یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۲:۳۱
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

امام و ضرورت تشکیل بسیج جهان اسلام

تشکیل بسیج مستضعفین در داخل کشور، جرقه‌ای شد تا شکل گیری بسیج جهان اسلام به عنوان ایده‌ای ناب در منظومه فکر حضرت امام(ره) نضج گیرد و ایشان در بیانات مختلف خود به ضروت شکل گیری آن تاکید ورزند و به تبیین ابعاد آن بپردازند.



تشکیل بسیج مستضعفین در داخل کشور، جرقه‌ای شد تا شکل گیری بسیج جهان اسلام به عنوان ایده‌ای ناب در منظومه فکر حضرت امام(ره) نضج گیرد و ایشان در بیانات مختلف خود به ضروت شکل گیری آن تاکید ورزند و به تبیین ابعاد آن بپردازند.

یکی از دغدغه‌های کلیدی حضرت امام(ره) که بالاخص در اواخر عمر ایشان ظهور و بروز یافت، مساله تشکیل بسیج جهان اسلام بود. حضرت امام(ره) با شناخت وضعیت نابسامان جهان و در حالی که نظام قطبی شده عالم به ضرر محرومین و مستضعفین عالم ترتیب داده شده بود، مخاطب خود را همین توده‌ها قرار داد و رهایی آنان از چنگال استکبارجهانی و ظالمان و زیاده‌خواهان را رسالتی برای نهضت اسلامی ملت ایران دانست. اوج این وضعیت طبقاتی و آپارتاید جهانی را می‌توان در دنیای اسلام مشاهده نمود، به نحوی که مسلمانان عالم در معرض بیشترین محرومیت‌ها و فشارها از سوی امپریالیسم بین‌المللی و صهیونیسم جهانی قرار داشتند. و در این شرایطی بود که نیاز جهان اسلام به آغاز خیزشی برای تغییر این وضعیت ظالمانه و تنظیم عادلانه روابط قدرت و ثروت در عالم بیش از پیش احساس می‌شد و این موضوعی نبود که بزرگمردی چون حضرت روح الله(ره) بتواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.
در این مسیر بود که تشکیل بسیج مستضعفین در داخل کشور، جرقه‌ای شد تا شکل گیری بسیج جهان اسلام به عنوان ایده‌ای ناب در منظومه فکر حضرت امام(ره) نضج گیرد و ایشان در بیانات مختلف خود به ضروت شکل گیری آن تاکید ورزند و به تبیین ابعاد آن بپردازند. و با صراحت اعلام دارند: «باید هسته‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۹۵، ۲/۹/۶۷)
امام خمینی(ره) در همان ابتدای شکل گیری بسیج مستضعفین از بسیج ملت‌‌ها و مستضعفان عالم برای مقابله با استکبارجهانی سخنان به میان می‌آورند و افق خود را در تشکیل این مجموعه ترسیم می‌کند و خطاب به ملت‌های مظلوم عالم می‌فرماید: «ای مستضعفان جهان! بپا خیزید و خود را از چنگال ستمگران جنایتکار نجات دهید. و ای مسلمانان غیرتمند اقطار عالم! از خواب غفلت برخیزید و اسلام و کشورهای اسلامی را از دست استعمارگران و وابستگان به آنان رهایی بخشید. ای ملت شریف ایران! به نهضت اسلامی خود ادامه دهید، و به اجانب- هر که باشد- اجازه ندهید که در سرنوشت شما دخالت کنند، و به غارتگری‌ها برای همیشه خاتمه دهید، و با قاطعیت از امریکا و هر دولت دیگر که به حمایت خیانتکار به اسلام و ملت- محمدرضا پهلوی- برخاسته بخواهید که این جانی و اموال مسروقه ملت را به ما برگردانند و تا پیروزی از پای ننشینید.» (صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۶۰، ۱/۱۲/۵۸)
ایشان در ادامه همان کلام‌شان از مجموعه بسیج به عنوان الگویی برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد، و قرن پانزدهم قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد به جای آدمخواران بی‏فرهنگ باشد.» (صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۶۰، ۱/۱۲/۵۸)
