جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۳:۴۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

ایجاد انگیزه در جامعه، لازمه برگزاری انتخاباتی پرشور

به گزارش فرهنگ سار، مشارکت در انتخابات به عنوان یک رویداد مهم سیاسی در عرصه ملی و بین‌المللی علاوه بر اینکه ابزار قدرت سیاسی نظام در تحقق آرمان های انقلاب است موجب همبستگی و انسجام در کشور و به نوعی خنثی کردن طرح‌های بی‌ثبات‌کننده مخالفان در داخل و خارج می‌شود. مشارکت در انتخابات یکی از […]



به گزارش فرهنگ سار، مشارکت در انتخابات به عنوان یک رویداد مهم سیاسی در عرصه ملی و بین‌المللی علاوه بر اینکه ابزار قدرت سیاسی نظام در تحقق آرمان های انقلاب است موجب همبستگی و انسجام در کشور و به نوعی خنثی کردن طرح‌های بی‌ثبات‌کننده مخالفان در داخل و خارج می‌شود.

مشارکت در انتخابات یکی از نشانه‌های مردمسالاری و در کنار حق برابری به حقوق اساسی مردم ، تاثیرگذاری زیادی در تمام سطوح فرایند های سیاسی دارد.

اهمیت و واجب بودن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا بدان حد است که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان از آن تاکید داشته اند و مشارکت مردم را هم حق و هم تکلیف برشمرده‌اند و از آن به عنوان ضامن حفظ اسلام، کشور، استقلال و آزادی ملت دانسته‌اند.

رهبر معظم انقلاب همواره تاکید و توصیه داشتند که مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات سبب بروز و ظهور اقتدار ملی می‌شود.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور از ۲ مسیر راه را برای بازسازی و تحکیم موقعیت بین‌المللی کشور فراهم می‌کند، از یک سو، با نمایش هنجارهای دموکراتیک شامل انتخابات آزاد و منصفانه و مشارکت سیاسی در عرصه بین‌المللی، اعتبار و مشروعیت بین‌المللی دولت را تقویت می‌کند و از سوی دیگر با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از یک گروه به گروه دیگر راه را برای اجرای سیاستهای متفاوت و سازنده هموارتر می‌کند.

انتخابات ریاست ‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران در تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال آینده همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

شماری از استادان علوم سیاسی و جامعه‌شناسان معتقدند که انتخابات یکی از مهم‌ترین گذرهای مشروعیت بخش برای دولت‌های دموکراتیک در جهان است و بر دیپلماسی حکومت‌ها تاثیرات غیرقابل انکار دارد.

آنها بر این باورند که عوامل مختلفی همانند احزاب و جناح‌های سیاسی، رسانه‌های جمعی و سیستم نظارتی و اجرایی می‌توانند در افزایش رغبت و تمایل مردم برای مشارکت در انتخابات و همچنین آگاهی‌بخشی به مردم در این عرصه سیاسی نقش مهمی ایفا کنند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اهمیت مشارکت عمومی در انتخابات سال آتی در عرصه بین‌المللی گفت: برگزاری انتخابات ملی و محلی سال آینده، فرصت مغتنم و قابل توجهی برای اثبات قدرت و اقتدار ایران در گذر از مشکلات و چالش‌های بسیار است.

مهدی شاه‌ نوروزی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو علاوه بر افتخار بزرگ در عرصه جهانی برای کشور، موجب ارتقای جایگاه بیش از پیش ایرانیان در میان کشورهای مختلف می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و وجوب حضور حداکثری مردم در انتخابات اضافه کرد: در این باب امام راحل و رهبر معظم انقلاب در بیانات خود، مشارکت مردم را هم حق و هم تکلیف برشمرده‌اند و از آن به عنوان ضامن حفظ اسلام، کشور، استقلال و آزادی ملت یاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه، انتخابات آتی را از حساس‌ترین انتخابات کشور برشمرد و گفت: پشتوانه قوی مردمی با حضور گسترده در پای صدوق‌های رای توطئه‌های دشمنان را نقش برآب می‌کند.

حضور احزاب ضامن انتخابات پرشور

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: انتخابات باید برآمده از احزاب باشد زیرا حضور آنها علاوه بر گرم کردن تنور انتخابات و هدایت مردم به سمت انتخاب آگاهانه موجب تقویت همبستگی و وحدت در مردم می‌شود.

