چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵:۳۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

سفیر تهران در پکن: سند همکاری‌های جامع ایران و چین علیه هیچ کشوری نیست

«محمد کشاورز زاده» در مصاحبه با یک روزنامه چینی، ضمن تشریح اهمیت سند ۲۵ ساله همکاری‌های جامع تهران و پکن، تاکید کرد این سند هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد.



به گزارش گروه بین‌الملل فرهنگ سار، نشریه چینی «گلوبال تایمز» مصاحبه‌ای با «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین با موضوع سند همکاری‌های جامع که اخیراً میان ایران و چین به امضا رسید، انجام داده است.

گلوبال تایمز در مقدمه این مطلب نوشت: چین و ایران اخیراً توافقی ۲۵ ساله را برای افزایش همکاری‌های جامع در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت به امضا رساندند. بعد از امضای این سند، برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند آن را منفی جلوه دهند. برخی از آن‌ها ادعا کردند این سند در ایران با انتقاد مواجه شده است. شرایط واقعی چگونه است؟ آیا اجرای این توافق تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت؟ ایران چطور همکاری خود با چین را ارزیابی می‌کند؟ «زی ونتینگ» خبرنگار گلوبال تایمز درباره این مسائل با محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در چین گفت‌وگو کرده است.

کشاورز زاده در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره نظر وی در خصوص ادعاهای رسانه‌های غربی گفت: رسانه‌های غربی همچنان از اهرم «رسانه» برای گسترش سلطه استعماری خود استفاده می‌کنند. آن‌ها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی برای ممانعت از همکاری دوستانه ایران و چین منتشر می‌کنند. ایران و چین قرن‌ها روابط دوستانه و صلح‌آمیز داشته‌اند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده‌اند. در طول تاریخ، دو کشور از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت‌آمیز برخوردار بوده‌اند و طرح کمربند و جاده یک بار دیگر آن را احیا کرد.

وی افزود: چین هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هرگز تلاش نکرده کشوری دیگر را اشغال کند. کشورهای غربی چین را که یک قدرت جهانی در حال ظهور است، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می‌دانند. آن‌ها برقراری روابط استراتژیک و دوستانه بلند مدت بین چین و کشورهای مستقل دیگر مثل ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می‌دانند. آن‌ها تلاش می‌‌کنند تصویری بد از چین را برای ترساندن مردم سایر کشورها ارائه دهند. وقتی که همکاری اقتصادی برای مردم محلی رفاه به ارمغان بیاورد و معیشت آن‌ها را بهبود بدهد، این تبلیغات مسموم و غیر واقعی غرب تاثیر خود را از دست می‌دهد.

در حال تکمیل …


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × یک =