چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۷:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

رئیس جمهور مکزیک سرانجام پیروزی جو بایدن را تبریک گفت

به گزارش چهارشنبه فرهنگ سار به نقل از نشریه اسپانیایی ال پائیس، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس دولت مکزیک، سه شنبه پس از اعلام نتایج رسمی از سوی کالج الکترال آمریکا، پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا را به رسمیت شناخت. لوپز اوبرادور که روابط خوبی با ترامپ داشت، پیش از این پیروزی بایدن را […]



به گزارش چهارشنبه فرهنگ سار به نقل از نشریه اسپانیایی ال پائیس، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس دولت مکزیک، سه شنبه پس از اعلام نتایج رسمی از سوی کالج الکترال آمریکا، پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا را به رسمیت شناخت.

لوپز اوبرادور که روابط خوبی با ترامپ داشت، پیش از این پیروزی بایدن را تا معلوم شدن نتیجه نهایی نپذیرفته بود و این موضوع انتقاداتی را هم در مکزیک و هم در آمریکا به راه انداخته و آینده روابط دو کشور را در هاله ای از ابهام فرو برده بود.

در حالی که تعدادی از سران جهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته بودند، رئیس جمهور مکزیک پیش از این گفته بود که منتظر نتایج رسمی نهایی انتخابات می ماند.

وی در این رابطه به رسانه ها اعلام کرده بود به دلیل ابهام در نتایج، عجله نکرده و منتظر می ماند و دلیل خود را احترام به حق تعیین سرنوشت از سوی ملت ها و عدم مداخله در امور داخلی واشنگتن براساس دیپلماسی مکزیک عنوان کرده بود.  

رئیس جمهوری مکزیک در پی اعلام نتایج از سوی مجمع گزینندگان آمریکا به نفع بایدن، در پیام تبریکی که برای وی  ارسال کرد، برای ادامه روابط براساس سیاست خارجی و اصول اساسی متقابل، به ویژه مبتنی بر عدم مداخله جویی و حق تعیین سرنوشت ابراز امیدواری کرد.

آمریکا یکی از بزرگترین شرکای تجاری مکزیک است که حدود ۹۰ درصد تولیدات خود را به همسایه اش صادر می کند. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، به رغم ضربات سهمگین همه گیری بر اقتصاد مکزیک که این کشور را به مرز رکود کشانده بود، بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بوده است.

ماه گذشته و در پی اعلام پیروزی بایدن در رسانه های خبری که در پی آن برخی از سران کشورهای مختلف جهان، پیروزی بایدن را به او تبریک گفتند، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد تا اعلام نتایج رسمی، این پیروزی را به بایدن تبریک نخواهد گفت.

حال باید دید روابط دوجانبه واشنگتن-مکزیکو در چه مسیری پیش خواهد رفت. البته بایدن کهنه کار از ۲۰۰۲ که لوپز اوبرادور کاندیدای ریاست جمهوری مکزیک بود، این کشور را می شناسد. لوپز اوبرادور هم در اوایل نوامبر درباره بایدن گفته بود: او را بیش از ۱۰ سال است که می شناسم. روابط بدی وجود ندارد.

از سوی دیگر پس از گذشت یک ماه، با اعلام رسمی پیروزی نامزد حزب دمکرات از سوی مجمع گزینشگران آمریکا،”ژائیربولسونارو” رییس جمهوری برزیل هم سرانجام به جو بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 2 =