وی، فلسفه وجودی احزاب در نظام سیاسی دینی را خدمت به مردم دانست و گفت: اگر احزاب پیرامون خدمات‌رسانی به مردم با یکدیگر رقابت سالمی داشته باشند، منشا توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور می‌شود.

این جامعه‌شناس افزود: احزاب باید از هم‌اکنون به عنوان نماینده مردم در صحنه آماده کردن جامعه برای برگزاری این رویداد سیاسی وارد عمل شوند و به رایزنی‌های لازم بپردازند و مسیر دموکراسی را تقویت ببخشند.

به گفته شاه‌ نوروزی، امروز مشارکت سیاسی به عنوان وسیله‌ای کارآمد برای نیل به توسعه در ابعاد مختلف آن است و در واقع از آنجایی که مهمترین رکن توسعه، نیروی انسانی محسوب می‌شود، عملکرد و فعالیت‌های نیروی انسانی زمانی در راستای توسعه همه‌جانبه قرار می‌گیرد که در قالب مشارکتی حداکثری، فعال، آگاهانه و هدفمند قرار گیرد که در این میان نقش احزاب بسیار برجسته و تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت هدفمند و شرکت گسترده مردم در انتخابات گفت: زمانی این مشارکت باعث تقویت اساس نظام و توسعه پایدار می‌شود که آگاهانه بوده و فرد با در نظر گرفتن میزان تناسب ویژگی‌های یک نامزد با اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی، دست به انتخاب بزند.

جمهوری اسلامی، نظامی متکی بر آرای مردم

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اصفهان درباره اهمیت حضور و مشارکت مردم در انتخابات سال آینده گفت: جمهوری اسلامی نظامی است که متکی بر آرای مردم است از این لحاظ مردم به عنوان ستون اصلی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شوند.

رضا اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: مردم یکی از ستون‌های اصلی و جدی نظام جمهوری اسلامی هستند که از منظر داخلی، مردم مشروعیت‌دهنده به نظام هستند.

وی اضافه کرد: از بُعد شاخص‌های بین‌المللی، نظام‌هایی که مبتنی بر آرای مردم هستند علاوه بر اینکه قدرت اقتصادی ، فنی، صنعتی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارند، مردم در واقع پایه‌ای از اقتدار یک نظام سیاسی در مقیاس بین‌المللی تلقی می‌شوند.

این فعال و پژوهشگر اجتماعی افزود: برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی که از ابتدا براساس چهارچوبهای مردمی اداره شده، نقش مردم در پیدایش و شکل‌گیری، فرآیند و به نتیجه رساندن انقلاب و در حوزه‌های دفاع مقدس و جنگ بی‌بدیل است و آنها حضور موثر در دوره بازسازی پس از جنگ نیز دارند.

وی بیان داشت: حضور مردم در انتخابات یک امر صوری، سمبلیک نیست بلکه اعتقاد راسخی است که در اندیشه رهبرمعظم انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی وجود داشته است.

ضرورت انسجام و هماهنگی عمومی در انتخابات

اسماعیلی با بیان اینکه همیشه تاکید بر حضور مستمر و قوی اقشار مختلف مردم بوده است، گفت: این حضور هم قدرت سیاسی نظام را نشان می‌دهد وهم برای نظام سیاسی اقتدارآفرین است و می تواند در مقیاس ملی انسجام و هماهنگی ایجاد کند.

وی تاثیر حضور گسترده مردم در انتخابات را در سطح بین‌الملل به عنوان ابزار قدرت نرم برشمرد و گفت: این حضور موجب می‌شود تا در ارتباطات و تعاملات بین‌المللی، رهبران و مسوولان سیاسی بتوانند با قدرت بالاتر و نفوذ بیشتر در مباحث دیپلماتیک وارد شوند و با برخوردها و روشهای دیپلماسی بتوانند اهداف مورد نظر را تحقق ببخشند.

استاد جامعه‌شناسی افزود: اگر حضور مردم در فعالیت‌ها و به ویژه در مشارکت سیاسی نباشد نظام سیاسی نمی‌تواند به اهداف و آرمان های خود دست پیدا کند و در نتیجه هزینه‌های مختلف جامعه افزایش پیدا می‌کند و در اصطلاح، اعتماد مردم که سرمایه سیاسی در نظام سیاسی محسوب می شوند از بین می‌رود.

