پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۵:۴۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۶

ادامه رکورد شکنی همه‌گیری کرونا در اروپا

به گزارش فرهنگ سار، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ و در آستانه تعطیلات سال نو میلادی اکثر شهروندان اروپایی در حالی از بیم موج جدید کرونا خانه نشین شده اند که هنوز چشم انداز روشنی در مورد شرایط پس از محدودیت های شدید وجود ندارد. این در حالی است که ظهور نوع جهش یافته ویروس کرونا […]



به گزارش فرهنگ سار، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ و در آستانه تعطیلات سال نو میلادی اکثر شهروندان اروپایی در حالی از بیم موج جدید کرونا خانه نشین شده اند که هنوز چشم انداز روشنی در مورد شرایط پس از محدودیت های شدید وجود ندارد.
 این در حالی است که ظهور نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس و شائبه مشاهده آن در ایتالیا و چند کشور دیگر امکان سرایت سریع آن به دیگر مناطق اروپا، نگرانی ها را دو چندان کرده و سفرهای زمینی، هوایی و دریایی محدود بین کشورهای اروپایی را نیز مختل کرده است. در حال حاضر کشور های زیادی در اروپا و خارج از اروپا ترافیک هوایی از و به انگلیس را متوقف کرده اند.

در حالی که کشورهای اروپایی تدابیر و برنامه های سخت‌گیرانه ای را برای کنترل شیوع ویروس به اجرا گذاشته اند، اما شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در اروپا همچنان رکورد می شکند.

آلمان

بر اساس علام موسسه روبرت کخ (RKI) در روز سه شنبه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹،۵۲۸ نفر به این ویروس آلوده شده اند. همچنین تعداد مرگ های کرونا در  یک روز با افزایش ۷۳۱ نفر به ۲۷۰۰۶ نفر رسیده است.

طبق آمارهای رسمی از زمان شروع همه گیری در آلمان ۱،۵۳۰،۱۸۰ مورد آلودگی ثبت شده و تعداد کسانی که بهبود یافته اند در حدود ۱،۱۳۶،۷۰۰ نفر است.

موسسه روبرت کخ همچنین در مورد بالارفتن شاخص هفت روزه میزان آلودگی به کرونا ابراز نگرانی کرد. این شاخص روز سه شنبه ۱۹۷.۶ نفر بود که نشان دهنده تعداد آلودگیهای جدید در هر نفر طی صدهزار نقر در یک هفته بوده و یک رکوردشکنی نگران کننده است.

در همین حال مثبت بودن آزمایش کرونای چند مسافر لندن نیز به نگرانی ها در این کشور دامن زده است. طبق یک گزارش رسانه ای ، حداقل ۱۰ مسافر در آخرین پروازهای مسافربری از انگلیس که به زمین نشستند ، به کرونا آلوده بوده اند. روزنامه “بیلد” به نقل از مقامات می نویسد ، این افراد در هواپیماهای مختلفی بودند که روز یکشنبه در برلین ، اشتوتگارت ، هانوفر و دورتموند فرود آمدند.

انجمن بیمارستان های آلمان با ابراز نگرانی از وخیم تر شدن اوضاع اعلام کرده که از تشدید محدودیت های کرونایی حمایت می کند. در حال حاضر شرکت های هوایپیمای از جمله لوفت هانزا به انتقال مسافران خود به انگلیس ادامه می دهند ، اما بدون مسافر بازمی گردند.

فرانسه

شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در فرانسه نیز نگران کننده است. در این کشور طی یک هفته اخیر ۹۹ هزار و ۲۳۶ نفر به کرونا آلوده شده اند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم اخیرا به این بیماری مبتلا شده و در قرنطینه به سر می برد. در حال حاضر میزان سرایت هفتگی ویروس در ۱۰۰ هزار نفر در فرانسه ۱۴۸.۱ نفر است که با رقم قابل قبول ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر فاصله ای فاحش دارد. در هفت روز گذشته ۲۶۱۸ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته اند که به طور تقریبی ۹۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

دولت فرانسه با ابراز نگرانی از امکان ورود ویروس جهش یافته از انگلیس به سراسر اروپا، یک سازوکار در سطح اتحادیه اروپا را برای فعال کردن سریع ترافیک بین انگلیس و اتحادیه را پیشنهاد داده است. وزیر حمل و نقل فرانسه تاکید کرده که برای این منظور باید طی حتی چند ساعت آینده اقدامات بهداشتی مناسب انجام شود. فرانسه در حال حاضر محور کانال مانش را مسدود و مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی پروازها را از انگلیس متوقف کرده است.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه مبتلا به کرونا ، همچنان علائم کووید-۱۹ را نشان می دهد. سخنگوی دولت می گوید ، به طور کلی وضعیت او پایدار است. دفتر ریاست جمهوری روز پنجشنبه اعلام کرد که آزمایش مکرون ۴۳ ساله مثبت است. وی در مقر ریاست جمهوری نزدیک کاخ ورسای به قرنطینه رفته است.

