شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۴:۴۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

دوره جدیدی از دینداری با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت

حجت الاسلام محمد طهماسبی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در واقع تجدید حیات اسلام بود.  گاهی در بررسی نتایج انقلاب اسلامی فقط مباحث مادی را مطرح می کنیم که جای خود دارد و بخشی از مباحث است؛ […]



حجت الاسلام محمد طهماسبی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در واقع تجدید حیات اسلام بود.

 گاهی در بررسی نتایج انقلاب اسلامی فقط مباحث مادی را مطرح می کنیم که جای خود دارد و بخشی از مباحث است؛ ولی یک محور دیگر از انقلاب برای کسی که به خدا و معاد اعتقاد دارد و حاضر است منافع مادی خود را فدای آرمان ها و اعتقاداتش کند، مطرح می‌شود. انقلاب اسلامی از این منظر کار بزرگی کرده است. چون مسیر دنیایی را که به سمت مادیت صرف در حال حرکت بود، تغییر داد و حتی برخی بزرگان مسیحیت گفتند که انقلاب اسلامی مسیحیت را نیز زنده کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران توجه مردم جهان به دین بازگشت و انقلاب، دین را به میان زندگی انسان ها آورد و دوره جدیدی از دینداری را شروع کرد در حالی که دنیا به سمت حذف دین حرکت می‌کرد. این انقلاب حرکتی شد تا امید به ظهور و منجی عالم بشریت به صورت واقعی‌تر لمس شود. یعنی اگر تا قبل از انقلاب مردم امیدهایی به ظهور داشتند ولی نشانه‌هایی نمی‌دیدند، بعد از انقلاب دیدند گام هایی به آن سمت برداشته می‌شود و گروهی که قرار است از آن حضرت دفاع کنند، نظام می‌گیرند و یک مجموعه انسانی زیر این پرچم برای حاکمیت الهی در زمین شکل می‌گیرد.

مردم ایران دین‌زده نشده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که برخی از افراد در سال‌های اخیر دین زده شده اند، اظهار داشت: مردم ما دین زده نشده اند بلکه مسئول زده شده‌اند. مردم از برخی مسئولان دل‌زده شده‌اند؛ یعنی اینگونه برداشت کرده‌اند برخی مسئولان به شعارهایی که می‌دادند، عمل نکرده اند در حالی که مردم در شهادت حاج قاسم سلیمانی نشان دادند اگر احساس کنند مسئولی به شعارهای دینی و انقلابی خود عمل کرده است، در تشییع پیکر او میلیون ها نفر شرکت می‌کنند.

اکنون نیز اگر مردم با مسئولی قهر می کنند به معنای آن نیست که از دین یا انقلاب زده شده باشند، از این زده شده اند که این مسئول یا نماینده مجلس یا مسئول اجرایی به شعارهایی مانند دفاع از مستضفعان و عدالت اجتماعی اعتقادی ندارند. چون می بینند عده ای اختلاس می کنند و به دنبال منافع شخصی خود هستند.

وی تاکید کرد: مردم تشنه حاکمیت دین و عمل به شعارهای انقلاب هستند و نشانه آن این است که هرجا مسئولی برای انقلاب و نظام مطابق دستورات شرعی عمل می کند، مردم شیفته او می‌شوند. در واقع فطرت انسان تشنه دستورات الهی است و آنچه که خدا خواسته و آنچه در شعارهای انقلاب ماست از سوی هر کسی که فطرتی پاک داشته باشد، پذیرفته می‌شود.

خطای مسئولان را به پای دین نگذاریم

این پژوهشگر مذهبی افزود: حرف انقلاب همیشه زنده است و هر جا خطا کرده باشیم، می‌توانیم به دستورالعمل حرکتمان برگردیم. در صدر اسلام نیز که پیامبر اکرم (ص) دین را ارائه کرد اینگونه بود. یعنی بعد از دوره‌ای به دین عمل نشد و افرادی مانند یزید حاکم جامعه اسلامی شدند. بنابراین کسی نمی تواند بگوید اسلام دین خوبی نیست بلکه می‌توان گفت این بخش از دین اشتباه عمل شده، همچنان‌که امام واقعی جامعه اهل بیت (ع) بودند و دیگران به جای آنان بر مسلمانان حکمرانی می‌کردند.

اگر در انقلاب اسلامی نیز مسئولی خطا می کند باید این مساله را تفکیک کرد.  انقلاب اسلامی حقیقتی دارد که باید بسنجیم آیا مسئولان مطابق آن حقیقت به انقلاب عمل می کنند یا نه و اگر این تفکیک صورت بگیرد، متوجه می شویم مردم ما دیندار و معتقد هستند و به انقلاب عشق می ورزند و آمادگی دارند خود را با حقیقت منطبق کنند.

