دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۳۱:۴۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

“باب بارا”، روایت ۳۰ زندگی

به گزارش فرهنگ سار، فعالان و عاشقان حوزه تئاتر با وجود همه گیری کرونا از صحنه و عرصه نمایش دور نشدند؛ هرچند جشنواره‌های زیادی در این مدت تعطیل شد ولی رویدادهای دیگری به شیوه‌ای جدید و با بهره‌مندی از فضای مجازی جایگزین آنها شد. سی ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر هم مانند دیگر رویدادهای فرهنگی […]



به گزارش فرهنگ سار، فعالان و عاشقان حوزه تئاتر با وجود همه گیری کرونا از صحنه و عرصه نمایش دور نشدند؛ هرچند جشنواره‌های زیادی در این مدت تعطیل شد ولی رویدادهای دیگری به شیوه‌ای جدید و با بهره‌مندی از فضای مجازی جایگزین آنها شد.

سی ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر هم مانند دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری امسال  در شرایطی متفاوت از سی و هشت دوره گذشته آن برگزار شد و به کار خود پایان داد؛ هنرمندان در طول سال با شرکت در رویدادهای استانی و منطقه‌ای همه تلاش خود را برای راهیابی به این جشنواره که مهمترین رویداد رقابتی در حوزه تئاتر است را به آن بکار می گیرند.

جوانان با استعداد و توانمندی که تجربه‌های خوبی در پایتخت کسب کرده بودند با شیوع این بیماری و تعطیل شدن فعالیت‌ها راهی دیار خود شدند و در آنجا کارگاه درس و تجربه تشکیل دادند و سپس افتخار آفریدند.

نمونه یکی از این جوان‌ها، نیما ایمانزاده است که اگرچه رشته تحصیلی او مهندسی معماری است ولی ۱۰ سال است در حوزه تئاتر کار می‌کند و از دانش  اساتید برجسته این حوزه در تهران بهره گرفته و آموزش‌های لازم در این خصوص را کسب کرده است.

آخرین اثر نمایشی که این جوان کردستانی در تهران در آن حضور داشت به نمایش اسلو به کارگردانی یوسف باپیری و با حضور بازیگرانی هم چون هوتن شکیبا که او هم یکی دیگر از هنرمندان کُرد برجسته حوزه تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است، برمی گردد.

نیما ایمانزاده در جشنواره‌های مختلف حوزه تئاتر و حتی جشنواره فجر در نقش بازیگر حضور داشته است ولی در سی و نهمین دوره این رویداد مهم برای نخستین بار به عنوان کارگردان و نویسنده حضور پیدا کرد.

آغاز راه موفقیت در شرایط سخت کرونا

همانگونه که اشاره شد نیما ایمانزاده با شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن بسیاری از فعالیت‌ها در تهران راهی سنندج می‌شود و در این جا با هنرجویانی که سال‌های گذشته با آنها کلاس داشته برای یادآوری خاطراتشان  دورهم جمع می‌شوند.

در این دورهمی و دیدار دوستانه کار و اثری ارزشمندی را خلق می‌کنند اثری که در ابتدا فقط به منظور تمرین و دور نشدن از فضای تئاتر شکل ‌گرفت اما هرچه جلسات تمرین‌ این گروه دوستانه ادامه یافت بتدریج نمایش هم به دنبال آن رشد کرد و بجایی می‌رسد که تصمیم به شرکت دادن آن در جشنواره تئاتر استان می‌گیرند و نام “باب بارا” را برای آن انتخاب می‌کنند.

نمایش باب بارا در سی و یکمین جشنواره تئاتر کردستان که دی ماه امسال در سنندج برگزار شد در بخش‌های مختلف هم چون طراحی لباس و کارگردانی برگزیده و به همراه یک نمایش دیگر با عنوان “روییدن” اثر شعیب مکتبداری به سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شد و ۲ جایزه اصلی این جشنواره را کسب کرد.

نمایشی که طی ۶ ماه تمرین کامل شد

نیما ایمانزاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار به نحوه شکل‌گیری گروه نمایش باب بارا و موضوع و ایده این نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: باب بارا نمایش تئاتر تجربی و کارگاهی است که در ۶ ماه تمرین بوجود آمد و کامل شد.

وی اضافه کرد: روز نخست اجرای این نمایش هیچ متنی در اختیار نداشتیم که آن را به نمایش تبدیل کنیم و تنها یک ایده اصلی در ذهن داشتیم.

این کارگردان تئاتر کردستانی با اشاره به اینکه بتدریج در جلسات مختلف تمرین به شاکله و موضوع نمایش دست پیدا کردیم، یادآور شد: پایه و ایده اصلی نمایش باب بارا اقتباسی از چند نمایشنامه مطرح دنیا هم چون یرما، در انتظار گودو و مرگ فروشنده است.

ایمانزاده اظهار داشت: طی اجرای نمایش تماشاگران پی به مفهوم و معنی کلمه باب بارا می‌برند چراکه باب بارا  اتفاقی است که در حین کار روی می‌دهد.

کارگردان نمایش باب بارا گفت: این نمایش تجربه زندگی کردن ۳۰ نفر است و هر تماشاگری براساس ایدئولوژی‌های خود می‌تواند برداشتی از آن داشته باشد.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به اسرا گلمرادی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، الی امامی طراح گرافیک، مهشید کاظمی مشاور صحنه و لباس، کیان امانی نور، آشیل رحیمی طراحی ویدیو، عاطفه آزموده و اسراگلمرادی عکاس ، تارا خردبین منشی صحنه و آکو لطف الله زاده تهیه کننده اشاره کرد.

هنرمندان حوزه تئاتر و سینما کردستان امسال در جشنواره بین‌المللی فجر خوش درخشیدند و علاوه بر نمایش باب بارا ، فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری هم توانست در بخش های کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری مرد برگزیده رای هیات داوران شود.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر رتبه دوم نمایشنامه نویسی به باقر سروش از هنرمندان استان کردستان برای نگارش نمایشنامه «اتول سورون» تعلق گرفت.

استاندار کردستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای این موفقیت را به مردم استان تبریک و تهنیت گفتند.

در پیام بهمن مرادنیا استاندار کردستان آمده است:کردستان به فرموده رهبر معظم انقلاب به حقیت سرزمین فرهنگ و هنر است و هر روز شاهد افتخارآفرینی جوانان مستعد ، خوش فکر و خلاق در صحنه های مختلف فرهنگی و هنری هستیم.

در سی و نهمین دورە جشنوارە بین المللی فجر هنرمندان عزیز دیارمان ارسلان امیری،نیما ایمانزادە و باقر سروش در بخش‌های فیلم و تئاتر توانستند با دریافت جوایز متعدد از جملە سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح تقدیر برگ زرین دیگری بر تاریخ با عظمت این سرزمین بیفزایند.

اینجانب این موفقیت بزرگ را بە همە هنرمندان پرتلاش و خلاق ، وجامعە فرهنگی کردستان تبریک عرض کردە و از خداوند سبحان برای همگان صحت و سلامتی طلب می‌کن

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 + پنج =