دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۷:۵۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

روزشمار انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ بایدن و ترامپ در آستانه نخستین مناظره

روزنامه نیویورک تایمز بامداد دوشنبه فاش کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نخستین سال حضورش در کاخ سفید (۲۰۱۷) تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده بود. برخی رسانه های آمریکایی نوشته اند که بایدن در مناظره، از این نقطه ضعف و رسوایی ترامپ بخوبی بهره خواهد برد. این روزنامه همچنین نوشت […]



روزنامه نیویورک تایمز بامداد دوشنبه فاش کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نخستین سال حضورش در کاخ سفید (۲۰۱۷) تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده بود. برخی رسانه های آمریکایی نوشته اند که بایدن در مناظره، از این نقطه ضعف و رسوایی ترامپ بخوبی بهره خواهد برد.

این روزنامه همچنین نوشت که ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده بود. اظهارنامه و سوابق مالیاتی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز بارها مورد توجه مخالفان وی قرار داشت و تلاش بسیاری شد تا تصویری که از خود به عنوان یک کارآفرین موفق ساخته در نزد رأی دهندگان مخدوش شود.

ستاد انتخاباتی بایدن در واکنش به این افشاگری – که البته کاخ سفید آن را تکذیب کرده- بلافاصله یک آگهی انتخاباتی منتشر و مالیات ناچیز ترامپ را با هزاران دلار مالیات پرداختی اقشار گوناگون جامعه آمریکا مقایسه کرد.

—-

ترامپ از سوی دیگر بر حملات خود علیه بایدن افزوده و در توییتی خواهان آن شده که پیشو یا پس از برگزاری مناظره‌ها، از نامزدها آزمایش مواد نیروزا گرفته شود. وی چند روز پیش نیز در جمع حامیان خود در شهر فایِت ویل ایالت کارولینای شمالی گفته بود که نباید نامزد دموکرات‌ها را در مناظرها دستکم گرفت جرا که ممکن است با یک «آمپول تپل» او را برای مناظره سرحال نگه دارند.

بایدن نیز در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت که از بابت مناظره‌های انتخاباتی نگرانی ندارد، زیرا به باور وی، دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواهش آنقدرها هم باهوش نیست.

—-

گفتنی است که نخستین مناظره انتخاباتی از مناظره‌های سه گانه نامزدهای ریاست جمهوری بامداد فردا سه شنبه (۸ مهر) در ایالت اوهایو و به میزبانی مجری شبکه فاکس نیوز برگزار می‌شود. نانسی پلوسی رئیس مجلس آمریکا پیشتر از بایدن خواسته بود که در مناظره‌ها شرکت نکند. قرار است در این دور از مناظرات ۷۵ تا ۸۰ نفر از مردم حضور داشته و قبل از شروع مناظرات تست کرونا بدهند.

تارنمای نشریه آمریکایی یو اس نیوز با انتشار کارتونی پیش بینی کرد که محتوای نخستین دور مناظره‌ها تنها به فحاشی و توهین نامزدها به یکدیگر اختصاص یابد.

در ادامه حملات تبلیغاتی نامزدها، هواداران ترامپ پس از ۳ سال، دوباره ویدئویی از سخنرانی سال ۲۰۱۶ بایدن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن معاون وقت باراک اوباما در به شوخی به سربازان حاضر توهین می‌کند. به نظر می‌رسد این ویدئوی چند ثانیه‌ای که در کانال ترامپ در یوتیوب نیز بارگذاری شده در واکنش به شایعات اخیر در مورد توهین رئیس جمهوری آمریکا به سربازان جانباخته این کشور در جنگ جهانی اول منتشر شده باشد.

نتایج جدیدترین نظرسنجی ها کماکان از برتری بایدن بر ترامپ خبر می دهد. شبکه‌ای بی سی نیوز آمریکا روز یکشنبه (۸ مهر) خبر داد که در تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی، جو بایدن دستکم ۱۰ درصد از دونالد ترامپ پیش افتاده است.

به گزارش این شبکه، نظرسنجی مشترک ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن با ۵۴ درصد در این رقابت شانه به شانه از ترامپ با ۴۴ درصد، بالاتر است، اما هنگامی‌که نامزدهای مستقل و حزب سبز به این نظرسنجی افزوده شوند، نسبت محبوبیت این ۲ رقیب به ۴۹ درصد در برابر ۴۳ درصد کاهش می‌یابد.

نتیجه جدیدترین نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک‌تایمز و کالج سیِنا در ایالت رقابتی پنسیلوانیا نیز حاکی از پیشی گرفتن ۹ درصدی بایدن از ترامپ است. ابن نظرسنجی که بلافاصله پس از معرفی جایگزین محافظه‌کار روث بیدر گینسبرگ لیبرال انجام شد، نشان می‌دهد که بایدن در میان رأی‌دهندگان احتمالی از ۴۹ درصد حمایت برخوردار بوده و ترامپ نیز توانسته ۴۰ درصد از این جامعه آماری را با خود همراه سازد.

با توجه به شیوع کرونا در آمریکا و توجه مردم به گزینه رأی‌گیری پستی، نشریه پولیتیکو و موسسه افکارسنجی مورنینگ کانسالت نظرسنجی مشترک در این مورد انجام دادند که نتیجه آن نشان می‌دهد که دوسوم رأی‌دهندگان انتظار ندارند که برنده انتخابات همان شب مشخص شود. بیشتر مشارکت‌کنندگان این نظرسنجی معتقدند که با توجه به استقبال از رأی‌گیری پستی برنده قطعی انتخابات ظرف یک هفته مشخص شود.

۵۳ درصد رأی‌دهندگان نگرانند که ترامپ به صورت زودهنگام خود را برنده انتخابات معرفی کند و یک‌سوم پرسش‌شوندگان نیز چنین دغدغه‌ای را در مورد بایدن دارند.

زیر سؤال بردن سلامت انتخابات نه تنها از جانب برخی از رأی‌دهندگان بلکه از سوی مجری اصلی آن یعنی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز صورت می‌پذیرد.

دونالد ترامپ ساعاتی پیش با بازنشر فیلم یکی از گروه‌های پژوهشگر محافظه‌کار مدعی شد که انتخابات ۱۳ آبان متقلبانه خواهد بود. در این فیلمبرداری مخفیانه، خرید و فروش آرا در ایالت مینه سوتا به تصویر درآمده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × پنج =