جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۲:۲۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

صدای آرمان‌شهری که از بوم نقاش روایت می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نام فرخ نگمت‌زاده  (Farrukh Negmatzade) نقاش تاجیکستانی با هنر معاصر تاجیسستان آمیخته شده و کمتر برنامه ای است که با هدف معرفی فرهنگ تاجیکستان در سراسر جهان برگزار شود و به آثار این نقاش مزین نباشد.  آثار نقاشی های فرخ نگمت زاده، وفادار به سنت مانده و توانسته با گرایش های هنر پیشرو، معاصریت را […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نام فرخ نگمت‌زاده  (Farrukh Negmatzade) نقاش تاجیکستانی با هنر معاصر تاجیسستان آمیخته شده و کمتر برنامه ای است که با هدف معرفی فرهنگ تاجیکستان در سراسر جهان برگزار شود و به آثار این نقاش مزین نباشد.

 آثار نقاشی های فرخ نگمت زاده، وفادار به سنت مانده و توانسته با گرایش های هنر پیشرو، معاصریت را با سنت بیامیزد و واقع گرایانه و بی پروا هویت تاجیکستانی اش را در بستری مدرن هویدا کند. زندگی روستایی پیرنگ آثار این هنرمند است. زندگی بی آلایش، سادگی در فرم و ریتم آرام نقاشی هایش را می توان همچون یک خط موازی در تمامی آثار این هنرمند یافت.

نقاشی‌های بی تکلف این هنرمند، موقعیت های روزمره، مناظر و پرتره هایی را به تصویر کشیده است که عاری از هر گونه زندگی صنعتی است. حضور زنان با پوشش های سنتی در میان طبیعتی دست نخورده به همراه حیوانات اهلی همچون سگ و الاغ از مهمترین ویژگی های این نقاش است.

 در این نقاشی ها می توان صدایی را شنید که به گفته مارتین هایدگر (فیلسوف آلمانی، ۱۸۸۹ تا ۱۹۷۶) حقیقتی است که فناوری اجازه شنیدن آن را از ما ربوده است. آرمان شهری که از گذشته بر بوم نقاش احضار و حکایت می شود.

طیف رنگ محدودی بر بوم نقاشی نگمت زاده خودنمایی می کند و تمایل به محدودیت استفاده از رنگ ها تا جایی در آثار فرخ پیش می رود که در برخی آثار شاهد  تک‌رنگ هایی هستیم که رنگ ناگهان به عنصری نمادین بدل می شود.

حضور پرتکرار زنان در این آثار تمایل آشکاری به استعاره پیدا می کند. سگ و الاغ به کارکترهایی شوخ طبعانه بدل می شوند که در بیشتر آثار تلاش می کنند حضور خود را به بیننده گوشزد می کنند.

 این نقاش، سرزمین شگفت انگیزی را بر بوم نقاشی حکایت می کند. بیابان ها و استپ ها در گرگ و میش، شکوفه های رنگارنگ، رودخانه ها و دریاچه های آبی که در زیر کوه های سر به فلک کشیده جاری هستند. این‌ها سرزمین باستانی آسیای میانه بوده که اکنون کمتر مکانی را می توان یافت که از ردپای صنعت در امان باشد.

فرخ نگمت زاده متولد ۱۹۵۹ در دوشنبه تاجیکستان است. این هنرمند دانش آموخته مدرسه هنری مسکوست و در سال ۱۹۸۲ از موسسه هنر دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. آثار این نقاش تاجیکستانی در موزه ها و مجموعه های خصوصی جهان نگهداری می شود و نام این هنرمند  با هنر معاصر تاجیکستان آمیخته شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 3 =