چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۷:۵۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴

ایزدی: ترامپ می‌تواند در انتخابات شکست بخورد ولی در کاخ سفید بماند

به گزارش خبرنگار سیاسی فرهنگ سار، «فواد ایزدی» روز یکشنبه در نشست تخصصی تاثیر آمریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین المللی افزود: «جو بایدن» درچند روز گذشته از نظر آمار در نظرسنجی از ترامپ جلوتر بوده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، ترامپ برای اینکه در کاخ سفید باقی بماند، راهکارش این […]



به گزارش خبرنگار سیاسی فرهنگ سار، «فواد ایزدی» روز یکشنبه در نشست تخصصی تاثیر آمریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین المللی افزود: «جو بایدن» درچند روز گذشته از نظر آمار در نظرسنجی از ترامپ جلوتر بوده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، ترامپ برای اینکه در کاخ سفید باقی بماند، راهکارش این است انتخابات را به سمت کشمکش و دعوا بکشاند. زیرا قانون اساسی آمریکا این امکان را به رییس جمهوری می‌دهد که رای کمتری بیاورد ولی در انتخابات پیروز شود. اما سوال اینجاست که چرا ترامپ با استفاده از گزینه تقلب می‌تواند در کاخ سفید باقی بماند؟

استاد گروه مطالعات آمریکا دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت میان انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا تصریح کرد: در ساختار سیاسی آمریکا برگزاری انتخابات برای ریاست جمهوری دیده نشده است در حالی که در ایران اگر مردم برای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای نیایند، عملا انتخابات انجام نشده است. اما در آمریکا اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند،   مشکل ساز نخواهد بود زیرا طبق قانون اساسی آمریکا، فرمانداران ایالتهای آمریکا، اسامی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا معرفی می‌کنند و  آنها نیز رییس جمهوری را انتخاب خواهند کرد.

ایزدی ادامه داد:‌ از این ۵۰ ایالت، ۲۶ ایالت آمریکا جمهوری خواه و طرفدار ترامپ هستند و ۲۳ ایالت نیز دموکرات و یک ایالت نیز آرای مساوی دارد که آرا همه  ایالت‌ها نقش مهمی در انتخاب رییس جمهور آمریکا خواهد داشت. بر همین اساس طبق قانون اساسی آمریکا ترامپ می‌تواند در انتخابات شکست خورده ولی در کاخ سفید باقی بماند.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: البته مسیر دومی نیز هست که می‌تواند برای باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید کمک کننده باشد اینکه اگر تعداد آرای رییس جمهوری به عدد ۲۷۰ رای الکترا (مجمع گزینندگان) نرسید، مجلس نمایندگان رییس جمهوری را انتخاب می‌کند. حال سوال اینجاست که اگر میان دو نامزد ریاست جمهوری دعوا شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ایزدی عنوان کرد: در صورت دعوای میان دو نامزد به مانند آنچه درسال ۲۰۰۰ بین جرج بوش پسر و ال‌گور رخ داد، دادگاه عالی باید در این باره نظر بدهد که از جمع ۹ قاضی فعلی، سه قاضی جمهوری خواه هستند که یعنی هم اکنون یک سوم آرا را ترامپ دارد که در اینجا هم فضا به سود ترامپ است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه از ۹ ایالتی هم که رای خاکستری دارند، ‌هشت ایالت جمهوری خواه هستند، یادآور شد:‌ در صورتی که در یک ایالتی ادعای تقلب و دعوا شود،   آن ایالت می‌تواند فرد مورد نظر خود را انتخاب کرده و معرفی کند که در اینجا هم از نظر قانون ایالتی به سود ترامپ است. البته ادعای تقلب زمانی می‌تواند از سوی ترامپ مطرح شود که فاصله آرای او با رقیب نزدیک باشد در غیر این صورت استفاده از این روش سخت خواهد بود.

ایران، موضوع مهم انتخابات آمریکا بوده است

ایزدی با بیان اینکه همیشه در ۴۱ سال  گذشته موضوع ایران در انتخابات آمریکا مطرح بوده،  تصریح کرد: از زمانی که لانه جاسوسی تسخیر شد آمریکایی‌ها موضوع ایران در انتخابات ریاست جمهوری را لحاظ کردند و آزادی جاسوسان آمریکایی در آن زمان جدالی بین ریگان و کارتر در انتخابات سال ۱۹۸۰ بود و این رویکرد تا الان همچنان ادامه دارد.