ایشان برای ملت ایران در بیداری ملت‌ها رسالتی بنیادین قائل بود و چنین فریاد بر می‌آورد که: جهانخواران و سرمایه‌داران و وابستگان آنان توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم. و حال آنکه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صلا زنیم که ای خواب رفتگان! ای غفلت‏زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه‏های گرگ منزل گرفته‏اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست! و نیز فریاد کشیم سریعاً قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست! امریکا و شوروی در کمین  نشسته‏اند، و تا نابودی کاملتان از شما دست بر نخواهند داشت. (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۹، ۲۹/۴/۶۷)
ایشان همچنین بر این باور بود که جمهوری اسلامی باید تلاش همه جانبه‌ای را برای احیای هویت اسلامی مسلمانان جهان آغاز نمایند، لذا در پیام قطعنامه می‌نویسند: «من به صراحت اعلام می‏کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می‏کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۹۱، ۲۹/۴/۶۷)
حضرت امام(ره) برنامه‌ریزی برای بسیج توده‌های مظلوم و مستضعف عالم را از یکی از واجباتی دانست که مسئولین کشور و همه آگاهان باید دغدغه آن را داشته باشند. و در همین راستا تاکید دارند: «امید است با تحصیل اخلاص در همه امور، چه تعلیم وتعلم و تقویت فرهنگ اسلامی و آموزش کافی فنون مختلف نظامی، و چه در راه بسیج توده‏های مظلوم و مستضعف جهان بر ضد استکبار جهانخوار تا قطع طمع آنان نه تنها از کشورهای اسلامی که از همه ممالک تحت ستم جهان و چه در راه تقویت هرچه بیشتر بسیج برای حراست از اسلام بزرگ و ایران عزیز و با صبر و شکیبایی در این مقاصد بزرگ، این خدمت گرانقدر را رنگ الهی داده و از عبادات بزرگ قرار دهند.» (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص: ۱۰۵، ۳۰/۸/۶۳)
ایشان همچنین با صراحت از ضرورت راه اندازی بسیج بزرگ سربازان اسلام چنین یاد می‌کنند: «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‏شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‏مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۷، ۲۹/۴/۶۷) و در ادامه یادآوری می‌کنند: «راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرأت این همه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوی رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- داشت؟» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۹، ۲۹/۴/۶۷)
بنیانگذار جمهوری اسلامی لزوم بسیج مسلمین جهان برای اعلای کلمه اسلام دانسته و خاطر نشان می‌دارند: «از خداوند متعال می‏خواهم که مسلمانان جهان را برای بپاداشتن سنت انبیای عظام بیدار فرماید و در راه حصول هدف انبیا که فرزندان و عزیزان خود را فدای آن می‏نمودند بسیج نماید تا با همت همگان پرچم توحید در فضای سراسر جهان به اهتزاز درآید، و دست قدرتهای چپاولگر از بلاد مسلمین و مستضعفین کوتاه گردد.» (صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۲۷۷، ۱۷/۷/۶۰)
این نگرش و هدفگذاری حضرت امام(ره) بدان دلیل است که ایشان معتقدند مکتب اسلام توانایی و ظرفیت لازم برای بسیج مستضعفین عالم را داراست. و این حقیقتی است که حتی دشمنان اسلام نیز بدان آگاهند و از آن در هراس! به واقع «اینها می‏بینند که در تمام دنیا، در حتی سیاههای خود امریکا، زمزمه‏های فنای آنها دارد بلند می‏شود. اینها دیدند که اسلام قدرتی دارد که خودش به پیش می‏رود و خودش مردم را و جناحهای متدین را و جناحهای مظلومین را بسیج می‏کند- و ان شاء اللَّه، با این قیامِ همگانی مستضعفین جهان فاتحه ابرقدرتها خوانده خواهد شد. اینها از این می‏ترسند. اینها به ایران کار ندارند، به ملت ایران کار ندارند؛ اینها به اسلام کار دارند. (صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۱۵، ۲۶/۷/۶۰)
بزرگمرد تاریخ ایران زمین با تدبر در وعده‌های الهی اینچنین امیدوارانه فریاد بر می‌آورند که «با اطمینان می‏گویم: اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلت می‏نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۲۵، ۶/۵/۶۶)
