شنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۱:۱۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

نهادینه کردن اخلاق، مهمترین وظیفه رسانه است

به گزارش خبرنگار معارف فرهنگ سار محمد خدادی روز چهارشنبه به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در سخنرانی آنلاین با موضوع رسالت و جایگاه رسانه ها در زندگی معنوی جامعه ایرانی گفت: اولین صفت یک رسانه باید صحت باشد و بعد سرعت مطرح می شود. زمانی که به عنوان مدیرعامل فرهنگ سار […]



به گزارش خبرنگار معارف فرهنگ سار محمد خدادی روز چهارشنبه به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در سخنرانی آنلاین با موضوع رسالت و جایگاه رسانه ها در زندگی معنوی جامعه ایرانی گفت: اولین صفت یک رسانه باید صحت باشد و بعد سرعت مطرح می شود. زمانی که به عنوان مدیرعامل فرهنگ سار بودم، طی بخشنامه ای اعلام کردم که اولویت اول در ارسال خبر باید صحت باشد.

وی افزود: بنابر این صداقت و امانتداری در اطلاعات بسیار مهم است و نباید دچار فریب شویم و آن زمان است که نقش رسانه از دست می رود. اگر اطلاعات را گزینش می کنیم باید منافع مردم را بر منافع خود ترجیح دهیم.
خدادی تاکید کرد: مشروعیت رسانه در امانتداری معنا می شود و در آن صورت می توان به یک قدرت رسانه ای تبدیل شد و ماندگار ماند ولی اگر رسانه به عنوان ابزاری در خدمت قدرت و ثروت قرار گیرد، نمی تواند به رسالت خود عمل کند در حالی که رسالت رسانه دفاع از محرومان جامعه است. 

وی اضافه کرد: مهمترین ویژگی یک رسانه، روزنامه نگار و خبرنگار مهارت در تهیه اطلاعات، پردازش و نشر اطلاعات است. این مهارت به انسان قدرت انتخاب می دهد، ارزش گذاری و عاقبت یک رسانه را تعریف می کند. رسانه ای که مهمترین هدفش سرعت در خبر ، ولو دروغ باشد در بلندمدت جایگاه خود را از دست می دهد. هرچند ممکن است در دوره ای رسانه مطرح شود ولی تفاوت است میان رسانه ای که دیده می شود و رسانه ای که اطلاعاتش مورد قبول مردم قرار می گیرد. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دنیا رسانه هایی با قدرت و ثروت زیاد اداره می شوند ولی اینگونه نیست که مقبول مردم باشند. در شهادت سردار قاسم سلیمانی دیدیم که این شهید بزرگوار کمترین حضور رسانه ای را داشت و بیشترین اخبار منفی درباره او منتشر می شد. او هیچ حضور رسانه ای رسمی با جایی نداشت ولی بیشترین حمایت از او صورت گرفت که به دلیل صداقت و امانتداری او و پیامی بود که برگرفته از صداقت صورت گرفت و حتی فیلم های شهید سلیمانی بیشتر با موبایل بود و به ندرت از او مصاحبه مطبوعاتی دیدیم. با این حال کسی که آماج بیشترین حملات دشمن بود، از محبوبیتی برخوردار بود که بر اساس محتوای پیام این شهید بر بستر صداقت و امانت بود.

 وی رسالت خبرنگاران معارفی را از همه خبرنگاران مهمتر دانست و گفت: امروز به دلیل فضای تضاربی که در محیط شبکه های اجتماعی وجود دارد و سوالات فراوانی که در ذهن جوانان هست، خبرنگاران قرآنی باید بیش از گذشته تلاش رو در رو داشته باشند و به شبهات و القائات پاسخ دهند.

خدادی تاکید کرد: خبرنگاران قرآنی باید ضمن مصداق سازی و ساده سازی موضوع های معارفی و قرآنی، به تولید اطلاعات بپردازند و باورسازی اطلاعات را ممکن کنند و به عبارت دیگر خام فروش نباشند و اطلاعاتی را تولید کنند که قابل فهم باشد.