طهماسبی افزود: مردم ایران در دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، مشکلات اقتصادی و دفاع از حرم هر جا احساس کردند اصل انقلاب و اسلام در میان است، جان و مال خود را داده اند و هر جا عقب کشیدند، مربوط به زمانی است که مسئولی مخالف این شعار عمل و سوء استفاده کرده است و مردم از آن رفتار دلزده می‌شوند.

عزتی پس از ۲۰۰ سال

وی افزود: ایام دهه فجر زمانی است که دوباره این توجه را زنده کنیم که اصل انقلاب چه گوهری است و تلاش کنیم تا همه مردم و مسئولان به این شعارها برگردند. انقلاب اسلامی به کشور ما استقلال داد در حالی که در ۲۰۰ سال اخیر همیشه زیرمجموعه و تحت فشار قدرت های استکباری بوده است.

مردم ایران با پیروزی انقلاب اسلامی استقلالی پیدا کرده اند که اراده آن به دست مردم است و مردم تصمیم می گیرند و این آزادی را به دست آوردند که با وجود مشکلات روی پا خود بایستند و عزت یافتند به گونه ای که قدرتمندان جهان می گویند ایران موضوع اصلی آنهاست و موضوع اصلی دشمنی دشمنان بزرگ بشریت است.

وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از یک کشور حاشیه ای که ژاندارم منطقه و تحت فرمان کسی دیگر بوده به قدرت جهانی تبدیل شده و به سمتی می رود که قدرت های اصلی دنیا مسائل و برنامه های خود را با آن تنظیم می کنند.

طهماسبی افزود: این عزت خیلی مهم است؛ عزتی که مستضفعان و بسیاری مردم جهان از یمن، بحرین، عراق، لبنان و سوریه تا کشمیر و کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی و هر جا می خواهد با ظلم مبارزه کند، امیدشان به انقلاب اسلامی و نگاهشان به ایران است و با این امید حرکت می کنند.

در عمل نیز دیدیم داعش می خواست منطقه را به آتش بکشد ولی تفکر انقلاب اسلامی مقابل آن ایستاد و اگر کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن به میدان آمدند به دلیل آن است که به این تفکر پیوستند و این صدور انقلاب به معنای واقعی است.

وی با اشاره به دستاوردهای ۴۲ سال گذشته گفت: هویت ایران بعد از ۲۰۰ سال تحقیر شدن به جایی رسیده که در دانش های پیشرو از سلول های بنیادی و نانو و هوافضا تا مسائل موشکی و هسته ای و پزشکی جزو چند کشور اول دنیاست.

طهماسبی ادامه داد: این پیشرفت ها به دلیل احیای عزت مردم بوده و دانشمندان احساس عزت کردند و این جمله امام که «ما می توانیم» در وجود مردم نهادینه شد تا جایی که به چنین پیشرفت هایی رسیده ایم در حالی که در گذشته وابسته بودیم. البته اکنون نیز برخی تفکر وابستگی را دارند و تصور می کنند ما باید از دیگران استفاده کنیم.

وی با اشاره به آیه ۳۸ سوره حج تاکید کرد: کسی که مومن نیست فقط با علل مادی پیش می رود ولی کسی که مومن است علاوه بر علل مادی نصرت الهی را دارد و خدا مومنان را یاری می کند و لذا می بینیم کارهایی که در دنیا طی چند دهه طول می کشید، جوانان مومن انقلابی در زمانی کوتاه و طی چند سال به آن پیشرفت ها رسیدند.

 با وجود همه پیشرفت های علمی، مشکلاتی در عرصه اقتصادی و معیشت مردم داریم و این مشکل بر اثر فشارهایی است که دشمن وارد کرده است.  با این حال کشور همچنان پابرجاست. به عبارت دیگر دشمن تمام فشار را برای نابودی ایران وارد کرده ولی همچنان پابرجاست و اگر این فشارها به هر کشوری وارد می شد، نابود شده بود.

وی تاکید کرد: ما نباید فقط قسمت منفی را نگاه کنیم. بلکه اینگونه بگوییم که این مشکلات و کمبودها در شرایط تحریم ایجاد شده و استقامت خوبی داشته ایم. البته هر جا مشکلی داریم، به دلیل آن است که انقلابی و مطابق شعارهای انقلاب عمل نکرده ایم. ما آرمان هایی داریم و تا زمانی که در مسیر آن آرمان ها و شعارها حرکت کنیم، موفق خواهیم بود و هر جا اشکال داریم به دلیل آن است که در آن عرصه انقلاب را وارد نکرده ایم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 + 9 =