شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹:۴۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

کرونا شگفتی‌ساز قرن جدید شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نصرالله جهانگرد در وبینار هم اندیشی هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا گفت: کرونا باعث تغییرات در زیست جامعه شد و امکان های ارتباط جمعی را وسعت بخشید که در حوزه رسانه و نقش ارتباط جمعی با هدف آگاهی، مدیریت بحران، پر کردن اوقات فراغت بیشترین تعامل را در سطح جامعه ایجاد کرد. آنلاین شدن زندگی […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نصرالله جهانگرد در وبینار هم اندیشی هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا گفت: کرونا باعث تغییرات در زیست جامعه شد و امکان های ارتباط جمعی را وسعت بخشید که در حوزه رسانه و نقش ارتباط جمعی با هدف آگاهی، مدیریت بحران، پر کردن اوقات فراغت بیشترین تعامل را در سطح جامعه ایجاد کرد. آنلاین شدن زندگی که نمود آن در حوزه علم و پژوهش و تجارت و اشتغال بسیار مشهود شد به نحوی بود که همه مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما را تغییر داد. 

 دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در دولت الکترونیک در تشریح نقش رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا افزود: رسانه ها در دوران کرونا، رکن اساسی و بلامنازع شرایط امروز بودند که در بحران اثر بخشی آنها بیشتر احساس شد. جریان سازی که در حوزه افکار عمومی در اوج بحران داشتند بسیار مهم بود. مهمترین منبع کسب اطلاعات در جامعه بودند و نشان داد اگر سیاست های رسانه ای با سیاست‌های سلامت کشور همراه باشد می توانند سریع ترین نتایج را برای کنترل بحران به دست آورد.

کرونا شگفتی‌ساز قرن جدید شد

معاون سابق وزیر ارتباطات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به نقش اینترنت و شبکه های ارتباط جمعی در بحران اشاره کرد و افزود: با همین امکان های جهان دیجیتال است که در ۲ دهه گذشته پیشرفت‌های حوزه اینترنت اوج مناسبات جمعی و فردی ما را شکل داده و در هر بحران نقش رسانه ها بسیار موثر و قابل اندازه‌گیری است. رسانه های جمعی به دلیل انبوه مشارکت‌کنندگان در حوزه اطلاع رسانی و سرعت انتشار در یک دوگانه؛ می تواند بحران زا و بحران زدا باشد چون هر فردی می تواند همزمان اخباری را تولید و انتشار دهد و هم در نقش بازیگر و هم در نقش کارگردان قرار گیرد.

رسانه‌های ارتباط‌جمعی بزرگ‌ترین پلتفرم حیات جمعی

وی به تجربه اندوخته شده از مقابله با ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: مقابله با همه‌گیری در آینده راحت تر خواهد بود چون پلتفرمی که در حال حاضر توانست آسیب های این ویروس را کنترل کند در آینده امکان مقابله با مدل های متفاوت ویروس و بیماری ها را در اختیارمان خواهد گذاشت. معضلاتی همچون قرنطینه های خانگی، محلی و بین المللی به نحوی بود که تردد امکان نداشت و از امکانات ارتباط جمعی در روابط اجتماعی، آموزشی و در حوزه های اقتصادی بهره برده شد. رسانه های ارتباط جمعی بزرگترین پلتفرم حیات جمعی افراد هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی به قدری وسیع شدند که به کمک رسانه‌های جمعی آمدند. به لطف همین شبکه ها بود که توانستیم کمپین در خانه بمانید را قابل اجرا کنیم. از ظرفیت های دورکاری استفاده کردیم و آموزش در خانه از طریق همین وسایل ارتباط جمعی تسهیل شد و در واقع انسان به یک موجود ارتباطی مطلق تبدیل شده است که از نظر جامعه شناختی باید مورد مطالعه عمیق تری قرار بگیرد و باید در سطح ملی به عنوان دستور کار قرار بگیرد.

رسانه یک آموزشگاه بزرگ است

وی با تاکید بر ضرورت زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: باید بتوانیم سلیقه و نیاز مخاطب را بسنجیم و باید زبان برنامه نویسی و کد نویسی را وارد حوزه آموزشی کشور و حتی دبستان کنیم. در حوزه فناوری با تحول ابزارها روبرو هستیم. موفقیت و پیشرفت بدون حضور وسایل ارتباط جمعی امکان ندارد چون رسانه به یک آموزشگاه بزرگ تبدیل شده و جامعه با زبان شفافی روبروست که کم سواد ترین افراد با دیدن تولیدات چندرسانه‌ای می توانند به مباحث پی ببرند.

جهانگرد کرونا را شگفتی ساز قرن جدید عنوان کرد و گفت: در حوزه وسایل ارتباط جمعی در کشور ۱۰سال عقب بودیم که توانستیم بهره‌وری درحوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را ۵ سال به جلو ببریم. تاب آوری جامعه افزایش پیدا کرد. حقوق شهروندی افراد تقویت شده و سازمان ها در حال دگرگونی هستند. ادارات با استفاده از ابزار دیجیتال درحال تدوین راهبرد جدید هستند و در نهایت تغییر الگوی مسلط اقتصادی و اجتماعی کشور را شاهد هستیم.
وی در پایان به گزارش مرکز پژوهش ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: خریداران اینترنتی افزایش قابل توجهی داشتند و کسب و کارهای آنلاین دچار تحول شده است. آموزش و دورکاری در نظام اداری ایران توسعه پیدا کرد، گردشگری مجازی و تصویری در فرهنگ مردم جا افتاده است و در واقع ویروس الگوی جدیدی در جامعه به وجود آورد که به واسطه رسانه های ارتباط جمعی ِدر دست خود مردم به وجود آمد و مردم به سمت مقاوم ورزی در حوزه‌های اجتماعی سوق پیدا کردند.

وبینار هم‌اندیشی هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا دیروز (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت) هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات در قالب ۲ نشست تخصصی، دیدگاه‌های استادان و پژوهشگران را با محور هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا، به بحث گذاشت. نصرالله جهانگرد درباره «اهمیت رسانه‌های ارتباط جمعی در عصر کرونا» مقاله خود را ارائه کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 − یک =