مشارکت بالای مردم تاثیر بر حل مشکلات جامعه دارد

به گفته این محقق اجتماعی، هرچه فاصله کمتر و درهم تنیدگی مردم با نظام سیاسی قوی‌تر باشد، نظام سیاسی قدرتمندتر می‌شود و می‌تواند توانمندتر در پاسخگویی به نیازها و حل مشکلات جامعه باشد و همچنین تعلق سیاسی در جامعه افزایش و بیگانگی سیاسی در جامعه کاهش می‌یابد.

اسماعیلی ادامه داد: حضور مردم در انتخابات در واقع سرمایه سیاسی یک سیستم و نظام سیاسی را از طریق مشارکت افزایش می‌دهد و فعل و انفعالات، کنش‌ها، مکانیزم‌ها و ساز و کارهای ارتباط مردم با حوزه‌های مختلف سیاسی راحت‌تر و روان‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: از سویی مشارکت سیاسی مردم در فعالیت‌های سیاسی موجب می‌شود که چالش‌هایی که یک نظام سیاسی در زمینه‌های مختلف با آن مواجه است به شدت افت کند و این چالش‌ها می‌تواند به فرصت‌های بی‌بدیلی تبدیل شود که نظام را از مشکلاتی که با آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درگیر است نجات دهد.

اهمیت کاندیداهای کارآمد در افزایش مشارکت

این جامعه‌شناس با اشاره به راهکارهایی که می‌تواند در عرصه ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات موثر باشد گفت: معرفی افرادی که مسئولیت بیشتر و تعهد اجتماعی و سیاسی بالاتری دارند از طریق جریانها و احزاب سیاسی و به اصطلاح نخبگان سیاسی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات موثر است.

وی راهکار دیگر را دادن مجوز حضور به جریانها و گروه‌های سیاسی متنوع در کشور از سوی شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی را نیز در زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار موثر برشمرد.

اسماعیلی، وظیفه دیگر افزایش مشارکت مردم را برعهده وزارت کشور دانست و گفت: در بحث سازوکارهای اجرایی باید تلاش شود تا یک انتخابات سالم و با حضور اکثریت اقشار و لایه‌های مختلف مردم برگزار شود.

این پژوهشگر اجتماعی، با تاکید بر آگاهی‌های سیاسی گفت: به دلیل اینکه فعالیت سیاسی یک فعالیت حرفه‌ای است و اکثریت مردم به لحاظ شرایط معیشتی و اقتصادی، فرصت کافی ندارند که همیشه به عنوان یک کنشگر سیاسی باشند بر این اساس آگاهی‌های سیاسی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا مهم شناخت سیاسی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌هایی است که از طریق رسانه‌های جمعی صورت می گیرد در واقع بیانگر این است که بتوانند ضرورت و اهمیت این انتخابات را برای مردم بازگو کنند و اقشار مختلف مردم بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.

تاثیر رسانه‌ها در نقش‌آفرینی مردم در انتخابات

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: بر این اساس نقش رسانه‌های جمعی در بیان اهمیت حضور و نقش‌آفرینی مردم در انتخابات بسیار موثر است تا آنها به این رغبت و تمایل برسند و احساس کنند با حضور خود در فعالیت‌های سیاسی از جمله انتخابات می‌توانند سرنوشت جدیدی را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما دارای تنوع‌های قومی، مذهبی، فرهنگی، محیطی با تجربه‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف است گفت: برای حضور حداکثری و متنوع مردم در این صحنه سیاسی رفتار و نقش تصمیم‌گیران سیاسی و نهادهای تعیین‌کننده مانند شورای نگهبان، وزارت کشور و بی‌طرفی و آگاهی بخشی رسانه‌ها بسیار مهم است.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند که در یک فضای عادلانه و رقابتی وارد جریانهای سیاسی شوند و از سویی نامزدها می‌توانند خواسته‌ها، انتظارات و مطالبات مردم را طرح و نمایندگی کنند می‌توان شاهد حضور موثرتر، فراگیرتر و اثربخش‌تر در پدیده‌های سیاسی از جمله انتخابات باشیم.

احزاب، پیشران مشارکت مردم در انتخابات

وی با برشمردن اهمیت و نقش احزاب در این مسیر گفت: یکی از پیشران‌های مشارکت مردم در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی، احزاب و جناح‌های سیاسی است.

اسماعیلی یادآور شد: براساس مطالعات صورت گرفته، ۳۰ درصد مردم جامعه کنشگر سیاسی هستند و نقش فعالی در قالب عضویت در احزاب و جناح‌های سیاسی دارند و یا به نوعی مبلغ، همراه و یا هوادار آنها هستند.

