جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۴:۳۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

توسعه شهر در گروه انتخاب افراد نخبه و دارای برنامه برای ایجاد شورا

به گزارش فرهنگ سار، در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم وجود شوراها در امور شهری تصریح شده‌ و اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در هفتم اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد و در نهایت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از منتخبان مردم برای اداره امور شهرها […]



به گزارش فرهنگ سار، در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم وجود شوراها در امور شهری تصریح شده‌ و اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در هفتم اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد و در نهایت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از منتخبان مردم برای اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد و امروز پس از گذشت ۲۱ سال از آن نقطه آغازین در آستانه شروع به کار ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم که مهمترین وظیفه این نهاد مدنی انتخاب شهرداران و دهیاران و برنامه‌ریزی برای مدیریت شهرها و روستاها است.

طبیعی است که مدیریت هر شهری نیازمند بررسی ظرفیت‌ها و کمبودهای آن منطقه و تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات و استفاده از منابع و امکانات است، از این رو شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شد تا در جایگاه پارلمان شهری یا روستایی به بررسی نیازهای مختلف محل خود و ایجاد زمینه برای رفع آن بپردازد.

وقتی شورایی متشکل از افرادی باتجربه کاردان و کارآمد باشند بدون شک می توانند با بهره گیری از تجارب و دانش خود در هر کمیسیون‌ از این پارلمان محلی زمینه ساز اتفاقات مهم در محدوده شهر و یا روستا باشد.

اقشار مختلف مردم در شهر و روستاهای بروجرد امروز بر این باورند که عرصه انتخابات تنها نخبگان شهر را در خود می خواهد ببیند تا بتوانند در چهار سال اتی شهری با مبلمانی زیبا و عاری از کمبودها و مشکلات داشته باشند.

مردم امروز می‌خواهند کسانی بر ۹ کرسی شورای شهر بنشینند که دورر از نزاع‌های سیاسی و جناحی شهری توسعه یافته از خود به یادگار بگذارند و با ارتباط مستمر با مردم در راستای عمران و آبادانی و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی، گام بردارند تا تحولات بزرگی ایجاد کنند.

یک شهروند بروجردی گفت: شوراهای اسلامی شهر با اجتناب از فضای سیاسی و جناحی می‌تواند در صورت داشتن تخصص، خلاقیت و تجربه کافی کارهای بزرگی انجام دهند.

محمد مرادی افزود: عملکرد شوراهای قبل چندان رضایت بخش نبوده و امید است شورای آینده را افرادی با تخصص بالا تشکیل دهند و نامزدها در صورت انتخاب به وعده‌های فعلی خود پایبند باشند و با صداقت در راستای خدمت رسانی به مردم تلاش کنند.

مدیرآموزش و پرورش بروجرد گفت: مهمترین معیارها برای انتخاب اعضای شورای شهرو روستا پاکدستی، احساس مسوولیت و ایمان به کار، عدالت رفتاری است و بدون شک شوراهای شهر نقش مهمی در توسعه شهری، اجتماعی، فرهنگی، دارند .

محمد مهرافزون اظهار داشت: در شهر فرزانگان بروجرد نخبگان لایق زیادی برای حضور در شورای شهر وجود دارند که امید است با وحدت و همدلی در راستای پیشبرد و پیشرفت شهر و روستا گام بردارند.

وی افزود: یکی از مهمترین نهادهای مردمی که در جامعه مدنی شکل می‌گیرد، شوراها هستند و می‌توان آنها را به عنوان یک نهاد بینابینی در نظر گرفت و همه مکاتب و ادیان جهان بر مشورت بین افراد و یا به شکل سازمان یافته‌تر بر شورا تأکید دارند و در دین اسلام نیز مکرر بر این امر تاکید شده‌ است.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از موارد مهم قانون اساسی و مطالبات مردم هر چند دیر هنگام، اما در دهه هفتاد با هدف استقرار نظام پارلمانی در کشور مستقر شد تا مردم با قدرت و توانایی بیشتری در اداره شهرهای خود مشارکت کنند.

مهرافزون بیان کرد: حضور و مشارکت مردم در بالاترین تا پایین‌ترین سطح تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خود موهبتی است که به طور کامل در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی تجلی پیدا می‌کند و به این وسیله مردم بنا به نظر خود تغییرات، اصلاحات و توسعه‌ها را در محیط پیرامونی خود حتی در روستاها رقم می‌زنند.

رییس کمیته امور بانوان فرمانداری بروجرد گفت: انتخابات شوراهای شهر و روستا نقطه عطف استقرار نظام شورایی در کشور هستند که منشا و برکاتی از جمله احیای مجدد روستاها، مدیریت مهاجرت روستاها به شهرها و آبادانی شده است.

اعظم همتی افزود: نکته مهم و شایسته توجه در شوراها حضور نخبگان هر منطقه است و در حقیقت می‌توان شوراهای اسلامی را بستر و فرصتی مناسب برای مطالبه‌گری شهروندان به شمار آورد و انفعال و مشارکت نکردن هر شهروند در نظام پارلمانی محلی یا شوراهای اسلامی فرصت را برای حضور افراد ناکارآمد در این عرصه مهیا کند.

وی تاکید کرد: هر قدر مشارکت و حضور مردم در عرصه انتخابات بیشتر باشد نمایندگان آنان نیز واقعی تر خواهند شد بر این اساس مردم نباید در تعیین  تکلیف خود سهل انگاری کنند چون در این صورت کسانی بر سر کار می آیند که مطلوب نظر آنان نیستند.

رییس کمیته امور بانوان فرمانداری بروجرد یادآور شد: براساس اصل ششم قانون اساسی، اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی و انتخابات است و یکی از نهادهایی که از طریق انتخابات در اداره امور کشور انجام وظیفه می‌کند، شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.

وی گفت: از نظر سیاسی مشارکت در عرصه انتخابات به سبب بهره مندی از همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و استعدادهای مردم باعث رشد و تقویت اقتدار ملی که خود زمینه ساز رشد و پیشرفت است، می‌شود.

همتی اظهار داشت: با توجه به کارکرد شوراها و نقشی که توسعه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و دیگر حوزه‌ها دارند باید مردم افراد با تخصص‌های مختلف را برای ورود به این نهاد انتخاب کنند و این مهم از طریق مشارکت پرشور مردم در انتخابات حاصل می‌شود. 

وی تاکید کرد: باید زمینه برای ورود افراد متخصص به عرصه مدیریت شهری و روستایی فراهم شود و این افراد با ارایه برنامه‌های خود به مردم شرایطی را ایجاد کنند که مردم انگیزه لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند.

همتی بیان کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب انتخابات اگر با حضور پرشور مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی، تقویت کشور و مصونیت بخشی در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد شد.

رییس کمیته امور بانوان فرمانداری بروجرد اضافه کرد: مردم باید در انتخاب نمایندگان خود تخصص گرایی و برنامه محوری را جانشین انتخاب‌های سیاسی، قومی و طایفه‌ای کنند تا شاهد تحقق رسالت‌های تعیین شده برای شوراها بوده و با مشارکت حداکثری دست به انتخاب افراد متخصص و توانمند بزنند تا زمینه ساز توسعه و آبادانی شهرها و روستاها و به ثمر نشستن درخت انقلاب شوند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رییس جمهوری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × سه =