ایتالیا

این کشور واکسیناسیون کرونا را از ۲۷ دسامبر آغاز می کند. در حال حاضر اقدامات کرونایی به ویژه در ایام تعطیل در سراسر کشور در حال تشدید است. از ۲۴ دسامبر تا ۶ ژانویه ، محدودیت های شدید در این کشور مدیترانه ای اعمال می شود. طی هفته های اخیر نیز فقط در چهار روز کشور به یک وضعیت آرام (وضعیت نارنجی) بازگشت.

هم اکنون در سراسر این کشور با حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت وضعیت قرمز اعلام شده که به معنی تعطیلی مغازه ها ، بارها و رستوران ها و منع عبور مرور است. تنها فروشگاه های نیازهای روزمره مانند سوپرمارکت ها و داروخانه ها دایر هستند. افراد فقط تحت شرایطی مجاز به بیرون رفتن از خانه هستند ، به عنوان مثال برای رفتن به محل کار یا دکتر یا خرید. سفر بین مناطق نیز ممنوع است. بازدید از آشنایان فقط به شکل محدود و در طول روز مجاز است.

ایتالیا در ۷ روز گذشته شاهد سرایت ۱۷۹.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده و میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر نیز به ۱۱۴.۷ نفر رسیده است.

پرتغال

این کشور وضعیت اضطراری کرونایی را تا ۲۳ دسامبر تمدید کرده است. همچنین از ساعت ۲۳ شب سال نو ممنوعیت رفت و آمد سراسری برقرار می شود. این در حالی است که وضعیت سرایت هفتگی کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این کشور بسیار نگران کننده بوده و به رقم ۲۴۶ نفر رسیده است. در یک هفته اخیر ۵۴۲ نفر در این کشور بر اثر کرونا جان باخته اند که این به معنی فوت ۶۰.۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

انگلیس

نوع جدید ویروس کرونا برهم زننده برنامه های کریسمس میلیون ها نفر در انگلیس بوده و پایتخت را مجبور به تعطیلی کامل کرده است. در این کشور شاخص آلودگی هفتگی به کرونا از متوسط کشورهای اروپایی بیشتر است و میزان آن به رقم ۳۰۵.۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. میزان مرگ و میر هفتگی به ازای ۱۰۰ هزار نفر نیز در انگلیس به ۱۰۱.۵ نفر رسیده است.

این ویروس جهش یافته به ویژه در جنوب شرقی انگلیس به سرعت در حال گسترش است و به گفته مقامات ، تا ۷۰ درصد مسری تر از شکل شناخته شده قبلی است. شرکت های هواپیمایی متعددی ترافیک هوایی به این کشور را متوقف کرده اند.

در عین حال ویروی مشابهی نیز در آفریقای جنوبی مشاهده شده که به انگلیس نسبت داده می شود. اما به گفته یک محقق انواع کرونایی که در انگلیس و آفریقای جنوبی در حال گسترش است ، احتمالاً ارتباط مستقیمی با هم ندارند.

مرجع بهداشتی اروپا (ECDC) نیز در ارزیابی خود روز یکشنبه اعلام کرد که این نوع کرونا در آفریقای جنوبی هیچ رابطه تکاملی نزدیک با انگلیس ندارد. اما این نشان می دهد که ظهور انواع ویروس با خصوصیات مشابه احتمالاً غیر معمول نیست.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با توجه به انزوای روزافزون کشورش به دلیل گسترش کرونای جدید، روز دوشنبه جلسه ای بحرانی برای دولت تشکیل داد تا از جریان حمل و نقل کالاهای ضروری به این کشور اطمینان حاصل شود.

اتریش

اتریش از ۲۶ دسامبر (۶ دی) حداقل به مدت سه هفته محدودیت های شدید کرونایی را به اجرا می گذارد. بر این اساس محدودیت های عبور و مرور از ۲۶ دسامبر تا ۲۴ ژانویه مجدداً در تمام روز اعمال می شود. خروج افراد از خانه نیز تنها به دلایل قانع کننده ای مانند خرید اقلام ضروری، ویزیت پزشک ، کار یا تحصیل و یا حضور ​​در فضای باز مجاز خواهد بود.