معظم‌له برای آنکه مسیر شکل‌گیری بسیج جهانی فراهم آید معتقد است که تجربه ارزشمند انقلاب اسلامی باید به برای آموزش مبارزان راه حق در سراسر عالم صادر گردد. لذا با این دقت نظر می‌فرمایند:
«تجربه انقلاب اسلامی در ایران، با خونبهای هزاران شهید و مجروح و خراب شدن منزلها و به آتش کشیده شدن خرمنهای کشاورزان و کشته شدن تعداد بسیاری در بمبگذاریها و اسیر شدن فرزندان انقلاب و اسلام به دست دژخیمان بعث عراق و هزاران گونه تهدید و فشار اقتصادی و جانی به دست آمده است. ملت ایران تجربه پیروزی بر کفر جهانی را در خراب شدن منازل خود بر سر کودکان در خواب به دست آورده و با فداکاریها و مجاهدات، انقلاب و کشور خود را بیمه نموده است. و ما به تمام جهان تجربه هایمان را صادر می‏کنیم و نتیجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچکترین چشمداشتی، به مبارزان راه حق انتقال می‏دهیم و مسلماً محصول صدور این تجربه‏ها، جز شکوفه‏های پیروزی و استقلال و پیاده شدن احکام اسلام برای ملتهای دربند نیست.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۲۵، ۶/۵/۶۶)
حضرت امام(ره) با شناختی که از جهان اسلام داشتند، بارها اعلام ‌داشتند که جوانان جهان اسلام آماده شهادتند، لذا در مسیر تحقق بسیج جهانی مانعی به نام عدم استقبال ملت‌ها وجود ندارد. لذا در سخنانی تاکید داشتند: «من مجدداً تأکید می‏کنم که دنیا امروز تشنه حقایق و احکام نورانی اسلام است و حجت الهی بر همه علما و روحانیون تمام گردیده است، چرا که وقتی جوانان کشورهای‏اسلامی برای دفاع از مقدسات دینی خود تا سر حد شهادت پیش رفته‏اند و برای بیرون کردن متجاوزان، خود را به دریای حوادث و بلا زده‏اند و زندانها و شکنجه‏ها را به جان خریده‏اند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزیزان حزب اللَّه لبنان و سایر کشورها مقاومت کرده‏اند و به جهاد علیه متجاوزان برخاسته‏اند، چه حجتی بالاتر از این و چه بهانه‏ای برای سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقیه کردنهای بی‌مورد مانده است؟» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۳۷، ۶/۵/۶۶)
یکی از مهمترین اولویت‌‌های تشکیل هسته‏های مقاومت حزب اللَّه در سراسر جهان، تلاش برای آزادی قدس شریف بود که حضرت امام(ره) بارها و بارها بر آن تاکید داشتند. به عنوان نمونه در پیام شان به مناسبت حج می‌فرمایند: «مسئولین محترم کشور ایران و مردم ما و ملتهای اسلامی از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن، دست نخواهند کشید و به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت محمد- صلی اللَّه علیه و آله وسلم- و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هسته‏های مقاومت حزب اللَّه در سراسر جهان اسرائیل را از گذشته جنایت بار خود پشیمان و سرزمینهای غصب شده مسلمانان را از چنگال آنان خارج کرد.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۲۰، ۶/۵/۶۶)
سخن آخر رهنمود و وعده الهی است که از زبان حق آن نائب بر حق امام عصر(عج) برای نسل امروز ما به یادگار مانده است که می‌تواند راهگشایی برای نسلی جهادی باشد. ایشان می‌فرمایند: «ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه قدرتمند اسلامی- انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود؛ و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. مطمئن باشید قدرتهای شرق و غرب همان مظاهر بی‏محتوای دنیای مادی‏اند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزشهای معنوی قابل ذکر نمی‏باشند.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۹۱، ۲۹/۴/۶۷)
 

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + 4 =