استاد گروه مطالعات آمریکا دانشگاه تهران با اشاره به پرداختن نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به شهید سردارسلیمانی و سخنان بی ادبانه اخیر ترامپ نسبت به ایران، عنوان کرد: همه این مسائل  در این ۴۱ سال گذشته نشان از اهمیت ایران برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. اما سوال اینجاست که چرا موضوع ایران برای انتخابات آمریکایی‌ها مهم است؟  

ایزدی ادامه داد: دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری را برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی انجام داد و هرچند این عامل سبب افزایش قیمت دلار و مشکلات اقتصادی شد ولی جمهوری اسلامی نه تنها تسلیم نشد و امتیاز نداد بلکه در موضوع هسته‌ای و موشکی و دیگر مسائل امتیاز هم گرفت.

وی افزود: سیاست روسای جمهوری قبلی آمریکا نشان داده است که یک نفر در دوره در سمتی باقی نمی‌ماند. بنابراین بعید است مایک پمپئو در دوره بعد هم مسوول سیاست خارجی آمریکا باشد. ولی سوال اینجاست که اگر بایدن رییس جمهوری آمریکا شود، آیا سیاست ایالات متحده نسبت به ایران  تغییر خواهد کرد؟

ایزدی تصریح کرد:‌ در حقیقت باید این رفتار تغییر کند زیرا دموکرات‌ها مخالف سیاست فعلی جمهوری خواهان در قبال ایران هستند. البته دموکرات‌ها خروج ترامپ از برجام را غیراخلاقی نمی‌دانند بلکه آنها معتقد است که آمریکا می‌توانست با باقی ماندن در برجام از این ساز و کار استفاده کرده و از ایران به نفع آمریکا امتیاز بگیرد. زیرا دموکرات‌ها مدعی هستند که ایران نه تنها امتیاز نداده بلکه فعالیت‌های خود را در حوزه موشکی و هسته‌ای تقویت کرده است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران یادآورشد: دموکرات‌ها می‌گویند با ایران وارد یک گفت وگو خواهند شد و برجام را هم اجرا می‌کنند. البته به نظر می‌رسد در این راه شروطی برای جمهوری اسلامی تعیین کنند.

ایزدی با تاکید بر اینکه رویکرد هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا براندازی سیستم سیاسی ایران است و فقط در سیاست و اجرا با یکدیگر اختلاف دارند، اضافه کرد: اینکه در کشور منتظر انتخاب رییس جمهوری آینده آمریکا باشیم،  خوب نیست. همانطور که کشور نباید منتظر برجام و برجام اروپایی‌ها می‌ماند. بلکه باید این ذهنیت را در آمریکایی‌ها ایجاد شود که ایرانیان آمریکا را رها کرده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سخنان ترامپ که مدعی است در صورت انتخاب دوباره درمدت یک ماه با ایران به توافق می‌رسد، گفت: این رویکرد ترامپ نشات گرفته از تصوری است که از ایران دارد زیرا او بر این باور است که عده‌ای در کشور منتظر انتخابات آمریکا هستند.

وی موضوع روابط ایران و آمریکا را حل نشدنی دانست و اظهارداشت: ارتباط ما با آمریکا به گونه ای است که تحریم،  مشکلات اقتصادی و جدال بین این دو کشور ادامه خواهد داشت و فقط باید ایران در سیاست خارجی خود نگاه به آسیای شرقی حتی آمریکای جنوبی را تقویت کند زیرا اروپا هم نشان داده که سگ دست آموز آمریکا است.

ایزدی با تاکید بر اینکه رویکرد جمهوری خواهان در این زمان، جنگ با ایران نیست، افزود: البته آمریکا در تاریخ خود همیشه بدون توجه به اخلاقیات جنگ افروزی می‌کرده است.   ولی در این زمان و در بیشتر محافل و جلسات، جمهوری خواهان به دوری از جنگ تاکید دارند  و تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق اثبات کننده این مدعا است.

ادامه دارد…

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 + 2 =