سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۳:۰۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

نتیجه «هنر مقاومت» باید در جامعه مشاهده شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، مسعود نجابتی دبیر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت روز شنبه در نشست خبری این رویداد گفت: ما جزء محدود نهادهایی هستیم که اصرار بر کاربردی بودن هنر داریم و بر این باوریم که باید توسط مخاطب مصرف شود. دبیر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با تاکید بر ضرورت حضور جوانان […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، مسعود نجابتی دبیر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت روز شنبه در نشست خبری این رویداد گفت: ما جزء محدود نهادهایی هستیم که اصرار بر کاربردی بودن هنر داریم و بر این باوریم که باید توسط مخاطب مصرف شود.

دبیر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با تاکید بر ضرورت حضور جوانان مستعد در این رویداد در کنار پیشکسوتان و هنرمندان انقلاب، افزود: تلاش کردیم با حضور در شهرستان‌های مختلف آثاری که دیده نشده است را جمع آوری کنیم زیرا بر این باوریم که نگاه ما تنها بر تهران متمرکز نباشد.

وی به رشته طراحی صنعتی و پرچم و کتیبه به عنوان یک رویکرد جدید در هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دنبال کاربردی کردن آثار تولید شده از سوی هنرمندان هستیم به این نتیجه رسیدیم که جای این رشته در فضای هنری کشور خالی و این آغازی است تا دیگر رویدادها به این رشته‌ها توجه کنند.

نجابتی افزود: به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، جشنواره جهانی هنر مقاومت هم از این قاعده مستثنا نبود و به دلیل عدم حضور برخی هنرمندان داخلی و یا خارجی، تمهیداتی اندیشه شد تا پس از نمایشگاه همه آثار در سایت به نمایش گذاشته شود.

آثار منتخب رشته‌های کارتون، عکس، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، تایپوگرافی، پوستر و حجم در محل خانه هنرمندان به نمایش درآمد همچنین آثار بخش نقاشی همزمان در موزه هنرهای معاصر فلسطین درحال برگزاری است.

حضور بیش از ۵۰ کشور در نمایشگاه جشنواره جهانی هنر مقاومت

نجابتی در تشریح ضرورت هنر مقاومت گفت: هنر مقاومت یک نیاز انسانی، حیاتی و اجتماعی همچون نیازهای ضروری دیگر انسان است و نباید به عنوان یک پدیده تفریحی، تشریفاتی و تزیینی به آن نگریست.

دبیر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با اشاره به استقبال هنرمندان بین المللی از این رویداد گفت: بیش از ۵۰ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند که نشان‌دهنده ویژگی این جشنواره در سطح بین‌الملل است.

نمایشگاه ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش نقاشی، کارتون  حجم،  عکس،  پرچم و کتیبه، تایپوگرافی، تصویرسازی  و  پوستر  توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح ۲۰ بهمن در محل خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد و تا یکم اسفند ۹۹ ادامه خواهد داشت.

رویکرد هجوم به جای دفاع در جشنواره مقاومت
نجابتی از رویکرد هجوم به جای دفاع در این رویداد خبر داد و گفت: در گذشته معمولا در موقعیت دفاع قرار داشتیم. هرچند دفاع امری مقدس است اما هنرمندان جبهه انقلاب چندسالی است که حمله می‌کنند و کاریکاتورهای هلوکاست و پرچم‌های آزادسازی قدس از جمله آن‌هاست که توانسته است دشمن را عصبانی کند. 
محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت در این نشست گفت: در ۴ رشته از ۸ رشته به سیره و شخصیت شهید سردار قاسم سلیمانی پرداخته شده است. همچنین بخش شهید سلیمانی از بخش های مهم این جشنواره است که در کنار بخش مدافعان سلامت میزبان آثار خوب جشنواره هنرمندان  تجسمی است. آرمان قدس هم موضوع دیگری است که مورد توجه جشنواره قرار گرفت.
حبیبی در ادامه پیرامون ویژگی‌های آثار جشنواره گفت: آثار رسیده به این رویداد در مجموع ۴ هزار و یک اثر بود که از این تعداد ۹۳۹ اثر متعلق به شرکت‌کنندگان خارجی بود. بخش نقاشی کیفیت بالایی داشت و ۶۰ درصد آثار دریافتی از سوی اساتید این رشته در کشور انتخاب شدند.
وی از تقدیر ۴ هنرمند پیشکسوت صنایع دستی در این رویداد خبر داد و گفت: از ۸ رشته جشنواره، ۴ رشته بین‌المللی بود و از میان برگزیدگان، یک هنرمند خارجی در حوزه کاریکاتور داریم که به دلیل مشکلات انتقال ارز تصمیم گرفتیم صنایع دستی همچون فرش ایرانی را جایگزین جایزه نقدی کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده − 8 =