نباید از حوزه تقویت اعتقادات دینی مردم کوتاه بیاییم
 

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایکنا را به عنوان یکی از برجسته ترین رسانه های قرآنی کشور و بلکه جهان تعریف کرد و گفت: این خبرگزاری به عنوان 
یکی از عناصر بلاغ که درزمره وظایف و اهداف پیشوایان دینی است، فعالیت می کند. 
وی افزود: بلاغ را باید یک روش و به قول امروزی ها یک رسانه و ابزار دانست ولی محتوای رسالت الهی در آن اهمیت دارد. فعالیت در محتوای دینی و رسالت در حوزه های اخلاق، عبادت و مسائل اعتقادی از مهمترین وظایف این خبرگزاری است.
فقهی زاده ادامه داد: وقتی خبرگزاری ایکنا را داریم که در تمام جهان اسلام پیش قدم شده و حاکمیت جمهوری اسلامی متقضیات تاسیس این بنیاد بابرکت را پذیرفته، طبیعی است که باید به فکر تامین  محتوا هم باشیم و فقط به نهادسازی بسنده نکنیم. در سال های گذشته این توجهات بوده است و معتقدم رسالت ارزشمندی را که ایکنا به عهده گرفته با کمک نیروهای متخصص و متدین به خوبی انجام می دهد. 
وی افزود: ما اگر در حوزه اعتقادات و در بخش مفاهیم منحصر شویم کار ما اگرچه مهم است ولی ناقص است و نباید از حوزه تقویت اعتقادات دینی مردم کوتاه بیاییم و اگر به حوزه اعتقادات توجه کمی داشته باشیم دیگران نقش آفرینی می کنند. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عبادت را یکی از بخش های مهم دین دانست و گفت: ما نباید از ترویج و تبلیغ جنبه های عبادی دین غافل شویم. البته اولویت گذاری موضوعی و مفهومی حساسیت های خاصی دارد که تجربه متراکمی متصور است که این تجربه در ایکنا وجود دارد. 

یکی از رسالت اصلی خبرگزاری ها به ویژه ایکنا آگاهی بخشی و معرفت بخشی و آگاهی آفرینی صحیح و معرفت بخشی واقعی است. 

وی با استناد به این روایت امام رضا (ع) که فرمود اگر مردم نیکی های کلام ما را می دانستند از ما پیروی می کردند، اظهار داشت: این حدیث نشان می دهد که ما باید آگاهی و معرفت تولید کنیم چون حاصل تولید معرفت واقعی و توسعه دانش واقعی، تبعیت خالصانه از آموزه های دینی است. 
این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد یکی از معانی ضمنی این حدیث این است که اگر تبعیت مردم از آموزه های قرآنی اندک است به دلیل این است که ما نتوانستیم آنچه را که باید به شیوه صحیح به مخاطبان برسانیم.
وی با اشاره به آیه ششم سوره حجرات گفت: قرآن پذیرفته است که فرد فاسق همیشه دروغ نمی گوید ولی به ما هشدار می دهد که خبر را از هر کسی می شنوید، فوری دریافت نکنید و خبر را با شتابزدگی نشر ندهید که ممکن است انسان را از جاده حقیقت بازدارد. در کنار آرمان بلند آگاهی آفرینی و معرفت بخشی که به عنوان اهداف اصلی ایکنا می تواند مورد تاکید باشد باید واقعیت خبر و کاویدن جنبه های مختلف آن مدنظر باشد. 
فقهی زاده افزود: دو تهدید و چالش همواره خبرگزاری های فرهنگی را تهدید می کند. چالش اول جوزدگی است و در روایات آمده است در دروغ گویی انسان همین بس که هر آنچه را که بشنود نقل کند. پرهیز از جوزدگی باید موردنظر باشد و باید نیت ها را خالص تر کرد و ارتباطات خیرخواهانه را با مراکزی که ارتباط داریم گسترش داد. تهدید دوم نیز فراموش کردن اولویت های اصلی است. 

نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌ کریم در جهان اسلام با عنوان خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. این خبرگزاری با تولید هفت خبر در روز به زبان فارسی کار خود را آغاز کرد و اینک پس از گذشت ۱۸ سال از فعالیت خود توانسته با تولید روزانه حدود ۵۰۰ خبر به ۱۹ زبان زنده دنیا، از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار خبر قرآنی گذر کند.
با توجه به تنوع زبانی و رسالت جهانی خبرگزاری ایکنا و فعالیت‌ گسترده این رسانه قرآنی در عرصه بین‌الملل، در اسفندماه سال ۱۳۹۱ نام این خبرگزاری با مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری بین‌المللی قرآن تغییر یافت.
از اهداف تاسیس این خبرگزاری می توان به اطلاع‌رسانی سریع و دقیق اخبار و رویدادهای قرآنی و دینی کشور و جهان به مخاطبان داخل و خارج، تلاش در جهت تحقق فرهنگ قرآن در ایران اسلامی و سراسر جهان، سوق دادن جامعه به سوی سبک زندگی قرآنی و تلاش در جهت مهجوریت‌زدایی از معارف قرآن کریم در عرصه‌های مختلف اشاره کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هشت − 6 =