به گفته وی در واقع احزاب به عنوان مهمترین نهادهای سیاسی که نقش تعیین کننده‌ای در جریانات پراکنده قدرت که در درون جامعه وجود دارد می‌توانند به سازماندهی و یا واسطه‌گری برای تحقق بخشی به مطالبات اقشار و لایه‌های مختلف مردم داشته باشند.

اسماعیلی، احزاب را نقطه اتصال بین اقشار و گروه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دانست و گفت: آنها می‌توانند در نظام قدرت سیاسی به عنوان نقش واسط عمل ‌کنند و اساسی‌ترین خواسته‌ها و انتظارات جامعه را بگیرند و در چهارچوب یک سیستم منسجم سیاسی چه در بخش پارلمان و چه به شکل قانون و در حوزه اجرایی به منصه ظهور برسانند.

این استاد جامعه شناسی افزود: همواره یکی از کاستی‌هایی که در ادوار تاریخی با آن مواجه هستیم نداشتن احزابی توانمند و کارآمد است که نمایایی از ویژگی و قدرت و خواست مردم باشند.

وی اضافه کرد: بر این اساس به دلیل ضعف احزاب در جامعه، افرادی که داوطلب برعهده گرفتن نقش‌های مهم سیاسی مانند ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس باشند به صورت فردی وارد می‌شوند و در طی یک دوره کوتاه سیاسی فعالیت تبلیغاتی باید رغبت مردم را به خود جذب و بتوانند آنها را با خود همراه کنند تا در موعد انتخابات شرکت و به آنها رای بدهند.

اسماعیلی، پیامد این امر را در دراز مدت، به دلیل اینکه این افراد به شعارها و وعده‌های خود عمل نکردند را بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات دانست و گفت: این در حالیست که اگر افراد در قالب جریانها و احزاب معرفی می‌شدند، نسبت به ایده‌ها، برنامه‌ها و شعارهای خود پاسخگو بودند و در درازمدت آن حزب سیاسی دارای سرمایه سیاسی می‌شد.

لازمه اعتماد سیاسی، وجود احزاب فراگیر

وی یکی از علت‌های مهم کاهش اعتماد سیاسی در جامعه و در نتیجه به انتخابات را نبود حزب‌ فراگیر و برخوردار نبودن احزاب از توانمندی و کارآیی بالا ذکر کرد و گفت: به دلیل فردی وارد شدن به انتخابات و تحقق نیافتن اهداف و برنامه‌های آنها، موجی از بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیاستمداران ایجاد می‌شود و اعتماد سیاسی در جامعه کاهش می‌یابد.

اسماعیلی با اشاره به علت پدیدآمدن گفتمان سیاسی افراد و داوطلبان گفت: اگر این گفتمان‌ها به صورت جریانی شکل می‌گرفت، بسیار اهمیت داشت و در شرایط حاضر نیازمند جریان گفتمان توسعه و پیشرفت، عدالت و یا اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبی بودیم که می‌توانست به عنوان خط و مشی و برنامه سازمان یافته در جامعه عمل کند.

این جامعه‌شناس افزود: منظور از گفتمان سیاسی آن است که مطالبات و انتظارات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه در قالب یک بیان، مطرح شود که بتواند به اصطلاح بیانگر مطالبات قشرهای مختلف اجتماعی و مردمانی باشد که در شرایط خاص زمانی و مکانی خواستار تحقق آن باشند.

اسماعیلی، نیاز امروز جامعه را گفتمان پاسخگو به نیازهای اولیه با عنوان رفاه اجتماعی، عدالت، آزادی، توسعه و پیشرفت عنوان کرد تا بتواند اقتدار و عظمت جامعه اسلامی و ایرانی را در سطح بین‌الملل معرفی کند.

وی تاکید کرد: گفتمان سیاسی در هر دوره‌ای می‌تواند متناسب با مقتضیات هر جامعه‌ای باشد و این گفتمان در قالب گفت و گوها، مذاکرات و سخن‌های رهبران سیاسی تحقق یابد.

ارتقای شاخص‌های امنیتی کشور با مشارکت بالا 

دانشیار علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: مشارکت یک اصل کلیدی در نظام های مردمسالار و دموکراتیک است که مشارکت بالای مردم در عرصه انتخابات، شاخص‌های امنیتی کشور را ارتقا می‌دهد.

