه فضا مرتفع می شود . 

دست‌اندازهای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی مازندران  

برغم اینکه تالار مرکزی ساری جز پروژه های فرهنگی و هنری مورد نیاز مازندران به شمار می رفت اما در روند اجرای آن تاخیر ۱۳ ساله وارد شد موضوعی که معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران آن را ناشی از کمبود اعتبار می داند .

احمدی گفت : همین کمبود تخصیص اعتبار برای اجرای این پروژه باعث شد تا با گذشت سالها از آغاز اجرای طرح ، هزینه ساخت و ساز افزایش یابد و بالتبع میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن نیز بیشتر شود . 

وی ادامه داد : این پروژه تا سال ۱۳۹۲ و آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد داشت و اکنون پیشرفت فیزیکی این طرح بیشتر از ۹۰ درصدرسیده است .

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران علاوه بر کمبود اعتبار ، کم کاری مسئولان وقت را یکی از دلایل عدم اجرایی شدن مجموعه تالار مرکزی ساری و تحقق آرزوی دیرینه اهالی فرهنگ و هنر مازندران دانست. 

عباس زارع گفت: برغم اینکه این پروژه جز پروژه های مهم و اولویت دار فرهنگی و هنری مازندران به شمار می رفت ولی آنچنان که باید و شاید در این مدت برای تکمیل آن تلاش نشده است چرا که همردیف با این پروژه ، پروژه هایی از این دست در استان های گیلان و قم در همان سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شد و پنج ساله به بهره برداری رسید .

وی علاوه بر این برخی موانع را ناشی از جریمه های شهرداری دانست و افزود : بیش از ۱۴ میلیارد ریال جریمه شهرداری برای این پروژه در نظر گرفته شد که با رای زنی های صورت گرفته و تلاش برای رفع موانع اجرای طرح این رقم به هشت میلیارد ریال کاهش یافت و توسط ارشاد این رقم پرداخت شد .

۱۴۰۰ ، سال پایان راه نیمه تمام تکمیل تالار مرکزی ساری 

وی گفت: حساسیت های ویژه استاندار مازندران برای تکمیل این طرح و پیگیری های انجام شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باعث شد در سفر مرداد ماه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بازدید از این طرح در دستور کار قرار بگیرد و منابع اعتباری جهت تکمیل آن تخصیص یابد . 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود : مرداد امسال و با حضور و بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از چند پروژه اولویت دار استان مازندران ، این پروژه نیز جز مواردی بود که مورد بازدید قرار گرفت و در همان زمان دکتر نوبخت قول مساعد تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح را داد . 

وی با اشاره به اینکه تا پارسال برای اجرای این طرح ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شد ، گفت : برای تکمیل این طرح به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که با تحقق قول مساعد رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون حدود ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است .

به گفته زارع با تخصیص این اعتبار و تامین تجهیزات مورد نیاز پیش بینی می شود این پروژه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد تا مازندران از امکانات فضای فرهنگی هنری استاندارد در حد مجموعه های تهران برخوردار شود . 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 5 =