به استثنای مغازه های نیازهای روزمره ، ارائه دهندگان خدمات خرده فروشی و اماکنی مانند آرایشگاه ها تا ۱۷ ژانویه بسته خواهند بود و کلاس های دانش آموزان به شکل آنلاین برگزار می شود. ایالت ها و نواحی فدرال باید به طور مستقل در مورد افتتاح مناطق اسکی و بالابر تصمیم بگیرند.

تعداد آلودگیهای جدید در این کشور در آستانه تعطیلات سال نو کمی کاهش داشته اما همچنان بیش از میزان تعیین شده است. در اتریش طی هفت روز گذشته ۱۶۲.۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به کرونا آلوده شده اند و میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر نیز ۶۱.۴ نفر بوده است.

طبق اعلام وزارت های بهداشت و کشور ، طی یک روز ۱۵۱۹ آزمایش مثبت جدید ثبت شده که نشانگر کاهش موارد ابتلاست. هفته پیش این میزان بیش از ۲۵۰۰ مورد جدید کرونا در روز بوده است.

جمهوری چک

در جمهوری چک که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است ، تعداد مرگ و میرهای کرونا از ابتدای شیوع همه گیر بیش از آستانه ۱۰ هزار نفر بوده است. این کشور در حال تغییر از سطح هشدار کرونا  به سطح ۳ است (بالاترین سطح ۴ است). در بین کشورهای اروپایی جمهوری چک روکرود نگران کننده ای در مورد میزان ابتلا به جا گذاشته به طوری که شمار مبتلایان طی هفت روز گذشته به ۴۳۶.۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

همچنین شمار مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند این کشور نیز رقم ۹۷.۸ نفر را نشان می دهد.  طی هفته های آینده رستوران ها ، هتل ها و موزه ها در این کشور باید بسته بمانند. محدودیت های خروج و ساعت منع رفت و آمد شبانه از ساعت ۱۱ تا ۵ صبح اعمال می شود.

مناطق اسکی در رشته کوه های کم ارتفاع از ۱۸ دسامبر مجاز به فعالیت هستند. «آندره بابیس» نخست وزیر تاکید کرده که استفاده از پیست های اسکی فقط برای مردم محلی مجاز خواهد بود.

اسلواکی

در اسلواکی تعطیلات سراسری که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود از روز شنبه آغاز شده است. همزمان محدودیت های خروج نیز از ساعت ۵ صبح به اجرا درآمده و افسران پلیس خیابان ها و ایستگاه های قطار را به طور منظم بازرسی می کنند. علاوه بر مشاغل مورد نیاز فوری ، رفت و آمد به محل کار نیز مجاز است. سوپرمارکت ها مجاز به فروش مواد غذایی هستند اما مجبورند از قانون منع فروش کالاهای دیگر پیروی کنند.

دولت مدارس را تعطیل کرده اما اجازه فعالیت آسانسورهای اسکی و پیست های اسکی را داده که این اقدام، انتقادات رسانه ها را به دنبال داشته است. یکی از مشهورترین مراکز اسکی در این کشور متعلق به «بوریس کولار» رئیس راست گرای پوپولیست پارلمان است.

این در حالی است که میزان سرایت آلودگی در این کشور نیز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بسیار بالا (۳۴۹.۸) نفر است. با این حال شمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور (۲۹.۷ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر) کمتر از همسایه غربی اش است.

سوئد

در این کشور اسکاندیناوی از آنجا که تعداد آلودگی های جدید با ویروس کرونا همچنان در حال افزایش است ، دولت از روز جمعه قوانین سختگیرانه تری را اعلام کرده است. از شب کریسمس به بعد حداکثر چهار نفر مجاز به نشستن بر سر یک میز در رستوران ها هستند و بعد از ساعت ۸ نیز کسی مجاز به مصرف الکل نیست.

برای اولین بار از زمان شیوع همه گیری «استفان لوفون» نخست وزیر از سوئدی ها خواسته که در حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند. با این حال عدم رعایت این قانون مجازات ندارد.

به مراکز خرید ، فروشگاه ها و سالن های بدنسازی توصیه شده که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت ، تعداد مشتریان خود را محدود کنند. موزه ها ، کتابخانه ها ، استخرها و سایر اماکن عمومی غیرضروری تا ۲۴ ژانویه بسته خواهند بود. لوفون همچنین از سوئدی ها خواست که در صورت امکان ارتباطات اجتماعی خود را محدود کرده و از خانه کار کنند.

سوئد طی هفت روز گذشته ۴۵۷.۲ آلودگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر را ثبت کرده که این میزان تنها با کشورهایی مانند صربستان (با ۴۶۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) و کرواسی و اسلوونی (هر یک با بیش از ۴۵۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) قابل مقایسه است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × پنج =