محمدعلی بصیری در گفت و گو با فرهنگ سار همبستگی و انسجام را ثمره دیگر مشارکت بالا در انتخابات برشمرد و گفت:  وقتی درصد مشارکت افزایش یابد، علاوه بر همبستگی و انسجام در کشور، طرح‌های بی‌ثبات‌کننده مخالفان در داخل و خارج به نوعی خنثی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این صورت دشمنان می‌فهمند که با این حضور گسترده، مردم غیرمستقیم از کلیت سیستم و نظام حمایت می‌کنند و مقابله با نظام به معنای مقابله با این جمعیت و نیروی گسترده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: در گذشته هم شاهد بودیم که بعد از هر انتخاباتی که جمعیت بیشتری مشارکت داشتند، ثبات و آرامش بیشتر و کاهش توطئه‌ها در داخل و خارج از کشور رقم می‌خورد.

بصیری اضافه کرد: بنابراین می‌توان مشارکت را اصلی از لحاظ عقلی، عرفی و شرعی دانست که انجام آن به نفع جامعه، نظام و مردم است و انجام ندادن آن با سستی، کاهلی  و عدم مشارکت به ضرر همه این مجموعه شامل فرد، جامعه و نظام می‌شود.

بی‌تاثیری کرونا در برگزاری انتخابات

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: کرونا در یکسال گذشته انتخابات سراسری، محلی و منطقه‌ای در بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داد ولی مانع از برگزاری آن نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها از جمله آمریکا انتخابات بصورت دوگانه در قالب حضوری و مجازی برگزار شد گفت: در کشور ما می‌شود برای کاهش دغدغه‌های بهداشتی و به طبع آن کاهش مشارکت و آرا به چند مدل مستقیم و غیرمستقیم، حضوری و غیرحضوری برای برگزاری انتخابات برنامه‌ریزی شود.

بصیری افزود: بر این اساس از هم اکنون می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، مشارکت خوب و گسترده ای را در کشور رقم زد تا آثار مختلف، سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی را برای ما به دنبال بیاورد.

وی با اشاره به اقدامات بسترساز برای افزایش حضور مردم در انتخابات گفت: این امر نیازمند آگاهی‌سازی است که بطور عمده برعهده رسانه‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی و تبلیغاتی و نیروهایی از جمله نخبگان، مسوولان و خبرنگاران، استادان حوزه دانشگاه، هنرمندان و گروه‌های مرجع و افراد شاخصی در رشته‌های ورزشی، علمی، هنری، دینی و رسانه‌ای است که مردم اینها را الگوی خود می‌دانند و از آنها ایده و جهت می‌گیرند.

بصیری با تاکید بر به میدان آمدن گروه‌های مرجع در جامعه برای ترغیب و افزایش مشارکت مردم در انتخابات افزود: این یک دغدغه امنیتی و ملی برای کشور است در شرایطی که همه دنیا درگیر فشارهای ناشی از بحران کرونا و آثار اقتصادی ناشی از آن هستند، کشور ما مضاعف بر آن  بحران جهانی بحث تحریم‌های شکننده را دارد.

وی یادآور شد: در این مدت علاوه بر کرونا و تحریم به دلیل حادثه‌خیز بودن کشور، حوادث هم در نتیجه سیل، رانش و زلزله‌ها، ضرباتی به توان اقتصادی و مالی مردم و دولت زده و در کنارش نقطه ضعف‌هایی هم در مدیریت بوده که شرایط را حساس‌تر از دیگر کشورها داشته است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: زد و خوردهایی هم در یکسال گذشته بین جبهه مقاومت که ایران، رهبری آن را دارد و جبهه مقابل در خلیج فارس و  عراق، شرایط کشور را بیش از پیش حساس و خطیر کرده که وجدان عمومی مردمی باید این را درک کند که چنین مشارکتی حساس است و از حساسیت آن نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است.

لزوم برنامه‌های امیدوارکننده و واقعی  

وی اضافه کرد: مضاف بر این، نامزدهایی که می‌خواهند در صحنه انتخابات ظاهر شوند باید در واقع برنامه‌های امیدوار کننده داشته باشند و شعاری نباشد و برنامه‌های آنها بر مبنایی باشد که مشکلاتی که امروز کشور دارد را در چهارسالی که قدرت در دست رییس جمهور قرار خواهد گرفت با عدد و رقم دقیق به مردم بگویند که تا چه حد کاهش می‌یابد تا در مردم ایجاد انگیزه و روحیه کند.

وی با اشاره به برخی مشکلات کنونی جامعه شامل بیکاری، تورم، گرانی و آب گفت: به جا ماندن این بحران‌ها از دهه‌های گذشته تاکنون نشان می‌دهد که مدیریت درست نداشته و آنطور که باید و شاید حل و فصل نشده است.

وی به چالش‌های زیست محیطی، آلودگی هوا در کلانشهرها، خشکسالی و دیگر موارد اشاره کرد و گفت: اینها مسائلی است که کاندیداها باید با معرفی گروه و برنامه منسجم به صورت دقیق برای رفع این بحران‌ها برنامه ارائه و نشان دهند که در عرض چهار یا هشت سال چند درصد این بحران کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند در ایجاد انگیزه برای حضور مردم در صحنه انتخابات بسیار موثر باشد.

لزوم انتخاب کابینه پرانرژی

وی، عامل ترغیب‌کننده دیگر در مشارکت مردم در انتخابات را به فرموده رهبر معظم انقلاب معرفی کاندیدای جوان و پرانرژی عنوان کرد و گفت: از این کاندیداهای مسن که در این ۴۰ سال انواع امتحانات و آزمایشات را دادند مردم دیگر خسته شدند و امید ندارند.

بصیری افزود: با معرفی نیروهای تازه نفس، با انرژی و انگیزه، امید برای مشارکت در مردم ایجاد می‌شود.

وی داشتن برنامه فراجناحی توسط نامزدها را در افزایش مشارکت مردم بسیار موثر دانست و گفت: آنها باید طوری برنامه‌ریزی کنند که بتوانند اختلافات درونی را به همگرایی و همبستگی در کابینه خود تبدیل کنند و در عمل در حوزه منطقه و بین‌الملل هم تلاش آنها بر این باشد که تنش‌های موجود را به حداقل سوق دهند.

وی ایجاد یک نوع همزیستی و رقابت سالم بین ایران، رقبا و همسایگان را در مقوله سیاست خارجی، تجارت خارجی و مبادلات بین‌المللی را مهم برشمرد و گفت: اگر چنین جریانی و نامزدهایی وارد میدان شوند به راحتی می‌توانند این وضعیتی که گفته می‌شود مردم در حالت انفعال، ناامیدی و خنثی قرار دارند و شاید به مشارکت انتخاباتی لطمه بزند به راحتی جبران و رفع کند.

بصیری تصریح کرد: هرچه دایره و تنوع گروه‌ها و احزاب برای بسیج مردم گسترده‌تر باشد و به نوعی گرایشات و سلایق مختلفی را هر جریان یا حزبی بتواند در مسیر مشارکت بسیج و تشویق کند حجم این درصد انتخابات بالا می‌رود و یک سبد وسیع و قابل دفاع برای کشور است.

به گفته وی عمده احزاب شامل جریانها، گروه‌ها و تشکل‌ها که مهمترین وظیفه آن ها حضور و فعالیت در انتخابات است باید در این شرایط احساس وظیفه بیشتری کنند و فعال و جدی وارد شوند و طرفداران خود را ترغیب کنند.

این استاد علوم سیاسی افزود: اگر نامزدهایی بیایند و مورد اتفاق و نقطه اشتراک بیشتر جریانات و احزاب باشد آنها انگیره فعالیت برای تبلیغ و بسیج طرفداران را بیشتر پیدا می‌کنند و همین امر باعث افزایش مشارکت می‌شود در غیر این صورت بخش عمده‌ای از احزاب منفعل می‌شوند و یا مشارکت کاهش می‌یابد و آثار منفی را برای تحولات بعدی از جمله بحث امنیت ملی رقم می‌زند.

بصیری با اشاره به مشکلات فعلی کشور با بحران کرونا و تحریم گفت: تاریخ ایران این مقاطع را با پختگی، عقلانیت، دانش مردم و مدیریت نخبگان، متفکران و رهبران آنها طی کرده و این گذار سریع خواهد بود مشروط به اینکه مردم این صبر راهبردی که با دولت و نظام اعمال و همراهی کردند استمرار بدهند تا بتوان از این گردنه پرفشار و بحران کشور عبور کنند و سالهای گشایش، رونق و رفاه بیشتر را شاهد باشند.  

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شود.

در این انتخابات، هشتمین رییس جمهوری ایران با رای مردم برگزیده خواهد شد تا در مردادماه، زمام امور را از دکتر «حسن روحانی» رییس دولتهای یازدهم و دوازدهم تحویل بگیرد.
طبق ۱۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ” رییس جمهور برای مدت چهارسال با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.”

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + 1 =